quote:
Op zaterdag 22 december 2007 17:03 schreef Aisumasen het volgende:Al sinds begin 2006 stonden ze in al die Britse standaard-Britpop-blaadjes, en hadden ze uitverkochte zalen. In de UK zijn ze alweer een gepassioneerd station. Die zijn weer bezig met de volgende hypes. Nou, laat me raden. Binnen 3 maanden worden Joe Lean & The Ling Long uitgekozen tot de nieuwe Beatles. 3 maanden later The Courteeners zeker?

Overdrijven is natuurlijk ook een vak. Hun officiële Europese debuut schoot nog geen maand geleden naar de eerste plek van de Britse albumlijsten, dus dat "gepasseerd station" is een beetje overdreven. Eerder dat ze nu eindelijk hun momentum hebben om weten te zetten in daadwerkelijke verkoopcijfers.
En ja, The Wombats stonden een jaar geleden ook al op London Calling, maar toen waren ze echt niet significant zwaarder gehypt dan de vele andere onbekende namen die toen het festival bemanden.
In Engeland wordt èlke nieuwe band zo een beetje breed uitgemeten in de pers, maar er zijn er maar heel weinig die daarvan daadwerkelijk doorbreken. Alsof iemand nu werkelijk nog zit te wachten op de Little Man Tates, Mojo Fins, Answering Machines, Paddingtons, Longviews, Upper Rooms, Others en Twangs van deze wereld. Biffy Clyro wordt ook al iets van 7 jaar op rij als "aanstormend talent" aangestipt, om maar iets te noemen. Echt, welk bandje er ook moge doorbreken over een jaar van nu, de eerste hypende reviews zijn allang geschreven; iedereen wil gewoon de eerste zijn die een nieuw bandje ontdekt. Maar een lovende recensie in een Brits muziekblad is eigenlijk gewoon gebakken lucht, tenzij de positieve bewoordingen langer dan een paar maanden aanhouden.
Dus als je goed zoekt, dan kun je vast wel een aantal positieve Wombats reviews terug vinden in grote bladen begin 2006. Maar zo groots waren ze toen echt nog niet, hoor. "Uitverkochte zalen" is ook heel relatief. De èchte hype en doorbraak,
ook in Engeland, is er pas dit jaar van gekomen.
En het zou best kunnen dat Joe Lean & The Jing Jang Jong.of the Courteneers nog ooit een keer zullen doorbreken; de Britse hypebladen besteden er in elk geval genoeg aandacht aan. Maar het kan ook best zo zijn dat iedereen ze over een half jaar weer gewoon vergeten is. Elke week is er namelijk weer een nieuwe potentiële Next Best Thing, en als die van vorige week niet aanslaat, is ie net zo makkelijk weer afgeserveerd als ie was opgediend.