Lees die zin nog eens, jij kent het koningshuis een puur ceremoniele functie toe wat nogal een stupide opmerking is en nogal blijk geeft van onkunde. Dan vind ik het niet nodig om nog verdere argumentatie daarvoor te geven. De enige tip die ik je kan geven is je om wat meer in de materie te verdiepen.quote:Op donderdag 27 december 2007 11:02 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je hebt niks geschreven, althans er stond geen argumentatie achter. Slechts "punt" en dat moet dan een soort van "einde discussie" zijn.
De argumentatie is van minder belang?quote:Op donderdag 27 december 2007 11:10 schreef Chewie het volgende:
[..]
Lees die zin nog eens, jij kent het koningshuis een puur ceremoniele functie toe wat nogal een stupide opmerking is en nogal blijk geeft van onkunde. Dan vind ik het niet nodig om nog verdere argumentatie daarvoor te geven. De enige tip die ik je kan geven is je om wat meer in de materie te verdiepen.
De enige reden die ik van jou ook lees om tegen het voorstel van Wilders te zijn om de macht van het koningshuis in te perken (De argumentatie die Wilders daarvoor gebruikt is van minder belang) lijkt dan ook Wilders te zijn.
Uiteraard. Als Grote Leider van de Partij Van de Vrijheid voor rechtse blanke mannen heb je het maar zwaar he!quote:Op donderdag 27 december 2007 11:15 schreef X. het volgende:
En meneer voelt zich weer eens aangevallen.
Lees mijn reactie's eens door! Wilders zijn argumentatie is voor mij niet van belang om het eens te zijn met zijn voorstel om de macht van het koningshuis in te perkenquote:Op donderdag 27 december 2007 11:15 schreef t-8one het volgende:
[..]
De argumentatie is van minder belang?
Hij zegt in elke reply dat het juist om de beargumentatie gaat, die dan ook belachelijk is.
"De koningin moet weg, omdat ze oproept tot begrip, respect en samenleven"
Nederlandse cultuur is langer bepaald zonder koningshuis dan metquote:Op donderdag 27 december 2007 11:21 schreef Basp1 het volgende:
De grote ironie die hierin zit. Wilders wilt graag de nederlands cultuur behouden, maar als het koningshuis iets zegt dat hem niet welgevallig is, dan moeten we dat oude culturele vehikel opeens maar opdoeken.
Dan zou ik dat toch wat duidelijker vermelden als ik jou was.quote:Op donderdag 27 december 2007 11:17 schreef Chewie het volgende:
[..]
Lees mijn reactie's eens door! Wilders zijn argumentatie is voor mij niet van belang om het eens te zijn met zijn voorstel om de macht van het koningshuis in te perken
Jij denkt serieus dat Wilders het over de pre-Oranje cultuur heeft als hij het over de Nederlandse cultuur heeft?quote:Op donderdag 27 december 2007 11:23 schreef Chewie het volgende:
[..]
Nederlandse cultuur is langer bepaald zonder koningshuis dan met
quote:Op donderdag 27 december 2007 11:23 schreef t-8one het volgende:
[..]
Dan zou ik dat toch wat duidelijker vermelden als ik jou was.
Nu lijkt het net alsof je het blindelings met Wilders eens bent, ongeacht zijn argumenten.
quote:Op donderdag 27 december 2007 10:27 schreef Chewie het volgende:
[..]
Nee dat is geen populisme en juist wel politiek om voor een voorstel als deze te zijn. De argumentatie om voor inperking van de macht te zijn kan anders zijn dan die van Wilders maar daarmee is het voorstel nog niet slecht.
Ik vind het koningshuis juist een belangrijk deel van de Nederlandse cultuur, daarom is de "Nederlandse cultuur" ook zo'n vaag begrip wat te pas en onpas misbruikt kan worden.quote:Op donderdag 27 december 2007 11:23 schreef Chewie het volgende:
[..]
Nee maar dat zal me ook een rotzorg zijn.quote:Op donderdag 27 december 2007 11:24 schreef ConanTroutman het volgende:
[..]
Jij denkt serieus dat Wilders het over de pre-Oranje cultuur heeft als hij het over de Nederlandse cultuur heeft?
"".
Of je leest gewoon wat beter.quote:Op donderdag 27 december 2007 11:23 schreef t-8one het volgende:
Dan zou ik dat toch wat duidelijker vermelden als ik jou was.
Nu lijkt het net alsof je het blindelings met Wilders eens bent, ongeacht zijn argumenten.
Het maakt jou allemaal niet veel uit wát iemand roept he?quote:Op donderdag 27 december 2007 11:25 schreef Chewie het volgende:
[..]
Nee maar dat zal me ook een rotzorg zijn.
Met die quote van jezelf kan ik helemaal niets, je gooit argumenten over boord, zolang het streven maar gelijk is, lijkt het wel.quote:Op donderdag 27 december 2007 11:25 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dit topic is langer dan 1 pagina
![]()
[..]
Niet in dit geval, als het om de Nederlandse cultuur gaat is het koningshuis nog geen 200 jaar een onderdeel van. De republiek en de daarbij behorende VOC mentaliteit hebben meer invloed gehad.quote:Op donderdag 27 december 2007 11:25 schreef ConanTroutman het volgende:
[..]
Het maakt jou allemaal niet veel uit wát iemand roept he?.
Ja laten we teruggaan tot de romeinse en de gemaanse tijd.quote:Op donderdag 27 december 2007 11:23 schreef Chewie het volgende:
[..]
Um, nee hoor.quote:Op donderdag 27 december 2007 11:23 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat jij er niets mee kan verbaasd me gezien deze reactie dan ook helemaal nietquote:Op donderdag 27 december 2007 11:26 schreef t-8one het volgende:
[..]
Met die quote van jezelf kan ik helemaal niets, je gooit argumenten over boord, zolang het streven maar gelijk is, lijkt het wel.
Europa is het nieuwe romeinse rijk.quote:Op donderdag 27 december 2007 11:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja laten we teruggaan tot de romeinse en de gemaanse tijd.![]()
In de praktijk komt dat bijna nooit voor, daarnaast weer erg jammer dat je niet inhoudelijk reageert op mijn stelling dat het vooral een ceremoniele functie is die Beatrix vervult en dat haar doen en laten beperkt is door de wet. Bovendien zie ik weer je dat je amper mijn posts heb gelezen.quote:Op donderdag 27 december 2007 11:33 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat jij er niets mee kan verbaasd me gezien deze reactie dan ook helemaal niet![]()
Waar gooi ik argumenten overboord? Ik ben het niet met Wilders argumenten eens maar wel met zijn voorstel om de macht van het koningshuis in te perken waar ik zoals je al eerder had kunnen lezen als je de moeite had genomen maar daar heb ik dan wel andere argumenten voor, zo werkt het in de politiek en kunnen 2 totaal tegenovergestelde partijen best hetzelfde stemmen.
En voor 1648 was er natuurlijk helemaal niets. Spontaan *plop* waren er allemaal Nederlanders.quote:Op donderdag 27 december 2007 11:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Um, nee hoor.
1648 Onafhankelijkheid van Spanje (waar we al deel van een koninkrijk waren, maar dat laten we even voor wat het is) en de Republiek.
Vervolgens maakt Napoleon van 1806 tot 1810 er het Koninkrijk Holland van. Dat is 163 jaar Republiek (1648 - 1806 + 1810 - 1815, hoewel we tussen 1810 en 1815 deel van Frankrijk (een keizerrijk, dus monarchie) waren, maar ik ben ruimhartig).
Sinds 1815 zijn we een koninkrijk. Dat is 192 jaar. We zijn dus veel langer een (deel van een) koninkrijk dan een Republiek geweest.
Ik neem dan ook de acte van Verlatinghe als beginpunt.quote:Op donderdag 27 december 2007 11:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Um, nee hoor.
1648 Onafhankelijkheid van Spanje (waar we al deel van een koninkrijk waren, maar dat laten we even voor wat het is) en de Republiek.
Vervolgens maakt Napoleon van 1806 tot 1810 er het Koninkrijk Holland van. Dat is 163 jaar Republiek (1648 - 1806 + 1810 - 1815, hoewel we tussen 1810 en 1815 deel van Frankrijk (een keizerrijk, dus monarchie) waren, maar ik ben ruimhartig).
Sinds 1815 zijn we een koninkrijk. Dat is 192 jaar. We zijn dus veel langer een (deel van een) koninkrijk dan een Republiek geweest.
Regering, je weet wel, ministers+koninginquote:Op woensdag 26 december 2007 22:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Sinds wanneer is de Koningin lid van de regering? [afbeelding]
Daar heb ik je al een antwoord op gegeven maar goed in vergelijking met het Marokaanse koningshuis heeft het Nederlandse koningshuis meer beperkingen (wat blijkbaar jouw argument is) maar dat betekend nog niet dat ze een puur ceremoniele functie heeft. Ik had voor de gein natuurlijk het Zweedse koningshuis als voorbeeld kunnen noemen en in vergelijking daarmee heeft het Nederlandse koningshuis natuurlijk geen ceremoniele functie.quote:Op donderdag 27 december 2007 11:34 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
In de praktijk komt dat bijna nooit voor, daarnaast weer erg jammer dat je niet inhoudelijk reageert op mijn stelling dat het vooral een ceremoniele functie is die Beatrix vervult en dat haar doen en laten beperkt is door de wet.
Wel knap van Wilders dat hij nu zelfs fervente republikeinen konigsgezind kan makenquote:Op donderdag 27 december 2007 11:35 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
En voor 1648 was er natuurlijk helemaal niets. Spontaan *plop* waren er allemaal Nederlanders.
Meer beperkingen? Ze is een gehandicapte vergeleken met de pure monarchie-vormen. Oftewel haar macht wordt immens buiten proportie geblazen en daar wees ik slechts op. En wat betreft je post betreffende dat ik slechts tegen zou zijn omdat het hier ging om Wilders, dat is onzin natuurlijk en dat weet je zelf ook dondersgoed. Sterker nog ik heb al eerder gepost dat het mij ging om de argumentatie erachter en dat het mij geen reet kon schelen van wie het voorstel afkomstig is.quote:Op donderdag 27 december 2007 11:38 schreef Chewie het volgende:
[..]
Daar heb ik je al een antwoord op gegeven maar goed in vergelijking met het Marokaanse koningshuis heeft het Nederlandse koningshuis meer beperkingen (wat blijkbaar jouw argument is) maar dat betekend nog niet dat ze een puur ceremoniele functie heeft. Ik had voor de gein natuurlijk het Zweedse koningshuis als voorbeeld kunnen noemen en in vergelijking daarmee heeft het Nederlandse koningshuis natuurlijk geen ceremoniele functie.
Voor 1648 waren we onderdeel van Spanje, van Bourgondie etc etc etc. er waren inderdaad geen Nederlanders. Er waren bewoners van gebieden die nu Nederland heten, maar als je toen aan iemand gevraagd had wat hij was, had hij je heel dom aangekeken en hoogstens geroepen dat hij een burger van Utrecht of zo was.quote:Op donderdag 27 december 2007 11:35 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
En voor 1648 was er natuurlijk helemaal niets. Spontaan *plop* waren er allemaal Nederlanders.
De Acte was eenzijdig. En werd internationaal niet erkend. Pas sinds 1648 bestond er officieel een republiek.quote:Op donderdag 27 december 2007 11:35 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ik neem dan ook de acte van Verlatinghe als beginpunt.
Je onderschat haar hoor, want in bepaalde zaken licht de AIVD eerder de Koningin in dan Balkie of welke minister dan ook.quote:Op donderdag 27 december 2007 11:42 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Meer beperkingen? Ze is een gehandicapte vergeleken met de pure monarchie-vormen. Oftewel haar macht wordt immens buiten proportie geblazen en daar wees ik slechts op.
Inzake de veiligheid van de Koningin waarschijnlijk.quote:Op donderdag 27 december 2007 11:45 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Je onderschat haar hoor, want in bepaalde zaken licht de AIVD eerder de Koningin in dan Balkie of welke minister dan ook.
Zet dat veiligheid maar tussen aanhalingstekens, want als jij de Koningin boos maakt, dan valt dat bijvoorbeeld ook onder 'veiligheid'.quote:Op donderdag 27 december 2007 11:47 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Inzake de veiligheid van de Koningin waarschijnlijk.
Dus even kijken hoor, wat gaan we allemaal afschaffen volgens Meneer Wilders en adepten? Het koningshuis, de AIVD, nog meer op het lijstje?quote:Op donderdag 27 december 2007 11:48 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Zet dat veiligheid maar tussen aanhalingstekens, want als jij de Koningin boos maakt, dan valt dat bijvoorbeeld ook onder 'veiligheid'.
En in principe is dit wel zorgelijk omdat de democratische controle op de AIVD al zowat nihil is.
Bronquote:Minister-president Jan Peter Balkenende liet vanaf zijn vakantieadres weten volledig achter de woorden van de koningin te staan. Hij wil er zelfs graag over in debat met Geert Wilders, meldde hij. „Wilders zegt het belang van Nederland te willen verdedigen, maar breekt ondertussen datgene af wat Nederland tot Nederland maakt: ons koningshuis, onze tolerantie en de solidariteit met anderen ook over grenzen heen.”
Jammer dat Wilders alleen de nadruk legt op de elementen uit de kersttoespraak die hem kennelijk in negatieve zin aanspreken, aldus de minister-president. „En dat hij bijvoorbeeld de bijbeltekst die de koningin aanhaalt uit Jakobus ongenoemd laat: ‘gerechtigheid groeit waar vrede is en wie vrede zaait zal gerechtigheid oogsten'.”
Van mij ook - maar niet om deze reden. Deze toespraak was 1 van de betere van deze koningin en dat Geert zich blijkbaar aangevallen voelt, geeft alleen maar haar gelijk aan. Wilders denkt dat hij als enige recht van spreken heeft en denkt zo langzamerhand ook dat hij namens alles en iedereen spreekt en dat 'het hele volk' achter hem staat.quote:Op donderdag 27 december 2007 11:11 schreef Martijn_77 het volgende:
Goed idee alleen de reden niet.....
Maar van mijn mogen ze het hele koningshuis afschaffen
De AIVD moeten we natuurlijk nooit afschaffen, maar na de moord van Fortuyn en van Gogh heeft de dienst wel bewezen dat ze niet capabel zijn en dus radicaal gereorganiseerd moeten worden (en ja jongens ik weet het, reorganiseren is naar, maar het maakt een organisatie wel weer gezond).quote:Op donderdag 27 december 2007 11:54 schreef ConanTroutman het volgende:
[..]
Dus even kijken hoor, wat gaan we allemaal afschaffen volgens Meneer Wilders en adepten? Het koningshuis, de AIVD, nog meer op het lijstje?
Ik heb niks met Balkie, maar: HOPPA, dít is pas een aanval. Doet u het daar maar mee, meneer Wilders!quote:Op donderdag 27 december 2007 11:54 schreef Bluesdude het volgende:
Onderwijl is Balkenende op het toneel verschenen en beschermt hij de kernwaarden van deze joods-christelijke-humanistische samenleving.. Iets wat Wilders graag wilt afbreken onder het leugentje van "verdediging"
[..]
Bron
![]()
Balkie for president !!
![]()
Balkie for president !!
![]()
Balkie for president !!
Het is ook wel wat pedant van geert om alles op zichzelf te betrekken.quote:Tweede Kamer: Koningin valt Wilders niet aan
TWEEDE KAMER - KERSTTOESPRAAK KONINGIN
DEN HAAG (ANP) - Koningin Beatrix heeft Geert Wilders in haar kersttoespraak niet persoonlijk aangevallen. Bovendien valt haar boodschap van verdraagzaamheid te prijzen. Dat vindt een meerderheid van de Tweede Kamer.
,,De koningin heeft waardevolle dingen gezegd. Het is buitengewoon moeilijk voorstelbaar dat iemand daar aanstoot aan neemt. Dat hij het persoonlijk opneemt, zegt vooral iets over de heer Wilders zelf'', zei Tweede Kamerlid Liesbeth Spies van het CDA donderdag.
Ook Mariëtte Hamer kan namens de PvdA in de toespraak ,,geen verwijzing naar hem als persoon vinden''. Volgens Hamer roept Beatrix terecht op tot verdraagzaamheid. Bovendien doet zij dat al jaren, aldus de vicefractievoorzitter van de partij.
duidt eerder op een bepaalde geestesziekte.quote:Op donderdag 27 december 2007 11:56 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is ook wel wat pedant van geert om alles op zichzelf te betrekken.
Dude ... balkeneende schrijft die toespraken toch juist??quote:Op donderdag 27 december 2007 11:54 schreef Bluesdude het volgende:
Onderwijl is Balkenende op het toneel verschenen en beschermt hij de kernwaarden van deze joods-christelijke-humanistische samenleving.. Iets wat Wilders graag wilt afbreken onder het leugentje van "verdediging"
[..]
Bron
![]()
Balkie for president !!
![]()
Balkie for president !!
![]()
Balkie for president !!
Je moet er wel bij zetten dat dit verschilt per republiek. De President van de USA heeft veel macht, de President van Duitsland is vergelijkbaar met onze koningin.quote:
Nee.quote:Op donderdag 27 december 2007 11:59 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Dude ... balkeneende schrijft die toespraak toch juist??![]()
Als je het nou nog een paar keer zegt, dan ga je het vanzelf gelovenquote:Op donderdag 27 december 2007 12:01 schreef SCH het volgende:
Sterke reactie van Balkenende, daar is geen speld tussen te krijgen. Hulde
Is het niet zo dan? Ik neem aan dat zelfs jij nu wel vindt dat Geert een beetje de weg kwijt is.quote:Op donderdag 27 december 2007 12:06 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Als je het nou nog een paar keer zegt, dan ga je het vanzelf geloven
ook zonder mantra heeft hij volkomen gelijk.quote:Op donderdag 27 december 2007 12:06 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Als je het nou nog een paar keer zegt, dan ga je het vanzelf geloven
Nou ja, snel de slachtofferrol inkruipen. Daar is hij nog wel goed in.quote:Op donderdag 27 december 2007 12:07 schreef SCH het volgende:
[..]
Is het niet zo dan? Ik neem aan dat zelfs jij nu wel vindt dat Geert een beetje de weg kwijt is.
En dan een President als staatshoofd ? Wat denk jij dat die als Staatshoofd (dus boven alle partijen verheven) zal roepen op een Kersttoespraak ? Tuurlijk mensen, sla mekaar de hersens maar in ?quote:Op donderdag 27 december 2007 11:11 schreef Martijn_77 het volgende:
Goed idee alleen de reden niet.....
Maar van mijn mogen ze het hele koningshuis afschaffen
Nee hoor, ik vind Koningin helemaal top, maar dat suffe linkse geleuter - waardoor de WIJ-ZIJ-cultuur alleen maar vergroot wordt - moet de koninklijke familie gewoon achterwege laten.quote:Op donderdag 27 december 2007 12:07 schreef SCH het volgende:
[..]
Is het niet zo dan? Ik neem aan dat zelfs jij nu wel vindt dat Geert een beetje de weg kwijt is.
Misschien is de Koningin wel rechts, en bedoelde ze dat Marrokaantjes niet mogen radicaliseren ?quote:Op donderdag 27 december 2007 12:10 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Nee hoor, ik vind Koningin helemaal top, maar dat suffe linkse geleuter - waardoor de WIJ-ZIJ-cultuur alleen maar vergroot wordt - moet de koninklijke familie gewoon achterwege laten.
Schei nou toch uit met je radicaliseren, dat bestaat alleen maar in reclames als "nederland tegen terrorisme" en elders op de televisie, daar hoeft de Koningin echt geen preek voor te doen.quote:Op donderdag 27 december 2007 12:10 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Misschien is de Koningin wel rechts, en bedoelde ze dat Marrokaantjes niet mogen radicaliseren ?
hij controleert hem wel eerst dan ?quote:
Dit dus ... en als er een aanslag is is de kans dat JIJ doodgaat 0,00000000000000000000000000000001 als het niet minder isquote:Op donderdag 27 december 2007 12:13 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Schei nou toch uit met je radicaliseren, dat bestaat alleen maar in reclames als "nederland tegen terrorisme" en elders op de televisie, daar hoeft de Koningin echt geen preek voor te doen.
De kans dat we worden getroffen door een aanslag is netzo klein als dat het gepreek van Al Gore waarheid is.
Kijk dit is prima geformuleerd, daar kan geen dienst kritiek op hebben. Maar verder moet je ook echt niet gaanquote:Op donderdag 27 december 2007 12:17 schreef damian5700 het volgende:
Ik vind die zinsnede uit de kersttoespraak helemaal niks en ik sta niet onwelwillend tegen een voorstel van inperking van de macht van de staatshoofd.
In het principe van de Koning is onschendbaar, de minister is verantwoordelijk is het, mijn inziens, volkomen legitiem af te vragen in hoeverre Koningin Beatrix een politieke lading aan haar toespraken zou mogen geven.quote:Op donderdag 27 december 2007 12:17 schreef Elfletterig het volgende:
Met respect voor de mening van Wilders, maar iemand die een andere mening dan de zijne heeft, hoeft niet meteen uit zijn/haar functie te worden gezet. We hoeven in Nederland niet allemaal naar de pijpen van Wilders te dansen. Ik vind dat Wilders zich enorm laat kennen.
quote:Op donderdag 27 december 2007 12:24 schreef IHVK het volgende:
"Wilders lanceert alweer succesvol mediahype"![]()
Goede quote voor Wilders:
"De rede had een mooie boodschap: verdraagzaamheid. Het is buitengewoon moeilijk voorstelbaar dat iemand daar aanstoot aan neemt. Dat hij het persoonlijk opneemt zegt vooral iets over de heer Wilders zelf"
aldus CDA'er Spies
Linksen doen toch precies het zelfde.quote:Op donderdag 27 december 2007 11:53 schreef SCH het volgende:
Waarom moet het altijd meteen zo extreem?
Ik vind ook dat Beatrix geen politieke lading aan haar speeches moet geven. Gelukkig heeft ze dat dan ook niet gedaan.quote:Op donderdag 27 december 2007 12:20 schreef damian5700 het volgende:
[..]
In het principe van de Koning is onschendbaar, de minister is verantwoordelijk is het, mijn inziens, volkomen legitiem af te vragen in hoeverre Koningin Beatrix een politieke lading aan haar toespraken zou mogen geven.
Wat dat betreft vind ik, dat dit best wel minder mag.
quote:Op donderdag 27 december 2007 12:35 schreef Kadesh het volgende:
[..]
Linksen doen toch precies het zelfde.
Ja en ze is machtig in vergelijking met de scandinavische monarchien.quote:Op donderdag 27 december 2007 11:42 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Meer beperkingen? Ze is een gehandicapte vergeleken met de pure monarchie-vormen.
Onzin dus, politieke macht heeft het koningshuis wel degelijk en het dus puur een ceremoniele functie noemen is stupide.quote:Oftewel haar macht wordt immens buiten proportie geblazen en daar wees ik slechts op.
Dat kan ik niet uit je post halenquote:En wat betreft je post betreffende dat ik slechts tegen zou zijn omdat het hier ging om Wilders, dat is onzin natuurlijk en dat weet je zelf ook dondersgoed.
Lovenswaardig maar zeer naief. Dus als iemand een voorstel doet waar jij het mee eens bent maar jij hebt daarvoor andere argumentatie dan ben je het niet eens met dat voorstel ook al torpedeer je daarmee je eigen doel?quote:Sterker nog ik heb al eerder gepost dat het mij ging om de argumentatie erachter en dat het mij geen reet kon schelen van wie het voorstel afkomstig is.
Voorbeelden? En waarom trek je dit meteen weer in links en rechts?quote:Op donderdag 27 december 2007 12:35 schreef Kadesh het volgende:
[..]
Linksen doen toch precies het zelfde.
GroenLinks: mobiliteitsverbod rijken (deel 2)quote:Op donderdag 27 december 2007 12:43 schreef SCH het volgende:
[..]
Voorbeelden? En waarom trek je dit meteen weer in links en rechts?
Kan iemand van de regering een toespraak houden, gericht aan het hele land, zonder politieke lading? Volgens mij is that onmogelijk.quote:Op donderdag 27 december 2007 12:37 schreef SCH het volgende:
Ik vind ook dat Beatrix geen politieke lading aan haar speeches moet geven. Gelukkig heeft ze dat dan ook niet gedaan.
Nee, daarom zeg ik ook de reden van Wilders vind ik absoluut verkeerd alleen de oproep om de koningin uit de regering te zetten kan ik steunen zeker als dan het koningshuis ook afgeschaft wordtquote:Op donderdag 27 december 2007 12:09 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
En dan een President als staatshoofd ? Wat denk jij dat die als Staatshoofd (dus boven alle partijen verheven) zal roepen op een Kersttoespraak ? Tuurlijk mensen, sla mekaar de hersens maar in ?
Zonder partijpolitieke lading dan. Haar verhaal is veel te algemeen om er een duidelijke politieke lijn in te ontdekken. Het zijn algemeenheden waar iedereen het wel mee eens zal moeten zijn.quote:Op donderdag 27 december 2007 12:48 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Kan iemand van de regering een toespraak houden, gericht aan het hele land, zonder politieke lading? Volgens mij is that onmogelijk.
Het is socialistische prietpraat.quote:Op donderdag 27 december 2007 12:53 schreef SCH het volgende:
Zonder partijpolitieke lading dan. Haar verhaal is veel te algemeen om er een duidelijke politieke lijn in te ontdekken. Het zijn algemeenheden waar iedereen het wel mee eens zal moeten zijn.
quote:Op donderdag 27 december 2007 12:58 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Het is socialistische prietpraat.
Haar redes moeten wel aansluiten op maatschappelijke ontwikkelingen, want anders krijg je een heel vaag en nietszeggend verhaal.quote:Op donderdag 27 december 2007 12:37 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik vind ook dat Beatrix geen politieke lading aan haar speeches moet geven. Gelukkig heeft ze dat dan ook niet gedaan.
Voor de partijen met enige serieuze invloed de koningin laten vallen zijn we heel wat verder. Het koningshuis wordt alleen maar populairder de laatste jarenquote:Op donderdag 27 december 2007 03:37 schreef Lyrebird het volgende:
Beatrix toch.
Het koningshuis is haar hand aan het overspelen. De vraag is, hoe ver kunnen ze gaan met deze politiek correcte multicul en Eurotrash liefde, voordat ze de steun van serieuze politieke partijen verliest?
En prietpraat van het multiculturalisme.quote:Op donderdag 27 december 2007 12:58 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Nee het is een kerstboodschap met de kerstgedachte erin.quote:Op donderdag 27 december 2007 13:03 schreef damian5700 het volgende:
[..]
En prietpraat van het multiculturalisme.
Nee, het is een kerstboodschap van politieke correctheid.quote:Op donderdag 27 december 2007 13:04 schreef IHVK het volgende:
[..]
Nee het is een kerstboodschap met de kerstgedachte erin.
Er zat nog een belangrijke boodschap in, namelijk...quote:Op donderdag 27 december 2007 12:24 schreef IHVK het volgende:
"Wilders lanceert alweer succesvol mediahype"![]()
Goede quote voor Wilders:
"De rede had een mooie boodschap: verdraagzaamheid. Het is buitengewoon moeilijk voorstelbaar dat iemand daar aanstoot aan neemt. Dat hij het persoonlijk opneemt zegt vooral iets over de heer Wilders zelf"
aldus CDA'er Spies
Niet alleen respect en verdraagzaamheid ten opzichte van de mede-inwoners van dit land, maar bovenal respect voor en handhaving van de (grond)wet. Ik ben niet zo koningsgezind, maar ik snap niet welk probleem Wilders precies in deze tekst ziet. Het wijkt ook niet echt af van de kerstboodschappen die Bea en haar voorgangers in de afgelopen tientallen jaren hebben gegeven, dus waarom Wilders zich persoonlijk aangesproken voelt is mij een raadsel.quote:De ruimte die nodig is om nieuw vertrouwen op te bouwen begint met het aanvaarden van verscheidenheid. Die is nu eenmaal een gegeven. Van mensen kan niet worden verwacht dat zij allen hetzelfde denken, doen en geloven. Godsdiensten en politieke ideologieën krijgen met recht erkenning en vrijheid.
Vereist is wèl dat allen zich houden aan de grenzen van de wet, hoe ze zelf ook in het leven staan. De beginselen die aan onze rechtsstaat ten grondslag liggen gelden overal en voor allen. Die universele waarden moeten dan ook algemeen worden gedragen en verwerkelijkt.
Als je het bijbehorende nieuwsbericht leest (zal lastig voor je zijn ik weet hetquote:Op donderdag 27 december 2007 12:44 schreef Kadesh het volgende:
[..]
GroenLinks: mobiliteitsverbod rijken (deel 2)
Die one-liners van Wilders zijn hip tegenwoordig.quote:Op donderdag 27 december 2007 13:06 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Nee, het is een kerstboodschap van politieke correctheid.
quote:Op donderdag 27 december 2007 12:58 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Rechtvaardigheid, je aan de wet houden, je fatsoenlijk opstellen, dat is tegenwoordig linksquote:
Ik vind de opmerking van Duyvendak veel extremer dan die van Wilders.quote:Op donderdag 27 december 2007 13:08 schreef du_ke het volgende:
[..]
Als je het bijbehorende nieuwsbericht leest (zal lastig voor je zijn ik weet het) dan zie je dat het met het extreme wel meevalt. Het gaat erom dat de overheid geen wegen en vliegvelden tot in het oneinidge kan faciliteren, dat klopt gewoon en is stukken minder extreem dan een Wilders en aanhangsels.
In een topic waar de kersttoespraak de aanleiding is, plaats ik ook maar de kersttoespraak.quote:Kersttoespraak 2007
In het duister van de tijden is een licht ontstoken, het licht van Gods liefde. De geboorte van het Kerstkind opent de weg naar een wereld waarin mensen in naastenliefde elkaar aanvaarden. Ieder tijdperk kent eigen uitdagingen en opgaven. Die vragen nieuwe inzichten en inzet voor goede verhoudingen tussen mensen.
In deze tijd wordt onze eigen veilige, vertrouwde en verdraagzame samenleving van dag tot dag op de proef gesteld. Gevoelens van onrust en onzekerheid voeren de boventoon. Het lijkt wel of wij ons bijna spreekwoordelijk zelfvertrouwen hebben verloren.
Gelukkig is hier in de loop der eeuwen veel tot stand gebracht. Het fundament van ons staatsbestel heeft vorm gekregen in democratie en is vastgelegd in recht. Onze democratische traditie houdt meer in dan alleen aanvaarding van de macht van de meerderheid; het gaat ook om respect voor minderheden. De geschiedenis heeft ons geleerd dat tolerantie een basis biedt om spanningen te boven te komen en conflicten te overwinnen. Díe kostbare verworvenheid maakt deel uit van ons culturele erfgoed en blijft een bron van kracht.
Vandaag zien we een neiging tegenstellingen juist te verscherpen. Grofheid in woord en daad tast de verdraagzaamheid aan. Discussies ontaarden in verharde verhoudingen. In zo’n sfeer worden mensen al snel als groep over één kam geschoren en worden vooroordelen als waarheid aangenomen. Daarmee erodeert de gemeenschapszin.
Naast gevaarlijk generaliseren is er nóg een ontwikkeling die onze maatschappelijke verbondenheid bedreigt. Individualisering die doorslaat naar puur egoïsme doet afbreuk aan het algemeen belang. Als we het zicht verliezen op wat ons allen tezamen aangaat, ondermijnen wij onze samenleving.
Een maatschappij die in zichzelf is gekeerd, sluit ook de ogen voor de wijdere wereld, ontloopt verantwoordelijkheid voor gerechtigheid en miskent de noodzaak tot solidariteit.
Spanningen en conflicten zullen zich altijd voordoen en kunnen dan ook niet worden ontkend. Maar in plaats van ze aan te wakkeren, moeten we zoeken naar wegen om ze te beheersen en op te lossen. Over en weer vraagt dat aandacht en begrip voor de angst en onvrede die bij andere maatschappelijke groeperingen kunnen leven. In wat een mens dierbaar is en heilig, ligt zijn grootste kwetsbaarheid. Voorkomen moet worden dat gekwetste gevoelens omslaan in wanhoop en agressie. Waar het op aan komt is dat grieven worden onderkend en ernstig genomen.
De ruimte die nodig is om nieuw vertrouwen op te bouwen begint met het aanvaarden van verscheidenheid. Die is nu eenmaal een gegeven. Van mensen kan niet worden verwacht dat zij allen hetzelfde denken, doen en geloven. Godsdiensten en politieke ideologieën krijgen met recht erkenning en vrijheid. Vereist is wèl dat allen zich houden aan de grenzen van de wet, hoe ze zelf ook in het leven staan. De beginselen die aan onze rechtsstaat ten grondslag liggen gelden overal en voor allen. Die universele waarden moeten dan ook algemeen worden gedragen en verwerkelijkt. Dat dit een langdurig en veeleisend proces is, ervaren we dagelijks.
Samenlevingsproblemen zijn niet op te lossen met simpele recepten voor een geïntegreerde maatschappij. In elk geval wordt een gemeenschappelijke inspanning gevraagd voor discipline in de omgang tussen mensen, het bijstellen van ongenuanceerde oordelen en het doorbreken van negativisme. Hoewel het niet altijd gemakkelijk is, kan weerstand toch overwonnen worden door toenadering te zoeken tot mensen uit andere tradities en overtuigingen. Dat vergt een instelling van luisteren en leren. Een dialoog wordt mogelijk als allen daadwerkelijk bereid zijn ook éigen zekerheden in de discussie te betrekken.
Sociale vaardigheden en medemenselijk gedrag kunnen door opvoeding en goede voorbeelden worden overgedragen. Wie van kinds af vertrouwen meekrijgt zal ook eerder wantrouwen kunnen overwinnen en gemakkelijker anderen respecteren en ontzien. In de dagelijkse omgang vormen het rekening houden met elkaar, het oog hebben voor wat een ander nodig heeft en het aandacht schenken aan mensen met problemen het cement van een leefbare gemeenschap. Door de betrokkenheid van allen kunnen wij kwetsbaarheid omzetten in kracht.
Aan gemeenschapszin bestaat vandaag meer dan ooit behoefte. Dat geldt ook voor de wereld om ons heen die zozeer roept om vrede en gerechtigheid.
"Gerechtigheid groeit waar vrede is, en wie vrede zaait, zal gerechtigheid oogsten." Dit woord uit de Bijbel is vandaag niet minder actueel dan twee duizend jaar geleden. Toen werd de boodschap van vrede voor alle mensen op aarde verkondigd. Ook nu vraagt dat de inzet van een ieder. De weg daartoe is die van de naastenliefde; dát is de opdracht van Kerstmis.
Ik wens u allen een gezegend Kerstfeest toe.
Dat mag, zal met je eigen vrij extreme politieke orientatie te maken hebbenquote:Op donderdag 27 december 2007 13:15 schreef Kadesh het volgende:
[..]
Ik vind de opmerking van Duyvendak veel extremer dan die van Wilders.
Het is maar wat je als probleem ziet.quote:Op donderdag 27 december 2007 12:39 schreef Chewie het volgende:
Hoe de huidige koningin er gebruik van maakt is ondergeschikt, het probleem is dat het koningshuis wel degelijk invloed en macht heeft.
Dat is vreemd wat het staat er letterlijk.quote:Dat kan ik niet uit je post halen
Ja, want een voorstel moet wel het argument dienen. Het argument dient tevens het voorstel. Wisselwerking noem ik dat, als het argument mij niet bevalt, de intentie waarmee een voorstel wordt ingediend..dan hoeft het voorstel ook niet voor me.quote:Lovenswaardig maar zeer naief. Dus als iemand een voorstel doet waar jij het mee eens bent maar jij hebt daarvoor andere argumentatie dan ben je het niet eens met dat voorstel ook al torpedeer je daarmee je eigen doel?
Alle landen zijn voor appeltje socialistisch, anders hadden ze niet bestaanquote:
quote:
quote:(..) het licht van Gods liefde.(..) naastenliefde (..) goede verhoudingen tussen mensen. (..)
veilige, vertrouwde en verdraagzame samenleving (..) macht van de meerderheid (..) tolerantie (..) verdraagzaamheid (..) gemeenschapszin. (..) maatschappelijke verbondenheid (..) algemeen belang (..) solidariteit. (..) maatschappelijke groeperingen (..) universele waarden (..) worden gedragen en verwerkelijkt (..) geïntegreerde maatschappij (..).gemeenschappelijke inspanning gevraagd(..)Sociale vaardigheden en medemenselijk gedrag (..)het cement van een leefbare gemeenschap (..)betrokkenheid (..) kwetsbaarheid (..)gemeenschapszin (..) Bijbel (..)naastenliefde (..)
Was die minder " politiek"?quote:In de duisternis van onze wereld is een licht opgegaan. Dat zien wij in de geboorte van het Kerstkind. God vervult daarin Zijn belofte aan de mensen. Hij doet Zijn woord gestand. In het Kerstfeest vieren we dat het woord van God doorklinkt in donkere tijden en ons wil verlichten als een lamp op onze levensweg. Elke dag ervaren wij de kracht van het woord.
In woorden worden mensen gesterkt en kunnen zij uiting geven aan wat hen bezielt. Dit lijkt vanzelfsprekend. Maar wanneer het vrije woord wordt ontnomen, beseffen wij hoeveel het ons waard is. “Vrij en onverveerd” luidde in de oorlog de zinspreuk. Woorden zijn een wapen tegen onderdrukking en tirannie. In verwoording van geestelijke en politieke vrijheid vinden mensen weerbaarheid. Aan de basis van elke democratie ligt dan ook de vrijheid van meningsuiting als een ieders goed recht. Dit betekent ruimte voor een eigen geluid waarmee uiting mag worden gegeven aan traditie en identiteit, aan opvattingen, overtuiging en geloof. In de loop der tijden is die vrijheid bevochten. In onze dagen krijgen burgers daarvoor veel ruimte -en dat moet ook. Maar wie van die ruimte gebruik maakt, moet wèl beseffen dat anderen dezelfde rechten hebben. Elk woord moet bedacht zijn op een wederwoord. De begrenzing ligt besloten in de wet die regels geeft, gegrond op gelijkwaardigheid en rechten van een ieder.
Naast de algemeen geldende grens die in de wet is vastgelegd, zijn er ook normen van moraal en beschaving. Ze zijn het fundament van een samenleving die uitgaat van eerbied voor de medemens. Een recht om te beledigen bestaat dan ook niet. Evenmin geeft godsdienstvrijheid een vrijbrief om te kwetsen of op te roepen tot haat.
Respect begint met zélfrespect, een geloof in eigenwaarde. Dat wordt vertaald in de omgang met anderen, in gedrag en dialoog. Daarbij moeten wij ons bewust blijven van gevoeligheden die het diepste in mensen kunnen raken. Elkaar daarin ontzien is niet laf maar een teken van beschaving. Vrijheid blijheid geldt niet onbegrensd. Wie anderen beschimpt verliest zelf geloofwaardigheid; het onbeheerste woord schiet zijn doel voorbij. Om te kunnen omgaan met de vrijheid van het woord is respect onontbeerlijk. De grondslag ligt in de oude wijsheid: “Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet!“
Behandel een ander zoals u zélf bejegend wilt worden! In de praktijk van het leven is dit geen eenvoudige opgave. Wie vanuit een eigen visie de dialoog aangaat, moet beseffen dat anderen hún opvattingen hebben. Botsende meningen roepen spanningen op, maar een open discussie en een vrij debat mogen we niet uit de weg gaan. Als reacties heftig zijn, is het soms moeilijk open te blijven staan voor elkaars argumenten en te voorkomen dat het gesprek ontaardt in monologen. Niemand kan nu eenmaal zijn eigen overtuiging opleggen aan een ander. Tolerantie begint met de erkenning dat iemands waarheid nooit voor iedereen dé waarheid kan zijn. Iedere gemeenschap kent onenigheid en zal ook regels moeten stellen om woordenwisseling in de hand te houden. Democratie vergt een cultuur die ruimte biedt voor vrije meningsuiting èn redetwisten. Maar om spanningen te beheersen is inspanning vereist en bereidheid met elkaars opvattingen rekening te houden. Het is niet nodig beweegredenen van een ander te begrijpen om toch begrip op te brengen voor de ernst waarmee gevoelens worden beleefd. Door de eeuwen heen is ons land er gelukkig meestal in geslaagd met tegenstellingen zo om te gaan dat de lieve vrede werd bewaard.
Die vrede wordt gewaarborgd in het recht en de moraal, die de grondslag vormen voor vrijheid en integriteit in onze samenleving. Naast dit publieke domein is er een privé domein. Daarin is ruimte voor mensen om hun persoonlijk leven vorm te geven in eigen identiteit, vrienden en een vertrouwde omgeving. Velen voelen zich daarenboven betrokken bij wat hun heilig is: geloof of levensbeschouwing die het alledaagse overstijgt. In dit innerlijk domein, dat kostbaar is en kwetsbaar, moeten wij elkaar over en weer in waarde laten. Dat betekent niet een vrijblijvend gedogen van andersdenkenden of onverschillig langs elkaar heen leven, maar het aanvaarden van ieder mens, ook al denkt die anders. Wat telkens opnieuw van ons wordt gevraagd is een oprechte zoektocht naar een open en verdraagzame samenleving waarin de vrede en het vrije woord elkaar vinden.
Aan het begin van geloof staat het woord. In het Kerstfeest ervaren mensen dit als een blijde boodschap: het woord wordt waarheid. Hoe dat ook beleefd mag worden, waar het op aan komt is in onze gedachten en daden wéérklank te geven aan dat woord. Moge de bezinning van Kerstmis ons hierin bezielen.
Ik wens u allen gezegende Kerstdagen toe.
Niet erg slim als dat voorstel, ook al is dat voorstel gedaan met argumenten waar jij je niet in kunt vinden, het resultaat oplevert wat jij voor ogen hebt.quote:Op donderdag 27 december 2007 13:18 schreef Mutant01 het volgende:
Ja, want een voorstel moet wel het argument dienen. Het argument dient tevens het voorstel. Wisselwerking noem ik dat, als het argument mij niet bevalt, de intentie waarmee een voorstel wordt ingediend..dan hoeft het voorstel ook niet voor me.
Bijvoorbeeld ja, want achter elk voorstel zit een strekking, een intentie om aan te toetsen. Ook door de rechterlijke macht, misschien dat jij daaroverheen kijkt. Elk voorstel beoogt iets en wat het beoogt staat in de argumentatie, de argumentatie die uiteindelijk ook gebruikt kan worden door rechter. Waarom denk je anders dat de meeste voorstellen behoorlijk neutraal ingevuld worden?quote:Op donderdag 27 december 2007 13:21 schreef Chewie het volgende:
[..]
Niet erg slim als dat voorstel, ook al is dat voorstel gedaan met argumenten waar jij je niet in kunt vinden, het resultaat oplevert wat jij voor ogen hebt.
Of ga je dan zelf exact hetzelfde voorstel doen maar dan met je eigen argumenten?
In dit geval is een grondwetswijziging nodig en mocht het aangenomen worden valt er verdomd weinig te toetsen door de rechterlijk macht.quote:Op donderdag 27 december 2007 13:23 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld ja, want achter elk voorstel zit een strekking, een intentie om aan te toetsen. Ook door de rechterlijke macht, misschien dat jij daaroverheen kijkt. Elk voorstel beoogt iets en wat het beoogt staat in de argumentatie, de argumentatie die uiteindelijk ook gebruikt kan worden door rechter. Waarom denk je anders dat de meeste voorstellen behoorlijk neutraal ingevuld worden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |