abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 januari 2008 @ 15:39:45 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_55724550
quote:
DEN HAAG - Fractievoorzitter Jacques Tichelaar van de PvdA noemt het een optie om studenten de kosten voor hun studie volledig te laten terugbetalen als zij klaar zijn met studeren. Dat heeft hij gezegd in weekblad Vrij Nederland dat woensdag is verschenen.

Door de vergrijzing van de bevolking zullen de kosten van de overheid flink oplopen. Om stevige belastingverhogingen te voorkomen, moeten de uitgaven van de staat omlaag, aldus Tichelaar.

"Als regeringspartij moeten we bereid zijn een fundamenteel debat over de toekomst van het onderwijs aan te gaan.''

Studiebeurs en collegegeld

De fractieleider van de PvdA wil daarom de discussie openen om studenten aan hogescholen en universiteiten hun studiebeurs en het volledige collegegeld alleen te laten lenen.

Volgens Tichelaar betekent dit zo'n 65.000 euro per jaar voor studenten aan een universiteit en ongeveer 35.000 euro voor studenten aan een hogeschool.

Investeren

"Het geld dat dan vrijkomt, kunnen we investeren waar het het meest nodig is: het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en het mbo'', aldus de PvdA'er in Vrij Nederland. Tichelaar zegt zich te realiseren dat het plan op dit moment niet haalbaar is in Nederland.

Goedkeuring

Deze inschatting lijkt een eufemisme. Tweede Kamerlid Jan Jacob van Dijk van coalitiepartner CDA stelt dat 'het gekke voorstel' nooit door zijn partij zal worden goedgekeurd. Hij noemt het 'een kromme redenering' om juist in tijden van vergrijzing het onderwijs minder toegankelijkheid te maken.

Kenniseconomie

"Het is heel helder dat er juist heel veel aandacht moet komen voor de kenniseconomie'', aldus Van Dijk. Ook volgens D66-leider Alexander Pechtold is de PvdA 'de weg in onderwijsland volledig kwijt'.

"Dit is een historische fout. Studenten hebben natuurlijk baat bij hun opleiding, maar de rest van de maatschappij net zo goed'', zegt hij.
Tichelaar is het na de commotie van vorig jaar kennelijk nog niet steeds duidelijk wat voor kutidee dit is.

Wat een smerige lul is het om even over de rug van studenten even het treurige financiele beleid van de PVDA te willen compenseren. "We pakken maar even de studenten want dan worden onze babyboomers tenminste niet boos." Het laat eigenlijk ook wel zien hoe weinig solidair bepaalde partijen zijn met jonge mensen en de toekomst van Nederland.

Verder is er een plan met schoolboeken dat gecanceld kan worden als ie geld nodig heeft. Maar dat durven ze uiteraard niet. Die drammen we gewoon lekker door.

Ik mocht meneer Tichelaar al niet maar nu hoop ik echt dat ie het eind van 2008 niet haalt als fractieleider.

Gelukkig is het CDA in deze wel verstandig
pi_55724681
Wie is hier nou treurig? De PvdA was tijdens de verkiezingen zo'n beetje de enige partij die harde boodschappen had voor de babyboomers. In tegenstelling tot het CDA. Het resultaat daarvan is bekend. Die fout maakt de PvdA niet nog een keer.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_55724740
Voor diegenen die nog steeds denken dat de PvdA er voor de jongeren is, tast toe. Het blijkt maar weer eens dat je als jong mens beter af bent met het CDA dan met de PvdA.

Opmerkelijk is de investering in het MBO, maar dat is natuurlijk verklaarbaar uit het feit dat de moderne achterban van de PvdA niet verderkomt dan dat niveautje.
pi_55724783
Ik vind het best hoor, maar dan wil ik na mijn studie niet belasting betalen voor schoolverlaters, omdat ze geen (goede) baan kunnen vinden.
pi_55724847
Hoe denkt de heer Tichelaar aan voldoende gekwallificeerd personeel te komen om zijn vergrijzende achterban te verzorgen?
  woensdag 2 januari 2008 @ 15:56:50 #6
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_55724947
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 15:52 schreef Chewie het volgende:
Hoe denkt de heer Tichelaar aan voldoende gekwallificeerd personeel te komen om zijn vergrijzende achterban te verzorgen?
Idd en de kenniseconomie gaat zo ook op de helling.

Nee, dit is een voorstel wat echt niet doorgevoerd moet worden
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_55725035
Als het aan de PvdA ligt zal alleen nog de elite kunnen studeren.

Maargoed 1 ding weten we tenminste zeker; die beloofde kennis economie zal er op deze manier nooit komen.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  woensdag 2 januari 2008 @ 16:01:24 #8
67938 MuRKie
..warm as butters..
pi_55725061
Hij wil het niet afschaffen, hij wil alleen dat we alles terug gaan betalen na het behalen van je diploma, als ik het nieuwsbericht op de FP moet geloven..
pi_55725096
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 16:01 schreef MuRKie het volgende:
Hij wil het niet afschaffen, hij wil alleen dat we alles terug gaan betalen na het behalen van je diploma, als ik het nieuwsbericht op de FP moet geloven..
En dan natuurlijk ook nog meebetalen aan de AOW voor zijn achterban
pi_55725146
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 15:44 schreef Klopkoek het volgende:
Wie is hier nou treurig? De PvdA was tijdens de verkiezingen zo'n beetje de enige partij die harde boodschappen had voor de babyboomers. In tegenstelling tot het CDA. Het resultaat daarvan is bekend. Die fout maakt de PvdA niet nog een keer.
Dus nadat ze eerst de rijke ouderen tegen zich in het harnas jaagden, doen ze nu hetzelfde met de jongeren? Welke fout maken ze dan niet nog een keer?
  woensdag 2 januari 2008 @ 16:07:21 #11
67938 MuRKie
..warm as butters..
pi_55725168
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 16:03 schreef Chewie het volgende:

[..]

En dan natuurlijk ook nog meebetalen aan de AOW voor zijn achterban
waarschijnlijk wel
pi_55725295
Om belastingverhogingen in de toekomst te voorkomen gaan we studenten zwaarder belasten. Al dat geld dat dan extra binnenkomt noemen we kostenbesparingen en alhoewel we roepen dat we dit geld nodig hebben voor de vergrijzing bedoelen we net zo goed dat we dit bedrag nodig hebben voor primair onderwijs.

Was getekend,

J. Tichelaar

Lafbek Als de vergrijzing zoveel kosten met zich meebrengt dan moet je de AOW leeftijd verhogen maar goed dat ligt electoraal natuurlijk gevoelig Visieloze olifant in een porseleinkast
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  woensdag 2 januari 2008 @ 16:18:12 #13
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_55725390
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 16:05 schreef K-Billy het volgende:

[..]

Dus nadat ze eerst de rijke ouderen tegen zich in het harnas jaagden, doen ze nu hetzelfde met de jongeren? Welke fout maken ze dan niet nog een keer?
Ach, de hypocrisie hier valt me vooral op.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_55725451
Goed idee, je investeert in je eigen toekomst, en dus ook in je portemonee, waarom zou ik als belastingbetaler mijn toekomstige concurrenten gaan financieren met gratis studies, bovendien zie ik nog steeds heel veel studenten tijdens het uitgaan, dus zo druk/arm zijn ze ook weer niet.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 2 januari 2008 @ 16:23:11 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_55725491
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 16:18 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Wat vind je er zelf eigenlijk van

Je moet toch wel een ontzettende klootzak zijn als je gaat roepen dat de studenten moeten gaan opdraaien voor de AOW omdat je zelf de leeftijd niet wilt verhogen.

Bovendien zou ik als zijn plan werkelijkheid zou zijn met meer dan 1,5e ton schuld zitten. Zie je het gebeuren dat er dan nog mensen gaan studeren?
pi_55725507
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 16:18 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Van de PvdA bedoel je?
pi_55725581
Ik ben het niet geheel oneens met het idee om de studiefinanciering zoals deze nu is geregeld af te schaffen, maar...
quote:
Door de vergrijzing van de bevolking zullen de kosten van de overheid flink oplopen.
...volgens mij heeft bovengenoemde stijging in de kosten vooral te maken met de moeilijk uitvoerbare regels en wetten die onze overheid keer op keer verzint om zo ambtenaren aan het werk te krijgen/houden. In plaats van kosten te besparen, doet onze overheid vooral haar best om nieuwe manieren te verzinnen om meer geld binnen te harken.
Mir sind die Optimisten lieber; ein Mensch, der alles halb so schlimm und doppelt so gut findet.
  woensdag 2 januari 2008 @ 16:26:58 #18
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_55725583
Ach ja, die 500 miljoen voor het generaal pardon moet ergens vandaan komen
I fought the war, but the war won't stop, for the love of god.
I fought the war, but the war won.
pi_55725610
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 16:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Bovendien zou ik als zijn plan werkelijkheid zou zijn met meer dan 1,5e ton schuld zitten. Zie je het gebeuren dat er dan nog mensen gaan studeren?
Vrraag dat maar aan mensen die een pilotenopleiding hebben gedaan....
pi_55725721
*zoekt alvast zijn koffers en besteld een ticket naar de USA*

dag tichelaar, ik ga niet in de shit zwemmen die jouw partij gecreeerd heeft. Vuile rat die je bent (dat zijn je eigen woorden - zie lagerhuis tijdje terug)
pi_55725754
Eigenlijk is het helemaal niet gek dat studenten investeren in hun eigen toekomst. Maak het dan wel aantrekkelijk om later een hoger inkomen te krijgen. Met andere woorden: zorg dan dat succesvol studeren ook financieel heel gunstig wordt ondanks de hoge studieschuld waarmee je begint.

Alleen de koppeling met de vergrijzing is idioot. Het geld moet gehaald worden bij de babyboomers. Die hebben het nl. gewoon liggen en niet omdat ze zo hard gewerkt hebben (er is geen generatie die zo kort en rustig heeft gewerkt), maar omdat ze zowel van de generatie vóór hun hebben geprofiteerd (omdat die het de nazaten gunde) als van de generatie daarna (omdat de babyboomers niets door wensen te schuiven).
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_55725756
Als afgestudeerde WO'ers en HBO'ers dan levenslange vrijstelling van belastingen, heffingen en accijnzen krijgen, is dat nog best te regelen denk ik.
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
  woensdag 2 januari 2008 @ 16:37:18 #23
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_55725784
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 16:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wat vind je er zelf eigenlijk van

Je moet toch wel een ontzettende klootzak zijn als je gaat roepen dat de studenten moeten gaan opdraaien voor de AOW omdat je zelf de leeftijd niet wilt verhogen.

Wat ik er van vind:

- Argumentatie Tichelaar stinkt als een reet die een jaar niet gewassen is.
- Sociaal leenstelsel is wel een goed idee. De studiefinanciering is erg misbruikgevoelig nu.
- Onderwijs moet goed toegankelijk blijven.
- Overheid moet wat doen aan de woningnood.
- Hypotheekrenteaftrek afschaffen, dat geld in onderwijs stoppen en we zitten weer op het EU-gemiddelde.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_55725822
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 16:37 schreef Klopkoek het volgende:

- Hypotheekrenteaftrek afschaffen, dat geld in onderwijs stoppen en we zitten weer op het EU-gemiddelde.
Waarom moeten de huizenbezitters (en met name diegenen die nu al vrijwel niets overhouden) bloeden?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_55725860
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 16:35 schreef SocialDisorder het volgende:
Als afgestudeerde WO'ers en HBO'ers dan levenslange vrijstelling van belastingen, heffingen en accijnzen krijgen, is dat nog best te regelen denk ik.
Hoezo? Jou studie is jouw investering in de toekomst, daarnaast zal als je studie slim kiest gewoon flink financieel profijt van trekken. Daarnaast betaal ik ook belasting terwijl ik niet gestudeert heb. Zie hier ook het ideale pleidooi om gewoon te betalen wat je gebruikt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')