Sjak had laatst een geweldig stuk geschreven hierover, een stuk wat meer mensen vast makkelijk terug willen vinden, vandaar dit aparte topic.
Op woensdag 19 december 2007 15:45 schreef sjak het volgende:]Wat zijn er toch een misverstanden.
De ruggeprik is minder slecht voor je kindje dan een pethidine prik. Pethidine is een opiaat en komt namelijk wel bij het kindje terecht. Daarnaast heeft pethidine nogal wat bijwerkingen, misselijk, hallucinaties, niet meer kunnen meewerken met de bevalling etc. Het grote voordeel van pethidine is dat het snel en door "iedereen" gegeven kan worden, het werkt ook snel. Oh, voor ik het vergeet, na een pethidine injectie mag je zeker nog wel een ruggeprik.
De ruggeprik (epiduraal) is ook niet ideaal, maar dan vooral voor de moeder niet. Het is een flinke prik waarvoor je in een onmogelijke positie moet zitten en het kan moeilijk zijn om de catheter in de juiste positie te brengen. Het spul wat ze in de rug spuiten komt niet bij de baby. Het verdooft in eerste instantie de pijn en als daarna ook het motorische deel van je zenuwstelsel. Als ze dus niet teveel geven zou je er zelfs mee kunnen persen, maar ja, dat is bij de meeste verlosafdelingen niet bekend
Er zijn drie grote nadelen aan: er is een anesthesist voor nodig (in de meeste ziekenhuizen) om de prik te zetten en die werken niet overal 's nachts en overdag moeten ze echt tijd maken. Daarnaast kun je een bloeddrukdaling van de ruggeprik krijgen, dat is ook niet echt super maar op te vangen met wat extra infuusvloeistof. Tenslotte zie je dat veel vrouwen koorts ontwikkelen na een ruggeprik. Het mechanisme daarvan is niet duidelijk, ze denken dat het een reactie is van het centrale zenuwstelsen. Het kan verder geen kwaad (uit wat er tot nu toe bekend is) maar je moet dan wel een nacht in het ziekenhuis blijven.
Andere mogelijkheden zijn TENS, ik ken dat niet goed, maar het principe is dat je de zenuwen overstimuleert zodat er geen pijnprikkels meer doorgegeven kunnen worden.
Tegenwoordig zijn ze bezig met veel onderzoeken naar remifentanyl. Dit is een snelwerkend en kortwerkend opiaat (in tegenstelling tot pethidine die best lang doorwerkt). Je krijgt dan een infuus en een pompje. IN dat pompje zit die remifentanyl, je kunt dan indrukken als de pijn te heftig wordt. Dat spul werkt dan een minuut of 9. Je kan er misselijk van worden maar dat is veel minder dan bij nr. 1. Het grote voordeel is dat je hier geen anesthesist voor nodig hebt, dat het snel werkt en dat het snel uitwerkt.
Dan heb je ook nog accupunctuur, maar daar weet ik echt te weinig van. OP internet staat daar wel veel over geschreven, net als over TENS.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
We hebben allemaal onze eigen ervaringen met pijnstilling, of juist geen pijnstilling.
Zo las ik in BE's verhaal voor het eerst dat een ruggeprik niet gezet kan worden. Nooit geweten dat dat kon gebeuren....
Zelf heb ik een ruggeprik gehad bij de laatste bevalling, dat werd een keizersnede, maar omdat de prik niet goed werkte en ik het mes bleef voelen is dat geeindigd in narcose.
Welke pijnstilling heb jij gehad en wat deed dat met je?
(dit is geen topic waarin we gaan discussieren over het feit dat je het ook zonder pijnstilling kan doen. Ja dat kan ja, maar daar krijg je toch geen medaille voor? Er zijn ook dames die wel pijnstilling nodig hebben en dat zijn dan niet ineens enorme mietjes. Die discussie wil ik hier niet zien ajb.)
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