FOK!forum / Klussen, Wonen en Huishouden / Plafondisolatievraagje
Automatic_Rockmaandag 24 december 2007 @ 14:25
Een vraagje: Hoe kan ik dit het beste isoleren:



Als ik het hardboard wandje weghaal kan ik zo de buitenlucht zien in de spleet tussen dak en muur. Moet dit zo blijven vanwege de ademing van het hout? Of kan ik dit dicht maken met bv purschuim?

En de ruimtes tussen plafond en zoldervloer, kan ik die opvullen met bv piepschuim of glaswol? Of is dat geen goed idee?

Dat de zolder koud is, is niet zo'n probleem. Want er is daar toch geen verwarming aanwezig, en de nok is te laag om onder te staan, laat staan de rest van de ruimte..
Maar ik vind het wel wat vreemd dat ik zo de buitenlucht kan zien...

Het gaat er dus vooral om hoe ik het plafond kan isoleren, zodat de warmte in de kamers blijft, en niet naar zolder gaat..
admiraal_anaalmaandag 24 december 2007 @ 15:01
tvp aangezien dit een klus voor mij gaat worden binnenkort
Wil er het fijne van weten
Apluswoensdag 26 december 2007 @ 20:19
Wil je de zoldervloer ook vervangen of tijdelijk verwijderen?

Zo ja dan is isoleren boven het plafond met glas of steenwol makkelijk te doen natuurlijk.
Zo niet dan zou ik op de een of ander manier proberen dat stukje missende zoldervloer er aan te maken, met isolatie. En dit zo tochtdicht mogelijk (tochtband en/of PU) aan laten sluiten op de muurplaat (het hout wat op de muur ligt)

Dat je de buitenlucht ziet is op zich niet erg - geeft misschien alleen wel kans op insecten, vogels of vleermuizen op de zolder.
Dicht purren is niet erg maar denk niet echt een praktische oplossing - daarvoor lijken me de gaten te groot.
Je zou het op een eenvoudige manier kunnen proberen dicht te zetten met een aftimmering tegen de onderkant van de dakplaten of iets.
De zolder moet trouwens wel enigzins geventileerd blijven, echt potdicht maken is ook niet goed. In de ventilatie berekening van een huis wordt/werd de zolder vaak ook gebruikt als afvoer van de ventilatie van de rest van de woning. Maar dit kan ook met zo'n pijpje op het dak.
Automatic_Rockvrijdag 28 december 2007 @ 09:55
quote:
Op woensdag 26 december 2007 20:19 schreef Aplus het volgende:
Wil je de zoldervloer ook vervangen of tijdelijk verwijderen?
Dat was ik eigenlijk niet van plan...
Maar het plafond is van zachtboord ( ), dus dat moet er toch uit. Vandaar dat ik het van onderaf wil doen.
Maar piepschuim of glaswol of iets dergelijks is allemaal geen probleem voor het hout??
Automatic_Rockvrijdag 28 december 2007 @ 17:04
Iedereen nog bij aan het komen van de kerst??
bbtb77vrijdag 28 december 2007 @ 17:09
Neem dan geen piepschuim. Het ademt niet en brand als de ziekte.
Automatic_Rockzaterdag 29 december 2007 @ 11:50
Ik heb nu het plan om het zo te maken:



Mag dit?? ja/nee
Martijn_77zaterdag 29 december 2007 @ 14:33
Ik zou wel letten of er geen condens kan onstaan tussen het plafond en de zolder vloer want dan ben je verder van huis
WaVezaterdag 29 december 2007 @ 14:37
Ik kan je vertellen dat mijn vader zijn huis een jaar geleden heeft geisoleerd met steenwol. Zit in grote rollen, die je (uitgerold) tussen de spanten vast kan nieten. Deze rollen hebben al een soort van aluminiumlaag erop zitten, wat ze dampdicht maakt. tussen de rollen plak je ze dicht met aluminium-plakband achtig spul.

Vervolgens een gipsplaat ervoor en je hebt een mooi nieuw plafond.
Automatic_Rockzaterdag 29 december 2007 @ 14:52
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 14:33 schreef Martijn_77 het volgende:
Ik zou wel letten of er geen condens kan onstaan tussen het plafond en de zolder vloer want dan ben je verder van huis
En hoe doe je dat??
markyzaterdag 29 december 2007 @ 15:50
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 11:50 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik heb nu het plan om het zo te maken:

[ afbeelding ]

Mag dit?? ja/nee
Waarom wil je het plafond ook isoleren dan als je je dak ook al isoleerd?

Is niet echt nodig als je over de zolder geen warmte meer verliest?

En is het misschien niet slimmer om vanaf de bovenkant te isoleren? Dus de vloer van de zolder isoleren.

[ Bericht 8% gewijzigd door marky op 29-12-2007 16:01:28 ]
Automatic_Rockzaterdag 29 december 2007 @ 16:14
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 15:50 schreef marky het volgende:

[..]

Waarom wil je het plafond ook isoleren dan als je je dak ook al isoleerd?
Het dak heeft dus geen noemenswaardige isolatie...
quote:
Is niet echt nodig als je over de zolder geen warmte meer verliest?

En is het misschien niet slimmer om vanaf de bovenkant te isoleren? Dus de vloer van de zolder isoleren.
En waarom zou dat slimmer zijn?? Want een nieuw plafond moet er sowieso in...
Gurbzondag 30 december 2007 @ 15:00
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 11:50 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik heb nu het plan om het zo te maken:

[ afbeelding ]

Mag dit?? ja/nee
dit mag, en dit is goed zo!
Automatic_Rockzondag 30 december 2007 @ 15:30
Ha Gurb

Krijg ik zo geen problemen met condensatie ofzo?
Fornozondag 30 december 2007 @ 18:19
quote:
Op zondag 30 december 2007 15:30 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ha Gurb

Krijg ik zo geen problemen met condensatie ofzo?
Isolatie tussen zolder en verdieping is in principe geen probleem. Wordt de zolder in de winter (erg) koud, dan moet je gaan oppassen voor inwendige condensatie.

De vraag is dus, of je zolder geisoleerd en/of verwarmd (radiator) is?

Zo ja, dan moet het kunnen. Nee dan moet je met (dampremmende/-dichte) folies gaan werken.
Automatic_Rockzondag 30 december 2007 @ 18:40
quote:
Op zondag 30 december 2007 18:19 schreef Forno het volgende:

[..]

Isolatie tussen zolder en verdieping is in principe geen probleem. Wordt de zolder in de winter (erg) koud, dan moet je gaan oppassen voor inwendige condensatie.

De vraag is dus, of je zolder geisoleerd en/of verwarmd (radiator) is?

Zo ja, dan moet het kunnen. Nee dan moet je met (dampremmende/-dichte) folies gaan werken.
Nou, zoals in de OP te lezen en te zien is kan de buitenlucht zo de zolder binnenkomen. Hij is dus niet geisoleerd
En verwarming is er ook niet..
Fornozondag 30 december 2007 @ 18:55
quote:
Op zondag 30 december 2007 18:40 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Nou, zoals in de OP te lezen en te zien is kan de buitenlucht zo de zolder binnenkomen. Hij is dus niet geisoleerd
En verwarming is er ook niet..
Waarom isoleer je de zolder niet? Kost misschien iets meer, maar dan heb je er nog wel wat aan.
Nu ga je een soort inpandige buitenruimte van je zolder maken.

Maar goed, daar zullen jullie vast een logische reden voor hebben.

Ga je het zo doen, dan zou ik wel een dampremmende folie tussen je isolatie en gipsplaat aanbrengen. Aangezien de temperatuursverschillen tussen zolder en verdieping, na het isoleren op gaan lopen. Er bestaat kans op inwendige condensatie.
Fornozondag 30 december 2007 @ 18:55
oops
Fornozondag 30 december 2007 @ 18:55
oops oops
JasperVzondag 30 december 2007 @ 21:46
ik zou de zolder isoleren , dus de schuine wanden. die kier heel snel dicht ":purren".

dubbel isoleren met het plafond erbij is natuurlijk ook erg goed maar ook weer duurder.
Marsepeinmaandag 31 december 2007 @ 09:34
Ik zou geen bubbeltjesfolie gebruiken. De isolatiewaarde is minimaal, en doordat het niet stabiel is, zullen je gipsplaten gaan bollen tussen de schroeven.

Ik had een zelfde situatie en heb de vloer van de zolder aangeheeld tot aan het dakbeschot. Vervolgens heb ik het van onderaf met glaswol geisoleerd.

Op die manier kun je altijd in een later stadium je dakbeschot isoleren, je zachtboard wandje weghalen etc etc.
Automatic_Rockmaandag 31 december 2007 @ 10:39
quote:
Op maandag 31 december 2007 09:34 schreef Marsepein het volgende:
Ik had een zelfde situatie en heb de vloer van de zolder aangeheeld tot aan het dakbeschot. Vervolgens heb ik het van onderaf met glaswol geisoleerd.
Ah, eindelijk iemand die ook zo'n situatie heeft

Maar jij hebt dus gewoon glaswol er tussen gedaan en dan gipsplaat?? En dat geeft geen problemen met condensatie???
Ook niet boven de badkamer??

Dat bubbeltjesfolie had ik eigenlijk bedacht voor reflectie vanwege het aluminium..
Marsepeinmaandag 31 december 2007 @ 11:16
Boven de badkamer heb ik het dan dus niet, omdat die in de dakkapel zit, en daarboven is de vrije lucht, als in blauwe hemel.

