Ghana is mijn favoriet in ieder geval!quote:Op woensdag 26 december 2007 22:36 schreef hello_moto1992 het volgende:
Wie is de nou de favoriet?
Mij is het in ieder geval niet bekend.quote:Op woensdag 26 december 2007 22:42 schreef JapieGijs het volgende:
Nigeria![]()
wordt het nog ergens uitgezonden ook? of is dat niet bekend?
Op een WK, heb ik ook een zwak voor ze, maar dit toernooi snel eruit hopelijkquote:Op woensdag 26 december 2007 22:36 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Ghana is mijn favoriet in ieder geval!
jepquote:Op woensdag 26 december 2007 23:53 schreef DatMeenJeNiet het volgende:
Komt het op Eurosport?
As usual weer voor Ghana.
Ivoorkust denk ik.quote:Op woensdag 26 december 2007 22:36 schreef hello_moto1992 het volgende:
Wie is de nou de favoriet?
En titelverdediger Egypte allicht ...quote:
Heb je zo'n hoge pet op van Mali dan? Lijkt mij eerlijk gezegd nogal een eitje voor Nigeria en Ivoorkust.quote:Op donderdag 27 december 2007 00:35 schreef sjimz het volgende:
Ivoorkust, Egypte, Nigeria, Kameroen, Mali en Ghana lijken mij de titelfavorieten.
Bij deze vind ik Poule B dus ook de Poule Des Doods.
Nigeria is samen met Mali de kandidaat voor plaats 2.quote:Op donderdag 27 december 2007 00:41 schreef Radegast het volgende:
[..]
Heb je zo'n hoge pet op van Mali dan? Lijkt mij eerlijk gezegd nogal een eitje voor Nigeria en Ivoorkust.
Hier kan ik me meer in vinden.quote:Op donderdag 27 december 2007 00:55 schreef MaxPower het volgende:
Poule D is de poule des doods.
Toen was het ook 40 graden ofzo.quote:Op donderdag 27 december 2007 08:52 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ben benieuwd. In 2006 was het niveau echt bijzonder matig. Weinig sprankelend voetbal toen.
quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 11:51 schreef methodmich het volgende:
Poule A lijkt op voorhand een poule waar Ghana en Marokko in door zullen gaan. Namibië vind ik een verrassende deelnemer, hebben op Collin Benjamin van HSV na amper spelers van enige naam.
Poule B natuurlijk een kraker tussen Nigeria en Ivoorkust. Mali lijkt me een aardige outsider, hebben toch mannen als Diarra, Keita en Kanouté in de ploeg. Benin heeft de sterke jeugdploeg zien uitgroeien tot een ploeg die dus ook bij de senioren de laatste 16 van Afrika kan halen. Ik geef ze in deze poule echter weinig kans.
In poule C is Sudan de grote onbekende. Wel mooi voor het land dat ze wat sportief plezier kunnen beleven. Egypte en Kameroen lijken de topfavorieten, aangezien Zambia niet meer is wat ze in de jaren negentig waren. Toen er ook een wreed einde aan een goede ploeg kwam door een vliegtuigongeluk....
Poule D is de "poule des doods". Zuid-Afrika wil na mindere jaren weer eens presteren en heeft een aardige lichting nieuwe spelers, Angola telt na de WK-kwalificatie gewoon goed mee, Senegal is een prima ploeg en Tunesië heeft ook een goed elftal, dat het meest "Europese voetbal" van Afrika laat zien.
Kortom, leuk toernooi weer!
quote:Vlammenwerpers en machinegeweren : welkom bij de Afrikaanse voetbalcup
Kumasi * Afrika's grootste voetbalevenement doet Ghanese sloppenwijkbewoners alles verliezen wat ze met grote moeite hebben opgebouwd.
Dat de Afrikaanse voetbalcup in januari zijn 26ste editie kent in het West-Afrikaanse Ghana zullen ze in de Zongosloppenwijk van 's lands tweede stad, Kumasi, geweten hebben. En dat heeft weinig te maken met het feit dat de voetbalgekte in dit land erg groot is, noch met de wetenschap dat Ghana de prestigieuze competitie al vier keer heeft gewonnen.
Het tragische nieuws is dat de meer dan 5000 bewoners, vooral moslims uit het noorden van het land die hierheen kwamen om werk te zoeken, de voorbije dagen alles kwijtraakten. Ze werden hardhandig wakker gemaakt door bulldozers en zo'n 200 veiligheidsagenten met vlammenwerpers en machinegeweren die de omgeving van het nieuwe Babayarastadion moesten "schoonvegen".
Het Babayarastadion, dat op 16 december door president Kuofor werd ingehuldigd, is een van de vier stadions die gebruikt worden bij de Afrikaanse voetbalcup, die op 20 januari begint. De werken aan het 40000 zitjes tellende bouwwerk hebben fortuinen gekost en moeten Ghana aan de buitenwereld verkopen als een "modern, welvarend land". Dat een derde van de bevolking onder de armoedegrens zit, wordt even vergeten. Zo werd er een gigantische fontein gebouwd met marmer uit Italië, die de hele Cup lang helder water moet spuiten.
En aldus kregen de duizenden sloppenwijkbewoners, die sinds Zongo eind jaren zeventig ontstond, zo goed en zo kwaad als dat gaat probeerden om een leven op te bouwen en op eigen kosten scholen en nutsdiensten in te richten, geen enkele waarschuwing omtrent wat hen te wachten stond. In een interview met de Sunday Times zegt een leraar van de plaatselijke school dat hij en zijn buurtbewoners niet eens de kans kregen om de boeken te redden, of de schoolbanken die ze met zoveel moeite wisten te vergaren en het schoolbord dat een schenking was van een organisatie. De man legt uit dat toen de bulldozers vastraakten in de modder, er meteen opdracht werd gegeven om het hele terrein plat te branden, teneinde niet al te veel tijd te verliezen met het "schoonvegen" van de plek. Bewoners die zich probeerden te verzetten of die smeekten om toch hun spullen te mogen meenemen, werden met knuppels bewerkt en bedreigd met machinegeweren.
De 5000 bewoners van Zongo raakten aldus niet alleen hun huis maar ook hun meubilair en spullen kwijt. Er werd geen enkele compensatie voorzien. In de dure hotels die in de buurt werden gebouwd om alle Afrikaanse voetbalsterren te ontvangen die de voorbije jaren fortuinen verdienden bij westerse clubs, zijn ze alvast niet welkom. Daar kost een suite immers zo'n zevenhonderd euro per dag. (cv)
(De Morgen, 24 december)
quote:De Tunesische international Tijani Belaid is gewond geraakt bij een verkeersongeluk waarin een klein meisje om het leven is gekomen.
Het ongeluk gebeurde toen Belaid op weg was naar het stadje Hammemet, op 60 km van Tunis, waar de Tunesische nationale ploeg de Afrika Cup voorbereidt.
De middenvelder van Slavia Praag (ex-Inter, ex-PSV) zat aan het stuur van zijn voertuig maar raakte slechts licht gewond. In het andere voertuig zat het meisje dat overleed. Belaid zal volgens de media zeker vastgehouden blijven tot het einde van het politieonderzoek.
quote:Mister Arie in Afrika
Door LUDO VAN DENDEREN
KEISERAU-KAMEN - Tot zijn eigen verbazing werd Arie Schans (55) eind november benoemd tot bondscoach van Namibië. De Veenendaler moet een ploeg creëren die gaat verrassen tijdens de Afrika Cup. Eén probleem: het toernooi begint al aan het einde van deze maand.
Halverwege de training meldt bondscoach Arie Schans van Namibië zich bij de omheining rond het veld. ,,Zie je die keeper daar in het linkerdoel,’’ vraagt hij. ,,Die is doof.’’ Zo’n handicap moet lastig zijn, zowel voor de doelman als voor zijn trainer.
,,Is het ook. Hem tijdens een training coachen gaat nog wel, dat lukt met handen en voeten. Maar in wedstrijden heeft zijn doofheid al enkele malen tot een tegentreffer geleid, zo heb ik van mijn assistenten vernomen. Had hij niet gehoord dat er iets geroepen werd. Maar verder niets dan lof over Atheil. Na onze eerste keeper, die prof is in Zuid-Afrika, is hij onbetwist de beste keeper van Namibië.’’
In Nederland, of in elk ander voetbaltopland, is een dove doelman bij voorbaat kansloos voor een positie in de nationale ploeg. In Namibië, een land in het zuiden van Afrika met ruim twee miljoen inwoners, dus niet. Schans heeft echter weinig keus en daar zeurt hij allerminst over. De coach wist vooraf dat de mogelijkheden in Namibië behoorlijk beperkt zijn. Maar voor de makkelijke weg kiezen ligt niet in de aard van Schans. Mede daarom werd hij ooit bondscoach van Bhutan, destijds het op één na laagst geklasseerde land op de FIFA-ranglijst. Daarnaast werkte Schans als trainer op een college in Japan, was hij assistent-trainer in China en probeerde hij als technisch adviseur Mozambique op de voetbalkaart te zetten.
Deze maand staat Schans tot eigen verbazing voor zijn debuut op de Afrika Cup, het landentoernooi waarvoor Namibië zich zeer verrassend wist te plaatsen. ,,Hoofdtrainer Ben Bamfuchile uit Zambia had zijn trainersopleiding in Nederland gevolgd. Via hem kwam eind november het verzoek bij de KNVB voor een Nederlandse assistent-trainer. En dus werd ik gepolst. Toen ik van de interesse hoorde, heb ik direct de Bosatlas gepakt en gekeken waar het land precies ligt. Ik wist namelijk niets van Namibië. Is het jou bekend dat Windhoek de hoofdstad is?
,,Tot op de dag van vandaag ben ik nog nooit in Namibië geweest. Pas halverwege januari ga ik er voor het eerst naar toe. Als bondscoach, want Ben werd ernstig ziek. Kortgeleden is hij helaas overleden.’’
Dus staat Schans deze dag als hoofdtrainer op een winderig kunstgrasveld in het Duitse plaatsje Keiserau, onder de rook van Dortmund. Drie weken is hij nu met de ploeg aan de slag, maar van een leien dakje gaat het nog allerminst. Zo had de Duitse voetbalbond, die dit trainingskamp organiseert, beloofd dat Schans en zijn mannen vandaag zouden kunnen sparren met een profteam. Die opponent blijkt achteraf op zijn Afrikaans geregeld: niet dus.
,,Helaas wist ik pas erg laat dat ik deze baan zou krijgen, anders had ik zelf wel de inhoud van het trainingskamp samengesteld. Daar is het nu te laat voor gebleken. Moeten we maar een keertje extra trainen. Lastig is het wel. Nu spelen we pas op 12 januari voor het eerst een oefenwedstrijd onder mijn leiding, uit bij Senegal. Twee weken later begint de Afrika Cup al.’’
Voor het toernooi is nog werk genoeg te doen, zo leert de training. De internationals die buiten de eigen landsgrenzen competitie spelen, ontbreken vandaag bijna allemaal. Daarom is de selectie opgevuld met nagenoeg alleen jongens uit de nationale amateurcompetitie. Niveau hoofdklasse in Nederland.
Soms hoor je Nederlandse termen uit hun kelen schallen. ,,Bal vasthouden,’’ klinkt het dan. Een erfenis uit het Nederlandse koloniale verleden in zuidelijk Afrika.
Tussen zijn spelers valt de blanke coach extra op, aangezien hij de enige is die een Nike-trainingspak en jack van de KNVB draagt.
,,Onze kledingsponsor Puma levert de officiële outfits pas nét voor de start van de Afrika Cup. Ik ben dus, voordat dit trainingskamp begon, snel nog even langs het KNVB-kantoor in Zeist gereden. Daar heb ik elk trainingspak of hesje dat ik kon vinden achterin de auto geladen en mee hierheen genomen. Kijk, mijn collega-trainers lopen in jassen van de Duitse voetbalbond. Die hadden ze nog liggen in het hotel.’’
Schans lijkt een avonturier te zijn. ,,Ik kan me voorstellen dat je dat vindt,’’ zegt de coach. ,,Maar ik ben in ieder geval géén ontwikkelingswerker. Ik werk bij ploegen die zeer behoorlijk kunnen voetballen. In China ben ik dit seizoen als assistent nog landskampioen geworden met Changchun Yatai. Dan moet zo’n team tóch wat kunnen.
,,Natuurlijk was ik graag nog eens in Nederland aan de slag gegaan. Ik heb ooit bij FC Wageningen gewerkt, daarna nooit meer in het Nederlandse profvoetbal. Ik heb nimmer een manager gehad die me ergens binnen kon brengen. En het gaat toch om contacten in dit wereldje. Maar ach, al die reizen hebben het leven van mij én mijn gezin verrijkt. Toen ik in Japan werkte, is mijn dochter daar een jaar gaan studeren. Het gevolg is dat ik nu een Japanse schoonzoon heb en een half Japans kleinkind. Of ik er rijk van ben geworden? Dat de landen waarin ik heb gewerkt weinig geld hebben lijkt me duidelijk. Anders hadden ze ook wel José Mourinho aangetrokken.’’
Een rondgang langs de Namibische delegatie leert in ieder geval dat iedereen tevreden is met mister Arie. De Nederlandse manier van werken spreekt aan: spelers laten meedenken én veelal wedstrijdgericht. ,,Niet voor niets staan de Nederlandse coaches in het buitenland erg hoog aangeschreven,’’ vertelt Schans. ,,Wij kunnen overal werken en met onze visie maken we spelers beter. Vooral omdat we dus telkens aan de wedstrijden denken. In bijvoorbeeld Bhutan hadden ze voor mij een Koreaan als bondscoach. Die man liet de spelers alleen maar rennen. Daar leerden de voetballers dus niets van.’’
Dat zijn ploeg meedoet aan een eindronde is een wonder, maar nu het deelnameticket binnen is verwacht de bevolking niets minder dan de toernooiwinst. ,,We zitten in een poule met Guinee, Marokko en het gastland Ghana. Het wordt dus héél moeilijk. Maar ik kan je één ding zeggen: als straks ook de profs bij de ploeg zijn, zal blijken dat we heel aardig kunnen voetballen.
,,Nee, ik heb die spelers nog nooit in levenden lijve zien voetballen. Wél op drie dvd’s. Technisch zijn het in ieder geval prima spelers, alleen tactisch moet er een hoop gebeuren. Voor een goed resultaat tijdens de Afrika Cup is tijd mijn grootste tegenstander.’’
Het was ook niet te hopenquote:Op donderdag 3 januari 2008 12:17 schreef methodmich het volgende:
Boukhari gaat trouwens niet met Marokko
Mali ook al:quote:Maroc:
Khalid Fouhami (Raja), Abdelilah Bagui (MAS), Nadir Lamyaghri (Wydad)
Michael Chrétien (Nancy), Abdessamad Chahiri (El Jadida), Abdeslem Ouaddou (Valenciennes), Amin El Erbate (Dafra), Jamel Alioui (Sion), Talal El Karkouri (Al Qatari), Badr El Kadouri (Dynamo Kiev), Hicham Mahdoufi (Metallist
Youssef Safri (Southampton), Houcine Kharja (Piacenza), Abdelkrim Kissi (Paralimini), Abderrahmane Kabous (CSKA Sofia)
Youssef Hadji (Nancy), Youssef Moukhtari (Duisbourg), Hicham Aboucherouane (Espérance Tunis), Marouane Chamakh (Bordeaux), Soufiane Alloudi (El Ain), Tarik Sektioui (FC Porto), Bouchaib El Moubarki (Grenoble), Moncef Zerka (Nancy).
quote:Mali:
Mahamadou Sidibé (Pasgiannia), Soumbeyla Diakité (Stade Malien), Oumar Sissoko (Metz)
Adama Coulibaly (Lens), Souleymane Diamouténé (Lecce), Adama Tamboura (Helsingborg), Boubacar Koné (Fès), Cédric Kanté (Nice), Moussa Coulibaly (M.Alger), Sammy Traoré (Auxerre), Amadou Sidibé (Djoliba)
Mohamed Sissoko (Liverpool), Seydou Keita (FC Séville), Mahamadou Diarra (Real Madrid), Bassala Touré (Levadiakos), Djibril Sidibé (Châteauroux), Drissa Diakité (Nice), Souleymane Dembélé (Djoliba)
Frédéric Kanouté (FC Séville), Dramane Traoré (Lokomotiv Moscou), Mamadi Sidibé (Stoke City), Mamadou Diallo (Qatar SC), Mahamadou Dissa (Roulers).
Hoe kom je erbij, januari in Egyptequote:Op donderdag 27 december 2007 09:26 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Toen was het ook 40 graden ofzo.
Jawel, die speelde op het WK -20 in 2005 meen ik.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 18:24 schreef Dos37 het volgende:
Gelukkig heeft Marokko El Ahmadi nog niet ontdekt.
Dat wel maar de bondsoach van het A team doelde ik op.quote:Op zondag 6 januari 2008 04:00 schreef Waris7 het volgende:
[..]
Jawel, die speelde op het WK -20 in 2005 meen ik.
quote:Zambia upset Tunisia in friendly
Zambia were 2-1 winners against Tunisia in a friendly match in Tunis on Sunday.
While the result was a boost for Chipolopolo ahead of the Nations Cup finals, Tunisia fans reacted angrily.
Felix Katongo put Zambia ahead in the seventh minute, and scored again a minute later.
Yacine Chikhaoui pulled one back for the Carthage Eagles two minutes after the break.
Tunisia fans booed the team loudly during the first half and jeered some members of the team.
Many supporters were in disagreement with coach Roger Lemerre's choice of players.
Despite the introduction of Germany-based defender Karim Hagui and Etoile du Sahel striker Amine Chermiti, Tunisia were unable to find an equaliser.
The two teams will play again on Tuesday.
Klootzakken van Zuid-Afrika, had hem nou gewoon even de halve finale laten spelen.quote:Safa asks Fifa to ban missing pair
Mninawa Ntloko
THE South African Football Association (Safa) has asked world football governing body Fifa to impose sanctions on Everton midfielder Steven Pienaar and Israel-based Tsepho Masilela after the two failed to join the national soccer team’s African Nations Cup training camp yesterday .
National team manager Sipho Nkumane said Safa was forced to take the drastic action after the two players failed to arrive at OR Tambo International Airport at 11am as expected.
“We have not heard anything from either of them and the matter is now with Fifa,” Nkumane said yesterday.
“We have not heard from their clubs either and that is why we have taken the matter to Fifa. Even if they arrive (today), it is neither here nor there because they were expected (yesterday).”
Nkumane said they were more puzzled by the fact that Bafana Bafana striker Thembinkosi Fanteni — who is Masilela’s team-mate at Israeli club Maccabi Haifa — managed to join the national team camp on time yesterday.
“It is the strangest thing, isn’t it? Masilela was supposed to travel with Fanteni from Israel and yet he did not show up, while his club team-mate is here. How is it that Fanteni is here while Masilela is nowhere to be found? This is all very strange.”
Pienaar’s failure to join his compatriots at their training camp in Durban will certainly not help Everton either, as the hapless player will play no part in the English premiership side’s League Cup semifinal showdown against Chelsea tomorrow.
The midfielder had hoped to be given special permission to delay his departure to Durban as he was desperate to play against The Blues.
“I am like any other player and I want to be involved in the big games,” a hopeful Pienaar said on the Everton website.
“The semifinal with Chelsea is so important and I want to be a part of the team that goes to Stamford Bridge.
“You always want to play for your country, but you also always want to play for your club.”
But national soccer team coach Carlos Alberto Parreira and Safa were not prepared to entertain the request and though Pienaar did not join the Bafana camp yesterday, Fifa will not allow Everton to field the player tomorrow.
“Maccabi Haifa were also not allowed to field Masilela in their match yesterday because of the sanction,” Nkumane said.
And with Fifa ruling that clubs have to release their players 14 days before start of the biennial tournament, Safa and Parreira are very much in the driver’s seat.
Pienaar and Masilela’s failure to join the Bafana camp on time is in stark contrast to defender Nasief Morris, who had also requested to be allowed to delay his departure from Greece.
Morris’s side, Panathinaikos, played against Apollon Kalamaria yesterday and the Greek club had asked for the defender to be allowed to play in the game. But Parreira would hear none of it and Morris missed the home game that was part of Panathinaikos’ centenary celebrations.
Morris arrived with Fanteni and Aaron Mokoena yesterday.
Nkumane said the only forced change to the original African Nations Cup-bound squad announced by Parreira was the withdrawal of Mamelodi Sundowns defender Vuyo Mere.
Mere was injured while playing for his side in the domestic premiership last month and his place in the national team has been taken by Bloemfontein Celtic’s Tumelo Nhlapo.
And as the countdown to the Nations Cup continues, Bafana will play Mozambique on Sunday and then Botswana three days later at Durban’s Chatsworth Stadium as part of the final preparations ahead of the departure to Ghana on January 19.
Bafana begin their Nations Cup campaign when they face Angola at Ghana’s Tamale Stadium on January 23.
lol A-Team. <_<quote:Op zondag 6 januari 2008 10:31 schreef Dos37 het volgende:
[..]
Dat wel maar de bondsoach van het A team doelde ik op.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |