abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55703615
Hoi,

Ik wil een cnc frees gebruiken om een zelf ontworpen puzzel te maken.
En ik vroeg me af waar ik zo'n ding kan vinden. Want nu ligt het een beetje stil, want zonder frees kan ik niet verder.
  dinsdag 1 januari 2008 @ 17:02:58 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_55704335
Lijkt me niet dat een bedrijf z'n dure CNC-frees snel beschikbaar zal stellen voor je puzzel...

Om je toch op weg te helpen, wat dacht je hiervan?
censuur :O
pi_55704408
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 17:02 schreef RemcoDelft het volgende:
Lijkt me niet dat een bedrijf z'n dure CNC-frees snel beschikbaar zal stellen voor je puzzel...

Om je toch op weg te helpen, wat dacht je hiervan?
[ afbeelding ]
Sorry ik denk niet dat dat werkt
te on-nauwkeurig.

[ Bericht 0% gewijzigd door vogelhuisje op 01-01-2008 17:48:02 ]
pi_55704727
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 17:06 schreef vogelhuisje het volgende:

[..]

te onnouwkeurig.
Hoeft niet hoor, als je het kan
Er zijn ronde zaagjes te koop die aan alle 'kanten' kunnen zagen, denk ideaal als je een puzzel moet zagen.
Als jij al je vrienden mee neemt kom ik ook alleen
  FOK!fotograaf dinsdag 1 januari 2008 @ 17:28:47 #6
17893 Forno
pi_55704830
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 17:06 schreef vogelhuisje het volgende:

[..]

te onnouwkeurig.
Als je een CNC-freesmachinewerker kent, zou je het via hem of haar kunnen proberen. Anders moet je eens een metaalbewerkingsbedrijf binnen lopen of bellen. Vragen of ze ook particuliere opdrachten doen. Al lijkt het me stervensduur, want zo'n machine kost een fortuin in aanschaf, onderhoud en bediening.
  dinsdag 1 januari 2008 @ 17:31:09 #7
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_55704868
Te on-nauwkeurig?

Dat vind ik knap want als je nl een puzzel maakt uit 1 plaat hout/kunstof met een figuurzaag (DE methode) dan kun je doen wat je wilt, zo schots en scheef zagen als je wilt, maar de stukjes passen ALTIJD 1:1 perfect in de puzzel.
Enigste min puntje is de dikte van de zaaglijn welke je nog kunt verkleinen door een speciaal extra-dun zaagblaadje te gebruiken.
De al hierboven aangegevn ronde zaagblaadjes zijn in verschillende diktes te krijgen, ik dacht dat de dunste 0.4 mm dik is, dat geeft dus een "kier" tussen je puzzelstukje van zeg 0,5 mm.
pi_55705236
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 17:31 schreef robber57 het volgende:
Te on-nauwkeurig?

Dat vind ik knap want als je nl een puzzel maakt uit 1 plaat hout/kunstof met een figuurzaag (DE methode) dan kun je doen wat je wilt, zo schots en scheef zagen als je wilt, maar de stukjes passen ALTIJD 1:1 perfect in de puzzel.
Enigste min puntje is de dikte van de zaaglijn welke je nog kunt verkleinen door een speciaal extra-dun zaagblaadje te gebruiken.
De al hierboven aangegevn ronde zaagblaadjes zijn in verschillende diktes te krijgen, ik dacht dat de dunste 0.4 mm dik is, dat geeft dus een "kier" tussen je puzzelstukje van zeg 0,5 mm.
Mijn puzzel is 3 dementionaal en dus verschillende hoeken. en alle stukken moeten identiek zijn
pi_55705264
ziet er gaaf uit, zeker die sneakpeak waar hij alles met ronde buizen gaat bouwen.
  dinsdag 1 januari 2008 @ 17:58:59 #10
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_55705472
Op zoek gaan naar een machinefabriek, de gouden gids lijkt me een aardig startpunt. Misschien is het ook handig als je aangeef in welke regio je woont, als er hier mensen zijn met connecties bij een machinefabriek.

Vraag me alleen af of ze aan de slag willen voor één zo'n opdrachtje. Nog een optie: onderwijsinstellingen: MTSsen, HTSsen en TU's hebben ook allemaal wel een CNC hoek.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_55705559
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 17:58 schreef Frezer het volgende:
Op zoek gaan naar een machinefabriek, de gouden gids lijkt me een aardig startpunt. Misschien is het ook handig als je aangeef in welke regio je woont, als er hier mensen zijn met connecties bij een machinefabriek.

Vraag me alleen af of ze aan de slag willen voor één zo'n opdrachtje. Nog een optie: onderwijsinstellingen: MTSsen, HTSsen en TU's hebben ook allemaal wel een CNC hoek.
Ik woon in de buurt van Arnhem. En ik snap dat 1 zo'n opdrachtje misschien wel beetje weinig is ja..
Maar het is meer een prototype. En als men er wat in ziet wil ik hem misschien in productie brengen maar dat weet ik natuurlijk nog niet.
pi_55705693
http://www.vandikhoutdecor.nl/
Bedenk wel dat je ook voor één puzzel wel eerst de programmeerkosten betaalt.
  dinsdag 1 januari 2008 @ 18:17:25 #13
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_55705809
CNC frezen kost je ongeveer 150 euro/uur met waarschijnlijk een starttarief van plm 100 euro (voor inspannen en opruimen achteraf). Afhankelijk van je complexiteit kost het frezen zelf ook wel een uurtje en dan kom je op plm 250 euro minimaal.

De truuk van vroegah met puzzels maken was het plaatje gewoon op een vel karton of dun plankje te leggen en die dan in stukken zagen. Op die manier passen de stukken achteraf gegarandeerd perfect in elkaar. Je hebt alleen wel een spleet van ongeveer 1 mm tussen de stukken.
pi_55705902
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 18:17 schreef TR08 het volgende:
De truuk van vroegah met puzzels maken was het plaatje gewoon op een vel karton of dun plankje te leggen en die dan in stukken zagen. Op die manier passen de stukken achteraf gegarandeerd perfect in elkaar. Je hebt alleen wel een spleet van ongeveer 1 mm tussen de stukken.
Ja maar zoal ik al zei. Het 3dimensionaal.
En het is ook niet een standaart puzzel-met-plaatje-in-stukken-gezaagt puzzel

[ Bericht 0% gewijzigd door vogelhuisje op 01-01-2008 18:54:22 ]
  dinsdag 1 januari 2008 @ 18:27:27 #15
148588 rulerofdeath
Ruler the Rotting-BrainEater
pi_55705998
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 18:17 schreef TR08 het volgende:
CNC frezen kost je ongeveer 150 euro/uur met waarschijnlijk een starttarief van plm 100 euro (voor inspannen en opruimen achteraf). Afhankelijk van je complexiteit kost het frezen zelf ook wel een uurtje en dan kom je op plm 250 euro minimaal.

vergeet het programma maken niet.
maar verder zit jij in de buurt van de kosten. en een bedrijf wil dat vast wel maken, maar houd er rekening mee dat ze momenteel vrij druk zijn in deze sector
Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
  dinsdag 1 januari 2008 @ 18:34:48 #16
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_55706135
Drie dimensionaal. Bejaarden zijn dement, puzzels niet.

Ik hoop wel dat je weer dat er al 3D puzzels zijn?
[KNE]-Mod
  dinsdag 1 januari 2008 @ 18:35:15 #17
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_55706146
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 18:23 schreef vogelhuisje het volgende:

[..]

Ja maar zoal ik al zei. Het 3dementionaal.
En het is ook niet een standaart puzzel-met-plaatje-in-stukken-gezaagt puzzel
3 dement? Het zijn geen bejaarden!
censuur :O
  dinsdag 1 januari 2008 @ 23:19:18 #18
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_55712640
Als het een prototype is: hout een optie? Daar kun je heel wat makkelijker mee doehetzelven.

Als je het getekend hebt in autocad of md (of een ander CAD programma, wellicht is dat ook een stuk makkelijker voor de CNC-boer) zou je het ook nog kunnen printen en met knip en plakwerk kijken of je idee klopt, voordat je jezelf op hoge kosten jaagt. Wat TR08 zegt dus.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_55714362
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 23:19 schreef Frezer het volgende:
Als het een prototype is: hout een optie? Daar kun je heel wat makkelijker mee doehetzelven.

Als je het getekend hebt in autocad of md (of een ander CAD programma, wellicht is dat ook een stuk makkelijker voor de CNC-boer) zou je het ook nog kunnen printen en met knip en plakwerk kijken of je idee klopt, voordat je jezelf op hoge kosten jaagt. Wat TR08 zegt dus.
Ja ik wil hem soieso in hout maken. en heb er al 1 in karton.
  woensdag 2 januari 2008 @ 00:45:40 #20
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_55714451
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 17:58 schreef Frezer het volgende:

Vind die tip van die onderwijsinstellingen wel een goed idee! Stap eens naar een ROC ofzo.
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
  woensdag 2 januari 2008 @ 09:26:11 #21
14320 TR08
pi_55716929
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 18:27 schreef rulerofdeath het volgende:

[..]

vergeet het programma maken niet.
maar verder zit jij in de buurt van de kosten. en een bedrijf wil dat vast wel maken, maar houd er rekening mee dat ze momenteel vrij druk zijn in deze sector
Hehe ook dat nog inderdaad. En als de puzzel 3D is kost dat ook honderden euro's.
"Vrij druk" is verder nogal een understatement. Er zijn er die gewoon zeggen: "Het geeft niet hoeveel u ons wilt betalen, we kunnen nu gewoon niet".

In Goor zit hoogstens nog Ten Tije industriele automatisering, die is net opgestart en lijkt het niet zo druk te hebben. Dat is een bedrijf dat (denk ik) draait op 1 man en daar besteed je in eerste instantie niet zo graag uit als je bang bent voor ziekte. Zodra die man ziek is ligt het bedrijf namelijk plat. Maar voor jou is dat waarschijnlijk geen punt.
  woensdag 2 januari 2008 @ 09:28:08 #22
14320 TR08
pi_55716955
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 00:39 schreef vogelhuisje het volgende:

[..]

Ja ik wil hem soieso in hout maken. en heb er al 1 in karton.
Heb je hem ook in de computer? Je zult voor 3D toch wel met een IGES bestand, of iets in die geest aan moeten komen. Zonder dat wordt 3D programmeren echt heel duur (zo niet onmogelijk afhankelijk van wat jij wilt)
pi_55717091
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 09:28 schreef TR08 het volgende:

[..]

Heb je hem ook in de computer? Je zult voor 3D toch wel met een IGES bestand, of iets in die geest aan moeten komen. Zonder dat wordt 3D programmeren echt heel duur (zo niet onmogelijk afhankelijk van wat jij wilt)
Ja ik heb hem in Blender3d ggemaakt helemaal. Maar er zou dan nog wel iets aan moeten veranderen om hem te laten frezen zoals ik dat wil
pi_55717125
Ik bedien dus voor mijn werk een cnc machine (biesse rover 24) niet volledig 3d helaas .
Ik denk ook als je het door een bedrijf laat doen en een puzzel 3d dat je je knip wel open mag trekken.
tis helaas ook niet altijd zo dat je een tekening ophaalt en zo'n machine het ff freest voor je komt nog heel wat bij kijken

succes in ieder geval.

gr
  woensdag 2 januari 2008 @ 17:26:14 #25
14320 TR08
pi_55726622
En heb je hem in de computer zo ver klaar dat de puzzelstukjes er ook in zitten? En kun je exporteren naar IGES vanuit Blender? (dacht het wel uit mijn hoofd maar check ff).

Ik zou CNC frezen verder alleen overwegen als je serie productie wilt gaan doen en zelfs dan zou ik alleen een keer een mal laten maken voor gieten van stukjes.

Heb je trouwens een budget in je hoofd voor wat het frezen mag kosten?

@Raikoi: Zou jij hier evt wat over kunnen zeggen?
Splines snijden: Duur?

[ Bericht 13% gewijzigd door TR08 op 02-01-2008 18:18:14 ]
pi_55730772
http://www.materialise.com

Heb ze zelf ook eens benaderd om wat prototypes te maken... De offerte is uiteindelijk niet doorgegaan maar ik werd er desondanks heel prettig geholpen.
  woensdag 2 januari 2008 @ 21:53:01 #27
148588 rulerofdeath
pi_55732047
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 09:26 schreef TR08 het volgende:

[..]

Hehe ook dat nog inderdaad. En als de puzzel 3D is kost dat ook honderden euro's.
"Vrij druk" is verder nogal een understatement. Er zijn er die gewoon zeggen: "Het geeft niet hoeveel u ons wilt betalen, we kunnen nu gewoon niet".