Maar gewoon glaswol, dan een dampdichte folie aan de warme kant, naden tapen en gips er tegen schroeven.
Automatic_Rockmaandag 31 december 2007 @ 11:28
Maar het kan wel boven de badkamer?? Er is in de badkamer natuurlijk wel goede ventilatie om een hoge luchtvochtigheid te verkomen.

Dat bubbeltjesfolie is toch ook dampdicht, als je de naden dicht plakt uiteraard?
Marsepeinmaandag 31 december 2007 @ 13:09
Bubbeltjesfolie is prima vochtdicht, maar de toepassing hier is niet handig denk ik. Als je er gipsplaat op gaat schroeven (De groene natauurlijk) dan trek je de gipsplaat bol omdat je de op de geschroefde naden de plaat strakker tegen de rachels aantrekt dan tussen de rachels in.
Automatic_Rockmaandag 31 december 2007 @ 16:13
quote:
Op maandag 31 december 2007 13:09 schreef Marsepein het volgende:
Als je er gipsplaat op gaat schroeven (De groene natauurlijk) dan trek je de gipsplaat bol omdat je de op de geschroefde naden de plaat strakker tegen de rachels aantrekt dan tussen de rachels in.
Ik snap niet precies wat je bedoeld geloof ik
Marsepeinmaandag 31 december 2007 @ 17:15
Gipsplaat is een beetje buigbaar, en bubbeltjesfolie is indrukbaar. Door nu gipsplaten tegen de folie aan te schroeven loop je het risico dat het een beetje bol gaat staan. Een soort van kussenvorm krijgt.

Als je dan een lange lat tegen je plafond aan houdt, haaks op de gipsplaten, dan raakt de lat alleen de 'bolle' stukken plaat. De naden liggen dieper weg.

Straks even een paint, ok?
Automatic_Rockmaandag 31 december 2007 @ 19:56
quote:
Op maandag 31 december 2007 17:15 schreef Marsepein het volgende:
Straks even een paint, ok?
Volgend jaar is ook goed hoor
tnimblemaandag 31 december 2007 @ 20:11
quote:
Op maandag 31 december 2007 17:15 schreef Marsepein het volgende:
Gipsplaat is een beetje buigbaar, en bubbeltjesfolie is indrukbaar. Door nu gipsplaten tegen de folie aan te schroeven loop je het risico dat het een beetje bol gaat staan. Een soort van kussenvorm krijgt.

Als je dan een lange lat tegen je plafond aan houdt, haaks op de gipsplaten, dan raakt de lat alleen de 'bolle' stukken plaat. De naden liggen dieper weg.

Straks even een paint, ok?
Denk niet dat dat gaat gebeuren. Het oppervlak waar de gipsplaten en het regelwerk is behoorlijkgroot om de schroefkracht genoeg te verdelen en de plaen stijfgenoeg om niet tussen de schroeven te krommen. Lang voordat de schroeven de platen over een afstand van ca 10 a 15cm kunnen doen krommen zijn ze allang door de papierlaag gegaan. Van raggel naar raggel waar wel veel afstand tussen zit zal de bubbeltfolie ook de platen niet kunnen doen krommen, er is daar niets waartegen de bubbels kunnen drukken (behalve de isolatie).

Het lijkt me alleen veel practischer te monteren om dunnere en flexibelere dampdichte )of beter regulerende) folie te gebruiken dan dikke stugge meerlagige aluminium bubbeltjesfolie.
Marsepeindinsdag 1 januari 2008 @ 10:48
quote:
Op maandag 31 december 2007 19:56 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Volgend jaar is ook goed hoor
Ik kwam er inderdaad niet meer aan toe
Maar nu -met kater- alsnog:


Ik ben hier een beetje bang voor, tnimble wat minder begrijp ik.
Een goed 2008 gewenst!
Automatic_Rockdinsdag 1 januari 2008 @ 12:45
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 10:48 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Ik kwam er inderdaad niet meer aan toe
Maar nu -met kater- alsnog:
[ afbeelding ]

Ik ben hier een beetje bang voor, tnimble wat minder begrijp ik.
Een goed 2008 gewenst!
Jij ook een fijn 2008 Marsepein

Nou, eerlijk gezegd ben ik hier ook niet zo bang voor. Met voldoende rachels en schroeven is dat wel te voorkomen denk ik
quote:
Op maandag 31 december 2007 20:11 schreef tnimble het volgende:

Het lijkt me alleen veel practischer te monteren om dunnere en flexibelere dampdichte )of beter regulerende) folie te gebruiken dan dikke stugge meerlagige aluminium bubbeltjesfolie.
Maar heeft dampdichte folie ook een warmte-refelecterende werking??

Dat het wat lastiger is om mee te werken vind ik niet zo'n probleem. Dan doe ik er maar wat langer over, en vloek ik gewoon iets meer
Maar waar ik bang voor ben is condensatie... Hoe denk je hierover Tnimble??
Gurbdinsdag 1 januari 2008 @ 19:36
Bubbeltjes folie is niet echt het beste middel als je het mij vraagt. Ik zou gewoon kant en klare spijkerflensdekens nemen (zie hier)

Dus isolatie en dampdichte folie in één product.
tnimbledinsdag 1 januari 2008 @ 20:11
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 12:45 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Nou, eerlijk gezegd ben ik hier ook niet zo bang voor. Met voldoende rachels en schroeven is dat wel te voorkomen denk ik
De bubbeltjes folie heeft boven zich niets om tegen aan te drukken m de gipsplaat te doen bollen. De normale regelwerk afstand en schroefafstand om het onder hun eigen gewicht doorhangen van de platen te voorkomen is voldoende.
quote:
Maar heeft dampdichte folie ook een warmte-refelecterende werking??
Warmte reflectie heb je alleen als er warmte straling te reflecteren valt en er een zichtverbinding is tussen de stralingsbron en de reflector. De gipsplaten (of welk laag frequent opaak materiaal dan ook) gaan alleen als stralingsbron werken als er voldoende afstand tussen de plaat en de reflector aanwezig is. De aluminium laag zal niets reflecteren als er geen spouw tussen de alulaag en de gipsplaten zit van meer dan ca 2 cm. Omdat de lucht in een brede spouw niet stil staat krijg je warmte verlies door stroming. Het is zeer de vraag of de extra isolatie waarde door reflectie wel opweegt tegen het verlies door stroming in de spouw.
quote:
Dat het wat lastiger is om mee te werken vind ik niet zo'n probleem. Dan doe ik er maar wat langer over, en vloek ik gewoon iets meer
Maar waar ik bang voor ben is condensatie... Hoe denk je hierover Tnimble??
Als de temperatuur in de zolder lager kan worden dan het dauwpunt krijg je condensatie als de relatieve vochtigheid van lucht die in aanraking komt met een koud zolder oppervlak (zoldervloer of intern in de isolatie in het bovenste deel). Ook als lucht afkoelt stijgt de relatieve vochtigheid daarvan komt deze naar de 100% zal ook condensatie optreden als deze lucht niet snel genoeg afgevoert wordt voordat hij te veel afkoelt.
Automatic_Rockwoensdag 2 januari 2008 @ 10:36
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 20:11 schreef tnimble het volgende:
Als de temperatuur in de zolder lager kan worden dan het dauwpunt krijg je condensatie als de relatieve vochtigheid van lucht die in aanraking komt met een koud zolder oppervlak (zoldervloer of intern in de isolatie in het bovenste deel). Ook als lucht afkoelt stijgt de relatieve vochtigheid daarvan komt deze naar de 100% zal ook condensatie optreden als deze lucht niet snel genoeg afgevoert wordt voordat hij te veel afkoelt.
Ik heb hier een handige site gevonden voor het berekenen van het dauwpunt: http://www.weerschip.nl/calc_Td.php
Als ik daar de gegevens invoer die ik de laatste maanden gemeten heb dan vermoed ik dat er geen condensatie zal optreden..

Tnimble, je had het over dampwerend folie, of nog beter dampregulerend folie...
Is dat spul bij de bouwmarkt te koop?? Of moet ik daarvoor naar een speciaalzaak??
En wat kost dat spul per m2??
Fornowoensdag 2 januari 2008 @ 11:09
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 10:36 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Ik heb hier een handige site gevonden voor het berekenen van het dauwpunt: http://www.weerschip.nl/calc_Td.php
Als ik daar de gegevens invoer die ik de laatste maanden gemeten heb dan vermoed ik dat er geen condensatie zal optreden..

Tnimble, je had het over dampwerend folie, of nog beter dampregulerend folie...
Is dat spul bij de bouwmarkt te koop?? Of moet ik daarvoor naar een speciaalzaak??
En wat kost dat spul per m2??
Better safe than sorry.

Zo duur is het niet.
Automatic_Rockwoensdag 2 januari 2008 @ 12:38
Maar is het gewoon bij de bouwmarkt te koop??
bbtb77woensdag 2 januari 2008 @ 13:10
100 Euro voor een rol van 30m2, bij de Praxis (isover klimaatfolie)
tnimblewoensdag 2 januari 2008 @ 15:52
Vooral bij en ruimte waar met water gespeeld wordt moet je erg oppassen. Dan kan al gemakkelijk bij 20 graden en warmer condensatie optreden omdat de relatieve lucht vochtigheid al 95 of meer is.
Apluswoensdag 2 januari 2008 @ 22:20
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 10:36 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Ik heb hier een handige site gevonden voor het berekenen van het dauwpunt: http://www.weerschip.nl/calc_Td.php
Als ik daar de gegevens invoer die ik de laatste maanden gemeten heb dan vermoed ik dat er geen condensatie zal optreden..
..
Toch benieuwd welke gegevens jij invoert dan. Alles wat ik probeer - van 0 gr badkamer tot 50 gr. badkamer levert condensatie op
Is ook heel normaal in mijn ogen: dat er waterdamp in douche hangt na het douchen

Qua dampdichte folie zou ik gewoon voor een beetje stevige PE folie gaan van een paar euro - voldoet prima.
Automatic_Rockdinsdag 15 januari 2008 @ 19:02
Het nieuwste plan, en hopelijk ook definitieve plan:
Zo 1 van de klusalmanakken hier naar willen kijken? Tnimble??


Zou het zo goed moeten gaan?? En is iedere beetje stevige plasticfolie hiervoor geschikt??
Automatic_Rockwoensdag 16 januari 2008 @ 08:17
Anyone??
tnimblewoensdag 16 januari 2008 @ 09:35
Lijkt me een goed plan. I sneem aan dat wat je getekent hebt tussen de isolatie met alulaag en de folie een kleine spouw is. Om het doorzakken van de isolatie te voorkomen zou nadat je de isolatie hebt aangebracht een paar touwtjes kunnen spannen die je met wat spijkertjes of krammetjes vast zet. tussen de balkjes.

Voor de folie is iedere dampdichte folie zoals LPDE (low polymer density ethylene), LLPDE (liniar low co-polymer density ethylene) of andere PE (polyetheen) soorten. Andere kunstoffen zijn minder geschikt omdat deze of niet dampdicht zijn, danwel scheur en/of temperatuur gevoelig zijn of door veroudering poreus worden.

En natuurlijk buiten de dampdichte folies, kunnen ook dampregulerende folies als de isover klimaatfole of meeuwissen hygrodiode om er maar twee te noemen.
Automatic_Rockwoensdag 16 januari 2008 @ 18:02
Bedankt tnimble

Nou, ik geloof dat het plafond nu wel goed gaat komen
Dus laat ik meteen maar de volgende vraag in de groep gooien: Badkamervloer met afvoer
Automatic_Rockzondag 3 februari 2008 @ 11:15
Ik ben druk bezig met m'n plafond. Maar nu loop ik tegen een probleempje aan... Ik wil er 3 halogeenspotjes in maken.
Nu maak ik mij zorgen om de temperatuur van die dingen. Ik moet de glaswol op die plek al verdunnen om de spotjes ruimte te geven. Maar wat doe ik met het plastic??
Gaat dat niet stinken, of zelfs smelten??

En over het plastic gesproken, een spotje in het plafond betekend een gat in het plastic. Of moet ik het plastic er achterlangs doen??

zucht..
Fornozondag 3 februari 2008 @ 11:43
quote:
Op zondag 3 februari 2008 11:15 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik ben druk bezig met m'n plafond. Maar nu loop ik tegen een probleempje aan... Ik wil er 3 halogeenspotjes in maken.
Nu maak ik mij zorgen om de temperatuur van die dingen. Ik moet de glaswol op die plek al verdunnen om de spotjes ruimte te geven. Maar wat doe ik met het plastic??
Gaat dat niet stinken, of zelfs smelten??

En over het plastic gesproken, een spotje in het plafond betekend een gat in het plastic. Of moet ik het plastic er achterlangs doen??

zucht..
Glaswol is niet brandbaar en smelt pas bij 600 graden ongeveer. Kan wel denk ik.

In dampremmende folie mag je geen gaten maken. Je kunt ter plaatse van de inbouwspotjes een kleine holte maken. Zodat de isolatie en de folie achter het spotje langslopen. Heb je op die plekjes (relatief klein) wel iets minder isolatie, maar dat is lang niet zo vervelend als inwendige condensatie door een lekke folie.

Misschien zou je nog een dun plaatje multipex voor de folie kunnen timmeren, om het smelten te voorkomen.
Automatic_Rockmaandag 4 februari 2008 @ 11:05
Voor het glaswol was ik ook niet bang, maar wel voor het folie.
Het folie achter de spotjes langs doen leek mij idd ook het beste.

Het zal dan alleen wel zo worden dat ik verschillende stukken plastic aan elkaar moet plakken.., welke tape is daarvoor het meest geschikt??
Fornomaandag 4 februari 2008 @ 17:54
quote:
Op maandag 4 februari 2008 11:05 schreef Automatic_Rock het volgende:
Voor het glaswol was ik ook niet bang, maar wel voor het folie.
Het folie achter de spotjes langs doen leek mij idd ook het beste.

Het zal dan alleen wel zo worden dat ik verschillende stukken plastic aan elkaar moet plakken.., welke tape is daarvoor het meest geschikt??
Misschien kun je een koofje achter het plafond timmeren ter plaatse van het inbouwspotje. Kun je de folie daar gewoon ononderbroken achter laten lopen. Dus eerst isoleren, folie vasttapen. Ter plaatse van het koofje haal je wat isolatie weg en span je de folie iets losser (of je taped het uit). Koof erin drukken en vastschroeven. Tenslotte gipsplaten ertegenaan schroeven met de sparingen voor de inbouwspotjes boven de koofjes. Zo zou ik het doen als het allemaal zo compact op elkaar ligt.

Koop gewoon standaard tape voor het afplakken van dampremmende- / dampdichte folies. Is in iedere bouwmarkt te koop.
Vonkenboermaandag 4 februari 2008 @ 18:17
quote:
Op maandag 4 februari 2008 11:05 schreef Automatic_Rock het volgende:
Voor het glaswol was ik ook niet bang, maar wel voor het folie.
Het folie achter de spotjes langs doen leek mij idd ook het beste.

Het zal dan alleen wel zo worden dat ik verschillende stukken plastic aan elkaar moet plakken.., welke tape is daarvoor het meest geschikt??
Los staand van dit hele verhaal; probeer je trafo van de spotjes ook zover mogelijk van de spotjes zelf te houden.

Anders krijg je spotjes (die warm worden) die de trafo ook warm maken waardoor het mogelijk is dat de transformator op de beveiliging springt (als deze TE warm wordt), vervolgens gaan je lampjes in de badkamer ook uit

En dat moeten we niet hebben toch
tnimblemaandag 4 februari 2008 @ 19:15
Er bestaan specale 'doosjes' (soort omgedraaide koffie bekers) om de ruimte boven de spots vrij te houden en alle warmte terug te reflecteren.

Wat de tranformator betreft. Inderdaad niet vlak naast een spot plaatsen, maar een eindje er vandaan. Bij een skalendevoeding zoals b.v. de OSRAM Mouse max de draad lengte max 2 meter zijn.
Automatic_Rockdinsdag 5 februari 2008 @ 17:57
Ik heb 230V spotjes...
Vonkenboerdinsdag 5 februari 2008 @ 18:20
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 17:57 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik heb 230V spotjes...
Is jou plafond dan wel hoog genoeg; de NEN 1010 en de zoneindeling geven aan dat als je plafond minder dan 2.25m hoog is je alleen 12 volt (laagspanning spots) mag toepassen !

Indien het plafond dus lager komt dan 2,25 m gebruik dan altijd 12V halogeen en plaats de trafo ergens waar je er later makkelijk weer bij kan. Dit kan weleens nodig zijn en om dan je hele plafondIndien het plafond lager komt dan 2,25 m gebruik dan altijd 12V halogeen en plaats de trafo ergens waar je er later makkelijk weer bij kan. Dit kan weleens nodig zijn en om dan je hele plafond te moeten slopen is niet zo prettig in je badkamer te moeten slopen is niet erg prettig
Automatic_Rockdinsdag 5 februari 2008 @ 18:33
Het plafond is nu 2,40m hoog
Er komt nog wel folie+gipsplaat (jaja, de groene ) aan het plafond.
En op de vloer nog de aardmat+beton en daaroverheen de electrische vloerverwarming+tegels.

Dus ik denk dat ik wel een hoogte groter dan 2,25m zal houden
FIubberdinsdag 5 februari 2008 @ 21:07
voor de mensen met een beperkte bouwfysische kennis:
vocht (condens) is niet per definitie erg, als het maar weg kan. Je moet het dus niet opsluiten, maar zorgen dat het altijd naar buiten weg kan, dus dampOPEN folie buiten, dampDICHT binnen (zie ook de link van de spijkerflensdeken). Als je echt zeker wilt zijn, kun je eens googlen op de Glaser methode, een dampspanningsberekening maken. Zo kun je berekenen of er vocht blijft staan in je constructie die je wilt maken. Wel moet je de lambawaarden hebben van je materialen.

en leuk de discussie over de NEN normen, maar daar hoef je als particuliere klusser natuurlijk niet aan te voldoen
tnimbledinsdag 5 februari 2008 @ 22:20
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 21:07 schreef FIubber het volgende:
voor de mensen met een beperkte bouwfysische kennis:
vocht (condens) is niet per definitie erg, als het maar weg kan. Je moet het dus niet opsluiten, maar zorgen dat het altijd naar buiten weg kan, dus dampOPEN folie buiten, dampDICHT binnen (zie ook de link van de spijkerflensdeken). Als je echt zeker wilt zijn, kun je eens googlen op de Glaser methode, een dampspanningsberekening maken. Zo kun je berekenen of er vocht blijft staan in je constructie die je wilt maken. Wel moet je de lambawaarden hebben van je materialen.

en leuk de discussie over de NEN normen, maar daar hoef je als particuliere klusser natuurlijk niet aan te voldoen
Als je iets doet op Nederlandsgrondgebied ben je gehouden aan de Nederlandse wetgeving. Of je nu bedrijf of particulier bent maakt niet uit de wet is van toepassing op iedereen. Aangezien de wetgever (zowel europa als nederland) doorverwijst naar de NEN / EN uitgaven voor de invulling van de regelgeving omtrend bouwen, ben je gebonden aan die uitgaven. In het geval van de wettelijke eisen aan de elektrotechnischeinstalatie is dat de NEN1010.
Automatic_Rockmaandag 11 februari 2008 @ 20:00
Het glaswol is allemaal gelukt, en nu ben ik bezig met het aanbrengen van het folie
Nu heb ik een vraagje; wat moet er gebeuren met het de aansluiting van plafond op de muur? Hoe moet ik dat dampdicht krijgen met het folie??
Automatic_Rockdinsdag 12 februari 2008 @ 08:06
iemand??
Gurbdinsdag 12 februari 2008 @ 08:55
quote:
Op maandag 11 februari 2008 20:00 schreef Automatic_Rock het volgende:
Het glaswol is allemaal gelukt, en nu ben ik bezig met het aanbrengen van het folie
Nu heb ik een vraagje; wat moet er gebeuren met het de aansluiting van plafond op de muur? Hoe moet ik dat dampdicht krijgen met het folie??
Ik zou het met een rachel (evt dezelfde als waar je straks je plafond aan maakt) aan de muur vastzetten. Je kunt het wel gaan aftapen e.d. maar dat werkt toch niet omdat je muur daar niet dampdicht is
tnimbledinsdag 12 februari 2008 @ 09:05
Aansluitingen met bouwdelen moeten ook dampdicht worden uitgevoert. Alleen tape is dan niet voldoende. En zoals Gurb al zegt zal b.v. op een stenen muur de tape vastplakken aan het stof en gruis op de stenen en niet het steen zelf. Wat ik meestal tegenkom in alle documentatie word het aan de muren geplakt met een met bouwpasta en daarna nog getaped.
Gurbdinsdag 12 februari 2008 @ 09:57
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 09:05 schreef tnimble het volgende:
Aansluitingen met bouwdelen moeten ook dampdicht worden uitgevoert. Alleen tape is dan niet voldoende. En zoals Gurb al zegt zal b.v. op een stenen muur de tape vastplakken aan het stof en gruis op de stenen en niet het steen zelf. Wat ik meestal tegenkom in alle documentatie word het aan de muren geplakt met een met bouwpasta en daarna nog getaped.
Ik vraag me alleen even af tot waar je dan door moet gaan met het dampdicht maken. Je muur is van oorsprong niet dampdicht, dus dan zou je ook je muur volledig moeten isoleren en moeten voorzien van folie. Want je kan je folie nog zo netjes en dampdicht laten aansluiten op je muur, maar als je muur zelf niet dampdicht is, dan gaat de damp niet op je aansluiting langs het folie, maar 10 of 20 cm lager.

Hoe zie jij dat Tnimble?
Automatic_Rockdinsdag 12 februari 2008 @ 13:11
OKe
Uhmm, als ik het folie nu met kit vastplak aan de muur, dan zou het toch goed moeten zijn denk ik?
tnimbledinsdag 12 februari 2008 @ 15:33
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 09:57 schreef Gurb het volgende:

[..]

Ik vraag me alleen even af tot waar je dan door moet gaan met het dampdicht maken. Je muur is van oorsprong niet dampdicht, dus dan zou je ook je muur volledig moeten isoleren en moeten voorzien van folie. Want je kan je folie nog zo netjes en dampdicht laten aansluiten op je muur, maar als je muur zelf niet dampdicht is, dan gaat de damp niet op je aansluiting langs het folie, maar 10 of 20 cm lager.

Hoe zie jij dat Tnimble?
De eerste regel is dat als je iets bouwt er geen koudebruggen mogen zijn. Als je alleen een plafond isoleert worden de muren een koudebrug. (uitgaande van naisolatie dat de situatie reeds in balans was, of bij nieuwbouw dat alle bouwdelen met gelijkende warmteweerstanden worden gekozen).

De keuze uit isolatie materialen voor de wanden zijn beperkt tot de isolatie materialen voor een dampdichte methode. (als we via een dampopen methode isolaeren gaat de vraag hoe dampdicht te krijgen niet op)

- Wanden geisoleerd met hardschuimplaten:
De platen dienen onderling getaped te worden en gelijmt en getaped aan alle overige bouwdelen zoals de kozijnen, muurplaat enz. De folie van de dak / plafond isolatie dient vast getaped to worden aan of de hardschuimplaten of met voldoende overlap aan een scheidend bouwdeel zoals een muurplat.

- Wanden geisoleerd met meneralewol:
De wanden dienen ook voorzien te zijn van een dampdicht folie die met nieten, tape en waarnodig met lijm aan de overigebouwdelen wordt vastgezet, De folie van de dak plafond isolatie loopt over in de folie gebruikt voor de wanden. Folie dient voldoende te overlappen en getaped te worden.
Gurbdinsdag 12 februari 2008 @ 16:00
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 15:33 schreef tnimble het volgende:

[..]

De eerste regel is dat als je iets bouwt er geen koudebruggen mogen zijn. Als je alleen een plafond isoleert worden de muren een koudebrug. (uitgaande van naisolatie dat de situatie reeds in balans was, of bij nieuwbouw dat alle bouwdelen met gelijkende warmteweerstanden worden gekozen).

De keuze uit isolatie materialen voor de wanden zijn beperkt tot de isolatie materialen voor een dampdichte methode. (als we via een dampopen methode isolaeren gaat de vraag hoe dampdicht te krijgen niet op)

- Wanden geisoleerd met hardschuimplaten:
De platen dienen onderling getaped te worden en gelijmt en getaped aan alle overige bouwdelen zoals de kozijnen, muurplaat enz. De folie van de dak / plafond isolatie dient vast getaped to worden aan of de hardschuimplaten of met voldoende overlap aan een scheidend bouwdeel zoals een muurplat.

- Wanden geisoleerd met meneralewol:
De wanden dienen ook voorzien te zijn van een dampdicht folie die met nieten, tape en waarnodig met lijm aan de overigebouwdelen wordt vastgezet, De folie van de dak plafond isolatie loopt over in de folie gebruikt voor de wanden. Folie dient voldoende te overlappen en getaped te worden.
Ik begrijp je theoretisch epistel maar wat is je antwoord/visie op deze vraag als je hem toespitst op de situatie van Automatic Rock
Automatic_Rockdinsdag 12 februari 2008 @ 18:30
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 13:11 schreef Automatic_Rock het volgende:
OKe
Uhmm, als ik het folie nu met kit vastplak aan de muur, dan zou het toch goed moeten zijn denk ik?
Ik had hier nog geen antwoord op gehad, dus ik heb het er maar op gewaagd

Het lijkt goed uit te pakken
Het is nu natuurlijk nog niet droog, dus morgen weet ik pas zeker of het gelukt is
tnimbledinsdag 12 februari 2008 @ 19:47
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 16:00 schreef Gurb het volgende:

[..]

Ik begrijp je theoretisch epistel maar wat is je antwoord/visie op deze vraag als je hem toespitst op de situatie van Automatic Rock
Dat AR de muren nog moet isdleren?

Maar stel de muren zijn reeds geisoleerd maar dan met een dampopen systeem zoals b.v. het inspuiten van isolatievlokken in de spouw?

a) plafond en dak ook damopen isoleren, b.v. met een laag cellulosevlokken.
b) een dampdicht en open systeem combineren en hopen dat het goed gaat. Als de folie tegen de muur aangeplakt wordt (omhoog tegen de muur zodat het ook tussen de muur en de isolatie terecht komt. Of omlaag zodat het een stukje tussen de muur en de afwerking komt.

In het eerste geval zal het een vrij goede barriere vormen. Immers er is weinig verschil of de isolatie nu zonder folie er tussen in aanraking komt met het dakbeschot of de vloer er boven of de aalleen de bovenkan van de isolatie tegen de muur aankomt.

In het tweede geval zal het vocht eerst in de muur moeten trekken en dan weer een stukje hoger afgegeven moeten worden. Aan de anderekant is de muur ook in verbinding met het dampopen isolatie syseem. Het afgife oppervlak naaar het dampopen systeem is vele malen groter en de weg die het vocht in de muur moet afleggen naar het dampopen systeem is een stuk groter.

Het zal afhangen van de onderlinge druk en temperatuur verschillen hoeveel % vocht er daadwerkelijk afgegeven zal worden naar de plafond / dak isolatie en hoeveel er terug gegeven kan worden in de drogende weersomstandigheden.
tnimbledinsdag 12 februari 2008 @ 19:49
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 18:30 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Ik had hier nog geen antwoord op gehad, dus ik heb het er maar op gewaagd

Het lijkt goed uit te pakken
Het is nu natuurlijk nog niet droog, dus morgen weet ik pas zeker of het gelukt is
Lijkt me een vrij goede methode om het vast tezetten. Als de muur niet super stoffig / gruisafgeven is moet dat zeker goed gaan.