Geen stijlquote:Na het geflopte burgemeesters 'referendum' in Utrecht (opkomst 9,4% en de keuze uit twee PvdA'ers) is volgende maand Eindhoven aan de beurt. Ook daar zijn de bestuurders onwijs 'power to the people'-minded en hebben ze alle vertrouwen in de wijsheid van het gewone volk. Nou ja, een beetje dan. Want democratie is leuk maar er zijn grenzen. Om te voorkomen dat straks de eerste de beste populist de baas van de stad wordt heeft men een commissie (o.l.v. de lokale PvdA-muts Gaby van den Biggelaar) in het leven geroepen die de gevaarlijke types er alvast uit filtert. Zo is de sollicitant Rudy Reker van de LPF al snel gediskwalificeerd, net als fietsenhok-expert Paul Depla en volksheld dorpsgek Johan Vlemmix. En zo hoort het ook, opgeruimd staat netjes. De twee kandidaten die wel de goedkeuring van de commissie konden wegdragen zijn 1. Leen Verbeek (PvdA) en 2. Rob van Gijzel (PvdA). Net zoals in Utrecht dus weer twee sociaaldemocraten om uit te kiezen. 23 januari wordt daarmee opnieuw een feest van de democratie
quote:Op woensdag 19 december 2007 08:41 schreef DJKoster het volgende:
8,6% voorspel ik alvast als opkomst..
Zo kansloos inderdaad
Een blanco stem telt ook mee voor het aantal mensen dat gaat stemmen.quote:Op woensdag 19 december 2007 11:22 schreef Hexagon het volgende:
Wat een stelletje eikels idd
Overigens ga ik wel stemmen. Maar dan een mooie BLANCO. Ik wil wel mn burgemeester kiezen. Maar niet als het zo moet.
Ik blijf lekker thuis. Waarom niet gewoon een vrije verkiezing? Dit stelsel is half-half. VVD en CDA hebben geen kandidaten ingezonden omdat ze zitten te wachten op burgemeestersposten in Den Haag en Rotterdam, waar op de oude manier een burgemeester komt. Gewoon vrije verkiezingen, iedereen mag zich aanmelden, of hij nou bij een partij zit of niet. En als het dan Rob van Gijzel wordt, soit. Maar niet op deze manier.quote:Op woensdag 19 december 2007 11:22 schreef Hexagon het volgende:
Wat een stelletje eikels idd
Overigens ga ik wel stemmen. Maar dan een mooie BLANCO. Ik wil wel mn burgemeester kiezen. Maar niet als het zo moet.
http://www.omroepbrabant.(...)didaat-burgemeesters:+Geen+lage+opkomst+door+politieke+kleur.aspxquote:Maar volgens kandidaat Leen Verbeek kan daarmee niet worden gezegd dat Eindhoven de gang naar de stembus voorbij zal laten gaan. Volgens hem zijn er grote culturele verschillen tussen Utrecht en Eindhoven waardoor een vergelijking mank gaat.
wat hebben ze niet geleerd bij de PVDA? Dat ze niet meer dan één competente kandidaat naar voren moet schuiven als de andere partijen geen competente kandidaten beschikbaar stellen?quote:Op woensdag 19 december 2007 15:35 schreef shootbinladen het volgende:
PVDA![]()
Met het referendum van Utrecht had ik al zoiets van dit word niks....
Dan hebben ze blijkbaar weer niks geleerd bij de PVDA (Maar dat zijn we ondertussen wel gewend van die politicie).
Dus dit word weer een zeer lage opkomst.![]()
Misschien een IQ test voor de mensen van de PVDA?
het is ook geen kiezen als er maar één PVDA kandidaat was. Het gaat hier namelijk niet om de partijkleur. Jij wilt graag partijkleur als criterium gebruiken, om zo een excuus te hebben om je niet in de kandidaten te verdiepen.quote:Op woensdag 19 december 2007 15:45 schreef bleiblei het volgende:
Hoe wordt een blanco stem eigenlijk behandeld? Ik voel me wel redelijk genept door dit.
Dit is toch geen kiezen?
Wat een onzin, Elfletterig, en wat een arrogantie. Wint de grootste populist de Tweede Kamerverkiezingen?quote:Op woensdag 19 december 2007 15:33 schreef Elfletterig het volgende:
Als je de bevolking zonder tussenkomst van een selectiecommissie de burgemeester laat kiezen, wint de grootste populist, in plaats van de bestuurder die qua profiel het best bij de gemeente past
Dat is de keuze helemaal niet. Maar jij wilt niet de moeite nemen om verder te kijken dan de partijkleur en dat nog wel bij een verkiezing waar partijkleur geen rol speelt. Je stemt niet omdat je geen tijd of zin hebt om je in de kandidaten te verdiepen of omdat je helemaal niet hoe je de kandidaten inhoudelijk zou moeten beoordelen.quote:Op woensdag 19 december 2007 10:54 schreef HarryP het volgende:
PvdA of PvdA..
Dat is geen moeilijke keus daar stem ik niet op.
Nu maar hopen dat ook dit referendum niet het minimum aantal stemmen haalt.
zélfs als de gemiddelde kiezer het intellect heeft dat jij ze blijbaar toedicht.. so what? Je wilt een democratisch proces of je wilt het niet. En ja.. het risico in een democratie is dat een populist wint. Gezien de feitelijke macht van een burgemeester in Nederland niet bepaald een rampquote:Op woensdag 19 december 2007 15:33 schreef Elfletterig het volgende:
Overigens vind ik het geen enkel probleem dat het gaat zoals het gaat. Als je de bevolking zonder tussenkomst van een selectiecommissie de burgemeester laat kiezen, wint de grootste populist, in plaats van de bestuurder die qua profiel het best bij de gemeente past.
Het volk wordt nu tijdens de TK-verkiezinen ook gedwongen om actief na te gaan denken over de kandidaten. Je stemt op personen, niet op partijen. Dat zou hetzelfde zijn als je tien kandidaten hebt voor een burgemeesterspost van al dan niet een partij. Maar de verkiezingen zijn niet zo vrij als de TK-verkiezingen, dat is het probleem. En het probleem is dat er in andere gemeentes nog steeds op de achterkamermanier gewerkt wordt.quote:Op woensdag 19 december 2007 15:31 schreef Age_Bijkaart het volgende:
Het criteria waarop het volk wel hun keuze normaal gesproken maakt, de partijkleur, is van hen afgenomen. Dat partijkleur helemaal niet relevant is voor de positie in kwestie, maakt niet uit. Het volk wordt gedwongen om actief na te gaan denken over de kandidaten of helemaal niet te stemmen.
In dit geval is gebeurd door "selectiecommisie" dat geleid word door een PVDA'er.quote:Op woensdag 19 december 2007 15:45 schreef Age_Bijkaart het volgende:
[..]
wat hebben ze niet geleerd bij de PVDA? Dat ze niet meer dan één competente kandidaat naar voren moet schuiven als de andere partijen geen competente kandidaten beschikbaar stellen?
Dat bedoel ik juist. Je stemt op personen, maar om dan een overwogen keuze te maken moet je je in de kandidaat verdiepen. Dat wilt of kan het volk niet, waardoor ze partijkleur als criterium gebruiken. Dat kan nu niet nu beide kandidaten de zelfde kleur hebben. Of meer kandidaten het probleem oplost? Ik betwijfel het. Dan kan iedereen namelijk weer stemmen op partijkleur en wordt het ook geen inhoudelijke keuze.quote:Op woensdag 19 december 2007 15:54 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Het volk wordt nu tijdens de TK-verkiezinen ook gedwongen om actief na te gaan denken over de kandidaten. Je stemt op personen, niet op partijen. Dat zou hetzelfde zijn als je tien kandidaten hebt voor een burgemeesterspost van al dan niet een partij. Maar de verkiezingen zijn niet zo vrij als de TK-verkiezingen, dat is het probleem.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |