idd, hier ook trainen (voetbal) met een halve meter sneeuwquote:Op maandag 24 december 2007 22:14 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
Herrinerd iemand zich Maart '04 of '05 nog?, toen was er hier (Emmen, Drenthe) 50 cm sneeuw
ja, die leuke sneeuwval toen begin maart was lachen, fietsen door een laag verse sneeuw waardoor ik ijn stuur amper om kreeg om een bocht te nemenquote:Op maandag 24 december 2007 22:14 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
Herrinerd iemand zich Maart '04 of '05 nog?, toen was er hier (Emmen, Drenthe) 50 cm sneeuw
Elfstedentocht op mijn verjaardagquote:Op maandag 24 december 2007 23:36 schreef kepler het volgende:
pluim geeft veel spreiding, maar het gaat vast weer vriezen
voor mij nog beterquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
Na het weekend !?!quote:Op dinsdag 25 december 2007 15:29 schreef erkel het volgende:
Nieuwe vorst op komst (vermoedelijk)
Zitten nog best wat kruisjes in de OP.
Terug Vind Postquote:
laat eens zienquote:Op dinsdag 25 december 2007 21:43 schreef Jodelaar het volgende:
Waaw die kaarten die ze nu voorschotelen hopelijk komt het uit, sneeuw met de jaarwisseling en daarna komt de beerGFS (mindere maten), GEM, JMA & EC gaan er voor
Ukmo & Nogaps hebben het nog wat moeilijk. Leuke kaarten jammer dat ze niet voor morgen zijn [ afbeelding ]
Hoog wordt iig hoger in Scandinavie ingetekend dan vorige week het geval was.quote:Op dinsdag 25 december 2007 22:54 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
Dit is een mooie kaart, het voortraject is ook mooi.
[ afbeelding ]
Ach voor mensen die ver moeten is het wel lastig. Maar elke sneeuw is altijd meegenomen togquote:Op dinsdag 25 december 2007 22:55 schreef -skippybal- het volgende:
Da's wel een flinke sneeuwkaart
Alleen heb ik echt geen zin in sneeuw met de jaarwisseling
Paar jaar geleden was er hier zo'n 15 cm sneeuw op de 30e, maar op oudjaarsdag was alles alweer weg gesmolten.quote:Op dinsdag 25 december 2007 22:57 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
Ach voor mensen die ver moeten is het wel lastig. Maar elke sneeuw is altijd meegenomen tog. Ik vind het wel mooi Sneeuw en Vuurwerk
Ik teken er voor.
Ja de 30e was er toen sneeuw maar de 1e begon alweer een strakke wc met +8 graden als ik me niet vergis.quote:Op dinsdag 25 december 2007 22:59 schreef IedeK. het volgende:
[..]
Paar jaar geleden was er hier zo'n 15 cm sneeuw op de 30e, maar op oudjaarsdag was alles alweer weg gesmolten.![]()
Sneeuw is tof!
naar PP luister ik niet echt, die zegt al dat er sneeuw komt terwijl het over 2 weken pas komtquote:Op dinsdag 25 december 2007 23:02 schreef -skippybal- het volgende:
PP begon net ook al helemaal uit z'n plaat te gaan over "de strenge winter die aan gaat komen". Die gast kan echt geen nuance houden
GFS gaat voor een Strakke WC temps +15quote:Op dinsdag 25 december 2007 23:19 schreef -skippybal- het volgende:
Nou, GFS gaat zo weer van start. Kijken of die wat meer de richting van EC opgaat
Ja jammer. En dat was dan nog een koude uitbijter. Die 23 graden op 7 januari is wel overdreven. Meer dan 19 zal het toch niet worden.quote:Op dinsdag 25 december 2007 23:22 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
GFS gaat voor een Strakke WC temps +15
Onweersignaal is er ook, dus laat maar komen, Sneeuw of Onweerquote:Op dinsdag 25 december 2007 23:30 schreef Pronzo65 het volgende:
[..]
Ja jammer. En dat was dan nog een koude uitbijter. Die 23 graden op 7 januari is wel overdreven. Meer dan 19 zal het toch niet worden.
Dat meen je niet!quote:Op dinsdag 25 december 2007 23:22 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
GFS gaat voor een Strakke WC temps +15
Pluim is niet eens zo heel goed, kort wintertje in deze pluim Joki 4.quote:Op woensdag 26 december 2007 00:06 schreef Caesu het volgende:
[ afbeelding ]
ik vestig mijn hoop op die ECMWF pluimen.
vorst vanaf Nieuwjaarsdag
wel enorm veel spreiding nog...
dat GFS gedoe zat vorige week tijdens de kou steevast enkele graden of meer te hoog.
de ECMWF pluimen waren veel betrouwbaarder.
Maar dat is allemaal nog ver weg, er kan nog vanalles gebeuren. Eerst maar hopen dat de kou intreedt.quote:Op woensdag 26 december 2007 00:17 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
Pluim is niet eens zo heel goed, kort wintertje in deze pluim Joki 4.
Als het maar droog is en zo min mogelijk windquote:Op woensdag 26 december 2007 13:49 schreef The_S het volgende:
als het kan nog voor oud en nieuw onder nul, maar die kans is erg klein
quote:De kans dat we wederom een winterse periode gaan krijgen neemt toe en de temperatuurpluim laat dat duidelijk zien. Een meerderheid van 65 procent van de oplossingen gaat voor een hogedrukblokkade na de meerdaagse (vanaf 1 januari) met het 'grondhoog' boven Scandinavië.
Ensemble is niks mis mee hoorquote:Op woensdag 26 december 2007 17:50 schreef Omaha het volgende:
Dikke bagger
GFS oper is crap. Vooral NOGAPS is mooi vandaagquote:Op woensdag 26 december 2007 21:35 schreef i2Them2 het volgende:
UKOMO, GFS en EC zien er toch allemaal aardig uit. Iig weer kans op een (kortstondige) winterse periode.
Het kan vriezen, het kan dooien.quote:De temperatuurpluim wordt vanaf begin januari breder en breder maar het zwaartepunt ligt aan de koude kant. De kans op een overgang naar licht winters weer is dan ook vrij groot. Er is zelfs één member van het ensemble die tijdens het weekeinde van 5-6 januari wegzakt naar -15. De 'oper' wil aan het eind van de tiendaagse alweer een westcirculatie maar dat is op dit moment even niet relevant.
quote:De temperatuurpluim wordt vanaf begin januari breder en breder maar het zwaartepunt ligt aan de koude kant. De kans op een overgang naar licht winters weer is dan ook vrij groot. Er is zelfs één member van het ensemble die tijdens het weekeinde van 5-6 januari wegzakt naar -15. De 'oper' wil aan het eind van de tiendaagse alweer een westcirculatie maar dat is op dit moment even niet relevant.
Zo schitterend zijn ze niet?quote:Op vrijdag 28 december 2007 11:22 schreef Pronzo65 het volgende:
GFS2806 druppelt nu binnen. Schitterend.
quote:Begin januari invallende vorst
Aan de achterzijde van een uitzonderlijk diepe depressie (kerndruk 946 hPa) is het op Spitsbergen eindelijk echt koud geworden. Tot en met 24 december bedroeg het ‘voortschrijdend maandgemiddelde’ op Svalbard lufthavn slechts -7,0 tegen normaal -13,4º. Inmiddels vriest het er meer dan 20 graden: vanochtend werd -21,2º gemeten.
De kou boven Spitsbergen zwermt begin volgende week uit naar Noord-Europa en het noorden van Rusland. Tegelijkertijd ontwikkelt zich in die streken een hogedrukgebied waar je meneer tegen moet zeggen: de druk loopt namelijk op tot 1055 hPa ten oosten van de Witte Zee. Het gevolg is dat het in die streken keihard gaat vriezen: ik sluit in Noord-Rusland minima tot om en nabij -40 graden niet uit. Onder invloed van het Russische vrieshoog gaat de wind bij ons vanaf 2 januari enkele dagen uit het oosten waaien. Vooral 3 en 4 januari is het koud met in de nacht en ochtend lichte tot matige vorst. Overdag komt het kwik maar net boven nul uit.
Een hoogtetrog boven Scandinavië zakt tijdens de jaarwisseling over Polen naar het zuiden uit. In de trog worden enkele storingen afgeknepen en één van die storingen trekt donderdag 3 januari over ons land. Onder invloed van dit systeem zou er wat sneeuw kunnen vallen. In het weekeinde van 5-6 januari lijkt de westflank van het hogedrukgebied te worden aangetast door een opdringerige westcirculatie. Niet zo’n gunstige ontwikkeling met Driekoningen op de kalender. Laten we ons daar echter nu nog niet ongerust over maken. Begin december zag het er ook naar uit dat de westcirculatie tot in ‘lengten van dagen’ de weerkaart zou bestieren: op 10 december was het waaien en regenen voorbij en volgde een verrassend kleverig ‘middecemberwintertje’.
De komende dagen is het zaterdag winderig met enkele buien, zondag een naar noordwest ruimende en afnemende wind en de jaarwisseling verloopt rustig en droog met Nieuwjaarsnacht in opklaringsgebieden lichte vorst.
op de kaart: ECMWF verwachting voor donderdag 3 januari. De kleuren geven de windsnelheid aan op het 850 hPa-vlak (1500 meter) in m/sec.
vanwaar die negatieve reacties? Geniet nou eens van het moment ook al is de winterprik zo kort.. bij sommige mensen is het ook nooit goedquote:Op vrijdag 28 december 2007 13:30 schreef Omaha het volgende:
Bah
quote:Op dinsdag 25 december 2007 23:16 schreef Pronzo65 het volgende:
Wat in de kaarten staat is de inzet van een strenge winter zoals die minstens in 21 jaar niet is voorgekomen. De totaalsetting van drukverdeling op het noordelijk halfrond en de consistentie in de modellen kunnen hier en daar best voor enthousiasme zorgen. Ook bij Piet. Het gaat nu niet over een toevallig verloop van een mogelijke sneeuwstoring met misschien wat vorst, maar over een zeldzaam weertype dat de neiging heeft zich lange tijd te handhaven. 1050hPa is een stroperig en massief bastion dat van geen wijken weet. Tenminste, dat zou het zijn, als de prognoses uitkomen.
Je hebt gelijk, ik kan er alleen niet tegen dat je van die fantastische kaarten op je bord krijgt, en vervolgens weer inzaktquote:Op vrijdag 28 december 2007 13:48 schreef Soolman het volgende:
[..]
vanwaar die negatieve reacties? Geniet nou eens van het moment ook al is de winterprik zo kort.. bij sommige mensen is het ook nooit goed
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |