Een paar jaar geleden was het wat minder dan ¤ 30.000,=quote:Op zaterdag 15 december 2007 02:34 schreef G-Mart het volgende:
Ik kan me herinneren dat dat een paar jaar geleden nog op 30.000 euro per jaar zat. Is dit nog steeds zo, of is het inmiddels gestegen?
Thanks!quote:Op zaterdag 15 december 2007 03:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een paar jaar geleden was het wat minder dan ¤ 30.000,=
Inmiddels is het wel ¤ 30.000,= en de prognose is dat het in 2008 ¤ 30.975 is.
Bron: CPB
Neuh... geen flauw idee... maar misschien heb je wat aan deze link: www.google.nlquote:Op zaterdag 15 december 2007 03:10 schreef G-Mart het volgende:
[..]
Thanks!Weet je toevallig ook hoeveel statistisch (= meest voorkomende) modaal is?
30.000 euro bruto per jaar is netto ongeveer 1.600 euro per maand.quote:Op zaterdag 15 december 2007 12:55 schreef Xcalibur het volgende:
Om maar weer eens even ontopic te gaan
Ik dacht ook dat modaal rond de 30.000 per jaar zat, maar van de week hoorde ik twee keer in het nieuws berichten over 'modaal' en '1600,- per maand'.... da's toch niet hetzelfde... kan iemand me dat uitleggen?
Ja, jij hebt het zó slecht. Jij verdient vast meer dan vijf maal modaal, toch?quote:Op zondag 16 december 2007 11:16 schreef SeLang het volgende:
Ja, ik val ook al mijn hele leven in de 'altijd genaaid worden' catagorie
Linksen
Die tijd is helaas voorbij.quote:Op zondag 16 december 2007 11:49 schreef k_man het volgende:
[..]
Ja, jij hebt het zó slecht. Jij verdient vast meer dan vijf maal modaal, toch?
Het modaal salaris zou de modus moeten zijn, niet de mediaan. Maar wat het CPB hanteert is weer wat anders, daar kun je niets uit afleiden.quote:Op zondag 16 december 2007 10:41 schreef SeLang het volgende:
Voor zover ik weet is het modaal salaris de mediaan, niet het gemiddelde.
Het gemiddelde wordt namelijk altijd omhoog getrokken door een relatief kleine groep die extreem veel verdient
Volgens mij betreft het ook de modus en niet de mediaan.quote:Op zondag 16 december 2007 12:26 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Het modaal salaris zou de modus moeten zijn, niet de mediaan. Maar wat het CPB hanteert is weer wat anders, daar kun je niets uit afleiden.
OK, dat zou wel wat verklaren want ik kon me al nauwelijks voorstellen dat de helft van de mensen in NL van minder dan 30.000 rond moet komen.quote:Op zondag 16 december 2007 12:26 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Het modaal salaris zou de modus moeten zijn, niet de mediaan. Maar wat het CPB hanteert is weer wat anders, daar kun je niets uit afleiden.
Dat komt door de zeer hoge inflatie in de jaren '70.quote:Op maandag 17 december 2007 09:09 schreef Xcalibur het volgende:
Groot verschil in de jaren 70 inderdaad. Opvallend ook dat er van 1986 t/m 1989 niets veranderd is?
Ik vind het nog opvallender dat er tussen 2002 en 2007 nauwelijks iets veranderd is. 1 Euro = 1 Gulden en zo.quote:Op maandag 17 december 2007 09:09 schreef Xcalibur het volgende:
Groot verschil in de jaren 70 inderdaad. Opvallend ook dat er van 1986 t/m 1989 niets veranderd is?
Hoezo kun je daar niet van leven? Daar kun je makkelijk van leven. Modaal inkomen is voor veel mensen nog niet eens haalbaar en veel mensen leven van een stuk minder (1200-1300 netto)quote:Op maandag 17 december 2007 12:39 schreef LoggedIn het volgende:
1600 per maand nettodaar kan je toch niet van leven
Dat is 500 euro meer dan ik nu probeer bij elkaar te rapen elke maand, en ik woon op kamers
En dan te bedenken dat een HBO starterssalaris nog lager is
als je er vanuitgaat dat leven op de eerste plaats onderdak, voeding en lichamelijke verzorging inhoudt, dan kun je van 1600 in de maand uitstekend leven. Je houdt zelfs nog wel wat over voor ´leuke´ dingen.quote:Op maandag 17 december 2007 12:39 schreef LoggedIn het volgende:
Dat is 500 euro meer dan ik nu probeer bij elkaar te rapen elke maand, en ik woon op kamers
huur voor mn kamert, eten, energie, verzekeringen, belastingen, benzine & onderhoud auto, kleding, en dan nog een beetje geld overhouden om af en toe uit te gaan. En hoewel ik erg van sparen hou, lukt het me niet om significante bedragen over te houden aan het eind van de maandquote:Op maandag 17 december 2007 13:44 schreef Argento het volgende:
[..]
als je er vanuitgaat dat leven op de eerste plaats onderdak, voeding en lichamelijke verzorging inhoudt, dan kun je van 1600 in de maand uitstekend leven. Je houdt zelfs nog wel wat over voor ´leuke´ dingen.
Hoe doe jij dat dan van je 1100 netto?
Een "kamert" is relatief gezien vrij duur t.o.v. de hypotheek voor een koophuis, energiekosten kunnen ook oplopen als die "kamert" in een oud, slecht geïsoleerd huis met inefficiënte geiser/boiler/gaskachels zit, een auto is gewoon duur en ik neem voor het gemak even aan dat je alleenstaand woont. Dan heb je ook al hogere huishoudkosten dan een tweepersoonshuishouden per persoon.quote:Op maandag 17 december 2007 14:26 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
huur voor mn kamert, eten, energie, verzekeringen, belastingen, benzine & onderhoud auto, kleding, en dan nog een beetje geld overhouden om af en toe uit te gaan. En hoewel ik erg van sparen hou, lukt het me niet om significante bedragen over te houden aan het eind van de maandEn om nou te zeggen dat ik ruig leef of ieder jaar een paar weken aan de andere kant van de aardkloot ga zitten..
Ik dreig zowaar in aanmerking te komen voor een koopsubsidiequote:Op zondag 16 december 2007 10:48 schreef Ingridh007 het volgende:
That would be me
En geen zorgtoeslag en geen huursubsidie.
Maar mooi dat je er geen huis mee kan kopen (alleen).
Maar verder heb ik niks te klagen
Mwah.. Ik betaal +- ¤300 per maand voor mn kamer, dat is niet zo veel?quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:00 schreef heijx het volgende:
[..]
Een "kamert" is relatief gezien vrij duur t.o.v. de hypotheek voor een koophuis, energiekosten kunnen ook oplopen als die "kamert" in een oud, slecht geïsoleerd huis met inefficiënte geiser/boiler/gaskachels zit, een auto is gewoon duur en ik neem voor het gemak even aan dat je alleenstaand woont. Dan heb je ook al hogere huishoudkosten dan een tweepersoonshuishouden per persoon.![]()
O ja, verder is alles flink duurder dan in 1989, toen ik op "kamert" ging.
Dan leef je dus van een half modaal inkomen.quote:Op maandag 17 december 2007 13:04 schreef Xcalibur het volgende:
Met z'n 2-en op 1 modaal inkomen zou ik ook niet leuk vinden.... je kunt er natuurlijk prima van leven, maar het zou wel een aardige aanpassing van mijn levensstijl vragen denk ik zo...
Dan heb je het over een hypotheek voor een eengezinswoining. Een appartement is al snel wat goedkoper.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:39 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
Mwah.. Ik betaal +- ¤300 per maand voor mn kamer, dat is niet zo veel?Een hypotheek is toch al gauw 700 pm.. En het is een kamer in een flat; met isolatie valt t allemaal wel mee, ik heb alleen altijd het raam open
En ik woon alleenstaand idd, in een studentenkamer met zn 2en wonen is niet ideaal
Veel huishouddingen deel ik natuurlijk wel met mn huisgenoten
Maar goed, schoonmaakmiddelen zijn sowieso niet zo schokkend
Dit soort dingen worden toch altijd per huishouden berekend?quote:Op woensdag 19 december 2007 06:35 schreef heiden6 het volgende:
Dan leef je dus van een half modaal inkomen.
Dat maakt het wel redelijk nutteloos om te vergelijken in de praktijk.quote:Op woensdag 19 december 2007 08:32 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Dit soort dingen worden toch altijd per huishouden berekend?
Dan moet je even hierboven in het tabelletje kijken... was het voor 1985? Dan was dat dus bovenmodaalquote:Op woensdag 19 december 2007 08:56 schreef exode het volgende:
Jeetje en mijn vader onderhield een gezin van 5 (inclusief hijzelf) van ¤ 1400 netto.
ik doe het met 1600 bruto. Daar is prima van te leven. Ik woon dan nog erg goedkoop (325 pm incl g/w/l/internet/kabel) en heb gewoon geen auto. That's it. Ik heb geld zat om leuke dingen van te doen én nog significante bedragen richting mijn spaarrekening te sluizen.quote:Op maandag 17 december 2007 12:39 schreef LoggedIn het volgende:
Dat is ook de truuk.quote:Op woensdag 19 december 2007 09:17 schreef Fixers het volgende:
Ik woon dan nog erg goedkoop (325 pm incl g/w/l/internet/kabel) en heb gewoon geen auto.
haha is waar...maar modaal voor 1 persoon..niet voor 5quote:Op woensdag 19 december 2007 09:14 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Dan moet je even hierboven in het tabelletje kijken... was het voor 1985? Dan was dat dus bovenmodaal
Dan doen ze het toch goed, want je hebt kennelijk niets tekort gehadquote:Op woensdag 19 december 2007 09:23 schreef exode het volgende:
En ik als kind altijd maar denken: mijn ouders zijn rijk
absoluut niet! Heb een erg goede jeugd gehadquote:Op woensdag 19 december 2007 09:51 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Dan doen ze het toch goed, want je hebt kennelijk niets tekort gehad
hoeveel kost een appartement dan?quote:Op woensdag 19 december 2007 08:08 schreef sanger het volgende:
[..]
Dan heb je het over een hypotheek voor een eengezinswoining. Een appartement is al snel wat goedkoper.
Ik woon in een appartement van net geen 60m2 en dat kost me ¤ 260 per maand.quote:Op woensdag 19 december 2007 11:25 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
hoeveel kost een appartement dan?
Dacht ik ook altijd, totdat m'n moeder een keertje opbiechtte dat ze in de jaren dat de kids uit huis waren bezig waren geweest leningen af te lossen van o.a. de Wehkamp.quote:Op woensdag 19 december 2007 09:51 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Dan doen ze het toch goed, want je hebt kennelijk niets tekort gehad
Ik zit ook op 1600 bruto. Heb wel een auto en heb hypotheeklasten van 409 euro per maand. Ook ik hou gewoon geld over elke maand om te sparen of weg te gaan. Natuurlijk moet ik oppassen met wat ik uitgeef maar het is gewoon voldoende om normaal van te kunnen leven vind ikquote:Op woensdag 19 december 2007 09:17 schreef Fixers het volgende:
[..]
ik doe het met 1600 bruto. Daar is prima van te leven. Ik woon dan nog erg goedkoop (325 pm incl g/w/l/internet/kabel) en heb gewoon geen auto. That's it. Ik heb geld zat om leuke dingen van te doen én nog significante bedragen richting mijn spaarrekening te sluizen.
Volgens mij zou ik met 1600 euro bruto echt moeite moeten doen om rond te komen.quote:Op woensdag 19 december 2007 09:17 schreef Fixers het volgende:
[..]
ik doe het met 1600 bruto. Daar is prima van te leven. Ik woon dan nog erg goedkoop (325 pm incl g/w/l/internet/kabel) en heb gewoon geen auto. That's it. Ik heb geld zat om leuke dingen van te doen én nog significante bedragen richting mijn spaarrekening te sluizen.
260pm voor een appartement?quote:Op woensdag 19 december 2007 11:29 schreef EvL. het volgende:
[..]
Ik woon in een appartement van net geen 60m2 en dat kost me ¤ 260 per maand.
[..]
Dacht ik ook altijd, totdat m'n moeder een keertje opbiechtte dat ze in de jaren dat de kids uit huis waren bezig waren geweest leningen af te lossen van o.a. de Wehkamp.
Ik woon in Oud Mathenesse (Rotterdam), de nette kant.quote:Op woensdag 19 december 2007 16:39 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
260pm voor een appartement?In kanaleneiland/ bijlmer/ rdam zuid? In een fatsoenlijke omgeving kan je toch niet 60m² voor de prijs van een goedkope studentenkamer krijgen?
Niet 13e maand en bonus, wel vakantiegeld.quote:Op woensdag 19 december 2007 15:54 schreef Brupje het volgende:
is die 30000 incl 13e maand/bonus/vakantiegeld etc?
Jij bent die gast die in andere topics ook al begon te janken omdat je je bier niet meer kon kopen. Als je als student niet met 1000 euro netto in de maand kunt rondkomen dan heb je echt een luxe probleem.quote:Op maandag 17 december 2007 12:39 schreef LoggedIn het volgende:
Maar waarom is het bruto jaarsalaris dan niet 12 * het bruto maandsalaris?quote:Op donderdag 3 april 2008 23:16 schreef Arcee het volgende:
[..]
Niet 13e maand en bonus, wel vakantiegeld.
Deze lijst dus: Overzicht van modaal salaris sinds 1970:
Omdat vakantiegeld er dus wél bij in zit en dus moet je met 12.96 vermenigvuldigen.quote:Op donderdag 3 april 2008 23:57 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Maar waarom is het bruto jaarsalaris dan niet 12 * het bruto maandsalaris?
Zie 2008. 12 * 2390 = 28680, niet 30975.
Waar komt dat verschil van ¤ 2295 vandaan?
Oh, op die fiets. Dat wordt dus met een bruto maandsalaris niet meegerekend. Wat op zich wel vreemd is, want het is uiteindelijk wel gewoon geld wat je verdiend hebt, alleen wordt het niet direct uitbetaald.quote:Op vrijdag 4 april 2008 00:07 schreef Arcee het volgende:
[..]
Omdat vakantiegeld er dus wél bij in zit en dus moet je met 12.96 vermenigvuldigen.
Ja, zo kun je er op diverse manieren mee goochelen idd.quote:Op vrijdag 4 april 2008 00:13 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Oh, op die fiets. Dat wordt dus met een bruto maandsalaris niet meegerekend. Wat op zich wel vreemd is, want het is uiteindelijk wel gewoon geld wat je verdiend hebt, alleen wordt het niet direct uitbetaald.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |