abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55577007
Ben van plan om 5 foto's te laten afdrukken op fotopapier, en ze laten bezorgen. Is er daadwerkelijk zoveel verschil tussen al die aanbieders .

Dat test van consumentenbond gaat alleen over fotoboeken en canvasmakers. Heeft iemand hier ervaring met een aanbieder, en met name of de kleuren exact kloppen? .
pi_55577034
5 hele foto's?
Ben je waarschijnlijk 10 keer zoveel kwijt aan de bezorgkosten en administratiekosten dan de foto's zelf.
pi_55577411
Nou en .

Kijk eens in m'n posthistory, dan weet je het dat paar euro's verschil mij geen flikker kan schelen.
  FOK!fotograaf donderdag 27 december 2007 @ 18:05:17 #4
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_55577571
Om de kleuren exact te laten kloppen moet je eerst weten waarop en met welk kleurenprofiel het betreffende bedrijf afdrukt. Zodat je dat met je digitale bestanden kan afstemmen.

Verder hoor ik over deze aanbieder:
http://www.profotonet.nl/
wel goede verhalen.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_55591262
Hey, dat Profotonet. Daarover had ik ook nog een vraag.

Ik heb foto's geschoten met een spiegelreflexcamera. Met een verhouding van 2:3 (digitale spiegelreflex, bij compact camera is het 3:4), zou ik bij een afdrukformaat van 13cm x 19cm in werkelijkheid 12,7cm x 19,1cm hebben. De printer waarmee ze werken, drukt op 400 dpi af. Inch = 2,54 cm.

Dus als ik zo bereken: 12,7 / 2,54 = 5 x 400 = 2000 pixels hoog en 19,1 / 2,54 = 7,519685 x 400 = 3007,87401 = 3008 pixels breed? Zit ik goed?
  vrijdag 28 december 2007 @ 09:14:50 #6
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_55595112
quote:
Op donderdag 27 december 2007 18:05 schreef Xilantof het volgende:
Om de kleuren exact te laten kloppen moet je eerst weten waarop en met welk kleurenprofiel het betreffende bedrijf afdrukt. Zodat je dat met je digitale bestanden kan afstemmen.

wel goede verhalen.
die dus!

1 x meegemaakt dat ik een print maar niet bezorgd kreeg, na f fbellen hebben ze 'm opnieuw geprint en had ik 'm de volgende dag in huis. hele goede kwaliteit prints tegen redelijke prijs.

that reminds me..ik moet nog een zooi laten printen
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  vrijdag 28 december 2007 @ 09:16:42 #7
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_55595129
quote:
Op vrijdag 28 december 2007 00:40 schreef hepas het volgende:

Ik heb foto's geschoten met een spiegelreflexcamera. Met een verhouding van 2:3 (digitale spiegelreflex, bij compact camera is het 3:4), zou ik bij een afdrukformaat van 13cm x 19cm in werkelijkheid 12,7cm x 19,1cm hebben. De printer waarmee ze werken, drukt op 400 dpi af. Inch = 2,54 cm.

Dus als ik zo bereken: 12,7 / 2,54 = 5 x 400 = 2000 pixels hoog en 19,1 / 2,54 = 7,519685 x 400 = 3007,87401 = 3008 pixels breed? Zit ik goed?
teveel cijfertjes, daar doe ik niet aan

ik schiet ook digitaal, crop altijd de foto gewoon in verhouding van het origineel. nooit problemen mee gehad bij hun.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_55604756
quote:
Op donderdag 27 december 2007 18:05 schreef Xilantof het volgende:

wel goede verhalen.
Yep, daarom heb ik ze daar ook besteld. De profielen kun je gewoon van de website afhalen en via photshop kun je dan het profiel toepassen en vergelijken welk papiersoort het beste voor welke foto is

Maaaaaaaaar, dat heeft natuurlijk alleen zin als je ook je monitor gecalibreerd hebt via een hardwarematige oplossing, anders heeft kijken naar de profielen ook niet zo heel veel zin
quote:
Op vrijdag 28 december 2007 00:40 schreef hepas het volgende:

Que Zoals ook aangegeven in je eigen topic: Daar moet je je niet mee bezig houden, colourmanagement is veel belangrijker (lees: calibreer je scherm).
  woensdag 2 januari 2008 @ 20:21:46 #9
10757 ForrestX
It's been emotional...
pi_55729807
Na een tweede teleurstellende ervaring met de Hema ben ik op zoek naar een alternatief. Mijn eerste teleurstelling kwam doordat ze bij de afdrukcentrale iets waren 'uitgeschoten' met blauw waardoor zelfs Uluru (ook wel Ayers Rock) leek alsof het de bodem van een zwembad was

Maandag de eerste foto's van die ik van mijn zoon heb gemaakt opgehaal en deze spelen zich ogenschijnlijk allemaal af in de schaduw/ in het donker terwijl ze op mijn monitor toch echt goed belicht zijn...wat jij nu denk dacht ik ook en heb dus de proef op de som genomen. Ik he alle foto's op de TFT van mijn vriedin bekeken, daarna op een CRT van mijn broertje en vervolgens op de Sony Bravia TV van mijn moeder en op alle schermen waren de kleuren en belichting perfect...proef op de som genomen en de CD in het apparaat bij de betreffende Hema gegeooid en ook hier was er niks aan de hand...Ik heb dus uitgesloten dat het aan de foto's zelf ligt.

Om door te gaan met uitsluiten, Profotonet is ook uitgesloten, puur vanwege de prijs. Ik wil zo'n 600 foto's afdrukken en niet in Januari al mijn failissement hoeven aanvragen...

Op zoek naar een alternatief dus...iemand???

Het liefste een centrale waarbij geen vorm van nabewerking door de centrale zelf wordt gedaan...
[TK] GVB Golfregels (NGF) Boeken + DVD
Just a little lovin', early in the mornin'
Beats a cup of coffee for startin' off the day.
  donderdag 3 januari 2008 @ 07:37:52 #10
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_55738996
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 20:21 schreef ForrestX het volgende:

Het liefste een centrale waarbij geen vorm van nabewerking door de centrale zelf wordt gedaan...
bij een aantal kan je dat zelf aangeven, maar dat zijn vaak wel de iets duurdere dan Hema of kruidvat ofzo.
  donderdag 3 januari 2008 @ 09:17:20 #11
10757 ForrestX
It's been emotional...
pi_55739594
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 07:37 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

bij een aantal kan je dat zelf aangeven, maar dat zijn vaak wel de iets duurdere dan Hema of kruidvat ofzo.
iets duurder maakt mij op zioch niet zoveel uit..Profotonet is het dubbele, maar dat wordt me iets te gek

Heb je suggesties?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 3 januari 2008 @ 10:14:07 #12
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_55740380
Forrest heb je ervoor gezorgd dat je het standaard adobe rgb profiel gebruikt hebt bij de hema in de psd files voordat je ze opsloeg als jpg?
Als je dat gedaan hebt en je laat ze bij de hema afdrukken kun je aangeven dat ze geen nabewerking meer moeten doen, dan komen ze er wel uit zoals jij wilt.
De hema heir werkt daar echt goed aan mee
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  donderdag 3 januari 2008 @ 13:44:59 #13
10757 ForrestX
It's been emotional...
pi_55744620
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 10:14 schreef Ynske het volgende:
Forrest heb je ervoor gezorgd dat je het standaard adobe rgb profiel gebruikt hebt bij de hema in de psd files voordat je ze opsloeg als jpg?
Als je dat gedaan hebt en je laat ze bij de hema afdrukken kun je aangeven dat ze geen nabewerking meer moeten doen, dan komen ze er wel uit zoals jij wilt.
De hema heir werkt daar echt goed aan mee
Bewerking is gedaan in Lightroom. Ik zal eens kijken of ik bij het exporteren van de selectie voor Standaard Adobe RGB heb gekozen...

Ik heb ze overigens online besteld bij de Hema waarbij ik geen optie zag om nabewerking over te slaan of uit te vinken...Kan dit alleen in de winkel??
pi_55747631
Dat vroeg ik mij ook af - ik heb nooit ergens gezien (bij online uploaden) dat er geen nabewerking meer hoeft (mag!) plaatsvinden.
pi_55748792
quote:
Om door te gaan met uitsluiten, Profotonet is ook uitgesloten, puur vanwege de prijs. Ik wil zo'n 600 foto's afdrukken en niet in Januari al mijn failissement hoeven aanvragen...

Tja kwaliteit kost nu eenmaal wat geld...

www.camex.nl heeft ook een afdruk service, drukt ook goed af. (vergelijkbaar met Profotonet, vind ik). En is iets goedkoper als me niet vergis.
pi_55752755
De foto's zijn terug gekomen van profotonet, ze zien er echt heel goed uit. Perfecte match met mijn monitor.
  donderdag 3 januari 2008 @ 22:43:10 #17
10757 ForrestX
It's been emotional...
pi_55757653
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 13:44 schreef ForrestX het volgende:

[..]

Bewerking is gedaan in Lightroom. Ik zal eens kijken of ik bij het exporteren van de selectie voor Standaard Adobe RGB heb gekozen...

Ik heb ze overigens online besteld bij de Hema waarbij ik geen optie zag om nabewerking over te slaan of uit te vinken...Kan dit alleen in de winkel??
na even checken zag ik dat ik ze geexporteerd heb in sRGB.
Andere keuzes zijn AdobeRGB (1998) en ProPhoto RGB...

Zou exporteren in een van de twee laatst genoemde opties uitkomst bieden? Dan probeer ik met deze waarden nogmaals de Hema....
pi_55764622
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 15:58 schreef Bright het volgende:
Dat vroeg ik mij ook af - ik heb nooit ergens gezien (bij online uploaden) dat er geen nabewerking meer hoeft (mag!) plaatsvinden.
Ik druk altijd af bij Pixum en daar kan je aangeven of de foto's nog moeten worden verscherpt. (niks qua andere nabewerking)
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 22:43 schreef ForrestX het volgende:

[..]

na even checken zag ik dat ik ze geexporteerd heb in sRGB.
Andere keuzes zijn AdobeRGB (1998) en ProPhoto RGB...

Zou exporteren in een van de twee laatst genoemde opties uitkomst bieden? Dan probeer ik met deze waarden nogmaals de Hema....
In de laatste Digifoto Pro staat een test van foto's (waar de Hema niet echt super uit kwam) waarin bij sommige het wel enigszins uitmaakt of het sRGB of aRGB is (in voordeel van Adobe). Ze geven aan dat het niet echt significante verschillen zijn, maar je zou het kunnen proberen. (Bij de Hema zat er geen verschil in de test)

Profotonet kwam trouwens ook als een van de beste uit de test.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 09:50:46 #19
10757 ForrestX
It's been emotional...
pi_55765048
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 09:26 schreef -aad- het volgende:

[..]

Ik druk altijd af bij Pixum en daar kan je aangeven of de foto's nog moeten worden verscherpt. (niks qua andere nabewerking)
[..]

In de laatste Digifoto Pro staat een test van foto's (waar de Hema niet echt super uit kwam) waarin bij sommige het wel enigszins uitmaakt of het sRGB of aRGB is (in voordeel van Adobe). Ze geven aan dat het niet echt significante verschillen zijn, maar je zou het kunnen proberen. (Bij de Hema zat er geen verschil in de test)

Profotonet kwam trouwens ook als een van de beste uit de test.
..en als wie tweede?
  vrijdag 4 januari 2008 @ 13:42:52 #20
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_55770551
Heb je een linkje naar die test toevallig? Ik ben nl. ook wel nieuwsgierig.
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_55778006
Ik heb op de website van ze helaas niks over de test kunnen vinden. De test komt er op neer dat ze een aantal foto's op standaard formaat (10x15) en miniposter (20x30) hebben getest. De resultaten verschillen tussen beiden onderling.

Bij 10x15 kwam Picoprint als beste eruit met een 8. Profotonet kwam daar als tweede eruit met een 7,9 door 1 foto die niet goed was gegaan. "De Fotograaf" ook een 7,9.
Verder Pixaco 7,6 (beste waar voor je geld) en Photex een 7,5.

Bij de miniposters waren het de professionelen:
Profotonet 9,0
Foto Hafo 7,8
Photex 7,7

Ik vond het wel jammer om Pixum (die ik zelf gebruik) er niet tussen te zien zitten, aangezien dat een van de goedkopere is en het wel handig is om te weten hoe ze eigenlijk presteren.
pi_55781709
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 20:21 schreef ForrestX het volgende:
Na een tweede teleurstellende ervaring met de Hema ben ik op zoek naar een alternatief. Mijn eerste teleurstelling kwam doordat ze bij de afdrukcentrale iets waren 'uitgeschoten' met blauw waardoor zelfs Uluru (ook wel Ayers Rock) leek alsof het de bodem van een zwembad was

Maandag de eerste foto's van die ik van mijn zoon heb gemaakt opgehaal en deze spelen zich ogenschijnlijk allemaal af in de schaduw/ in het donker terwijl ze op mijn monitor toch echt goed belicht zijn...wat jij nu denk dacht ik ook en heb dus de proef op de som genomen. Ik he alle foto's op de TFT van mijn vriedin bekeken, daarna op een CRT van mijn broertje en vervolgens op de Sony Bravia TV van mijn moeder en op alle schermen waren de kleuren en belichting perfect...proef op de som genomen en de CD in het apparaat bij de betreffende Hema gegeooid en ook hier was er niks aan de hand...Ik heb dus uitgesloten dat het aan de foto's zelf ligt.

Ik heb precies hetzelfde, en ook ik heb mijn foto's bewerkt met lightroom.

Dit topic moet ik in de gaten houden!
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
  maandag 7 januari 2008 @ 10:54:40 #23
10757 ForrestX
It's been emotional...
pi_55842321
Gisteren mijn foto's in Adobe RGB naar Pixum gestuurd. Ik ben benieuwd...

Ook even bij Picoprint gekeken, maar daar werd geen 10*15 formaat aangeboden

Bij de Hema overigens keurig mijn geld terug gekregen zonder enig probleem...
  maandag 7 januari 2008 @ 12:46:15 #24
10646 killermj
Jah Man Jah ©By KillerMJ
pi_55844956
20 gratis fotos laten drukken bij Snapfish.com, registren en uploaden en printen maar
Fotos zijn nog niet binnen gekomen, ik vind MediaMarkt ook wel goed printen.... jullie daar al eens geweest?
pi_55847846
Ik wil een paar foto's groot laten afdrukken (30x45, 40x60). Ik vraag mij alleen af of 8MP wel genoeg is voor 40x60? 30x45 moet geen probleem zijn.

De foto's zijn geschoten op ISO100 vanaf een statief.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 7 januari 2008 @ 14:43:53 #26
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_55848015
quote:
Op maandag 7 januari 2008 12:46 schreef killermj het volgende:
20 gratis fotos laten drukken bij Snapfish.com, registren en uploaden en printen maar
Fotos zijn nog niet binnen gekomen, ik vind MediaMarkt ook wel goed printen.... jullie daar al eens geweest?
ik ben niet echt te spreken over de afdrukken van de MM
vaak word daar meer afgesneden van de fotos dan nodig is, en de kleuren vond ik niet zo heel mooi
Today is life -

Dale Carnegie
  maandag 7 januari 2008 @ 15:13:37 #27
10646 killermj
Jah Man Jah ©By KillerMJ
pi_55848814
30x45 wordt (op veel sites) 10mp als miminaal ge-eist
pi_55848916
quote:
Op maandag 7 januari 2008 15:13 schreef killermj het volgende:
30x45 wordt (op veel sites) 10mp als miminaal ge-eist
Serieus? Das best een aardige eis vind ik... Ik heb hier een boek van S. Kelby liggen, en daar geeft hij aan dat voor 8MP 30x50 de max is.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 7 januari 2008 @ 15:24:11 #29
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_55849112
heb je hier niets aan?
Beeldgrootte: Megapixel Max.afdrukgrootte haarscherp Max. afdrukgrootte acceptabel
1280x960 = 1.2 MP -> 10 x 15 cm 13 x 18 cm
1600x1200 = 2 MP -> 13 x 18 cm 13 x 18 cm
2048x1536 = 3 MP -> 15 x 20 cm 20 x 30 cm
2272x1704 = 4 MP -> 20 x 30 cm 30 x 45 cm
2560x1920 = 5 MP -> 30 x 45 cm 30 x 45 cm

wellis waar een oudje maar t komt in de richting
Today is life -

Dale Carnegie
  maandag 7 januari 2008 @ 15:33:52 #30
10646 killermj
Jah Man Jah ©By KillerMJ
pi_55849359
quote:
Op maandag 7 januari 2008 15:17 schreef Kremers het volgende:

[..]

Serieus? Das best een aardige eis vind ik... Ik heb hier een boek van S. Kelby liggen, en daar geeft hij aan dat voor 8MP 30x50 de max is.
Ik wou dat afgelopen weekend doen met fotos van een 8mp camera (had een tegoedbod en wou wat fotos van mijn vakantie van Thialand op poster), echter moest ik voldoen aan een resolutie van 10mp cameras, anders moest ik 7 vinkjes aanvinken dat ik het echt wou doen en dat de poster geen goede kwaliteit werden.
Daarna op andere sites "getest" en die kwamen met dezelfde melding

Heb het uiteindelijk maar niet gedaan (wou het risico niet echt lopen)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')