Ach, het is een kwestie van geloof, als jij in mijn land leeft kan ik alsnog niet tegen je zeggen 'dit is de waarheid, onderwerp je eraan'. Voor de moslim is het een goddelijk rechtvaardiging, gelovigen die op aarde hebben geleden zullen in het hiernamaals geen leed kennen.quote:Op woensdag 2 januari 2008 23:29 schreef barthol het volgende:
[..]
Wat hebben mensen soms rare ideeën. Maar alle respect voor ieder z'n eigen idee, en ik begrijp ook wel het belang van een gemeenschap om mensen daarin te laten geloven.
Hoezo? Kan je mij vertellen waarom bijvoorbeeld acteurs slechte rollen aannemen in films? Of zelfs een figurant met een piepkleine rol. Of een rol waarbij diens populariteit zelfs afneemt?quote:Op woensdag 2 januari 2008 23:29 schreef barthol het volgende:
[..]
Wat hebben mensen soms rare ideeen. Maar alle respect voor ieder z'n eigen idee, en ik begrijp ook wel het belang van een gemeenschap om mensen daarin te laten geloven.
Ja ik begrijp dat, en in het christendom is vele eeuwen hetzelfde beeld gepredikt.quote:Op woensdag 2 januari 2008 23:32 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ach, het is een kwestie van geloof, als jij in mijn land leeft kan ik alsnog niet tegen je zeggen 'dit is de waarheid, onderwerp je eraan'. Voor de moslim is het een goddelijk rechtvaardiging, gelovigen die op aarde hebben geleden zullen in het hiernamaals geen leed kennen.
Is maar net hoe je het benadert natuurlijk, ik bedoel de Koran leert niet dat omdat door lijden je status wordt verhoogd dat je het daarom moet opzoeken, zelfopoffering zie ik bijvoorbeeld toch wel als iets bewust.quote:Op woensdag 2 januari 2008 23:41 schreef barthol het volgende:
[..]
Ja ik begrijp dat, en in het christendom is vele eeuwen hetzelfde beeld gepredikt.
Soms noem ik het de romantiek van het lijden. (het lijden, de zelfopoffering tot iets
moois verheffen, iets verhevens dat beloond zal worden in het hiernamaals)
Ik heb alleen mijn vragen of het mensen wel goed doet. Vragen over de effecten.
Ik heb pas nog iets meegemaakt. Ik heb een kennis die helemaal de weg kwijt was. Hij veroorzaakte alleen maar ellende voor zijn vrouw, kinderen en kennissen. Hem is iets overkomen wat je zou kunnen stoppen in de ellende categorie. Hij is door die voorval zo veranderd. Iedereen is nu gellukkig. Sorry voor de vage detailsquote:Op woensdag 2 januari 2008 23:41 schreef barthol het volgende:
[..]
Ja ik begrijp dat, en in het christendom is vele eeuwen hetzelfde beeld gepredikt.
Soms noem ik het de romantiek van het lijden. (het lijden, de zelfopoffering tot iets
moois verheffen, iets verhevens dat beloond zal worden in het hiernamaals)
Ik heb alleen mijn vragen of het mensen wel goed doet. Vragen over de effecten.
M'n beeld dwaalde even af naar het Christendom van eeuwen geleden, met een zuster Bertkenquote:Op woensdag 2 januari 2008 23:43 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Is maar net hoe je het benadert natuurlijk, ik bedoel de Koran leert niet dat omdat door lijden je status wordt verhoogd dat je het daarom moet opzoeken, zelfopoffering zie ik bijvoorbeeld toch wel als iets bewust.
Het gaat meer om een troost, als het je toch al is overkomen dan....: '............'
Ik denk dat ik een aardig antwoord daarop heb gegeven. Het is geen dualisme. Het is alleen een verkeerde conclusietrekking. Als je niet weet wat waarom God de mens heeft gecreeerd dan ga je allerlei dingen aannemen die tot verkeerde conclusies leiden.quote:Op donderdag 3 januari 2008 09:42 schreef Doffy het volgende:
En nu weer terug naar de dualistische godsbeelden, stelletje spammers
Het gaat er niet om wat jij goed vindt of niet, het gaat erom dat er religies zijn die een bekend probleem zo "oplossen". Kortom: dit is geen moslim-topic, duidelijk?quote:Op donderdag 3 januari 2008 09:54 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ik denk dat ik een aardig antwoord daarop heb gegeven. Het is geen dualisme. Het is alleen een verkeerde conclusietrekking. Als je niet weet wat waarom God de mens heeft gecreeerd dan ga je allerlei dingen aannemen die tot verkeerde conclusies leiden.
Ik snapquote:Op donderdag 3 januari 2008 09:57 schreef Doffy het volgende:
[..]
Het gaat er niet om wat jij goed vindt of niet, het gaat erom dat er religies zijn die een bekend probleem zo "oplossen". Kortom: dit is geen moslim-topic, duidelijk?
quote:Op donderdag 3 januari 2008 10:15 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ik snap![]()
Alleen hou je naast de islam niet veel religies over. Ik neem aan dat je het dan hebt over het christendom.
http://www.godchecker.com/quote:Op donderdag 3 januari 2008 10:15 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ik snap![]()
Alleen hou je naast de islam niet veel religies over. Ik neem aan dat je het dan hebt over het christendom.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |