abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 december 2007 @ 09:16:36 #1
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_55566771
Ik ga zo de verwarming ontluchten, moet ik dan de verwarming open of juist dicht hebben? En moet ie al een tijd staan warm te worden of moet ie koud zijn? Ik heb er geen ervaring mee, maar op verschillende sites staat telkens wat anders. Wie kan duidelijkheid geven?
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_55566802
Alles kan gewoon open blijven.
Warm laten worden is niet nodig.
Zo werkt het hier iig.
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
pi_55566852
Verwarming eerst uitzetten,totdat de meter zowat op nul staat.
Daarna met ontluchten beginnen.
Als je een redelijk nieuwe ketel hebt hoeft dit niet eens,wist je dat?
Ik heb ook jarenlang met dat rare ''vleugelmoer sleuteltje'' lopen stuntelen,bleek het alleen maar meer werk te zijn voor jezelf en de ketel.
  donderdag 27 december 2007 @ 09:31:24 #4
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_55566896
Ik woon in een flat met blokverwarming en moet toch echt zelf mijn radiators ontluchten
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_55566930
Het beste is verwarming laten werken.
Lucht ontsnapt het beste uit water als het warm is.

Zie het bij koken van water dan ontsnapt er ook eerder lucht uit water.
Het water in de cv installatie kan echter niet koken. daar is hij tegen beveiligd.
  donderdag 27 december 2007 @ 09:48:49 #6
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_55567040
ik gebruik altijd deze checklist:

http://www.karwei.nl/index.jsp?page=klus.jsp&sh=klussen&sort=a&contentId=106_Verwarming_ontluchten

dus even 10 minuten hard aanzetten, dan uit, dan ontluchten van laag naar hoog.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_55567149
tvp
  donderdag 27 december 2007 @ 10:21:07 #8
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_55567380
Is het vreemd dat je geregeld (eens per 6 tot 8 weken) de radiator moet bijvullen?
How can I make this topic about me?
pi_55567433
Ik heb per ongeluk wel eens de ontluchting er iets te ver afgedraaid. Het water spuitte tot het plafond

Was blij dat het geen super heet water was. (laat dit misschien een waarschuwing zijn )
  donderdag 27 december 2007 @ 10:27:08 #10
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_55567477
moet ik ook een keer doen.
  donderdag 27 december 2007 @ 10:51:25 #11
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_55567817
quote:
Op donderdag 27 december 2007 10:21 schreef gebrokenglas het volgende:
Is het vreemd dat je geregeld (eens per 6 tot 8 weken) de radiator moet bijvullen?
Ja, dan zit er ergens een elk of je expansie vat is kapot.

@TS voor het ontluchten zou ik alle radiatoren opzetten alles goed warm stoken en dan van laag naar hoog ontluchten
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_55567883
quote:
Op donderdag 27 december 2007 09:26 schreef dborhem het volgende:
Verwarming eerst uitzetten,totdat de meter zowat op nul staat.
Daarna met ontluchten beginnen.
Als je een redelijk nieuwe ketel hebt hoeft dit niet eens,wist je dat?
Ik heb ook jarenlang met dat rare ''vleugelmoer sleuteltje'' lopen stuntelen,bleek het alleen maar meer werk te zijn voor jezelf en de ketel.
Mijn ketel hangt hier net een krappe 3 maanden en is 1,5 maand echt in gebruik genomen en toch moet ik ontluchten, rarara ?
Elk verwarmingsysteem met water zal ontlucht moeten worden, in de loop der tijd moet het wel eens aangevuld worden en dan is er weer wat water met lucht aanwezig. En ook die lucht, hoewel het minder is, gaat uit het water.
  donderdag 27 december 2007 @ 11:55:18 #13
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_55569004
Weet iemand hoe lang het duurt voor alle lucht uit een systeem is na het bij vullen?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_55569167
quote:
Op donderdag 27 december 2007 10:54 schreef Noway666 het volgende:
Mijn ketel hangt hier net een krappe 3 maanden en is 1,5 maand echt in gebruik genomen en toch moet ik ontluchten, rarara ?
Elk verwarmingsysteem met water zal ontlucht moeten worden, in de loop der tijd moet het wel eens aangevuld worden

Ja dat vullen doe ik ook,met mijn kachel-en waterverbruik is dat ook eens in de maand.
Wat ik bedoelde is dat je volgens de monteur die ik steeds binnenkrijg voor onderhoud helemaal niet hoeft te ontluchten omdat de cv dat ZELF doet.
WAS ik heel blij mee want ik heb OOK het bovenstaande van waterspuitende leidingen gehad,bleek de ketel te warm.
  donderdag 27 december 2007 @ 12:19:04 #15
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_55569462
quote:
Op donderdag 27 december 2007 11:55 schreef Martijn_77 het volgende:
Weet iemand hoe lang het duurt voor alle lucht uit een systeem is na het bij vullen?
Even ter aanvulling vorige maand is hij volledig opnieuw gevuld
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_55570282
Ja ketel kan wel wat ontluchten maar als er een luchtbel in een radiator zit, dan moet je wel met dat kraantje werken want zelfs een sterkere pomp, krijgt dat belletje niet weg.
pi_55576418
quote:
Op donderdag 27 december 2007 09:31 schreef Merovingian het volgende:
Ik woon in een flat met blokverwarming en moet toch echt zelf mijn radiators ontluchten
Aangezien je in een flat met blokverwarming woont, gaat de standaard methode niet op voor jou.
Indien je woning wel voorzien is van hoofdafsluiters, draai deze dan dicht.
Wacht vervolgens 5 minuten, ga hierna alle radiatoren ontluchten, vervolgens kun je de hoofdafsluiters weer open draaien.

Indien je geen hoofdafsluiters heb, draai dan alle kranen dicht, wacht weer 5 minuten en ga dan alles ontluchten, hierna kun je de kranen even open zetten en controleren of er nof lucht uitkomt, indien het goed is kun je de kranen weer open zetten.

De hoofdregel voor ontluchten is stilstand, daarna temperatuur.
Water dat stroomt kan de lucht wegvoeren van het ontluchtingspunt, vandaar dat je de hoofdafsluiters dicht moet zetten.
De temperatuur regel gaat voor jouw niet op, omdat je alleen je eigen woning kunt ontluchten terwijl je wel met zijn allen het zelfde cv water gebruikt.
Maar in het algemeen geld hoe warmer des te minder lucht er in het cv water opgelost kan zijn.
  donderdag 27 december 2007 @ 23:38:58 #18
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_55589070
quote:
Op donderdag 27 december 2007 13:00 schreef Noway666 het volgende:
Ja ketel kan wel wat ontluchten maar als er een luchtbel in een radiator zit, dan moet je wel met dat kraantje werken want zelfs een sterkere pomp, krijgt dat belletje niet weg.
Idd of als de radiator van onderen aangesloten zit. Want dan kan vaak ook de lucht niet weg
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  vrijdag 28 december 2007 @ 00:01:44 #19
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_55590018
quote:
Op donderdag 27 december 2007 17:10 schreef klipper het volgende:

[..]

Aangezien je in een flat met blokverwarming woont, gaat de standaard methode niet op voor jou.
Indien je woning wel voorzien is van hoofdafsluiters, draai deze dan dicht.
Wacht vervolgens 5 minuten, ga hierna alle radiatoren ontluchten, vervolgens kun je de hoofdafsluiters weer open draaien.

Indien je geen hoofdafsluiters heb, draai dan alle kranen dicht, wacht weer 5 minuten en ga dan alles ontluchten, hierna kun je de kranen even open zetten en controleren of er nof lucht uitkomt, indien het goed is kun je de kranen weer open zetten.

De hoofdregel voor ontluchten is stilstand, daarna temperatuur.
Water dat stroomt kan de lucht wegvoeren van het ontluchtingspunt, vandaar dat je de hoofdafsluiters dicht moet zetten.
De temperatuur regel gaat voor jouw niet op, omdat je alleen je eigen woning kunt ontluchten terwijl je wel met zijn allen het zelfde cv water gebruikt.
Maar in het algemeen geld hoe warmer des te minder lucht er in het cv water opgelost kan zijn.
Vandaag van die ontluchtingssleuteltjes gehaald, morgen ga je verhaal uitproberen! Tnx
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_55641834
Wanneer ik de radiator wil ontluchtend, dan komt er water uit.
Dat hoort dan toch niet zo?

Onze Radiatoren maken erg veel herrie namelijk..
  zondag 30 december 2007 @ 09:48:03 #21
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_55645996
quote:
Op zondag 30 december 2007 01:12 schreef Matje-1989 het volgende:
Wanneer ik de radiator wil ontluchtend, dan komt er water uit.
Dat hoort dan toch niet zo?

Onze Radiatoren maken erg veel herrie namelijk..
Als er alleen water uitkomt zit er geen lucht in de radiatoren
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_55646711
quote:
Op zondag 30 december 2007 09:48 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Als er alleen water uitkomt zit er geen lucht in de radiatoren
Daar was ik achter, maar de radiatoren maken toch herrie..
Hoe komt dat dan?
  zondag 30 december 2007 @ 11:02:24 #23
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_55646730
quote:
Op zondag 30 december 2007 01:12 schreef Matje-1989 het volgende:
Wanneer ik de radiator wil ontluchtend, dan komt er water uit.
Dat hoort dan toch niet zo?
Wat dacht je dan dat er in een radiator zat? Cola?
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  zondag 30 december 2007 @ 11:03:37 #24
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_55646750
quote:
Op zondag 30 december 2007 11:01 schreef Matje-1989 het volgende:

[..]

Daar was ik achter, maar de radiatoren maken toch herrie..
Hoe komt dat dan?
Doordat metaal uitzet als het warmer wordt, gaan beugels en leidingen "bewegen" als jij of bij een flat bijvoorbeeld je bovenburen de verwarming aanzet. Hierdoor ontstaan de tikkende geluiden.

edit: lees dit topic anders even door
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_55646962
quote:
Op zondag 30 december 2007 11:03 schreef Merovingian het volgende:

[..]

Doordat metaal uitzet als het warmer wordt, gaan beugels en leidingen "bewegen" als jij of bij een flat bijvoorbeeld je bovenburen de verwarming aanzet. Hierdoor ontstaan de tikkende geluiden.

edit: lees dit topic anders even door
Gedaan, bij mij tikken de buizen gelukkig niet altijd..
In ons huis hebben we dan ook samen afgesproken dat de verwarming om 0.00
uit gaat op 13 graden..

Maar de ketel /expansievat moet ook vaak worden gevult.
1x per 2 maanden is toch te veel van het goede?? :S
  zondag 30 december 2007 @ 11:21:45 #26
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_55647052
quote:
Op zondag 30 december 2007 11:16 schreef Matje-1989 het volgende:
Maar de ketel /expansievat moet ook vaak worden gevult.
1x per 2 maanden is toch te veel van het goede?? :S


Dan zit er ergens een lek of je expansievat is kapot
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_55647144
quote:
Op zondag 30 december 2007 11:21 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]



Dan zit er ergens een lek of je expansievat is kapot
Dure grap??
  zondag 30 december 2007 @ 11:28:47 #28
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_55647168
quote:
Op zondag 30 december 2007 11:27 schreef Matje-1989 het volgende:

[..]

Dure grap??
Een lek is lastig zeker als je niet weet waar het zit.

Een lek expansie vat is ongeveer 60 of 70 Euro. Maar dat kun je makelijk controleren of dat het dat is want klinkt de onder kant van het expansie vat hol? Ja, dan is het niet kapot. Nee, dan zit er water in en is het vat kapot
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_55647197
quote:
Op zondag 30 december 2007 11:28 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Een lek is lastig zeker als je niet weet waar het zit.

Een lek expansie vat is ongeveer 60 of 70 Euro. Maar dat kun je makelijk controleren of dat het dat is want klinkt de onder kant van het expansie vat hol? Ja, dan is het niet kapot. Nee, dan zit er water in en is het vat kapot
Toptip!
Zal het meteen even gaan proberen op weg naar de douche
pi_55647754
quote:
Op zondag 30 december 2007 11:28 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Een lek is lastig zeker als je niet weet waar het zit.

Een lek expansie vat is ongeveer 60 of 70 Euro. Maar dat kun je makelijk controleren of dat het dat is want klinkt de onder kant van het expansie vat hol? Ja, dan is het niet kapot. Nee, dan zit er water in en is het vat kapot
Voorgestelde controle is een schijncontrole!!!
Met bovengenoemde controle weet je nog steeds niet de conditie van het vat.
Bij de meest toegepaste vaten voor woonhuizen is de voordruk 0,5 bar en vaak 18 liter ( andere voordrukken en grotere vaten komen ook voor, in principe geld voor alle vaten hetzelfde)
Het vat is in evenwicht met de installatie, d.w.z. als de installatiedruk 1,5 bar is, dan is dat ook de druk in het vat.
De voordruk in het vat is benodigd om een buffer te hebben tussen de installatie en het drukniveau.
Stel dat de voordruk in het vat ernstig is teruggelopen, bijvoorbeeld naar 0,1 bar.
De voordruk is dan veel te laag van het vat, maar deze klinkt dan nog steeds hol.
Dit komt doordat er in het vat een membraam zit wat de luchtzijdige kant afsluit van de waterzijdeige kant, deze is ingeklemd in de velsrand, bij een nieuw vat staat het rubber strak tegen de bovenkant door de voordruk van 0,5 bar, tijdens vullen van de installatie loopt er wat water in het vat, benodigd om de installatie druk en het waterniveau in orde te houden, wanneer het vat sterk verslechterd en er dus steeds meer water word opgenomen door het vat, kan er nog steeds een luchtlaag zitten tussen de onderkant van het vat en het membraam, terwijl het membraam er misschien maar een paar milimeter boven zweeft,het vat klinkt dan nog steeds hol, deze methode is dus waardeloos en af te raden, het enige wat met deze methode gecontroleerd kan worden, is of het membraam wel of niet gescheurd is.

De juiste methode om het vat te controleren is:
1) zet de installatie stil ( stekker eruit pomp uit)
2) maak de installatie drukloos door wat water af te tappen.
3) controleer met een drukmeter of het vat nog voldoende gevuld is, lager dan 0,25 bar het vat vervangen, daarboven kan het vat nog bijgevuld worden,
Indien het vat ouder is dan 7 jaar vervang het vat dan gewoon.
4) vul de installatie weer op nadat het vat gecontroleerd of vervangen is.
pi_55647783
quote:
Op zondag 30 december 2007 11:01 schreef Matje-1989 het volgende:

[..]

Daar was ik achter, maar de radiatoren maken toch herrie..
Hoe komt dat dan?
Is het een suizend, borrelend of klapperend geluid?
pi_55647974
quote:
Op zondag 30 december 2007 12:00 schreef klipper het volgende:

[..]

Is het een suizend, borrelend of klapperend geluid?
Suizend, als ik de verwarming hoger zet gaat het harder.
En soms tikkend, maar dat is wel duidelijk wat het is..
pi_55648167
quote:
Op zondag 30 december 2007 12:11 schreef Matje-1989 het volgende:

[..]

Suizend, als ik de verwarming hoger zet gaat het harder.
En soms tikkend, maar dat is wel duidelijk wat het is..
Suizend is meestal het gevolg van een te snelle doorstroming doordat de er te weinig radiatoren open staan cq de pomp welke te veel water verplaatst waardoor je het water door de leidingen hoort stromen.
Oplossingen kunnen zijn:
1) pomp een stand lager zetten.
2) meerdere radiatoren openzetten.
pi_55648735
quote:
Op zondag 30 december 2007 12:19 schreef klipper het volgende:

[..]

Suizend is meestal het gevolg van een te snelle doorstroming doordat de er te weinig radiatoren open staan cq de pomp welke te veel water verplaatst waardoor je het water door de leidingen hoort stromen.
Oplossingen kunnen zijn:
1) pomp een stand lager zetten.
2) meerdere radiatoren openzetten.
Volgens mij hebben wij..
Even tellen..

7 radiatoren. 2 daarvan zitten dicht..
Dat is dan toch niet het gevalletje "meer radiatoren open zette"?

En verder, welke pomp?
pi_55648895
quote:
Op zondag 30 december 2007 12:41 schreef Matje-1989 het volgende:

[..]

Volgens mij hebben wij..
Even tellen..

7 radiatoren. 2 daarvan zitten dicht..
Dat is dan toch niet het gevalletje "meer radiatoren open zette"?

En verder, welke pomp?
Pomp bij de ketel, en de radiatoren, zijn deze voorzien van thermostaatknoppen, of gewone open dicht knoppen.

ps. hoor je het trouwens bij alle radiatoren of gewoon bij 1 bepaalde radiator?
In dat geval kan het ook bramen aan de binnenkant van de leiding zijn.
pi_55649569
quote:
Op zondag 30 december 2007 12:46 schreef klipper het volgende:

[..]

Pomp bij de ketel, en de radiatoren, zijn deze voorzien van thermostaatknoppen, of gewone open dicht knoppen.

ps. hoor je het trouwens bij alle radiatoren of gewoon bij 1 bepaalde radiator?
In dat geval kan het ook bramen aan de binnenkant van de leiding zijn.
Uh, ja ik weet het alleen van m'n eigen radiator. Niet van de anderen, heb het er
met m'n huisgenoten nog niet over gehad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')