abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55867624
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 10:33 schreef Xith het volgende:

[..]

Ik noem nergens Jurgen en Wolfje hypokriete wilders aanhangers dus nee. Ik wijs ze alleen over een stuk tekst die waar duizenden wildersaanhangers intrapten.
Ah, ok, ik vond het er vreemd uitzien omdat deze twee werden aangehaald.
quote:
[..]

Klopt, ik heb het over Wilder he, die heb ik nooit horen zeuren over de SGP, waarschijnlijk omdat vrouwen neerbuigend maken bij de Nederlandse Christelijke cultuur hoort.
Mjah, waarschijnlijk gaat het dan niet over christelijke cultuur, iig voor de FPers. Of alleen als contrast tegen de islamitische.
  dinsdag 8 januari 2008 @ 10:47:28 #77
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_55867810
Bij de ChristenUnie zitten ook nog een aantal malloten. Op de website vond ik nog een oud stuk van Eimert van Middelkoop, de titel spreekt boekdelen (schrik niet):
quote:
Vrijheid luistert naar wetten
woensdag 02 juni 1999 07:00
Theocratie: Tussen ideaal en praktijk

Heeft het GPV een allergie voor alles wat te maken heeft met theocratie? En tref je in het GPV een te hoge waardering aan voor de geestelijke vrijheid? Ja, aldus redacteur Klaas van der Zwaag in een boeiend interview in deze krant van zaterdag.

Van der Zwaag hoopt deze week te promoveren op artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Ik heb nog slechts het genoegen gehad kort zijn uitvoerige studie door te bladeren, maar reeds nu mijn felicitaties! Immers, het belang van het onderwerp, te weten de reikwijdte van de taak van de overheid op het terrein van de geestelijke vrijheid, is van alle tijden.

Waar moet het christelijk-politieke gesprek over dit thema beginnen? Van der Zwaag signaleert terecht dat in het GPV (en ook de RPF) de term theocratie weinig wordt gebruikt. Dat wil echter niet zeggen dat over de zaak zelf wordt gezwegen. Met Van der Zwaag zeg ik uit volle overtuiging dat de theocratie ten diepste geen ideaal is, maar een beginsel. Ik zou het nog iets scherper willen zeggen, de theocratie is de werkelijkheid waarin wij leven, de bodem van ons persoonlijke en staatkundige bestaan. In een politieke rede op de Algemene Vergadering van het GPV op 24 april heb ik daarover het volgende gezegd: „Welnu, het is de wil van God dat wij in het publieke leven Zijn bestaan niet verduisteren. De Heer regeert! Dat geloven we toch echt? Laten we dan theocratische politici zijn. Niet de theocratie als een politiek-staatkundig ideaal, maar als een diepe werkelijkheid van waaruit wij leven. Wij leven nu in een godloze staat, een spookhuis waarin de afgoden op alle mogelijke manieren te keer gaan. Ons publieke leven ontbeert een middelpunt. Het heeft dat echter wel nodig. De erkenning dat God regeert is dat middelpunt.” Het zal Van der Zwaag goed doen als ik hem zeg dat mijn kennisneming van het werk van de theoloog Van Ruler op dit punt voor verdieping heeft gezorgd.

Eerste tafel
Van der Zwaag wil van het GPV en de RPF ook meer duidelijkheid over de taak van de overheid bij het uitvoeren van de eerste tafel van Gods Wet. Een herkenbare vraag van SGP-zijde. Welnu, ook op deze vraag ben ik als GPV'er in eerdergenoemde politieke rede ingegaan. Een oordeel gevend over de NAVO-acties tegen Servië heb ik gesteld dat juist hier duidelijk wordt dat het grote gebod van God zich niet laat opdelen. Heel Gods Wet is politiek relevant. Een tweede citaat: „Milosevic en de zijnen hebben niet alleen mensenrechten geschonden, maar eerst en vooral de eerste van de Tien Geboden brutaal overtreden. Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben, zo zegt het eerste gebod. Welnu, Milosevic heeft een afgod gemaakt van de Servische etniciteit, geschiedenis en machtsaanspraken. Hij heeft de knie gebogen voor het zelf geconstrueerde beeld van het Servische nationalisme.” Een deel van de morele rechtvaardiging van de NAVO-luchtacties ontleen ik dan ook aan de toepassing van de eerste tafel van de Tien Geboden in het internationale recht.

Tolerantie
Van der Zwaag beschuldigt in het interview het GPV van een te hoge waardering voor de geestelijke vrijheid. Ik neem aan dat hij dit in zijn proefschrift documenteert. Nu spontaan reagerend herken ik wel iets in dit verwijt. Hebben GPV'ers wel altijd voldoende duidelijk gemaakt dat de staatkundige ruimte en vrijheid die ten principale ook van toepassing is op het geloof van bv. islamitische medeburgers hen geestelijk en cultureel pijn oplevert? Het is correct wanneer een gemeenteraadslid steun geeft aan een bestemmingsplan met ruimte voor een moskee, maar hij of zij mag daarbij best duidelijk maken dat deze verdraagzaamheid nooit meer zal kunnen zijn dan een politieke; een uiterlijke zaak. Ook speelt bij politici van gereformeerden huize wellicht een rol dat zij kerkelijk weinig heimwee kennen naar een 'vaderlandse kerk', zodat het beginsel van de scheiding van kerk en staat wel eens te sterk c.q. te liberaal en te zakelijk is verwoord.

Dit neemt niet weg dat ook GPV'ers geheel in de lijn van de reformatoren de politieke tolerantie en het opkomen voor vrijheidsrechten altijd principieel hebben gebaseerd op de lankmoedigheid van God. God heeft geduld met mensen, Hij geeft ze tijd van leven met de vrijheid de beslissende keuze te maken. En daar mag de staat ten principale niet tussen komen.

De kern van vrijheid
Van der Zwaag roept op tot verder nadenken over de roeping van de overheid ten aanzien van het 'geestelijk leven van andersdenkenden'. Het is, zo gezegd, een kwetsbare formulering. Met de beperkte politieke en culturele macht die christenen in ons land thans hebben, hoeft geen prioriteit gegeven te worden aan een zedencatalogus van wat wel en wat niet mag. Daaraan heeft zelfs de SGP zich niet gewaagd.

De christelijke politiek zal zich, zo nodig met staatsrechtelijke scherpzinnigheid, sterk moeten maken voor het goed formuleren van de wezenskernen van onze vrijheidsrechten. Zijn wij voor de vrijheid van godsdienst omdat, zoals de liberale denkers van de Verlichting zeiden, een ieder op zijn eigen manier zalig moet kunnen worden? Nee, deze voor alle burgers geldende vrijheid is nodig om de enig ware God te dienen en publiekelijk te eren. Zijn wij voor de vrijheid van meningsuiting omdat niemand een wacht voor zijn lippen hoeft te houden of omdat uit de botsing van meningen de waarheid zou voortspruiten? Nee, die vrijheid is ons lief omdat christelijke burgers vrij willen zijn de geschonken waarheid van het Woord Gods door te vertellen. Zijn wij voor de vrijheid van onderwijs, omdat ouders daar recht op moeten hebben? Nee, allereerst omdat wij onze kinderen willen doen onderwijzen in de vreze des Heeren. Gereformeerde tolerantie is nooit gebaseerd op onverschilligheid of een verabsoluteerde vrijheidsidee. Het gaat tenslotte om het garanderen van vrijheden tot en veel minder om vrijheden van. De ware vrijheid luistert immers naar wetten; het is Gods zedenwet die onze cultuur weer waardigheid kan geven en aantrekkelijk kan maken. Dat is de actieve kant van het 'stil en gerust leven' van het nog altijd actuele artikel 36 NGB.

Eimert van Middelkoop is lid van de Tweede Kamer voor het GPV.
En dit zit in het kabinet?

Als een moslim dit had gezegd en in het kabinet zou zitten was het land te klein geweest.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 8 januari 2008 @ 10:55:10 #78
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_55867946
Uit het beginselprogramma van de ChristenUnie:
quote:
2. De roeping van de overheid

2.1 Overheden en burgers leven in een wereld die haar oorsprong en bestemming in God heeft. De overheid kan daarom niet neutraal zijn, maar behoort te erkennen dat Christus Koning is en dat zij in Zijn dienst staat (Romeinen 13:2). Onze grondwet behoort daaraan uitdrukking te geven. In een vrije samenleving met een grote verscheidenheid aan opvattingen geeft de overheid goede leiding wanneer zij haar beleid voortdurend toetst aan de Bijbel.

2.2 Overheidsbeleid moet nuchter en bezielend zijn. Nuchter, omdat de macht van de zonde en de vloek niet door mensen, ook niet door overheden, definitief gebroken kan worden. Overmoedig radicalisme van overheden is ongepast en zelfs gevaarlijk. Wel moet zij trachten door goed beleid de gevolgen van de zonde in te perken. Tegelijkertijd ook bezielend, omdat we er zeker van mogen zijn dat God Zijn wereld niet in de steek laat. Door Zijn Woord wijst Hij ook voor het overheidsbeleid de weg aan. Gerechtigheid verhoogt een volk (Spreuken 14:34). Overheden moeten de burgers in nuchterheid en bezieling voorgaan. Zo staan zij sterk tegenover de krachten van zelfzucht en ontbinding en eren zij de God die hemel en aarde, met alle bronnen van leven en welvaart, heeft geschapen en deze nog steeds in stand houdt.

2.3 Ook als de overheid haar roeping niet beseft, willen we haar daarop blijven aanspreken en vanuit onze verantwoordelijkheid het goede zoeken voor heel de samenleving.

3. De taak van de overheid

3.1 De overheid houdt Gods eer hoog in de publieke samenleving. Bij de uitoefening van haar ambt hanteert ze de bijbelse norm van de publieke gerechtigheid.

3.2 De overheid heeft de opdracht het goede te zoeken voor de burgers, in het bijzonder voor hen die kwetsbaar zijn en moeilijk voor zichzelf kunnen opkomen. Daarom pleiten wij voor bescherming van het leven, ondersteuning van allen die hulp behoeven en inspanning voor rechtvaardige verhoudingen in de wereld.

3.3 Ook overheidspersonen zijn zondige mensen en het kwaad kan zich via hen vestigen in politieke structuren. Daarom is een goed stelsel van democratische controle nodig om toe te zien op het juiste gebruik van de overheidsmacht.

3.4 De erkenning van de onderscheiden ambten van kerk en staat behoedt de overheid voor het toepassen van geestelijke dwang en bepaalt de kerk bij haar eigen taak: de Evangelieverkondiging. De overheid waarborgt de geestelijke vrijheid en respecteert de zelfstandigheid van de kerk in wetgeving en beleid. De overheid eert God en dient de samenleving door ruimte te garanderen voor de publieke verkondiging van het Evangelie. Ze ziet er op toe dat de kerkelijke samenkomsten ongestoord kunnen plaatsvinden. De zondagsrust wordt mede met het oog hierop door de overheid beschermd.
quote:
5.1 Ons land dient een constitutionele monarchie te blijven onder het Huis van Oranje. De soevereiniteit van Nederland is opgedragen aan de Koning, die regeert bij de gratie van God. De Koning vertegenwoordigt de eenheid van het volk en spoort de leden van de regering aan tot een rechtvaardig en integer bestuur.
Waarom heb ik toch zo lang onder een steen geleefd?

Ik dacht altijd: 'ach die Christenen zijn gewoon vriendelijke mensen die in hun vrije tijd met hun geloof bezig zijn'. Maar dat neemt echt ziekelijke vormen aan. Wat een verschil met het CDA!
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 8 januari 2008 @ 18:24:01 #79
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_55879035
Bij het CDA is men overigens ook van mening dat de Koning regeert bij de gratie Gods.
Pugna Pro Patria
pi_55879924
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 10:55 schreef Klopkoek het volgende:
Uit het beginselprogramma van de ChristenUnie:
[..]

[..]

Waarom heb ik toch zo lang onder een steen geleefd?

Ik dacht altijd: 'ach die Christenen zijn gewoon vriendelijke mensen die in hun vrije tijd met hun geloof bezig zijn'. Maar dat neemt echt ziekelijke vormen aan. Wat een verschil met het CDA!
Vermoedelijk heb je je nooit echt verdiept in wat politieke verschillen nu werkelijk inhouden?
Klein Christelijk is orthodox, en dat steken ze niet onder stoelen of banken. Dat betekent een werkelijk verschil met wat velen denken wat alom aanvaard is als goed, juist & nastrevenswaardig.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 8 januari 2008 @ 20:07:56 #81
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_55881686
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 19:00 schreef sigme het volgende:

[..]

Vermoedelijk heb je je nooit echt verdiept in wat politieke verschillen nu werkelijk inhouden?
Klein Christelijk is orthodox, en dat steken ze niet onder stoelen of banken. Dat betekent een werkelijk verschil met wat velen denken wat alom aanvaard is als goed, juist & nastrevenswaardig.
Nou verdiept... Ik heb me in het CDA verdiept, en de ARP en KVP. En volg uiteraard het nieuws omtrent de ChristenUnie. Dat ik zo geschokt ben komt juist doordat ze het onder stoelen en banken steken: in de media komt de ChristenUnie heel vriendelijk en tolerant over. En mensen die ik ken die daarop stemmen zijn dat ook: zeg maar het volk dat net zo goed op het CDA zou kunnen stemmen. Maar wat een verschil!
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_55882092
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 20:07 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Nou verdiept... Ik heb me in het CDA verdiept, en de ARP en KVP. En volg uiteraard het nieuws omtrent de ChristenUnie. Dat ik zo geschokt ben komt juist doordat ze het onder stoelen en banken steken: in de media komt de ChristenUnie heel vriendelijk en tolerant over. En mensen die ik ken die daarop stemmen zijn dat ook: zeg maar het volk dat net zo goed op het CDA zou kunnen stemmen. Maar wat een verschil!
Dat van die homo's was geen grapje hoor.

De meeste verschillen tussen Nederlandse politieke partijen zijn marginaal, de partijen onderschrijven parlementaire democratie, de rechtsstaat, het individu als belangrijjke waarde, vrijheid van meningsuiting en scheiding kerk & staat. Als je je verdiept in die verschillen krijg je weinig kijk op wat daarvoor de argumenten zijn (want dan heb je argumenten voor en tegen nodig).

Overigens zijn al die verworvenheden er ook niet ongeclausuleerd, om de clausules en de verwerving te leren kennen kan je ook beter bij de critici terecht.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 8 januari 2008 @ 20:24:53 #83
8369 speknek
Another day another slay
pi_55882116
Op een partij stemmen zonder kennis te hebben van hun beginselen .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 8 januari 2008 @ 20:39:38 #84
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_55882492
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 20:24 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat van die homo's was geen grapje hoor.

De meeste verschillen tussen Nederlandse politieke partijen zijn marginaal, de partijen onderschrijven parlementaire democratie, de rechtsstaat, het individu als belangrijjke waarde, vrijheid van meningsuiting en scheiding kerk & staat. Als je je verdiept in die verschillen krijg je weinig kijk op wat daarvoor de argumenten zijn (want dan heb je argumenten voor en tegen nodig).

Overigens zijn al die verworvenheden er ook niet ongeclausuleerd, om de clausules en de verwerving te leren kennen kan je ook beter bij de critici terecht.
Maar ben je het met me eens dat er een zee van ruimte zit tussen het CDA en de CU? Zo nee, wat mis ik dan?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_55882699
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 20:39 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Maar ben je het met me eens dat er een zee van ruimte zit tussen het CDA en de CU? Zo nee, wat mis ik dan?
Er zit een wereld van verschil tussen CDA en CU. CDA is een bestuurspartij, CU was een beginselpartij. Het is maar de vraag of de beginseltrouwen dit besturen waarderen. CU is nu medeverantwoordelijk voor zaken die erg ingaan tegen de beginselen.

Daarnaast staat het CDA sinds de oprichting open voor zowel katholieken als protestanten, en bij de CU hoor je toch echt niet aan te komen als paap.
pi_55882709
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 20:39 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Een katholieke en een seculier-conservatieve vleugel, denk ik.
Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
pi_55882791
Er is voornamelijk respect voor de SGP in de biblebelt zone

٩๏̯͡๏)۶
  dinsdag 8 januari 2008 @ 20:52:50 #88
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_55882838
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 20:47 schreef sigme het volgende:

[..]

Er zit een wereld van verschil tussen CDA en CU. CDA is een bestuurspartij, CU was een beginselpartij. Het is maar de vraag of de beginseltrouwen dit besturen waarderen. CU is nu medeverantwoordelijk voor zaken die erg ingaan tegen de beginselen.

Daarnaast staat het CDA sinds de oprichting open voor zowel katholieken als protestanten, en bij de CU hoor je toch echt niet aan te komen als paap.
Mja, maar de afkeer voor de Katholieken is denk ik meer voor de vorm. Ook bij de Katholieken heb je zowel wat rechtlijnigere figuren als progressieve figuren. Natuurlijk ervaart de ChristenUnie de afkeer van Katholieken als iets essentieels met verwijzingen naar de Dordste Orde etcetera maar of het qua politieke praktijk iets uit maakt vraag ik me af.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_55882885
Ik denk niet dat je moet denken dat de afkeer van katholieken voor de vorm is .
  † In Memoriam † dinsdag 8 januari 2008 @ 21:01:04 #90
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_55883065
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 20:51 schreef Ronaldsen het volgende:
Er is voornamelijk respect voor de SGP in de biblebelt zone

[ afbeelding ]
Heel verrassend.
Carpe Libertatem
  dinsdag 8 januari 2008 @ 21:10:23 #91
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_55883268
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 20:55 schreef sigme het volgende:
Ja ze zijn bang voor overheersing en indirect voor verlies van soevereiniteit van Nederland (degenen die trouwens tegen de Spanjaarden wilden doorvechten waren de Zeeuwen, de meest diehard protestanten toentertijd in de Republiek).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_55883727
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 18:24 schreef Jurgen21 het volgende:
Bij het CDA is men overigens ook van mening dat de Koning regeert bij de gratie Gods.

Lijkt me tijd voor een atheistische koning dan, kijken wat god daarop te zeggen heeft.
pi_55883834
Ingezonden stuk in Nederlands Dagblad, 14 februari 2007:
quote:
ChristenUnie en SGP moeten samen verder

De ChristenUnie neemt deel aan het nieuwe kabinet. Wat de SGP-jongeren betreft is een felicitatie aan de partij van Rouvoet op zijn plaats. Tegelijkertijd wensen we de kleinste coalitiepartij veel sterkte en wijsheid toe bij het opkomen voor de heilzame christelijke waarden en normen.

Het is verblijdend dat D66 na vele kabinetten is ingewisseld voor de ChristenUnie. Dit is duidelijk te merken aan de toonzetting van het gepresenteerde regeerakkoord. Als gesproken wordt over ,,het ongeboren menselijk leven'', klinkt hier een christelijke visie in door. Ook is het positief dat de medisch ethische thema's weer actuele politieke onderwerpen zijn geworden. De Nederlandse burger ervaart nu dat de paarse verworvenheden niet het einde van alle tegenspraak zijn.

Tegelijkertijd valt het ons tegen dat de ChristenUnie voornamelijk heeft ingezet op het veranderen van de huidige praktijk. Als SGP-jongeren hadden we natuurlijk veel liever gezien dat de wetgeving zelf aangepast zou worden. Nu blijft abortus provocatus wettelijk toegestaan tot 24 weken zwangerschap, terwijl de grens in buurland Duitsland bijvoorbeeld op veertien weken ligt. Een verlaging van het aantal weken zou per direct het leven van weerloze kinderen in de moederschoot hebben gered. De voorgestelde maatregelen in het regeerakkoord garanderen dit vooralsnog niet.

De kabinetsdeelname van de ChristenUnie heeft consequenties voor de opstelling van de SGP en de verhouding tussen beide partijen. Als SGP-jongeren doen we een aantal suggesties.

Wij roepen de SGP-fractie allereerst op tijdens de komende kabinetsperiode een hoge prioriteit te maken van de (medisch) ethische agenda. De SGP kan met het indienen van moties, amendementen en eventueel initiatiefwetten bijdragen aan de broodnodige verandering van de huidige praktijk.

Waar de kleine christelijke partijen in het verleden vaak stuitten op paarse onwil of christen-democratische terughoudendheid, is er anno 2007 een andere situatie ontstaan. ChristenUnie en SGP voeren geen achterhoedegevecht meer, maar krijgen nu de mogelijkheid een aantal betekenisvolle stappen in de Bijbelse richting te zetten. En die moeten SGP en ChristenUnie met beide handen aangrijpen. De SGP mag van het CU-smaldeel in het kabinet verwachten dat zij voorstellen vanuit het orthodox-christelijke deel van de samenleving binnen en buiten het kabinet verdedigt. Met genoemde inzet houdt de SGP de ChristenUnie op een positieve manier scherp.

Kentering
ChristenUnie en SGP hebben op thema's als het gezin, euthanasie, zondagsrust en het homohuwelijk altijd gebroederlijk opgetrokken. Deze punten zijn altijd de unique selling points van de kleine christelijke partijen geweest. Het is toe te juichen als beide partijen zich tijdens komende periode gezamenlijk inzetten voor een kentering van het seculiere tij.

<knip>

Met het opnieuw bespreekbaar maken van ethische thema's is een eerste stap gezet. Een fundamenteler stap is het zoeken naar een verantwoord alternatief voor het postmoderne gedachtegoed. Hoe komt de Nederlandse samenleving van het vermeende gelijkheidsdenken af? En wanneer valt het zelfbeschikkingsrecht van zijn voetstuk? Wat ons betreft komt er naast een onderzoek naar de psycho-sociale gevolgen van abortus ook een onderzoek naar de oorzaken van de toenemende roep om euthanasie. Het zou verheugend zijn als de uitkomsten leiden tot een correctie op het libertijns getoonzette overheidsbeleid.

Ten slotte, voor een maximaal rendement (in het landsbelang!) is het belangrijk dat ChristenUnie en SGP de onderlinge discussiepunten voorlopig parkeren. Beide partijen is er immers alles aan gelegen dat er op ethisch gebied een keer ten goede wordt bewerkstelligd. Dat betekent dat we niet ten opzichte van elkaar, maar allereerst met elkaar optrekken. Het is een zegen als beide christelijke partijen op die wijze tot eer van God en tot welzijn van heel het volk politiek bedrijven.

Jan Kloosterman en Gert van Veldhuizen zijn respectievelijk voorzitter en jeugdwerkadviseur bij de SGP-jongeren.
pi_55884050
zondagsrust nastreven
  dinsdag 8 januari 2008 @ 21:48:57 #95
198365 Morendo
The Real Deal
pi_55884158
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 21:33 schreef sigme het volgende:
[..]
Dit kwam van SGP-jongeren. Ik denk dat de ChristenUnie er juist belang bij heeft niet zoveel met de SGP geassocieerd te worden.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_55884345
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 21:48 schreef Morendo het volgende:

[..]

Dit kwam van SGP-jongeren. Ik denk dat de ChristenUnie er juist belang bij heeft niet zoveel met de SGP geassocieerd te worden.
CU en SGP gaan nog steeds lijstverbindingen aan.

Maar het wordt binnen de CU wel als risico gezien dat hun 'strengere' kiezers zullen wegvloeien naar de SGP, terwijl er voor de overblijvenden dan wel onduidelijk kon worden wat ook al weer het verschil is met het CDA.
  dinsdag 8 januari 2008 @ 21:58:44 #97
198365 Morendo
The Real Deal
pi_55884451
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 21:54 schreef sigme het volgende:

[..]

CU en SGP gaan nog steeds lijstverbindingen aan.

Maar het wordt binnen de CU wel als risico gezien dat hun 'strengere' kiezers zullen wegvloeien naar de SGP, terwijl er voor de overblijvenden dan wel onduidelijk kon worden wat ook al weer het verschil is met het CDA.
Bij de verkiezingen voor Provinciale Staten was er een lijstverbinding tussen CDA, SGP en ChristenUnie.
Die Lebenslust bringt dich um.
  † In Memoriam † dinsdag 8 januari 2008 @ 22:00:43 #98
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_55884509
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 21:33 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik heb bijna geen enkele zin kunnen lezen zonder rillingen te krijgen.
Carpe Libertatem
  dinsdag 8 januari 2008 @ 22:01:42 #99
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_55884534
Ik denk dat een fusie ook niet logisch is. In de basis hangen beide partijen verschillende Kerken aan en van die basis/achterban moeten zij het toch hebben. Ook de ChristenUnie met zijn zes zetels.

Het wordt pas een optie als ook beide kerkgenootschappen intensief gaan samenwerken of fuseren, denk ik.
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 8 januari 2008 @ 22:06:26 #100
66825 Reya
Fier Wallon
pi_55884646
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 20:55 schreef sigme het volgende:
De ChristenUnie heeft, in tegenstelling tot de SGP, al wel katholieke kandidaten op lijsten gezet. Er zal binnen de partij daarover zeker nog wel animositeit bestaan; maar katholieken worden duidelijk niet actief geweerd.

Sowieso, theologisch gezien zijn de wateren tussen ChristenUnie en de SGP nog behoorlijk diep, onder andere op leerstukken (oa aanbod van genade) die uiteindelijk ook veel wereldse implicaties hebben. Wat ChristenUnie en de SGP van buitenaf lijkt te binden is vooral dat hun aanhang en kader beiden uit praktiserend protestants-christelijk hoek komen; maar wat hen van buitenaf lijkt te binden, is van binnenuit juist een splijtzwam, des te meer omdat voor protestanten eenheid binnen een kerkorde niet echt belangrijk wordt bevonden, in tegenstelling tot bij katholieken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')