abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 januari 2008 @ 17:54:53 #1
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_55727168
Ik wil voor mijn auto project op een paar assen splines laten snijden (Zie plaatje voor een voorbeeld)


Op drie assen wil ik een spline die overeenkomt met wat Daihatsu standaard op haar Cuore assen snijdt, omdat ik dan van hun de wielflenzen kan gebruiken. Verder wil ik splines van rond 30 (ongeveer) aan binnenkant van riemwielen gesneden hebben en daarin passende splines aan buitenkant van een paar assen. De assen zullen van vrij hard staal zijn, de pulleys zijn wat zachter, mogelijk zelfs alu.

Het snijden van de splines zou ik -als ik het laat doen- in een ruk mee willen laten bewerken met het draaien van de assen zelf.

Over het snijden van de spline heb ik een aantal vragen:
-Is het een erg standaard bewerking?
-Is splines snijden duur?
-Zijn er gereedschappen voor te koop waarmee je ze zelf op een conventionele draaibank zou kunnen snijden? (Zo ja, waar?)
-Is van de splines die Daihatsu gebruikt makkelijk te bepalen wat voor standaard spline het is?
  FOK!fotograaf woensdag 2 januari 2008 @ 18:28:11 #2
17893 Forno
pi_55727715
Je hebt het over snijden van splines? Ik ken het snijden van staalplaat met lasers of water onder hoge druk. Maar verder ken ik geen bewerkingen in de machinebouw die snijden worden genoemd.

Zoiets zal toch gefreesd moeten worden denk ik. En een kleine zoektocht bevestigd inderdaad dat splines worden gefreesd of gestoken. http://www.mfk.nl/spline_spieverbindingen.html
Daarna zullen ze gehard moeten worden neem ik aan. Nog een handeling die je zelf niet kunt uitvoeren.

Daihatsu maakt die dingen in massa-productie. Je zou Daihatsu kunnen vragen om de specificaties en de bijbehorende toleranties. Misschien zijn ze zo aardig? Zoiets komt op de honderdste / duizendste van een millimeter nauwkeurig. Anders moet je zelf gaan opmeten wat extra werk kost en fout kan gaan.

Maar om zelf 1 a 3 van die dingen te laten maken zal je toch een aardige duit kosten ben ik bang. Wat voor Daihatsu standaard is, is voor een machinefabriek een uniek onderdeel. Veel arbeidsgangen en een hoge nauwkeurigheid = meestal duur.
  woensdag 2 januari 2008 @ 20:13:37 #3
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_55729611
Tsja, snijden...what's in a name. Draaibank beitels worden ook wel snijgereedschap genoemd, net zoals frezen.

Ik stelde me voor dat er voor redelijk bescheiden diameters splines misschien wel net zoiets is als een tap voor schroefdraad. De splines van Daihatsu zien er vrij ruw uit, de bewekingssporen aan de toppen van de spline liggen in elk geval ongeveer een halve mm uit elkaar. Maar dat zegt alleen maar dat de as heel ruw voorbewerkt is.

Als een spline net zo standaard zou zijn als een schroefdraad hoop ik dat je simpelweg een paar spline-stekers (of hoe je die ook noemt) over de spline kunt schuiven om te zien welke het is.

Het tabellenboek van Roloff/Matek geeft wel een tabel met normen mbt splines. De machinefabriek die jij aanhaalt (ik had die ook inmiddels gezien) zegt verder het volgende:
quote:
Machinefabriek Krimpen vervaardigt meervoudige spieverbindingen en splines volgens ISO, DIN, SAE en ASA. Ook in geharde uitvoering. Spiebanen kunnen worden gestoken of gefreesd.
Er zijn dus wel de nodige normen hierover en je zou dan ook verwachten dat er standaard wat snijgereedschap voor zou moeten zijn. Verder kun je hier "geharde uitvoering" krijgen, dus harden is an sich niet nodig. Voor de omvang van de spline die ik nodig heb en het koppel dat ik er op wil zetten lijkt harden mij in elk geval niet nodig.
pi_55730436
splines worden gefreest met zogenaamde trekfrezen. Dat zijn zeer specialistische en dure machines. Misschien dat ze voor massaproductie ook gewalst worden, maar dat lijkt me al helemaal niet relevant.

Zoek gewoon een zaak waar je kant en klare splines kan kopen en pas je werkstuk aan op wat je kunt krijgen.
  woensdag 2 januari 2008 @ 20:59:04 #5
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_55730720
De splines van Daihatsu lijken voor zover ik kan zien eerder met een trekfrees gemaakt dan gewalst (een binnenkant spline walsen lijkt mij iig lastig).

Weet jij bedrijven die kant en klare splines verkopen? Eriks had ze niet dacht ik. Ze moeten koppels varierend van 70Nm (de kleintjes) tot 900Nm (de zwaarste 2) kunnen hebben.
pi_55730849
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 20:59 schreef TR08 het volgende:
Weet jij bedrijven die kant en klare splines verkopen? Eriks had ze niet dacht ik. Ze moeten koppels varierend van 70Nm (de kleintjes) tot 900Nm (de zwaarste 2) kunnen hebben.
Nee helaas, maar met google moet je een heel eind kunnen komen lijkt me. Zoek wat metaalhandels en bel ze eventueel op.
  woensdag 2 januari 2008 @ 21:11:11 #7
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_55731008
Whehe ja daar heb ik al wat tijd aan besteed. Ik kom niet veel verder dan wat machinefabrieken, hobbygereedschap (accuboren die dingen doen met splines in de bitjes ofzo) en heeeel veeel wiskundigen die dingen roepen over splines (3e graads krommen die je mooi op elkaar aan kunt laten sluiten) .

Morgen ga ik maar eens rondbellen in elk geval.
pi_55732259
Is er geen andere benaming voor die vorm die je bedoeld. Mischien dat je dan meer kunt vinden.
  woensdag 2 januari 2008 @ 22:38:57 #9
545 dop
:copyright: dop
pi_55733234
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 22:01 schreef Basp1 het volgende:
Is er geen andere benaming voor die vorm die je bedoeld. Mischien dat je dan meer kunt vinden.
vertande as
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_55735421
splines worden gestoken
zoekwoorden voor google "splines steken"
ik gok dat Daihatsu ook standaard spline afmetingen gebruikt.

Met een conventionele draaibank kan je ook steken
in bijv. alu of messing. Zelf meten aan de naven en een beiteltje slijpen. as normaal inspannen en met langsslede de beitel laten snijden. Veel snijolie gebruiken dit is een soort tapbewerking, voorzet van 0,1 a 0,3 mm per slag. kortom zeer tijdrovend.

andere oplossing voor assen.
1-snijder profielfreesje zelf slijpen die overeenkomt met het benodigde profiel. Deze inspannen in een freesbank met een verdeelkop. verdeelkop instellen op de juiste verdeling. frees erlangs halen.

kortom allemaal zeer ambachtelijk fijnmechanisch werk.

als het niet teveel mag kosten en je hebt de tijd probeer het dan bij een MTS zoals de LIS "leidse instrumentmakers school".

succes

[ Bericht 35% gewijzigd door Unisee op 03-01-2008 00:25:58 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')