In Goor zit hoogstens nog Ten Tije industriele automatisering, die is net opgestart en lijkt het niet zo druk te hebben. Dat is een bedrijf dat (denk ik) draait op 1 man en daar besteed je in eerste instantie niet zo graag uit als je bang bent voor ziekte. Zodra die man ziek is ligt het bedrijf namelijk plat. Maar voor jou is dat waarschijnlijk geen punt.
daar werk ik
en daar zit een bedrijf bij in: Slaghuis technische dienstverlening.
en die doet frezen

edit: bij dat bedrijf werken meerdere mensen en bestaat al vanaf 2004. het heeft vanaf vorig jaar een nieuw pand in Goor met afgelopen november een officiele opening
Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
  woensdag 2 januari 2008 @ 22:40:27 #28
14320 TR08
pi_55733273
Ah ok, ik loop er in mijn pauzes een paar keer per week langs en het leek er steeds op dat er maar 1 man achter de machines stond. Ook was er vaak maar 1 auto, vandaar dat ik dacht dat er maar 1 man zit.

Ik werk zelf bij Triogen, wij zijn dochter van aan de Stegge en zitten ook in hun pand

Hoeveel mensen zitten daar eigenlijk? Wij hebben denk ik binnenkort wel wat werk uit te besteden

[ Bericht 11% gewijzigd door TR08 op 02-01-2008 22:49:01 ]
  woensdag 2 januari 2008 @ 23:13:58 #29
148588 rulerofdeath
pi_55734211
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 22:40 schreef TR08 het volgende:
Ah ok, ik loop er in mijn pauzes een paar keer per week langs en het leek er steeds op dat er maar 1 man achter de machines stond. Ook was er vaak maar 1 auto, vandaar dat ik dacht dat er maar 1 man zit.

Ik werk zelf bij Triogen, wij zijn dochter van aan de Stegge en zitten ook in hun pand

Hoeveel mensen zitten daar eigenlijk? Wij hebben denk ik binnenkort wel wat werk uit te besteden
triogen, volgens mij is die naam wel eens gevallen. ik ben zelf niet zo heel bekend in Goor. Ik kom uit de hoeve.

maar in het pand zitten twee bedrijven. in het midden zit slaghuis TD met freesmachines en een draaibank. en daaromheen zit tentije.

bij tentije werken nu 2 fulltime (incl eigenaar) en 3 parttime (waaronder ik). maar volgens mij is de baas op zoek naar nog een werknemer
pi_55739234
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 17:26 schreef TR08 het volgende:
En heb je hem in de computer zo ver klaar dat de puzzelstukjes er ook in zitten? En kun je exporteren naar IGES vanuit Blender? (dacht het wel uit mijn hoofd maar check ff).
Is blender niet net zo erg als 3ds max en bestaat de data niet alleen uit driehoeken en heb je er weinig aan om vloeiende vlakken te maken.

Wanner het om stukken gaat met rechte vlakken zal het wel goed gaan.

Aan de TS waarom wil je een puzzel prototype helemaal in een metaal uitvoeren? Dat wordt nogal een dure grap. Als die puzzel in massa productie zou worden genomeen zou je wel kunnen overwegen om het te laten gieten, maar om voor een prototype losse onderdelen te laten frezen dat wordt een flink duur ding. Dat is natuurlijk ook adfhankelijk van de compexiteit van de stukjes ,maar ik verwacht van een 3d puzzel de meeste stukken niet in 1 opspanning te maken zijn en zodoende het nog moeilijk wordt om de positionering goed te houden.

De oplossing voor de rapid proto type van kunsthars te laten maken door een bedrijf als materialise is een redelijk geodkope optie. Alleen zul je een beejte voorzichtiger met je prototype moeten omgaan. Met rapid prototyping kan men tegenwoordig zelfs metalen delen maken, maar hierbij is het de vraag of de nauwkeurigheid behouden blijft.
  donderdag 3 januari 2008 @ 09:18:50 #31
14320 TR08
pi_55739623
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 23:13 schreef rulerofdeath het volgende:

[..]

triogen, volgens mij is die naam wel eens gevallen. ik ben zelf niet zo heel bekend in Goor. Ik kom uit de hoeve.

maar in het pand zitten twee bedrijven. in het midden zit slaghuis TD met freesmachines en een draaibank. en daaromheen zit tentije.

bij tentije werken nu 2 fulltime (incl eigenaar) en 3 parttime (waaronder ik). maar volgens mij is de baas op zoek naar nog een werknemer
Uhm ja sorry ik bedoel hoeveel mensen werken bij slachthuis Als wij wat gaan uitbesteden is het draai- en freeswerk namelijk. Onze productie automatiseren is nog niet zo zinvol

Triogen is te vinden onder http://www.triogen.nl

Verder voor TS: Ik wil evt jouw geometrie hier wel inlezen in SolidWorks, ik kan je in elk geval vertellen of de geometrie ontzettend ranzig is of niet. Dan heb je in elk geval een soort voor-check. Of het echt klopt moet uiteindelijk door de frezer gezegd worden.
Wij maken een machine gebaseerd op een soort stoomturbine (met randapparatuur) die heel geschikt is om restwarmte om te zetten in stroom.

@Basp1: Volgens mij maakt Blender inderdaad driehoekjes en rendert deze zelf vloeiend. Een frezer is daar heel snel achter bij het importeren van de geometrie. Zie het als een soort voor-check. Puzzels zijn verder niet mijn business dus ik zal je direct geheimhouding beloven als je daar behoefte aan hebt

[ Bericht 11% gewijzigd door TR08 op 03-01-2008 09:28:10 ]
pi_55740285
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 09:18 schreef TR08 het volgende:

@Basp1: Volgens mij maakt Blender inderdaad driehoekjes en rendert deze zelf vloeiend. Een frezer is daar heel snel achter bij het importeren van de geometrie. Zie het als een soort voor-check. Puzzels zijn verder niet mijn business dus ik zal je direct geheimhouding beloven als je daar behoefte aan hebt
Ik zelf werk veel met ontwerpen en programeer prototypes ook. (chocolaatjes ontwerpen als je op de droste site kijkt komen alle ontwerpen van ons af, verder is 95% export wat we maken, we maken dus uiteindelijk de vormen om chocolade te produceren, maar eerste moeten prototypes door ons gemaakt worden). Dat is ook een reden dat is zoveel op fok kom als de computer aan het rekenen is op freesbanen wil hij niets anders nog opstarten dan explorer.

Sommige freesprogrammas kunnen ook nog wel triangle files inlezen. Het nadeel kan dan alleen zijn dat je bij glooiende vlakken facetten gaat krijgen. Ziet er wel kunstzinnig uit maar is vaak niet gewenst. En het wordt helemaal moeilijk als die facetten gekomen zijn door een programmeer fout en de klant ze opeens mooi vindt en je mag dit gaan reproduceren.
pi_55743061
Met hout of bepaald schuim kan je ook zelf blokjes behoorlijk perfect krijgen. Kost veel tijd, maar bespaart zo verschrikkelijk veel geld.

Als het eindproduct een metaal moet zijn, zou ik sowieso kiezen om het te gaan laten gieten als je een grote oplage wilt gaan produceren. De prijs van een verspanend product kan niet tegen de prijs van gieten op als de oplage groot genoeg is.
pi_55743194
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 12:34 schreef frenkck het volgende:

Als het eindproduct een metaal moet zijn, zou ik sowieso kiezen om het te gaan laten gieten als je een grote oplage wilt gaan produceren. De prijs van een verspanend product kan niet tegen de prijs van gieten op als de oplage groot genoeg is.
Van de andere kant is de nauwkeurigheid van een verspaand deel veel groter dan de nauwkeurigheid van gietstukken. Vooral bij puzzels kan ik me voorstellen dat het wel goed moet passen.

Als we toch gaan gieten zou ik dan voor een kunststof product gaan, als de oplage maar groot genoeg wordt.
pi_55743885
Kijk hier even
www.normabv.nl
Denk dat ze jou hier wel kunnen helpen en anders mail jij mij maar van hoe en wat .
pi_55743966
En vooral om een frees gaan vragen, dan gaat het natuurlijk nooit mooi passen. Ik zou gewoon naar een waterstraal of lasersnij bedrijf gaan als ik jou was.
pi_55744111
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 13:13 schreef Bertjeee het volgende:
En vooral om een frees gaan vragen, dan gaat het natuurlijk nooit mooi passen. Ik zou gewoon naar een waterstraal of lasersnij bedrijf gaan als ik jou was.
Kun je tegenwoordig dan ook 3d waterstraal of lasersnijden. Ik ken die apparaten alleen maar om uit plaat iets te snijden. Maar om een 3d object mee te maken heb ik ze nog niet gezien. DMU heeft wel een bank welke kleine details door middel van laserverspaning maakt maar dit staat nog steeds in de kinderschoenen.
pi_55744129
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 12:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Van de andere kant is de nauwkeurigheid van een verspaand deel veel groter dan de nauwkeurigheid van gietstukken. Vooral bij puzzels kan ik me voorstellen dat het wel goed moet passen.

Als we toch gaan gieten zou ik dan voor een kunststof product gaan, als de oplage maar groot genoeg wordt.
Lijkt me niet dat de tolerantie van de puzzel zo klein is dat het alleen dmv verspaning gedaan kan worden. Kunstof spuitgieten is al zeer exact, legoblokjes passen ook altijd.
pi_55744355
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 13:09 schreef jeanm51 het volgende:
Kijk hier even
www.normabv.nl
Denk dat ze jou hier wel kunnen helpen en anders mail jij mij maar van hoe en wat .
Net zoals er nog genoeg ander toeleveranciers zullen zijn die hem wel kunnen helpen.

www.amitek.com zal hem ook wel kunnen helpen, en is volgens mij veel meer gespecialiseerd in het ontwikkelen van prototypes.

Als ik bij norma naar de website kijk denk ik meteen dat wordt een dure grap als ik daar wat laat ontwikkelen. Ze zullen vast een matrijs met 0.001 mm toleranties kunnen maken.
pi_55744440
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 13:23 schreef frenkck het volgende:

[..]

Lijkt me niet dat de tolerantie van de puzzel zo klein is dat het alleen dmv verspaning gedaan kan worden. Kunstof spuitgieten is al zeer exact, legoblokjes passen ook altijd.
Maar dan moet we er ook bij vermelden dat lego jarenlang gewerkt heeft aan de optimalisatie van hun matrijzen. Ze hebben heel lange cyclustijden omdat ze lang en veel nadruk op het polycarbonaat moeten gebruiken.

Niet elk spuitgeitwerk is zo exact. Dat lukt allen met de wat duurdere technische kusntstoffen. Gelukkig hoeft ook niet elk onderdeel zo perfect te zijn.

Verder als het een eenmalige puzzel is moet op het eind de matrijs pas gemaakt worden zodat er een werkende puzzel uit komt.
pi_55750232
Ik wil de puzzel in hout maken, ook het prototype.
Hij bestaat uit 2 verschillende delen (totaal 80 sttukken) waarvan ik denk dat die heel erg makklelijk te frezen zijn.
Ze moeten alleen heel erg nauw-keurig zijn omdat ie anders op het laatst niet meer past.

Op het moment kan ik Blender nog niet normaal gebruiken en dus ook niet iets. Heb laatst Leopard op mijn macbook gezet, en nu werkt Blender niet goed meer..

[ Bericht 23% gewijzigd door vogelhuisje op 03-01-2008 17:56:50 ]
pi_55751102
Nou dan zal ik eens een snelle calculatie voor je maken 80 (verschillende stukken?) a 1 uur werkvoorbereiding, 80 man+ machine uur dus ongeveer 80*100 euro wordt het bij een bedrijf 8000 euro. En dan heb ik je stukjes nog niet eens gezien.

Kun je die stukken niet van lego bouwen dat is ook nauwkeurig, en zal een stuk goedkoper uitvallen. Enkel stuks productie is altijd flink aan de prijs.

Zitten er ook bolle/holle stukken in je puzzel. Dan kan ik je meteen al zeggen dat het niet makkelijk te frezen meer zal zijn en ook de tijden nog eens flink toenemen.
pi_55751961
Nee ik heb 2 verschillende stukken.. en van 1 daarvan heb ik 20 identieke en de ander 60.

http://vampirefreaks.com/picview.php?pic_id=22925280&user=V00D00_d0ll&uid=890221&title=&c=0&x=5&d=&g=1&s=2&fid=0
ze zien er zo uit maardan recht

[ Bericht 13% gewijzigd door vogelhuisje op 03-01-2008 19:31:24 ]
  donderdag 3 januari 2008 @ 19:58:43 #44
14320 TR08
pi_55753329
Moet dat echt 3D gefreesd dan? Als je het bij wijze van spreken uit een plankje zou kunnen zagen (waar het hier op lijkt) kun je het ook met een 2D frees doen (soms ook wel contourfrezen genoemd). Dat is erg makkelijk programmeren en ook snel klaar.

