Ja, soldaten zijn dan ook de op afstand bestuurbare auto's van hierboven. Of dat is in ieder geval de bedoeling.quote:Op donderdag 27 december 2007 16:13 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Als degene aan wie je je onderwerpt het beste met je voorheeft(en machtiger en wijzer is dan jij), dan ben je dom om je daar niet aan te onderwerpen. In een leger zitten ze ook niet te wachten op soldaten die hun eigen wil gaan doorzetten.
Je suggereert dat je je verstand helemaal uit zou moeten schakelen. 'De' gelovigen zullen dat verstand echter ook zien als een middel om een 'signaal' van de leiding op te vangen. De hele 'What Would Jesus Do?' beweging is het opgeven van je eigen wil, om vervolgens te doen wat Jezus zou doen. Je kunt dat echter niet doen zonder je verstand te gebruiken, omdat je moet gaan bedenken wat Jezus zou doen als 'ie bijvoorbeeld op een snelweg rijdt. Zou ' ie ook z'n middelvinger opsteken naar andere weggebruikers? Sja, daar kun je nog verstandelijk over gaan discussiėren.quote:Op donderdag 27 december 2007 16:21 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ja, soldaten zijn dan ook de op afstand bestuurbare auto's van hierboven. Of dat is in ieder geval de bedoeling.
Ik denk overigens dat verreweg de meeste gelovigen ook de rillingen krijgen van mensen die zichzelf als zo'n autootje zien. Een soldaat van god die zelfs zijn zoon zou afslachten als de godheid er om vraagt. Nee, ik heb daar geen respect voor.
Nee. Dat suggereer ik niet.quote:Op donderdag 27 december 2007 16:32 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Je suggereert dat je je verstand helemaal uit zou moeten schakelen.
Dat is precies wat ik zeg. Een soldaat heeft ook nog steeds zijn verstand, maar het wordt gebruikt om commando's op te volgen en hij zal zelf moeten overwegen wat hij moet doen als hij bijvoorbeeld geen radiosignaal heeft, wat de legerleiding van hem verlangt. De WWJD-beweging zou commando's opvolgen die men kan terugvinden in het NT, en hoe je dat kunt extrapoleren. Ik vind dat als je je nog moet bedenken of Jezus zijn middelvinger zou uitsteken om te bepalen of je het moet doen, je 99% van je gezonde verstand toch wel hebt uitgeschakeld. Amerikaanse mariniers worden ook niet voor niets Jarheads genoemd.quote:Op donderdag 27 december 2007 16:32 schreef Dwerfion het volgende:
'De' gelovigen zullen dat verstand echter ook zien als een middel om een 'signaal' van de leiding op te vangen. De hele 'What Would Jesus Do?' beweging is het opgeven van je eigen wil, om vervolgens te doen wat Jezus zou doen. Je kunt dat echter niet doen zonder je verstand te gebruiken, omdat je moet gaan bedenken wat Jezus zou doen als 'ie bijvoorbeeld op een snelweg rijdt. Zou ' ie ook z'n middelvinger opsteken naar andere weggebruikers? Sja, daar kun je nog verstandelijk over gaan discussiėren.
Kortom, jezelf opgeven betekent niet je verstand uitschakelen.
Dat laatste is te specifiek. Het gaat om het beeld dat men van zichzelf heeft...als een "jarhead" die orders opvolgt. Dat verlaagt de mens tot een op afstand bestuurbare auto. Het stukje verstand dat jij ze toeschrijft is dat ze soms moeten bedenken wat nou die orders zijn. En ja, als god beveelt iemand te doden, en die persoon maakt er een deugd van die bevelen hoe dan ook op te volgen, zou het consequent zijn het ook te doen, nietwaar? Er zijn voorbeelden van mensen die het ook gedaan hebben.quote:Op donderdag 27 december 2007 16:59 schreef Dwerfion het volgende:
Waar gaan jouw haren nou van overeind staan dan? Je noemde 2 quotes waarin 'gehoorzaamheid aan God' en 'jezelf opgeven' worden aangeprezen. Denk je dat die personen mensenoffers zouden brengen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |