Vuurwerk toen het nog mooi was.Vuurwerk, naar mijn mening een gevaarlijker dan gedacht wordt goedje, vooral in deze tijd met al het illegale maar ook legale knalvuurwerk.
Mijn herinnering aan oudjaarsnacht in de tijd dat ik het zelf nog kocht.. (begin jaren 90)
Vooral siervuurwerk, en de enige knallen waren van rotjes en 3 x in de hele nacht mischien karbiet.
Het was voor jonge kinderen veilig voor de deur in de eigen straat, vuurpijlen werden door de ouders met een fles met een grond bodem gezet. de kleinsten kregen sterretjes en trektouwtjes.
Anno 2000 - 2007 is het steeds erger geworden, steeds zwaarder vuurwerk, steeds minder toezicht.
De hele nacht door lijkt het wel oorlog, dieren kruipen achter de bank van de stress en kleine kinderen huilen.
Persoonlijk ben ik voor een amerikaans model in nederland inzake vuurwerk, dat de gemeente het op een centrale grote open plek professioneel afsteekt, grote vuurpijlen en dergerlijk siervuurwerk.
Voorbeeldje:
![]()
Nu snap ik best dat hier mensen zitten, die dit lezen en denken dat dit hun "vrijheid" inperkt.
Nu wil ik die mensen die blijkbaar van knalvuurwerk houden alvast vragen, wat is er leuk en nuttig aan bijv een duizendklapper, het maakt een paar minuten kabaal en dat is het, en daar besteed je dan je geld aan, en daar laat je de gemeente geld aan besteden het weer op te ruimen.
Wat is er leuk aan een nitraatbom? mischien blaas je wel iemand zijn/haar oor doof, of zijn/haar hand eraf. Of mischien je eigen, en gebeurt dat niet is dan de "shrik" van mensen wat 'leuk' is?
Wat hebben mensen met knalvuurwerk op de 'oosterse traditie' na dat de 'geesten worden weggejaagd'
De kerken luidden daar hun klokken altijd voor, maar goed dat is alleen even een stukje detail.
Oorzaken van vuurwerk zoals het in het huidige model bestaat:
1: vervuiling - moet door gemeente opgeruimd worden want mensen zelf hebben daar blijkbaar geen tijd voor tussen het volzuipen door.
2: stress voor dieren en ouderen - en ja stress slaat ook op de gezondheid.
3: gewonden/doden - elk jaar weer mensen die niet nadenken en zichzelf en anderen schade berokkenen.
4: vernieling - spreekt voor zichzelf.
Daarbij komt dat aan het verkrijgen van vuurwerk ook een aantal haken en ogen zitten.
Zo beginnen vooral jongeren steeds vroeger met vuurwerk afsteken, dit jaar was het al in november raak.
De politie kan hier natuurlijk niet constant op letten, en rukken daar ook allang niet meer voor uit sinds de buurtagent uit de nederlandse samenleving is verdwenen.
Baldadigheden door vuurwerk komen ook steeds vaker voor, zo worden verkeersborden aan 'scherven' geblazen, en worden er steeds vaker chemicaliën gebruikt (zie crofty)
Gemeentes nemen tegenwoordig zelfs al initiatief door postbussen te verwijderen.
Politie is gedwongen tot grote controles vanwege tonnen aan illegaal "levensgevaarlijk" vuurwerk.
Men kan niet ontkennen dat het volledig uit de hand is gelopen door de jaren heen.
Wat vinden jullie?
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.