Bovendien is het met 2 soorten stukjes wel een stuk goedkoper dan 80 verschillende.

Ik denk alleen dat het niet gaat lukken om de hoeken van het gat scherp te krijgen. De frees is rond dus je hebt daar altijd een minimale radius.
pi_55754334
Als ik het plaatje bekijk is de dikte van het voorwerp overal gelijk en zou het uit een grote plaat gesneden kunnen worden.

Als je een plaat hout hebt waar het uit gehaald kan worden is dit prima te watersnijden en het programmeren van watersnijden is zo gepiept. Zeker als je maar 2 unieke onderdelen hebt.

Watersnijder snijdt door alles heen en door alle diktes met zeer fijne toleranties en is veel goedkoper dan een freesmachine.

(p.s. op mijn werk hebben we een watersnijder en we doen aan particuliere opdrachten, dit ziet er vrij betaalbaar uit dan).
pi_55754411
Wel met voorwaarde dat het hout tegen water kan, want het snijden gebeurd onder water en wordt nat (vanzelfsprekend). Ook is er een beetje nabewerking nodig, want je hebt een aansnijding nodig om te beginnen met het product. Bij zulke kleine producten moet het vast blijven zitten in de plaat, omdat de producten anders kunnen zinken in de bak of kunnen gaan drijven met alle gevolgen van dien. Dit is echter zo gepiept.

Ik kan je nog beter adviseren om dit dan eventueel in kunststof te doen, minder gevoelig voor water en nabewerking is veel eenvoudiger.
pi_55756847
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 21:01 schreef mcDavid het volgende:
http://www.materialise.com

Heb ze zelf ook eens benaderd om wat prototypes te maken... De offerte is uiteindelijk niet doorgegaan maar ik werd er desondanks heel prettig geholpen.
Whehe, tof! Ik heb ooit In een serie CAD/CAM colleges op de hts een college over rapid prototyping gehad van iemand van Materialise.

Dat is misschien idd nog wel een betere/goedkopere oplossing als je een prototype wilt maken.
pi_55765946
Wat frenkck zegt. Plaatmateriaal en waterjet!
pi_55766404
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 10:41 schreef mcDavid het volgende:
Wat frenkck zegt. Plaatmateriaal en waterjet!
Of laser en acrylglas levert ook hele mooie resultaten op.

http://www.benelux.eurolaser.com/

Kijk eens naar de filmpjes, vooral die van de 20 mm voet, dat is wonderbaarlijk om te zien hoe snel het gaat en hoe glad dat product er af komt.

Het voordeel van met een laser snijden is dat er geen krachten optreden en dus het object wel in 1* maal gesneden kan worden, dus heelmala geen nabewerkingen meer nodig.
pi_55768901
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 11:03 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Of laser en acrylglas levert ook hele mooie resultaten op.

http://www.benelux.eurolaser.com/

Kijk eens naar de filmpjes, vooral die van de 20 mm voet, dat is wonderbaarlijk om te zien hoe snel het gaat en hoe glad dat product er af komt.

Het voordeel van met een laser snijden is dat er geen krachten optreden en dus het object wel in 1* maal gesneden kan worden, dus heelmala geen nabewerkingen meer nodig.
Zulke dikke diameters als ik zie in het voorbeeld plaatje is niet erg makkelijk voor een laser, zeker niet als je qua materiaal gaat afwijken van staal. Als een lasersnijder dit wel kan is het een zeer luxe machine en praat je gelijk weer over vele euro's per uur.

Krachten treden er niet op, maar er wordt wel enorm veel hitte in het materiaal gebracht. Bij een watersnijder vallen de krachten ook enorm mee en wordt ook goed ondersteund. Groot voordeel is dat de hitte die vrij komt behoorlijk klein is.

Dat er geen nabewerking nodig is ben ik niet met je eens, er is nog steeds een beginpunt bij de laser, dus een klein braampje blijf je altijd houden.

Ik adviseer dus absoluut een watersnijder, omdat elke watersnijder dit makkelijk kan produceren en een watersnijder niet enorm veel kost per uur. Sowieso is dit geheel wat de TS wil bijna geheel te realiseren in een uurtje. Tekenen en watersnijden, alles in 1. Ook zullen de hoekjes binnenin gewoon strak zijn, omdat een watersnijder bijna geen radius heeft, een frees kan dit nooit evenaren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')