abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 23 december 2007 @ 14:48:07 #1
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_55490557

Vuurwerk toen het nog mooi was.

Vuurwerk, naar mijn mening een gevaarlijker dan gedacht wordt goedje, vooral in deze tijd met al het illegale maar ook legale knalvuurwerk.

Mijn herinnering aan oudjaarsnacht in de tijd dat ik het zelf nog kocht.. (begin jaren 90)
Vooral siervuurwerk, en de enige knallen waren van rotjes en 3 x in de hele nacht mischien karbiet.
Het was voor jonge kinderen veilig voor de deur in de eigen straat, vuurpijlen werden door de ouders met een fles met een grond bodem gezet. de kleinsten kregen sterretjes en trektouwtjes.

Anno 2000 - 2007 is het steeds erger geworden, steeds zwaarder vuurwerk, steeds minder toezicht.
De hele nacht door lijkt het wel oorlog, dieren kruipen achter de bank van de stress en kleine kinderen huilen.

Persoonlijk ben ik voor een amerikaans model in nederland inzake vuurwerk, dat de gemeente het op een centrale grote open plek professioneel afsteekt, grote vuurpijlen en dergerlijk siervuurwerk.
Voorbeeldje:

Nu snap ik best dat hier mensen zitten, die dit lezen en denken dat dit hun "vrijheid" inperkt.
Nu wil ik die mensen die blijkbaar van knalvuurwerk houden alvast vragen, wat is er leuk en nuttig aan bijv een duizendklapper, het maakt een paar minuten kabaal en dat is het, en daar besteed je dan je geld aan, en daar laat je de gemeente geld aan besteden het weer op te ruimen.
Wat is er leuk aan een nitraatbom? mischien blaas je wel iemand zijn/haar oor doof, of zijn/haar hand eraf. Of mischien je eigen, en gebeurt dat niet is dan de "shrik" van mensen wat 'leuk' is?
Wat hebben mensen met knalvuurwerk op de 'oosterse traditie' na dat de 'geesten worden weggejaagd'
De kerken luidden daar hun klokken altijd voor, maar goed dat is alleen even een stukje detail.

Oorzaken van vuurwerk zoals het in het huidige model bestaat:

1: vervuiling - moet door gemeente opgeruimd worden want mensen zelf hebben daar blijkbaar geen tijd voor tussen het volzuipen door.
2: stress voor dieren en ouderen - en ja stress slaat ook op de gezondheid.
3: gewonden/doden - elk jaar weer mensen die niet nadenken en zichzelf en anderen schade berokkenen.
4: vernieling - spreekt voor zichzelf.

Daarbij komt dat aan het verkrijgen van vuurwerk ook een aantal haken en ogen zitten.

Zo beginnen vooral jongeren steeds vroeger met vuurwerk afsteken, dit jaar was het al in november raak.
De politie kan hier natuurlijk niet constant op letten, en rukken daar ook allang niet meer voor uit sinds de buurtagent uit de nederlandse samenleving is verdwenen.
Baldadigheden door vuurwerk komen ook steeds vaker voor, zo worden verkeersborden aan 'scherven' geblazen, en worden er steeds vaker chemicaliën gebruikt (zie crofty)
Gemeentes nemen tegenwoordig zelfs al initiatief door postbussen te verwijderen.
Politie is gedwongen tot grote controles vanwege tonnen aan illegaal "levensgevaarlijk" vuurwerk.

Men kan niet ontkennen dat het volledig uit de hand is gelopen door de jaren heen.

Wat vinden jullie?
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  zondag 23 december 2007 @ 14:48:42 #2
183691 Just_Shut_Up
Moments we forget...
pi_55490572
dat was de vraag niet

[ Bericht 13% gewijzigd door buzzer op 23-12-2007 14:52:48 ]
There is no rehab for stupidity.
pi_55490652
Puik topic.
pi_55490719
Hou toch op stress voor die kutbeesten
Al vind ik ook dat de gemeente gewoon een show moet geven en that's it.
pi_55490783
al die moeite in een topic stoppen
pi_55491010
Je overdrijft.
What Would Goku Do
pi_55491074
Een lange OP in KLB? Gewaagd.
pi_55491116
quote:
Op zondag 23 december 2007 15:09 schreef Kadoc het volgende:
Nee kansloos
  zondag 23 december 2007 @ 15:12:55 #9
195484 Tecnix
Remove before flight
pi_55491148
Mooie OP NYC daar is het altijd mooi met oud en nieuw
pi_55491168
Knalvuurwerk

Mensen die het kopen
pi_55491200
Ga het leger in eikels.
  zondag 23 december 2007 @ 15:16:17 #12
195484 Tecnix
Remove before flight
pi_55491219
quote:
Op zondag 23 december 2007 15:15 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Ga het leger in eikels.
De luchtmacht
  zondag 23 december 2007 @ 15:19:23 #13
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_55491294
quote:
Op zondag 23 december 2007 15:12 schreef Tecnix het volgende:
Kan het me voorstellen
Met zn allen gewoon gezellig met een wijntje op een terrasje staan naar de lucht kijken ipv overal om je heen getorpedeert te worden met explosies.
  zondag 23 december 2007 @ 15:20:12 #14
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_55491311
quote:
Op zondag 23 december 2007 15:09 schreef Kadoc het volgende:
Ik dacht altijd dat KLB en ONZ behoorlijk verschillen.
pi_55491346
quote:
Op zondag 23 december 2007 15:11 schreef Remzz het volgende:

[..]

Nee kansloos
Nee hoor.
En vanaf nu wordt er ontopic gereageerd.
Wat mot je, vroeg ze dan en zette alsnog een slotje.
Ga toch weg gek, zeiken doe je maar in feedback.
Soms kreeg ze van alles naar haar hoofd. Cholera, tyfus en ebola.
Doe mij maar een Whoppermenu. Met cola. ©Biogarde
  zondag 23 december 2007 @ 15:23:22 #16
181367 je_oma
Dus niet je moeder...
pi_55491378
quote:
Op zondag 23 december 2007 15:12 schreef Tecnix het volgende:
Idd een goede OP, komt niet vaak voor dat ik zo'n lange OP helemaal lees in KLB, maar deze bleef me tot het einde boeien. Waarom? Daarom

Zou wel vet zijn als de gemeente een vuurwerkshow geeft. Maar dan wel een mascleta show
Het leven is zo flexibel als Barbapapa!!!
pi_55491424
tvp
  zondag 23 december 2007 @ 15:27:14 #18
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_55491463
Och toen ik nog jong was (OMG, zeg ik dat echt?) had ik ook alle soorten vuurwerk.

Groene strijkers waren leuk. Gewoon met de kisten op gaan staan voor een zwaardere klap.

Zwarte strijkers waren leuk als er ijs op het water lag.

Nitraten idem.

Doodskoppen nooit gehad, ook nooit willen hebben. Dat is voor mij echt te zwaar vuurwerk.

Lawine pijlen in een wak gooien zodat hij de hele sloot volgt en aan het eind een iets groter wak maakt, ook tof.

Maar de laatste jaren heb ik voornamelijk genoegen van het kijken naar vuurwerk. Koop het zelf bijna niet meer. Voor ¤10 aan siervuurwerk misschien.

Het hoort er gewoon allemaal bij. Zometeen ga je nog roepen: drank met oud en nieuw. Waarom?

Blaat, redenenen om het niet te doen etc etc.
pi_55491499
ik vind dat zo'n lompe knal wel wat heeft. daarom gaan we ook weer carbit knallen.
je bent gewoon niet echt handig bezig als je jezelf verwond met vuurwerk.
gewoon goed opletten. en als we savond genoeg drank ophebben gaan we naar een feest en word er ook nie meer geknald
here in hell we like to keep things informal,
as well as infernal
pi_55491565
toen ik nog jong was, was vuurwerk exact hetzelfde als dat het nu is dus ik zie het probleem gewoon niet
pi_55491861
quote:
Op zondag 23 december 2007 15:27 schreef TheThirdMark het volgende:
Och toen ik nog jong was (OMG, zeg ik dat echt?) had ik ook alle soorten vuurwerk.

Groene strijkers waren leuk. Gewoon met de kisten op gaan staan voor een zwaardere klap.

Zwarte strijkers waren leuk als er ijs op het water lag.

Nitraten idem.

Doodskoppen nooit gehad, ook nooit willen hebben. Dat is voor mij echt te zwaar vuurwerk.

Lawine pijlen in een wak gooien zodat hij de hele sloot volgt en aan het eind een iets groter wak maakt, ook tof.

Maar de laatste jaren heb ik voornamelijk genoegen van het kijken naar vuurwerk. Koop het zelf bijna niet meer. Voor ¤10 aan siervuurwerk misschien.

Het hoort er gewoon allemaal bij. Zometeen ga je nog roepen: drank met oud en nieuw. Waarom?

Blaat, redenenen om het niet te doen etc etc.
Op dinsdag 1 februari 2011 17:41 schreef ß het volgende:
11% per 25 gram? Dus er zit totaal 74,8% zout in?
  zondag 23 december 2007 @ 15:44:54 #22
106911 daisy_ducky
..............................
pi_55491929
Als ik hier vrienden/bekenden en collega's hoor,haald zo ongeveer iedereen vuurwerk in Belgie.
pi_55491936
quote:
1: vervuiling - moet door gemeente opgeruimd worden want mensen zelf hebben daar blijkbaar geen tijd voor tussen het volzuipen door.
2: stress voor dieren en ouderen - en ja stress slaat ook op de gezondheid.
3: gewonden/doden - elk jaar weer mensen die niet nadenken en zichzelf en anderen schade berokkenen.
4: vernieling - spreekt voor zichzelf.
1: Ik ruim het netjes elk jaar zelf op.. Om 2 uur 's nachts sta ik het al bij elkaar te vegen en ook vuurwerk dat niet van mij is gaat gewoon netjes mee de vuilniszak in. Omdat ik vuurwerk afsteek hou ik het bij 1 glaasje champagne. Na het afsteken lekker aan het bier, want ik ken m'n verantwoordelijkheid.
2: Mijn dieren hebben geen stress, omdat ik ze er aan heb leren wennen d.m.v cdtjes en praktijk. Zouden meer mensen eens energie in moeten steken in plaats van te zeiken.
3: Ik leef de veiligheidsmaatregelen beter na dan de gemiddelde afsteker. (bijv massief houten pijlenrek bouwen, bakstenen om multi-shots potten heen, zware cakes met spanbanden bevestigd aan houten paaltjes in de grond) en ik hou altijd rekening met omstanders). Meestal is het zo dat ik het vuurwerk van de buren juist op me af krijg
4: Vernieling doe ik niet aan. Ik ben gelukkig goed opgevoed. En de jeugd tegenwoordig moet daar maar eens hard op aangepakt worden.

Maarja ik ben ook zo'n vuurwerkfreak die zich er wat meer in verdiept en ook in het jaar meehelpt met professionele shows. En dat in tegenstelling tot al die kanslozen die op 31 dec denken "even" zwaar vuurwerk af te steken

[ Bericht 3% gewijzigd door Mr_Rammstein op 23-12-2007 15:53:02 ]
Rammstein: Dortmund 2001, HMH 2001, Pinkpop 2002, Arnhem 2002, Dortmund 2004, Berlijn 2005
pi_55492120
brb ff lawinepijl afstekuh
  zondag 23 december 2007 @ 16:17:23 #25
181367 je_oma
Dus niet je moeder...
pi_55492710
quote:
Wij laten het anders gewoon door bureau HALT kinderen opruimen.
Het leven is zo flexibel als Barbapapa!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')