abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55847350
Een week of 8 geleden heb ik tijdens een voetbalwedstrijd een tik op mijn borst gehad. Het deed redelijk wat pijn, en na de wedstrijd voelde ik een bult op mijn rib. Ik heb er toen niets mee gedaan, want ik dacht dat het wel over zou gaan. Nu na 8 weken zit de bult er nog steeds. Als ik er aan zit dan is het wel wat gevoelig. Nu wil ik er voor de zekerheid toch maar even een foto van laten maken. Moet ik daarvoor eerst naar de huisarts? Of kan ik meteen contact opnemen met het ziekenhuis om een fotootje te laten schieten?
  maandag 7 januari 2008 @ 14:20:59 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_55847370
't Lijkt me niet accuut, dus ga eerst maar naar je huisarts. Die kan je dan doorsturen voor een foto.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 7 januari 2008 @ 14:21:16 #3
9039 GateWayX
Divide by Zero
pi_55847378
Je loopt er al acht weken mee rond, dus dodelijk op de korte termijn zal 't niet zijn.
Gewoon even langs de huisarts gaan.
pi_55847398
meestal gebeurt zo'n verwijzing eerst via de huisarts afaik. Maar je moet wel weten dat gebroken ribben niet echt behandeld worden mits het nite bedreigend is voor je longen oid, ribben zijn niet te zetten/gipsen en genezen meestal vanzelf.
pi_55847416
quote:
Op maandag 7 januari 2008 14:21 schreef GateWayX het volgende:
Je loopt er al acht weken mee rond, dus dodelijk op de korte termijn zal 't niet zijn.
Gewoon even langs de huisarts gaan.
Nee, dat snap ik. Maar het lijkt me onnodig om naar de huisarts te gaan, want die stuurt me toch door voor een foto.
  maandag 7 januari 2008 @ 14:24:05 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_55847444
quote:
Op maandag 7 januari 2008 14:22 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Nee, dat snap ik. Maar het lijkt me onnodig om naar de huisarts te gaan, want die stuurt me toch door voor een foto.
Maar zo werkt dat. Het is niet de bedoeling dat je op eigen houtje het ziekenhuis binnenwandelt, tenzij het spoed is. Buiten dat gaat het altijd met een doorverwijzing.
The love you take is equal to the love you make.
pi_55847457
quote:
Op maandag 7 januari 2008 14:22 schreef M4a1 het volgende:
meestal gebeurt zo'n verwijzing eerst via de huisarts afaik. Maar je moet wel weten dat gebroken ribben niet echt behandeld worden mits het nite bedreigend is voor je longen oid, ribben zijn niet te zetten/gipsen en genezen meestal vanzelf.
Het zit precies op de plek van het hart.
pi_55847465
quote:

[..]

waar wil je dan heen? spoedeisende hulp? dat is het niet. en dat is het enige waar je binnen kan lopen in het ziekenhuis!

dus toch even via de huisarts!
  maandag 7 januari 2008 @ 14:26:27 #9
9039 GateWayX
Divide by Zero
pi_55847527
quote:

[..]

En het ziekenhuis stuurt je gewoon weer terug naar de huisarts.
Je "denkt" dat je rib gebroken is. Aangezien ik je niet over een medische opleiding hoor praten denk ik niet dat je zelf conclusies dient te trekken., laat dat gewoon aan de huisarts over.
  maandag 7 januari 2008 @ 14:30:26 #10
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_55847629
Als je rib al gebroken was, dan zijn na 8 weken de stukken allang in de positie waarin ze zaten aaneengegroeid.
Ik zou naar de huisarts gaan (zonder doorverwijzing of spoedeisende omstandigheden doet een ziekenhuis toch niets voor je).
In het ergste geval moet de zaak opnieuw gebroken worden, en dan gefixeerd.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  maandag 7 januari 2008 @ 14:37:02 #11
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_55847836
quote:
Op maandag 7 januari 2008 14:20 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Een week of 8 geleden heb ik tijdens een voetbalwedstrijd een tik op mijn borst gehad. Het deed redelijk wat pijn, en na de wedstrijd voelde ik een bult op mijn rib. Ik heb er toen niets mee gedaan, want ik dacht dat het wel over zou gaan. Nu na 8 weken zit de bult er nog steeds. Als ik er aan zit dan is het wel wat gevoelig. Nu wil ik er voor de zekerheid toch maar even een foto van laten maken. Moet ik daarvoor eerst naar de huisarts? Of kan ik meteen contact opnemen met het ziekenhuis om een fotootje te laten schieten?
Het is over het algemeen genomen een goede maatstaaf dat als je na 8 weken nog niet in staat van ontbinding bent, dat je kwetsuur niet accuut is.

