abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55824429
Beste Fok'ers ;-)

Ik loop al een tijdje met het idee rond om een bedrijfje op te richten. Per jaar verkoop ik een paar webdiensten aan bekenden en familieleden, maar daar zou ik het niet voor doen. De aanleiding is eigenlijk de BTW. Als bedrijf kan je BTW terugvragen op producten en diensten die je aanschaft om je eigen bedrijfsactiviteiten uit te kunnen voeren. Ik gebruik onder andere een laptop om die 'webdiensten' te kunnen verrichten; had ik dan de BTW, die betaald is bij de aanschaf van die laptop, niet terug kunnen vragen bij de belasting?

Stel dat ik ¤200,- per jaar verdien met het verkopen van mijn 'webdiensten'; kan ik dan een laptop aanschaffen van ¤700,- en daarvan de BTW terugvragen? (Ook al zijn mijn inkomsten dus lager dan mijn uitgaven?) En tot hoever kan dat? (Nu veel kopen / investeren om in de toekomst meer winst te maken is heel logisch, toch?)

Mijn doel is dus niet primair het maken van winst, maar wel het BTW-vrij inkopen van goederen die 'nodig zijn voor de uitvoering van bedrijfsactiviteiten'. (En wat kan er allemaal geschaard worden onder goederen en diensten die nodig zijn voor bedrijfsactiviteiten?) Ik snap dat een leuke zonnebank, om maar iets te noemen, niet nodig is voor de uitvoering van mijn bedrijfsactiviteiten, maar hoe zit het met trainingen, opleiding, telefoon en vervoer? Wat is er volgens de wet wel en niet toegestaan en wat is 'op het randje'? Ik weet dat als je je telefoon bijvoorbeeld voor 50% ook prive gebruikt, deze ook voor maar 50% BTW-terugvraag kan krijgen. Dat is de theorie; wat is de praktijk?

Ik ben vast niet de enige die dit zo heeft bedacht, maar ik kan echt nergens (FOKforum, Google) vinden hoe de zaken nou precies in elkaar steken. Ik weet wel dat veel zelfstandig ondernemers met een eenmanszaak BTW terugvragen voor producten die eigenlijk alleen prive gebruikt worden... dat kan, in beperkte mate, straffeloos gebeuren. Dan kan ik dat toch ook, ongeacht hoeveel winst ik maak?

Hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven!
  zondag 6 januari 2008 @ 15:46:06 #2
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_55824511
Vraag het de fiscus.

Grote kans dat die je niet ziet als ondernemer voor de BTW en je dus geen BTW-nummer zal geven.
En waarschijnlijk weet je dat zelf ook wel gezien het feit dat sommige stukken tussen 'aanhalingstekens' staan.
quote:
Op zondag 6 januari 2008 15:42 schreef erik88 het volgende:
Ik weet wel dat veel zelfstandig ondernemers met een eenmanszaak BTW terugvragen voor producten die eigenlijk alleen prive gebruikt worden... dat kan, in beperkte mate, straffeloos gebeuren. Dan kan ik dat toch ook, ongeacht hoeveel winst ik maak?
Dat er ondernemers zijn die BTW over privé investeringen terugvragen wil niet zeggen dat dit ook mag.
Het is nog steeds zo dat deze kosten (en dus ook de BTW) niet als bedrijfskosten worden gezien en niet ten laste van het resultaat mogen worden gebracht.
quote:
Ik weet dat als je je telefoon bijvoorbeeld voor 50% ook prive gebruikt, deze ook voor maar 50% BTW-terugvraag kan krijgen. Dat is de theorie; wat is de praktijk?
Vond ik ook leuk. Maar dat is niet eens de theorie.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 6 januari 2008 @ 15:51:25 #3
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_55824642
Je krijgt uiteindelijk maar omzetbelasting terugbetaald voor zover de producten gebruikt worden voor voor de omzetbelasting belaste activiteiten. Gebruik je de laptop maar 3,5 dagen per jaar voor die webdiensten, krijg je maar 1% van de BTW terug. Momenteel heb je nog wel kort een liquiditeitsvoordeel omdat je direct het hele bedrag terugbetaald krijgt en dat pas later terug moet betalen, maar dat is het de administratieve rompslomp hier niet waard.
Je kunt de fiscus natuurlijk proberen op te lichten, maar als dit je enige activiteiten zijn, lijkt me de pakkans groot. Omzetbelasting is een van de grootste melkkoetjes van de fiscus, en navorderen is bovendien tot 5 jaar mogelijk zonder enig nieuw feit of wat dan ook.
quote:
Op zondag 6 januari 2008 15:46 schreef ManAtWork het volgende:
Vond ik ook leuk. Maar dat is niet eens de theorie.
Oh nee?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  zondag 6 januari 2008 @ 15:52:40 #4
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_55824668
Hij krijgt niet eens BTW terug omdat hij geen aangiftebiljet voor de OB krijgt.
  zondag 6 januari 2008 @ 16:01:33 #5
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_55824911
quote:
Grote kans dat die je niet ziet als ondernemer voor de BTW en je dus geen BTW-nummer zal geven.
Dit dus. En verder zal je niet aannemelijk kunnen maken een laptop van 700 euro nodig te hebben om 200 euro omzet te draaien.
Daarbij zal je je KvK-inschrijving ook moeten betalen, KvK inschrijven kan je zonder meer, KvK maakt graag winst. Daarna wordt je ook doodgegooid met folders in je brievenbus van allerlei bedrijven trouwens.
censuur :O
pi_55825038
Je schiet er geen reet mee op. Als je het via de fiscus gaat doen moet je eerst 19% extra afdragen voordat je die terug kunt vragen.
pi_55825170
quote:
Vraag het de fiscus.
Dat was ik dus nou net niet van plan, haha! ;-)
quote:
En waarschijnlijk weet je dat zelf ook wel gezien het feit dat sommige stukken tussen 'aanhalingstekens' staan.
Wanneer ziet de belastingdienst me dan als ondernemer? Ik ben eigenlijk wel ondernemer, want ik verkoop webdiensten, maar maak maar ¤200,- winst.
quote:
Dat er ondernemers zijn die BTW over privé investeringen terugvragen wil niet zeggen dat dit ook mag. Het is nog steeds zo dat deze kosten (en dus ook de BTW) niet als bedrijfskosten worden gezien en niet ten laste van het resultaat mogen worden gebracht.
Dat het niet mag vermoedde ik al. Maar ik ben geen heilig boontje; ik fiets wel eens door rood en rijdt wel eens te hard op de snelweg. Het vergrijp dat ik dan pleeg is erg klein, de pakkans niet zo groot en het risico dus aanvaardbaar. Hoe zit dat hier? (Er valt ook nog te twisten over in hoeverre iets een privé investering is of niet en het zal gaan om relatief kleine bedragen.)
quote:
Op zondag 6 januari 2008 15:51 schreef GlowMouse het volgende:
Je krijgt uiteindelijk maar omzetbelasting terugbetaald voor zover de producten gebruikt worden voor voor de omzetbelasting belaste activiteiten. Gebruik je de laptop maar 3,5 dagen per jaar voor die webdiensten, krijg je maar 1% van de BTW terug.
Hm, dat is compleet nieuw voor me! Of bedoel je dat de laptop alle andere dagen van het jaar privé gebruikt wordt?
quote:
Je kunt de fiscus natuurlijk proberen op te lichten, maar als dit je enige activiteiten zijn, lijkt me de pakkans groot. Omzetbelasting is een van de grootste melkkoetjes van de fiscus, en navorderen is bovendien tot 5 jaar mogelijk zonder enig nieuw feit of wat dan ook.
Is de pakkans zo groot? Het gaat immers maar om relatief kleine bedragen. Ik was niet van plan een auto BTW-vrij te kopen. Mocht ik 'gepakt' worden (dan moet de fiscus bewijzen dat ik de spullen die ik BTW-vrij heb aangeschaft niet geheel zakelijk gebruik?!) wat gebeurt er dan? Een navordering? Moet ik dan alsnog de BTW terugbetalen en komt daar dan nog een boete bij?
quote:
Op zondag 6 januari 2008 16:01 schreef RemcoDelft het volgende:Dit dus. En verder zal je niet aannemelijk kunnen maken een laptop van 700 euro nodig te hebben om 200 euro omzet te draaien.
En als ik nou ¤2000,- omzet draai? Verandert dat de zaak?

[ Bericht 0% gewijzigd door erik88 op 06-01-2008 16:12:39 (Typfoutje.) ]
  zondag 6 januari 2008 @ 16:16:04 #8
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_55825286
quote:
Op zondag 6 januari 2008 16:11 schreef erik88 het volgende:

[..]

Dat was ik dus nou net niet van plan, haha! ;-)
Zul je toch moeten want je wilt een BTW-nummer aanvragen.
quote:
Wanneer ziet de belastingdienst me dan als ondernemer? Ik ben eigenlijk wel ondernemer, want ik verkoop webdiensten, maar maak maar ¤200,- winst.
Als je voldoet aan de voorwaarden voor ondernemerschap. Zoek maar op de site van de belastingdienst. (of Google even)
quote:
Dat het niet mag vermoedde ik al. Maar ik ben geen heilig boontje; ik fiets wel eens door rood en rijdt wel eens te hard op de snelweg. Het vergrijp dat ik dan pleeg is erg klein, de pakkans niet zo groot en het risico dus aanvaardbaar. Hoe zit dat hier? (Er valt ook nog te twisten over in hoeverre iets een privé investering is of niet en het zal gaan om relatief kleine bedragen.)
Naheffing, boete en rente.
quote:
Hm, dat is compleet nieuw voor me! Of bedoel je dat de laptop alle andere dagen van het jaar privé gebruikt wordt?
[..]

Is de pakkans zo groot? Het gaat immers maar om relatief kleine bedragen. Ik was niet van plan een auto BTW-vrij te kopen. Mocht ik 'gepakt' worden (dan moet de fiscus bewijzen dat ik de spullen die ik BTW-vrij heb aangeschaft niet geheel zakelijk gebruik?!) wat gebeurt er dan? Een navordering? Moet ik dan alsnog de BTW terugbetalen en komt daar dan nog een boete bij?
[..]

Nee, met een dergelijke omzet ben je geen ondernemer.
  zondag 6 januari 2008 @ 16:17:32 #9
52191 DABAMaster
Powered by /me
pi_55825311
je mag 100% van de btw terugvragen mits je deze hebt afgedragen bij verkoop van je eigen diensten
(dus als je 100 euro BTW moet afdragen mag je max 100 euro terugvragen) en je mag 100% van een product terugvragen als je deze nodig hebt voor je bedrijfsactiviteiten en ook prive gebruikt, mits de kosten hiervan niet hoger worden dan als je hem niet prive zou gebruiken
  zondag 6 januari 2008 @ 16:19:04 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_55825336
quote:

[..]
Je vergelijkt hier een overtreding met fraude. Geeft deze bewoording het verschil aan?
quote:
Niet echt, dan val je onder de kleine ondernemers regeling, dus betaal je zelf geen BTW. Waar (als ik me niet vergis, 't lijkt me niet meer dan logisch namelijk) tegenover staat dat je ook geen BTW mag terugvragen
pi_55825498
Overigens ben je voor de omzetbelasting al heel snel ondernemer, veel sneller als voor de inkomstenbelasting. Maar je zal toch een BTW-nummer moeten aanvragen.
  zondag 6 januari 2008 @ 16:28:11 #12
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_55825521
quote:
Op zondag 6 januari 2008 16:19 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Je vergelijkt hier een overtreding met fraude. Geeft deze bewoording het verschil aan?
[..]

Niet echt, dan val je onder de kleine ondernemers regeling, dus betaal je zelf geen BTW. Waar (als ik me niet vergis, 't lijkt me niet meer dan logisch namelijk) tegenover staat dat je ook geen BTW mag terugvragen
Met dat laatste vergis je je.
Je mag wel per saldo terugvragen. De KOR is ervoor om kleine te betalen bedragen als voordeeltje te geven.
  zondag 6 januari 2008 @ 16:57:32 #13
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_55826227
quote:
Het gaat inderdaad om de verhouding privé/zakelijk. Op grond van art. 47 lid 1 onderdeel b AWR mag de fiscus de harddisk van je laptop onderzoeken of er ook privégebruik heeft plaatsgevonden. Bovendien is aannemelijk maken in de fiscaliteit al voldoende, bewijs hoeft niet sluitend te zijn. Ik denk dat wanneer je jaarlijks 40 euro afdraagt en een veelvoud daarvan terugvraagt, de fiscus je wel weet te vinden.
quote:
Op zondag 6 januari 2008 16:17 schreef DABAMaster het volgende:
je mag 100% van een product terugvragen als je deze nodig hebt voor je bedrijfsactiviteiten en ook prive gebruikt, mits de kosten hiervan niet hoger worden dan als je hem niet prive zou gebruiken
100% van de btw terugvragen mag ja, maar je vergeet er nu bij te zetten dat je bij privégebruik een fictieve dienst aan jezelf verricht waarvoor je de teveel teruggevraagde btw alsnog weer af moet dragen (artikel 4 lid 2 onderdeel a Wet op de Omzetbelasting 1968). Zo komt de uiteindelijk afgedragen omzetbelasting uiteindelijk precies overeen met de verhouding prive/zakelijk. Het tweede deel van je zin strookt gewoon niet met de wet.
quote:
Als je voldoet aan de voorwaarden voor ondernemerschap. Zoek maar op de site van de belastingdienst. (of Google even)
Let op dat de eisen voor de OB anders zijn dan voor de IB. Zelfstandig economische activiteiten ontplooien is hier voldoende. Die drie woorden hebben wel een wat diepere betekenis dan ze op het eerste oog lijken te hebben, maar heel zwaar zijn de eisen niet.

