![]()
Na een afwezigheid van 39 jaar komt Gunnar Gabriel Sumvit, beter bekend als Sumvitg, ijzersterk terug met het album 'Neglect to do well' uit.
De uit het Noorse Hammerfest afkomstige toetsenist is een echte eenling. Alle instrumenten worden door hemzelf bespeeld. Doch hij is zich als geen ander bewust dat hij, op de piano na, geen enkel instrument tot in de perfectie beheerst. De beste sessiemuzikanten heeft hij hiervoor aangetrokken:
Te weten:Ritmesectie: Nollie Jones, hi-hat en toms; Caprice Lapolla, bass drum; Günther Oldowsky, snare licks; Paul de Jong, fill ins; Doug "Who let the dog out" Davidoff, ride cymbals en resterende percussie.
Gitaar: Caspar Ferry, Luke Steffater, Fiberace, Bobby Acmee en de onlangs overleden Mr. Pick a string George Niebusch.
Bas: Gunnar Gabriel Sumvit, Hermann Eisenbrot, Duke Borovitch.
Keyboard, piano, mondharp Gunnar Gabriel Sumvit.
Saxofoon Cleó Przwalkski.
TrompetFrank Engelen
Vocals Det Hammerfest Sangknabn, Whitney Houston (
Beatbox bij het lied: Sunset at Ground Zero)
Omdat de inmiddels 60- jarige Gunnar Gabriel Sumvit al sinds jaar en dag in Svalbard, Spitsbergen woont, heeft het natuurlijk gigantisch lang geduurd om alle agenda's van de sessiemuzikanten gelijk te krijgen. Sumvit gaf echter ruiterlijk toe dat sommige stukken reeds waren opgenomen voordat er weer een andere take werd toegevoegd van een andere muzikant.
Gitarist George Niebusch hierover: "Iedereen weet hoe perfectionistisch Gunnar is. Er is geen fuck te doen in Svalbard. Je moet hier wel muziek maken om de tijd te doden. Anders doodt de tijd jou wel.
Het enige spannende is de heen - en terugreis. Zo ben ik de laatste keer met het propellorvliegtuig in een magnetische noorderlichtstorm terecht gekomen. Dat wil je niet meemaken. We hebben toen een routinebuiklanding moeten maken op een permafrostmeer .
Maar goed, na 39 jaar is hij er dan: Sumvitgs nieuwe album.
Het titellied 'Neglect to do well' steekt er met kop en schouders boven uit.
Een maatschappijkritisch nummer dat tot de slotsom komt dat een eidereend eigenlijk niet in hok hoort te leven.
Gekscherend wordt Gunnar Gabriel Sumvit ook wel de Donald Fagen van het Noorden genoemd. Niet geheel onterecht, want de liederen worden gladgepolijst te berde gebracht.
Sound engineer Thomas Gudmundssonsjohansonsdottir- Knuthelmsted vertrouwde mij toe dat het lied:
'Karma Ham' maar liefst 67 vooropnames bevat.
Al met al is Sumvitgs nieuwe album oorstrelend te noemen. Een vleugje poppy jazz met mooie backgroundvocals.
* * * * 1/2
De laatste geruchten zijn, dat Gunnar Gabriel Sumvit weer in de studio is gedoken. We wachten rustig af.
Heel rustig af...
Ik moet helaas vernechten dat dit plochterig gerinf uiterst vlamelig en imprumptueel verjuind is.
Bovendien jiften de druimels me teveel in de luimtenissen van kwappipappi.