Ik zou zeggen, je huisarts.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_55847918
Spuit 11

Huisarts!!
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  maandag 7 januari 2008 @ 15:46:44 #13
172669 Papierversnipperaar
Cafeīne is ook maar een drug.
pi_55849694
Duidelijk een noodgeval. 112 bellen
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_55849782
Als zo'n rib een orgaan doorboort heb je wel een probleem.
Je kan inwendige bloedingen hebben en dat merk je niet altijd meteen, daar kan wel enige tijd over verstrijken.
pi_55849830
quote:
Op maandag 7 januari 2008 15:49 schreef OldJeller het volgende:
Je kan inwendige bloedingen hebben en dat merk je niet altijd meteen, daar kan wel enige tijd over verstrijken.
Pessimist..
  maandag 7 januari 2008 @ 15:52:29 #16
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_55849871
quote:
Ik denk dat je na 8 weken toch echt wel uitgebloed bent hoor.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_55849877
quote:
Op maandag 7 januari 2008 15:50 schreef Eelcotje84 het volgende:

[..]

Pessimist..
Het is een mogelijkheid, nerd.
Er kan ook inderdaad niks anders aan de hand zijn dan dat die rib gebroken is.

Je moet echter met alles rekening houden.
pi_55849888
quote:
Lijkt me sterk dat iemand al 8 weken met interne bloedingen rondloopt.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_55849958
quote:
Op maandag 7 januari 2008 15:52 schreef Semisane het volgende:

[..]

Ik denk dat je na 8 weken toch echt wel uitgebloed bent hoor.
Wél?

Is een inwendige bloeding dan altijd hetzelfde en verlies je altijd evenveel bloed? Denk je dat?

Ik had het over een gebroken rib in het algemeen, want waarschijnlijk heeft TS geen orgaanschade na inderdaad 8 weken. Uitgaande van de topictitel.
pi_55850107
Groeit wel weer vast.
  maandag 7 januari 2008 @ 16:12:04 #21
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_55850400
quote:
Op maandag 7 januari 2008 15:55 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Wél?

Is een inwendige bloeding dan altijd hetzelfde en verlies je altijd evenveel bloed? Denk je dat?
Tjezus knuppel , hoe klein een interne bloeding ook is, als dat 8 weken door bloed, ben je echt wel uitgebloed hoor. Om 8 weken door te bloeden afgezien dat je na 8 weken wel het hoekje om bent, zal een interne bloeding idd wel van die mate zijn, dat het zich zelf niet herstelt. Anders kan je ook niet meer spreken van een interne bloeding, waneer deze zich heeft herstelt...wel?
quote:
Ik had het over een gebroken rib in het algemeen, want waarschijnlijk heeft TS geen orgaanschade na inderdaad 8 weken. Uitgaande van de topictitel.
En ik had het even over je opmerking van interne bloedingen
pi_55850624
quote:
Op maandag 7 januari 2008 16:12 schreef Semisane het volgende:

[..]

Tjezus knuppel , hoe klein een interne bloeding ook is, als dat 8 weken door bloed, ben je echt wel uitgebloed hoor. Om 8 weken door te bloeden afgezien dat je na 8 weken wel het hoekje om bent, zal een interne bloeding idd wel van die mate zijn, dat het zich zelf niet herstelt. Anders kan je ook niet meer spreken van een interne bloeding, waneer deze zich heeft herstelt...wel?
Ja, op een gegeven moment kan het ook herstellen, zodat we niet meer van een interne bloeding kunnen spreken, maar er was in beginsel wel sprake van. Of het herstellen, maar na contact met de gebroken rib weer gaan bloed. etcetera, etcetera. Er zijn genoeg scenario's mogelijk, het is niet altijd het één of het ander bij geneeskunde.
Niet zo oppervlakkig hč.
quote:
[..]

Ja, maar je weet niet waar je over praat.
pi_55850733
112 bellen.
  maandag 7 januari 2008 @ 16:32:50 #24
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_55850995
quote:
Op maandag 7 januari 2008 16:19 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Ja, op een gegeven moment kan het ook herstellen, zodat we niet meer van een interne bloeding kunnen spreken, maar er was in beginsel wel sprake van. Of het herstellen, maar na contact met de gebroken rib weer gaan bloed. etcetera, etcetera. Er zijn genoeg scenario's mogelijk, het is niet altijd het één of het ander bij geneeskunde.
Niet zo oppervlakkig hč.
[..]
Ach hou toch op man , jij schreef dit:
quote:
Daar reageerde ik gewoon op, omdat de TS zei dat het 8 weken geleden was en als hij na 8 weken een interne bloeding niet opmerkt (door lichaamlijke klachten of hoe dan ook) en dan nog recht op loopt, dat hij dan een klein medisch wonder is.

Je neemt jezelf en mijn opmerking wel erg serieus he, maar goed het is idd niet altijd "het één of het ander bij geneeskunde." Klasse opmerking hoor ...Maar wel een beetje gevalletje open deur in trappen.

Voor de goede oorde, je had uiteraard wel gelijk dat de kans bestaat dat een orgaan geraakt kan worden door een gebroken rib....goed zo en nu niet meer zeuren he.
quote:
Ja, maar je weet niet waar je over praat.
Ja dat zal het zijn.
pi_55851316
quote:
Op maandag 7 januari 2008 16:32 schreef Semisane het volgende:

[..]

Ach hou toch op man , jij schreef dit:
[..]
Gut, na het lezen van 'enige tijd' ging je in termen van weken, maanden of zelfs langer denken?
Stel je voor dat ik met medische termen ging gooien, dan waren de poppen echt aan het dansen.

Toen ik m'n eerste post maakte had ik alleen de TT gelezen en niet OP, dus stond het los van de 8 weken waar TS het over had.

Ja, dat is het.
pi_55857696
ik had precies t zelfde. na een week of 10 een foto laten maken om te kijken of t gebroken was of gekneusd. bleek gebroken te zijn. maar ze konden er niets aan doen na zo' n lange tijd. dus even rust houden van de voetbal en dan red je t wel.
pi_55857893
8 weken is wel heel erg lang. Aan de symptomen die je beschrijft te oordelen, lijkt het er heel erg sterk op dat je acute botvliestering hebt opgelopen. Dat is dodelijk en niet te behandelen. Rip aan de nabestaanden.
pi_55858452
ik voel dus zo aan die rib die ik een aantal maanden geleden heb gebroken, maar daar zit nogsteeds een bult op. geen pijn. wel acute botvliestering dus. vaarwel.
pi_55861673
quote:
Op maandag 7 januari 2008 21:02 schreef Farenji het volgende:
8 weken is wel heel erg lang. Aan de symptomen die je beschrijft te oordelen, lijkt het er heel erg sterk op dat je acute botvliestering hebt opgelopen. Dat is dodelijk en niet te behandelen. Rip aan de nabestaanden.
Hahhah, gek!
pi_55864524
quote:
Op maandag 7 januari 2008 16:12 schreef Semisane het volgende:

[..]

[..]

Je kan gewoon 8 weken rondlopen met een interne bloeding hoor. Een darmtumor veroorzaakt ook een interne bloeding. En dat kan soms jaren aanwezig zijn zonder enige klachten. Zijn genoeg compensatiemechanismen om de boel op peil te houden. Versterkte aanmaak in het beenmerg en het vasthouden van vocht bijvoorbeeld. Het enige symptoom kan een bloedarmoede zijn. Die vaak bij een algemene screening pas wordt opgemerkt.
pi_91978237
Kick! Volgens mij is hij nu voor de 3e keer gebroken :Z
Voor een aantal weken terug kreeg ik na een duel tijdens een voetbalwedstrijd weer veel pijn en zat er weer een bult op die rib. Na een week of 4 was de pijn pas weer weg en ik ben er niet mee naar de dokter geweest. Nu kreeg ik er vorige week met kickboxen een stoot op en sinds dien heb ik het dus weer... Een bult maar de pijn is wat minder. Ik heb net maar even de dokter gebeld voor een afspraak maar die afspraak is op zo'n vroegst maandag :O
pi_91979319
Wat dacht je van: contactsporten voor 10 weken niet uitoefenen? Lijkt me hierbij een logische conclusie (?)
pi_91979397
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 09:57 schreef Eelcotje84 het volgende:
Wat dacht je van: contactsporten voor 10 weken niet uitoefenen? Lijkt me hierbij een logische conclusie (?)
Dat heeft vrij weinig nut volgens mij. Tussen de eerste keer dat het gebeurde en de 2e keer zit een best lange periode.
pi_91979709
En al naar de huisarts geweest of blijf je zelf conclusies trekken?
pi_91980782
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 10:14 schreef Eelcotje84 het volgende:
En al naar de huisarts geweest of blijf je zelf conclusies trekken?
Vanmorgen een afspraak gemaakt. Ik kan helaas pas maandag terecht.
pi_91981919
Ik heb ook een keer iemands rib gebroken :D hahahaa
  vrijdag 28 januari 2011 @ 13:35:42 #37
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_91986789
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 10:01 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Dat heeft vrij weinig nut volgens mij. Tussen de eerste keer dat het gebeurde en de 2e keer zit een best lange periode.
Maar tussen de 2e en 3e keer niet.
Succes bij de dokter. Ze kunnen toch eigenlijk niks voor je doen, tenzij de breuk een orgaan bedreigt.
pi_91986869
quote:
17s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 13:35 schreef GotC het volgende:

[..]

Maar tussen de 2e en 3e keer niet.
Succes bij de dokter. Ze kunnen toch eigenlijk niks voor je doen, tenzij de breuk een orgaan bedreigt.
Dat idee had ik ook al. Maar het is vrij irritant als het zo vaak gebeurd.
  vrijdag 28 januari 2011 @ 13:40:34 #39
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_91986951
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 13:38 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Dat idee had ik ook al. Maar het is vrij irritant als het zo vaak gebeurd.
Blijkt een zwak punt te zijn oid?
Al mag ik ook wel zeggen dat als je kickboxen+voetbal doet, tsja. Zijn niet bepaald 'lieve' sporten oid :P
  vrijdag 28 januari 2011 @ 21:41:21 #40
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_92011019
Een risico van een gebroken rib is een klaplong, tenzij je dat wil lijkt het me handig om ff naar de huisarts te gaan. Is het niet ontzettend pijnlijk? Ik weet dat gekneusde ribben echt een hel zijn voor een paar weken, maar jij lijkt weinig last te hebben van een gebroken rib?
I never look back, darling. It distracts from the now.
pi_92011416
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 21:41 schreef Enfermera het volgende:
Een risico van een gebroken rib is een klaplong, tenzij je dat wil lijkt het me handig om ff naar de huisarts te gaan. Is het niet ontzettend pijnlijk? Ik weet dat gekneusde ribben echt een hel zijn voor een paar weken, maar jij lijkt weinig last te hebben van een gebroken rib?
De eerste keer heb ik heel veel last gehad.Voor 4 maanden terug toen het gebeurde heb ik er een maand last van gehad. Draaien in bed deed pijn en ademen/hoesten. En nu valt het eigenlijk wel mee idd maar de dikke uitstekende bult zit er weer.
  vrijdag 28 januari 2011 @ 22:00:06 #42
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_92012277
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 21:47 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

De eerste keer heb ik heel veel last gehad.Voor 4 maanden terug toen het gebeurde heb ik er een maand last van gehad. Draaien in bed deed pijn en ademen/hoesten. En nu valt het eigenlijk wel mee idd maar de dikke uitstekende bult zit er weer.
Ah oke, het leek milder in de OP. :)
Vervelend joh. -O-
pi_92017446
lees dan ook eerst de OP voordat je dat soort dingen gaat roepen
pi_92270013
Naar de dokter geweest. Die constateerde idd duidelijk een oude fractuur. Voor de zekerheid moest ik foto's laten maken maar nu blijkt uit de uitslag dat het geen oude fractuur en ook geen breuk is. Morgen word ik teruggebeld door de huisarts.
  donderdag 3 februari 2011 @ 14:20:08 #45
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_92272929
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 13:17 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Naar de dokter geweest. Die constateerde idd duidelijk een oude fractuur. Voor de zekerheid moest ik foto's laten maken maar nu blijkt uit de uitslag dat het geen oude fractuur en ook geen breuk is. Morgen word ik teruggebeld door de huisarts.
Oh? Huh. -O- Wat raar joh. :? Ben benieuwd..
pi_92274133
je huisarts heeft geen röntgen ogen en moet het op gevoel doen.
op de foto is een (oude)ribbreuk meestal duidelijk te zien. geen breuk is alleen maar positief toch?

heb je bij het maken van de foto aangegeven waar de pijn zat? dan weten ze precies waar de arts moet kijken.
pi_92274542
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 14:44 schreef loecje het volgende:
je huisarts heeft geen röntgen ogen en moet het op gevoel doen.
op de foto is een (oude)ribbreuk meestal duidelijk te zien. geen breuk is alleen maar positief toch?

heb je bij het maken van de foto aangegeven waar de pijn zat? dan weten ze precies waar de arts moet kijken.
Geen breuk is idd positief maar het feit dat er een dikke bult zit die duidelijk vanaf de buitenkant zichtbaar is en gevoelig is, waarvan ze niet weten wat het is, vind ik minder prettig. Ik hoefde niet aan te geven waar de pijn zat want de huisarts had de plek duidelijk aangegeven op mijn lichaam met een stift.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dirk-Kuijt op 03-02-2011 15:14:40 ]
pi_92275193
Als er niets te zien is op de foto zal deze bult geen bot zijn anders was dit te zien op de röntgenfoto. wat het dan wel is is niet te zien met röntgen. dat kan van alles zijn, daar zal je morgen van de huisarts wel meer over horen. ik ben geen arts dus daar ga ik geen uitspraken over doen.

top van die markering! ik doe loop zelf stage op de röntgen het is prettig wanneer de plek duidelijk aangegeven kan worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')