Van gisteren:
Paardenstoofvlees

ala n0a
Halve kilo paardenpoulet
2 tot 3 eetlepels bloem
1 grote ui
Theelepel tijm
2 laurierbladeren
4 kruidnagels
5 jeneverbessen
Afgestreken eetlepel rietsuiker
2 eetlepels appelstroop (naar smaak)
Maïzena om te binden
1 flesje Hertog jan Prestige
1 blokje runderbouillon
1 blokje kippenbouillon
1 glas water
Voor dit recept heb ik alles eerst in een anti-aanbak steelpan gebakken.
De ui in niet al te kleine stukjes (anders verdwijnt het helemaal) goudgeel aanfruiten in boter. Dit in de stoofpan gooien samen met tijm, laurier, kruidnagel, jeneverbessen, suiker.
De bloem over het paardenvlees strooien en in kleine porties aanbraden in de steelpan in olie. Laat het vlees echt bakken en niet stoven. Vlees in de stoofpan gooien.
Bouillonblokjes en water in de steelpan en de pan deglaceren. Als alles is opgelost het bier erbij schenken. Als dit een beetje op temperatuur is in de stoofpan gooien.
Stoofpan op het vuur zetten. Aan de kook brengen. 1 eetlepel stroop erbij doen en doorroeren, peper en zout erbij. Nu ongeveer 2 uurtjes stoven op een laag vuur met deksel half op de pan, om de zoveel tijd doorroeren. Na deze 2 uur de saus proeven en naar smaak meer stroop toevoegen. Nog een uurtje laten staan. Afmaken met maïzena.
Hoeveelheden zijn op het gevoel tot stand gekomen. Zorg er in ieder geval voor dat het vlees onder de vloeistof staat.
---------------
Mijn lekkerste stoofvlees tot nu toe. Nooit eerder paardenvlees gebruikt voor een stoofpotje. Ik kan nu zelf lekker friet stoofvlees maken. Hoef niet meer te wachten tot ik weer eens in Maastricht ben. Hou toch meer van vlaamsstoofvlees dan van zoervleis.