Dat je meer terug kunt vragen dan je afdraagt is waar btw-carrousels op gebaseerd zijn. Zie bijvoorbeeld hier voor een korte omschrijving hoe dat in zijn werk gaat. Dat is ook de reden dat het hele systeem van aftrek op de schop zal gaan.

Als je je hierin wilt verdiepen is het boek Omzetbelasting van Van Hilten en Van Kesteren zeer informatief en actueel.

[ Bericht 1% gewijzigd door GlowMouse op 06-01-2008 17:16:09 (quote ingekort) ]
pi_55827528
quote:
Op zondag 6 januari 2008 16:57 schreef GlowMouse het volgende:
...
Dat je meer terug kunt vragen dan je afdraagt is waar btw-carrousels op gebaseerd zijn.
...
Klopt, maar enige nuancering is op z'n plaats. Niet álle vormen van méér terugkrijgen dan afdragen zijn ook automatisch (carrousel)fraude. Het is dus wel degelijk mogelijk, maar je hebt er privé alleen geen voordeel mee.
  maandag 7 januari 2008 @ 03:43:44 #15
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_55839352
Denk eens even aan diensten aan buitenlandse ondernemers te verrichten (hosting). Maar in Nederland je spullen te kopen. Dan krijg je wel btw terug maar draag je niet af. Het is ook nog eens perfect legaal.
mai pen rai
  maandag 7 januari 2008 @ 07:30:42 #16
52191 DABAMaster
Powered by /me
pi_55839737
quote:
Op maandag 7 januari 2008 03:43 schreef niet_links het volgende:
Denk eens even aan diensten aan buitenlandse ondernemers te verrichten (hosting). Maar in Nederland je spullen te kopen. Dan krijg je wel btw terug maar draag je niet af. Het is ook nog eens perfect legaal.
je mag nooit meer terugvragen dan je afdraagt
  maandag 7 januari 2008 @ 08:12:11 #17
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_55840028
Ohh?!? Da's nieuw voor mij.
Ik doe toch regelmatig een negatieve aangifte en ome fiscus stort dat altijd netjes op de daarvoor bestemde bankrekening.
pi_55840278
http://download.belasting(...)tsch_on0242z13pl.pdf

Hier het formulier wat je moet invullen bij een startende onderneming, waarin de fiscus vraagt waarom jij van mening bent dat je BTW-plichtig zou moeten zijn. Dan kan je dus invullen "Ik wil de btw van mijn laptop terug"....

"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  maandag 7 januari 2008 @ 09:08:02 #19
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_55840587
Dat was TS nou net niet van plan.
  maandag 7 januari 2008 @ 09:25:32 #20
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_55840823
quote:
Op maandag 7 januari 2008 08:12 schreef ManAtWork het volgende:
Ohh?!? Da's nieuw voor mij.
Ik doe toch regelmatig een negatieve aangifte en ome fiscus stort dat altijd netjes op de daarvoor bestemde bankrekening.
Dan heb je dat vast de jaren daar voor al afgedragen...
  maandag 7 januari 2008 @ 10:55:11 #21
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_55842339
Nee hoor.
Het komt regelmatig voor dat ik een aangifte doe waarbij de af te dragen omzetbelasting lager is dan de voorbelasting. Per saldo dus een teruggave.
pi_55845174
quote:
Op maandag 7 januari 2008 10:55 schreef ManAtWork het volgende:
Nee hoor.
Het komt regelmatig voor dat ik een aangifte doe waarbij de af te dragen omzetbelasting lager is dan de voorbelasting. Per saldo dus een teruggave.
Van die regel heb ik ook nog nooit gehoord. En ik krijg toch ook elke keer netjes mijn btw terug gestort.

TS: Hou je er dan ook rekening mee dat je je "diensten" ook officieel moet factureren en dat je klanten dus ook BTW moeten betalen als jij voor ze werkt. Je moet dan ook voor de fiscus je administratie bij houden.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  maandag 7 januari 2008 @ 13:56:17 #23
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_55846768
quote:
Op maandag 7 januari 2008 12:55 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Van die regel heb ik ook nog nooit gehoord.
Welke regel?
pi_55852860
quote:
Op maandag 7 januari 2008 13:56 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Welke regel?
quote:
Op maandag 7 januari 2008 07:30 schreef DABAMaster het volgende:

[..]

Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  maandag 7 januari 2008 @ 17:51:27 #25
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_55852891
Dan snap ik je toevoeging niet.
quote:
En ik krijg toch ook elke keer netjes mijn btw terug gestort.
Jij draagt dus ook minder af dan je als voorbelasting in mindering brengt.

Hoe dan ook: negatieve aangifte en dus teruggave is gewoon mogelijk.
pi_55852939
tvp
  maandag 7 januari 2008 @ 19:08:54 #27
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_55854776
Als je wit wilt factureren heb je volgens mij sowieso een BTW nummer nodig. Een KvK inschrijving heeft met BTW afdragen of terugontvangen niks te maken.

Als het je alleen om die 19% btw van 700 euro te doen is zou ik als ik jou was nog niet eens dat formulier in gaan vullen. Je zit dan een hele procedure te doen voor 140 euro voordeel. Die waarschijnlijk ergens anders wel weer terug komt (belasting betalen over die inkomsten bijvoorbeeld).
Ik weet niet wat dat voor diensten zijn, maar als het over ¤200,- p/j gaat kan ik me niet voorstellen dat je het niet op een andere manier kunt regelen (boekenbonnen, gesloten beurs, we kennen die termen allemaal wel denk ik hč ).
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
  woensdag 9 januari 2008 @ 04:37:25 #28
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_55889851
quote:
Op maandag 7 januari 2008 07:30 schreef DABAMaster het volgende:

[..]

Misschien bedoel je inkomstenbelasting ?
mai pen rai
pi_55890258
quote:
Op maandag 7 januari 2008 19:08 schreef maedel het volgende:
Als je wit wilt factureren heb je volgens mij sowieso een BTW nummer nodig.
Nee, dat is niet waar. Iedereen mag factureren, ook zonder BTW-nummer. Echter, zonder BTW-nummer mag je ook geen BTW berekenen op de factuur. Maar de facturen zijn gewoon 'wit'.
pi_55890269
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 04:37 schreef niet_links het volgende:

[..]

Misschien bedoel je inkomstenbelasting ?
En zelfs voor de inkomstenbelasting kan je geld terugkrijgen in geval van een negatief resultaat uit bedrijfsactiviteiten.
  woensdag 9 januari 2008 @ 08:17:24 #31
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_55890421
Maar je kunt nooit meer inkomstenbelasting (incl. de voorheffingen zoals loonbelasting, dividendbelasting enz.) terugkrijgen dan je hebt afgedragen.
Zelfs als je te maken zou hebben met verliesverrekening, middeling enz.
Dus voor de inkomstenbelasting kan je wel geld terugvragen maar nooit meer dan je (d.m.v. voorheffingen) hebt afgedragen.
  woensdag 9 januari 2008 @ 15:52:08 #32
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_55899833
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 08:17 schreef ManAtWork het volgende:
Maar je kunt nooit meer inkomstenbelasting (incl. de voorheffingen zoals loonbelasting, dividendbelasting enz.) terugkrijgen dan je hebt afgedragen.
Zelfs als je te maken zou hebben met verliesverrekening, middeling enz.
Dus voor de inkomstenbelasting kan je wel geld terugvragen maar nooit meer dan je (d.m.v. voorheffingen) hebt afgedragen.
Dat was wat ik bedoelde, jij nam meer tijd voor je antwoord. Dank je.
mai pen rai
  woensdag 9 januari 2008 @ 17:12:27 #33
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_55901596
Graag gedaan.

(Had helaas geen tijd om de juiste wetsartikelen erbij te zoeken,... )
pi_55965153
tvp
pi_56210566
En hoe zit het als je een kwartaal geen inkomsten hebt gehad, maar wel uitgaven, en een kwartaal later wel uitgaven maar geen inkomsten? Ik had eigenlijk begrepen dat je geen belasting kon terugvragen van die uitgaven als je geen inkomsten hebt gehad, maar ik begin door dit topic te twijfelen.

Kan ik in een bepaald kwartaal alsnog de belasting terugvragen van de vorige kwartaal? Of had ik dat kwartaal de btw gewoon moeten terugvragen zonder afgedragen btw te hebben gehad en kan het nu niet meer?

Is er eigenlijk ergens duidelijke informatie, regels en/of tips over dit soort dingen te vinden?
leven en laten leven...
  maandag 21 januari 2008 @ 22:38:15 #36
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56210633
Je kunt gewoon een negatieve aangifte invullen, hoor.
En dan krijg je het geld netjes op je rekening gestort.

Formeel mag je teruggaven niet doorschuiven naar kwartalen waarin je zou moeten betalen. Je dient de aangiften te doen in de periode waarop ze betrekking hebben.
Je kunt de voorbelasting van het vorige kwartaal nog terugvragen. Formeel zul je dus een suppletie moeten doen over het vorige kwartaal.
(Praktisch kun je het rechttrekken in het laatst openstaand kwartaal. )

[ Bericht 17% gewijzigd door ManAtWork op 21-01-2008 22:47:29 ]
  maandag 21 januari 2008 @ 22:49:29 #37
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_56211006
quote:
Op maandag 21 januari 2008 22:35 schreef velo het volgende:
En hoe zit het als je een kwartaal geen inkomsten hebt gehad, maar wel uitgaven, en een kwartaal later wel uitgaven maar geen inkomsten? Ik had eigenlijk begrepen dat je geen belasting kon terugvragen van die uitgaven als je geen inkomsten hebt gehad, maar ik begin door dit topic te twijfelen.

Kan ik in een bepaald kwartaal alsnog de belasting terugvragen van de vorige kwartaal? Of had ik dat kwartaal de btw gewoon moeten terugvragen zonder afgedragen btw te hebben gehad en kan het nu niet meer?

Is er eigenlijk ergens duidelijke informatie, regels en/of tips over dit soort dingen te vinden?
De omzetbelasting kan steeds maar over één tijdvak worden teruggevraagd of afgedragen. Dit staat in de wet op de omzetbelasting 1968, artikels 13 en 15. Zonder teveel naar uitzonderingen te kijken, is de factuurdatum daarvoor leidend. Wanneer een factuur niet verplicht is, is dit het tijdstip waarop de betaling verschuldigd is/ontvangen is.
In de wet OB68 zie ik geen regeling voor een suppletieaangifte zoals die voor de loonbelasting bestaat, dus als je wat vergeten bent dan heb je pech (te weinig afgedragen dan risico op navordering, teveel afgedragen is ook zonde).
  maandag 21 januari 2008 @ 22:53:07 #38
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56211123
quote:
Op maandag 21 januari 2008 22:49 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

De omzetbelasting kan steeds maar over één tijdvak worden teruggevraagd of afgedragen. Dit staat in de wet op de omzetbelasting 1968, artikels 13 en 15. Zonder teveel naar uitzonderingen te kijken, is de factuurdatum daarvoor leidend. Wanneer een factuur niet verplicht is, is dit het tijdstip waarop de betaling verschuldigd is/ontvangen is.
In de wet OB68 zie ik geen regeling voor een suppletieaangifte zoals die voor de loonbelasting bestaat, dus als je wat vergeten bent dan heb je pech (te weinig afgedragen dan risico op navordering, teveel afgedragen is ook zonde).
Onzin!
De belastingdienst heeft er zelfs een formulier voor op de site staan. En als je onjuist aangifte hebt gedaan (en dat heb je als je de btw niet in de juiste periode hebt aangegeven of teruggevraagd) ben je verplicht dit de herstellen!

(En jij hebt zeker nog nooit een suppletieaangifte ingediend bij de fiscus?)
pi_56211214
quote:
Op maandag 21 januari 2008 22:49 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Waarom hebben ze er dan een formulier voor?
En toch doet zowat élke normale ondernemer een suppletie-aangifte aan het eind van het jaar. Een hoop zaken kan je immers niet gedurende het jaar weten (bv. correcties privé-gebruik auto en telefoon).

MaW!

[ Bericht 6% gewijzigd door DonJames op 21-01-2008 22:59:33 (MaW typt sneller dan z'n schaduw..) ]
  maandag 21 januari 2008 @ 22:56:26 #40
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56211242
Ik was lekker eerst!
En privé gebruik e.d. dien je in de laatste aangifte van het jaar te vermelden, hoor.
  maandag 21 januari 2008 @ 23:00:51 #41
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_56211399
quote:
En jij hebt zeker nog nooit een suppletieaangifte ingediend bij de fiscus?
Ik ben nog maar student, dus van de praktijk weet ik niet zoveel. Maar het is gek dat er in de AWR hier geen algemene regeling voor is, in de wet LB64 wel, maar in de wet OB68 ook niet terwijl het wel kan. Uit praktisch oogpunt natuurlijk alleen maar handig, maar weet iemand waaruit blijkt dat de wetgever dit ook zo gewild heeft?
pi_56211459
quote:
Op maandag 21 januari 2008 22:56 schreef ManAtWork het volgende:
Ik was lekker eerst!
En privé gebruik e.d. dien je in de laatste aangifte van het jaar te vermelden, hoor.
Slecht voorbeeld mijnerzijds, ik doe dan ook nog maar 1 aangifte OB per jaar..
  maandag 21 januari 2008 @ 23:02:54 #43
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56211468
quote:
Op maandag 21 januari 2008 23:00 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Ik ben nog maar student, dus van de praktijk weet ik niet zoveel. Maar het is gek dat er in de AWR hier geen algemene regeling voor is, in de wet LB64 wel, maar in de wet OB68 ook niet terwijl het wel kan. Uit praktisch oogpunt natuurlijk alleen maar handig, maar weet iemand waaruit blijkt dat de wetgever dit ook zo gewild heeft?
Op basis van het feit dat de fiscus suppletieaangiften accepteerd en op basis hiervan (en een verwijzing naar de wet (kan het artikel zo snel niet vinden)) een aanslag oplegt. Da's in de praktijk heel gewoon, hoor.

[ Bericht 30% gewijzigd door ManAtWork op 22-01-2008 08:15:36 (correctie: naheffing -> aanslag) ]
  maandag 21 januari 2008 @ 23:18:54 #44
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_56211892
quote:
Op maandag 21 januari 2008 23:02 schreef ManAtWork het volgende:
Op basis van het feit dat de fiscus suppletieaangiften accepteerdt en op basis hiervan (en een verwijzing naar de wet (kan het artikel zo snel niet vinden)) een naheffing oplegt. Da's in de praktijk heel gewoon, hoor.
Naheffing is geregeld in de AWR, maar kan gepaard gaan met boetes. Het voordeel van de suppletieaangifte van art. 28a LB is juist dat er geen boete meer opgelegd mag worden (art. 28b lid 4 LB64). Nu kan ik ermee leven als de fiscus in praktijk geen boete oplegt als je ze zelf over je fout vertelt, maar naar de letter der wet (art. 20 lid 1 AWR) kan de inspecteur alleen naheffen wanneer er te weinig is geheven.
pi_56212786
Na het starten van mijn bedrijfje is de belastingdienst geweest om 'te beoordelen op ondernemersschap' ze stellen je dan een paar vragen en kijken dus in hoeverre ze geld aan je kunnen verdienen. Hoeveel btw ga je afdragen en heeft het dan voor hun zin om belasting te gaan innen. Voor kleine bedrijfjes zullen ze niet zo moeilijk doen, maar ze zeiden wel tegen mij dat er veel van die vrouwen zich inschrijven voor kralenverkoop..
Vervolgens een hele zooi aan kralen inkopen en de btw terugvragen met andere woorden de belastingdienst financieerd voor een gedeelte de voorraad.. Dit willen ze dus proberen te voorkomen door zo'n gesprekje, je zal dus daar met een verzonnen verhaal moeten komen en zeggen dat je denkt voldoende omzet te gaan maken.. Dan krijg je een BTW-nummer en kun je in princiepe doen wat je wil, wat ze doen als je ineens veel terug gaat vragen weet ik niet..:)
  dinsdag 22 januari 2008 @ 08:18:48 #46
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56216336
quote:
Op maandag 21 januari 2008 23:18 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Naheffing is geregeld in de AWR, maar kan gepaard gaan met boetes. Het voordeel van de suppletieaangifte van art. 28a LB is juist dat er geen boete meer opgelegd mag worden (art. 28b lid 4 LB64). Nu kan ik ermee leven als de fiscus in praktijk geen boete oplegt als je ze zelf over je fout vertelt, maar naar de letter der wet (art. 20 lid 1 AWR) kan de inspecteur alleen naheffen wanneer er te weinig is geheven.
Ik heb mijn post even aangepast. Er stond naheffing, dat moet zijn een aanslag. Was mijn fout.
En bij de OB is het zo geregeld dat wanneer je een suppletie indient met een grote afwijking (bijv. een suppletie van ¤ 2.000 op een totaal aan te geven bedrag van ¤ 3.000) zal de fiscus ook een boete opleggen.
Ik heb zo geen aanslagen bij de hand waar dit van toepassing is want dan had ik je de letterlijke tekst die op de aanslagen vermeld staat even hier neer gezet. Had je kunnen controleren of de fiscus de wetteksten juist toepast.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 08:22:58 #47
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56216367
quote:
Op maandag 21 januari 2008 23:49 schreef iank het volgende:
Na het starten van mijn bedrijfje is de belastingdienst geweest om 'te beoordelen op ondernemersschap' ze stellen je dan een paar vragen en kijken dus in hoeverre ze geld aan je kunnen verdienen. Hoeveel btw ga je afdragen en heeft het dan voor hun zin om belasting te gaan innen. Voor kleine bedrijfjes zullen ze niet zo moeilijk doen, maar ze zeiden wel tegen mij dat er veel van die vrouwen zich inschrijven voor kralenverkoop..
Vervolgens een hele zooi aan kralen inkopen en de btw terugvragen met andere woorden de belastingdienst financieerd voor een gedeelte de voorraad.. Dit willen ze dus proberen te voorkomen door zo'n gesprekje, je zal dus daar met een verzonnen verhaal moeten komen en zeggen dat je denkt voldoende omzet te gaan maken.. Dan krijg je een BTW-nummer en kun je in princiepe doen wat je wil, wat ze doen als je ineens veel terug gaat vragen weet ik niet..:)
In principe kun je niet doen wat je wilt. Je zult je aan de regels moeten houden. Als kralenverkoop niet in je bedrijfsactiviteiten past, zul je deze kosten (en dus de voorbelasting) ook niet kunnen opvoeren.
En wat ze doen al je veel terug gaat vragen: dan krijg je over het algemeen een telefoontje van een inspecteur die een nadere toelichting wenst. Soms moet je dan een paar facturen als specificatie toesturen.

Ik heb voor een paar manden terug een teruggave ingediend van een paar ton in euro's terwijl de maandelijkse aangifte rond een ton betalen is. Kreeg een telefoontje waarin ik heb toegelicht dat er behoorlijk wat voorraad was gekocht die de volgende maanden wordt uitgefactureerd.
Een dag later stond het geld op de rekening van de onderneming.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 11:14:51 #48
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_56219222
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 08:18 schreef ManAtWork het volgende:
Ik heb mijn post even aangepast. Er stond naheffing, dat moet zijn een aanslag.
De omzetbelasting is helemaal geen aanslagbelasting, dus dit lijkt me erg vreemd Ik ben heel benieuwd naar de tekst op zo'n aanslag, mocht je er nog een tegenkomen.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 11:55:19 #49
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56220338
De aanslag wordt opgelegd op basis van een verzoek tot het opleggen van een aanslag door middel van het indienen van een suppletie. Omdat dit niet meer door middel van een aangifte kan, zal de fiscus hier een naheffing voor moeten opleggen.

Sorry hoor dat de praktijk afwijkt van de schoolboeken.

[ Bericht 1% gewijzigd door ManAtWork op 22-01-2008 12:00:48 ]
  dinsdag 22 januari 2008 @ 12:04:43 #50
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_56220577
Het zal dan wel een naheffingsaanslag zijn (art. 20 lid 2 AWR), maar dan komen we weer terug bij het eerdere probleem: naar de letter der wet (art. 20 lid 1 AWR) kan de inspecteur alleen naheffen wanneer er te weinig is geheven.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 12:24:05 #51
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56221025
Bij het indienen van een suppletie verzoek je de fiscus zelf om een aanslag op te leggen. Dit kan zowel een positieve als een negatieve aanslag zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')