Ik neem aan dat batterijen voor je gehoorapparaat en een pruik indien voorgeschreven door dokter en shrink niet van toepassing zijn?quote:Op dinsdag 22 januari 2008 21:14 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Ok, ik kom 24 euro te kort om chronisch ziek te zijn. Iemand nog creatieve ideen?
Momenteel heb ik genoteerd: huisapotheek, lenzen, bril en lenzenvloeistof. De overige standaardsuggesties van het programma Aangifte 2007 zijn niet van toepassing. Wel heb ik mijn vriendin vervoerd toen ze aan het bevallen was, naar het ziekenhuis, maar ik neem aan dat ik die post niet kan gebruiken voor *mijn* "Vaste aftrek voor uitgaven wegens chronische ziekte"
(Volgend jaar maar eens eerder aan denken en een extra brilletje kopen ofzo.)
Dat mag. Indien je de nieuwe hypotheek niet volledig gebruikt voor jouw eigen woning (maar bijvoorbeeld voor aflossing doorlopend krediet of nieuwe auto) moet je de afsluitprovisie, notariskosten en boeterente evenredig verdelen en aftrekken.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 21:52 schreef Miss_Virgo het volgende:
Vraagje (en niet over studieschuld) : Als je je hypotheek in 2007 hebt overgesloten (van Fortis overgestapt naar ABN) mag je dan weer je kosten hypotheek en afsluitprovisie aftrekken?
Mja...niet om het één of ander, maar die kosten betaal je toch. Of je ze nu aftrekt of niet.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 22:19 schreef Miss_Virgo het volgende:
Oke, bedankt voor het snelle antwoord!
Dus als je ieder jaar je hypotheek oversluit (niet dat iemand dat doet , maar toch, nieuwsgierig) mag je ieder jaar je notariskosten ed aftrekken? Goh..
quote:Op dinsdag 22 januari 2008 22:25 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Mja...niet om het één of ander, maar die kosten betaal je toch. Of je ze nu aftrekt of niet.
Nou je mag voor ¤ 5,- mijn ¤ 23,- euro huisapotheek overnemen. Ik kom toch niet over de drempel en jij hoeft nog maar ¤ 1,- te 'vinden'.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 21:14 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Ok, ik kom 24 euro te kort om chronisch ziek te zijn. Iemand nog creatieve ideen?
Momenteel heb ik genoteerd: huisapotheek, lenzen, bril en lenzenvloeistof. De overige standaardsuggesties van het programma Aangifte 2007 zijn niet van toepassing. Wel heb ik mijn vriendin vervoerd toen ze aan het bevallen was, naar het ziekenhuis, maar ik neem aan dat ik die post niet kan gebruiken voor *mijn* "Vaste aftrek voor uitgaven wegens chronische ziekte"
(Volgend jaar maar eens eerder aan denken en een extra brilletje kopen ofzo.)
Vraag is in welke box het thuis hoort. Je hebt 3 keuzes.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 22:39 schreef Breitling het volgende:
December ineens 4 miljoen extra verdiend. hoe zet ik dat op mijn aangifte. heb in die korte tijd niet zo veel rente kunnen trekken over dat bedrag.
I hate it when that happensquote:Op dinsdag 22 januari 2008 22:39 schreef Breitling het volgende:
December ineens 4 miljoen extra verdiend. hoe zet ik dat op mijn aangifte. heb in die korte tijd niet zo veel rente kunnen trekken over dat bedrag.
Hij had het beter begin januari kunnen witwassen.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 22:51 schreef DonJames het volgende:
[..]
I hate it when that happens![]()
Wat voor inkomsten zijn het?
jammer voor box 3quote:Op dinsdag 22 januari 2008 22:39 schreef Breitling het volgende:
quote:Op dinsdag 22 januari 2008 23:12 schreef ManAtWork het volgende:
Hij heeft het 'verdiend'. Wil niet automatisch zeggen dat het in box 3 valt, hoor. Vandaar ook de vraag van DJ en mij wat voor inkomsten het betreft.
(Al is box 3 wel waarschijnlijk,...)
Dat verschilt sowieso (als je ze niet al gehad hebt in december, als laaste loonstrook) per werkgever. Maar het is nog januari.quote:Op woensdag 23 januari 2008 00:30 schreef De.Kromme het volgende:
Waar blijven die jaaropgaven van m'n bijbanen vorig jaar? Verschilt dat per werkgever?
Hoe je op zijn BV komt is me niet helemaal duidelijk. Want de verdiensten van de BV zijn belast met VPB en vallen niet in de aangifte IB. Ik ga er inderdaad vanuit dat het verdiensten zijn voor de natuurlijke persoon.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 23:22 schreef eTanglement het volgende:
[..]
helemaal gelijk natuurlijk
alhoewel je zou kunnen zeggen dat de zinsnede 'ik heb verdiend' erop wijst dat hij het als natuurlijk persoon in bezit heeft gekregen, inplaats van bijvoorbeeld zijn B.V..
Maar inderdaad: de grote vraag blijft "wat voor een inkomsten zijn het?"
Ik ben daar al uit dienst, dus 'meesturen' zal sowieso niet gebeurenquote:Op woensdag 23 januari 2008 08:16 schreef ManAtWork het volgende:
De werkgever verstuurd deze zelf. Datum van versturen kan alleen verschillen maar de meeste werkgevers versturen hem met de loonstrook van januari (is mijn ervaring). Soms februari maar voor 1 april moeten je hem zeker ontvangen hebben.
Ik gaf alleen maar een (fictief) voorbeeld van een van de mogelijkheden waarbij de 4 miljoen niks met Box 3 te maken zou kunnen hebben vandaar het woord 'bijvoorbeeld'quote:Op woensdag 23 januari 2008 08:18 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Hoe je op zijn BV komt is me niet helemaal duidelijk. Want de verdiensten van de BV zijn belast met VPB en vallen niet in de aangifte IB. Ik ga er inderdaad vanuit dat het verdiensten zijn voor de natuurlijke persoon.
OK. Miscommunicatie. Sorry.quote:Op woensdag 23 januari 2008 10:24 schreef eTanglement het volgende:
[..]
Ik gaf alleen maar een (fictief) voorbeeld van een van de mogelijkheden waarbij de 4 miljoen niks met Box 3 te maken zou kunnen hebben vandaar het woord 'bijvoorbeeld'
ik heb het dus helemaal niet gehad over 'zijn B.V.'
Dus hoef je het niet in te vullen.quote:Op woensdag 23 januari 2008 10:58 schreef teigan het volgende:
Vraagje, ik ben afgestudeerd, en ik heb nu een flinke studieschuld staan. Moet ik die ook nog ergens opgeven? Ik zou namelijk zeggen in box 3, maar daar mag ik van het programma niets invullen, omdat ik niet genoeg bezittingen heb..
studieschuld is toch zowiezo (ook al haddie genoeg bezittingen) niet aftrekbaar?quote:Op woensdag 23 januari 2008 12:19 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dus hoef je het niet in te vullen.
Je kunt namelijk geen negatief box 3 saldo ingeven. (Zou namelijk inhouden dat je over de schulden een fictief rendement behaald waardoor je belasting ontvangt. En dat wil Wouter liever niet.)
quote:Het gaat bijvoorbeeld om:
* schulden voor consumptiedoeleinden, zoals voor een auto of een vakantie
* schulden voor de financiering van aandelen (behalve aandelen die behoren tot een aanmerkelijk belang), obligaties of rechten op periodieke uitkeringen
* schulden voor de financiering van de tweede woning of andere onroerende zaken
* schulden volgens de Wet studiefinanciering
Hoe zit dat met schulden aan privépersonen? Ik heb een flinke lening bij m'n moeder (don't ask) die ik keurig netjes aan het afbetalen ben, kan ik daar ook nog wat mee regelen qua aangifte? Of zou m'n moeder daar dan nadelige gevolgen van krijgen in haar aangifte?quote:Op woensdag 23 januari 2008 16:42 schreef ManAtWork het volgende:
Jawel, hoor.
De rente over de studieschuld is niet aftrekbaar als studiekosten (box 1). Maar de studieschuld mag wel in mindering worden gebracht op de bezittingen in box 3.
[..]
Dankzij m'n lening net niet meer geloof ik.quote:Op woensdag 23 januari 2008 17:10 schreef ManAtWork het volgende:
(Als het totaal van haar bezittingen minus de schulden meer is dan +/- ¤ 20.000,-)
Zoals je misschien wel weet wordt de belastingaangifte tegenwoordig digitaal gedaan.quote:Op donderdag 24 januari 2008 17:06 schreef Sloggi het volgende:
Maar is het te stellen dat je bijvoorbeeld onder de 10.000 per jaar bruto alles terugkrijgt (zonder extra inkomsten)?
Het is ook afhankelijk van het soort inkomen. Loon uit dienstbetrekking, WW-uitkering, lijfrente,...quote:Op donderdag 24 januari 2008 17:06 schreef Sloggi het volgende:
Maar is het te stellen dat je bijvoorbeeld onder de 10.000 per jaar bruto alles terugkrijgt (zonder extra inkomsten)?
euhm dat is niet waar... verwerking begint wel al eerder.. ze worden alleen niet voor 1 april verstuurd.quote:Op donderdag 24 januari 2008 08:21 schreef ManAtWork het volgende:
De aangiften worden pas verwerkt na 1 april. Dat je op 2 april al een voorlopige aanslag op de deurmat hebt liggen lijkt me dus erug onwaarschijnlijk.
Tip: kijk voor een indicatie in het topic van 2006. Daar zijn verschillende mensen die gemeld hebben dat ze hun voorlopige aanslag hebben ontvangen. (Al zou ik er niet teveel op vertrouwen met de achterstand die de fiscus op dit moment heeft,...)
i agree... leuker kunnen ze het niet maken.....quote:Op donderdag 24 januari 2008 22:06 schreef ManAtWork het volgende:
Dan hebben ze dat veranderd.
Voorgaande jaren werd namelijk niet eerder begonnen met de verwerking omdat mensen tot 1 april hun aangifte mogen indienen en ook corrigeren. Eerdere verwerking kan leiden tot op opleggen van meerdere aanslagen. Vandaar dat de verwerking (vroeguh) niet eerder dan 1 april begon.
Maar zoals eerder gezegd: verwacht maar niet dat je op 2 april een blauwe enveloppe op de mat hebt liggen.
(Off-topic: ik snap niet dat, als het klopt, wel met nog warme aangiften beginnen maar mijn verzoek van 6 maanden terug nog steeds niet correct kunnen afwerken.)
Je hebt in principe wel recht op een reisaftrek, OV-verklaring hoef je volgens mij niet aan te vragen omdat dat automatisch gaat als je een OV-jaarkaart hebt. Volgens de tabel zou je recht hebben op 1.095 euro per jaar aftrek. Wel moet je de vergoeding van je werkgever daar nog vanaf halen. Omdat je maar 388 euro vergoed krijgt ga ik er vanuit dat je maar 4 maanden hebt gewerkt dat staat ook in de OP, de aftrek wordt dus (4/12*1.095)-388= -23. Een negatief bedrag, geen aftrek dus. Helaas.quote:Op zondag 27 januari 2008 14:08 schreef Montelly het volgende:
Ben een longtime lurker maar nu eindelijk aangemeld.
Graag hulp gevraagd met het volgende.
Loon voor loonheffing 3842..(ingevuld) in september 2007 begonnen 24uur/pw
Loonheffing 390..(ingevuld)
Arbeidskorting 218..(ingevuld)
Reiskosten vergoeding 388..(ingevuld) komt in het verhaal terug.
Enkel reis werk 45Km.
Vraag 1.
Ik reis 3 dagen per week 45Km (enkel reis naar mijn werk). Ik krijg 97 euro reiskosten vergoeding van mijn werkgeven pm. Ik zelf heb een OV-studentenkaart en heb een openbaarvervoerverklaring aangevraagd.
Mijn vraag is, kom ik alsnog in aanmerking voor reisaftrek?..Reiskosten onbelast die ik van mijn baas krijg is dat speciefiek ook voor openbaar vervoer ect??..Moet ik vermelden dat ik 97 (388totaal) reiskosten onbelast krijg van mijn werkgever?
Kijk even naar een eerdere post van mij.quote:Vraag 2.
Ik volg momenteel een opleding HBO elektrotechniek (verkort). Zit nu in het 2de leerjaar. Studiekosten over 2007 bedoegen 1.500 + 400(studieboeken). Ook heb ik een pc gekocht twv 1700 wat ik zeker ook voor mijn studie gebruik.
Verder ontvang ik studiefinanciering basisbeurs+aanvullende beurs (geen lening). Ben uitwonend.
Mijn vraag is heel simpel wat kan ik hier nog allemaal vanaf trekken??
De lenzen en vloeistof zijn aftrekbaar. Heb je geen (basis+aanvullende) ziektekostenverzekering gehad?quote:Ik heb verder geen ziektekosten gemaakt in 2007. Ik draag wel lenzen daar betaal ik 19,90 pm voor bij pearl (incl. vloeistof).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |