quote:Op woensdag 12 december 2007 04:56 schreef InktVip het volgende:
heb voor stage ooit paar maandjes in brussel rond gelopen... rare mensen daar! :-)
quote:
Ik vind België decadenter dan Nederland.quote:Op woensdag 12 december 2007 08:26 schreef DroogDok het volgende:
Nederlanders die in Belgie wonen zijh de nederlandse rijken die te arm zijn om in Nederland te wonen?
Je zult zien dat het straks heel makkelijk gaat. Ik ben welgeteld nog geen week bezig geweest om mijn woning en studie te regelen.quote:Op woensdag 12 december 2007 08:23 schreef Fisher het volgende:
Nog een jaartje en een paar maanden.. dan zit ik er ook!Okee nu ben ik er ook wel veel te vinden maar nog altijd niet volledig..
quote:Op woensdag 12 december 2007 03:36 schreef MLI het volgende:
Belangrijkste verschillen met Nederland (voor de mensen die emigratie overwegen):
Wonen is hier veel goedkoper, boodschappen zijn duurder, lonen liggen hoger, belastingen lager, je betaalt je niet scheel aan ziektekosten (12 euro per kwartaal en er wordt veel vergoed door de verzekering). Opleiding kost 2/3 minder dan in Nederland, en je kunt je studiefinanciering gewoon behouden.
quote:
België nummer één ... inzake belastingdruk op lonen
Een nieuwe studie, gisteren gepubliceerd door de OESO, toont aan dat België de nummer één is in de wereld op het vlak van belastingdruk op werknemers. Maar liefst 54,2% van de totale loonkost gaat naar de belastingen.
Bron: OESO, 2005.
Jep, het gesprek van de dag hier. Als het beste kind inderdaad haar halve leven in Tjechië gewoond heeft, dan zie ik persoonlijk het probleem niet zo. Wat ik wel een probleem vind, ze is niet mooi!quote:Niet-Nederlands sprekende Miss België uitgejouwd
AP
gepubliceerd op 17 december 2007 18:15 , bijgewerkt op 17 december 2007 18:34
BRUSSEL - De tot Miss België 2008 gekroonde Alizee Poulicek is zaterdag in Antwerpen uitgejouwd, omdat ze een simpele vraag in het Nederlands alleen in het Frans kon beantwoorden. De 20-jarige spreekt onder meer Frans, Engels en Tsjechisch, maar geen Nederlands. En dat is een aantal Vlamingen een doorn in het oog, vooral nu het land in een diepe politieke crisis verkeert.
Onder de 10,5 miljoen Belgen zijn zes miljoen Nederlandssprekende Vlamingen, van wie velen verwachten dat iedere bekende Belg ook de meerderheidstaal beheerst. Taal ligt dus uiterst gevoelig in België, dat overigens ook nog een kleine Duitstalige gemeenschap kent. Daar komt nog bij dat Frans- en Nederlandstalige partijen al tweehonderd dagen met elkaar overhoop liggen over de verdeling van de macht tussen het betrekkelijk arme Wallonië en het welvarende Vlaanderen.
Poulicek, de dochter van een Tsjechische man en een Belgische vrouw, heeft haar halve leven in Tsjechië gewoond. Nu woont ze in de Waalse stad Huy, waar ze aan Nederlands niets heeft. Ze heeft tegen de VRT evenwel in gebrekkig Nederlands gezegd dat ze wil proberen beter Nederlands te leren.
True. Maar ik vind het sowieso onzin, missverkiezingen slaan echt wel nergens op.quote:Op dinsdag 18 december 2007 12:31 schreef DroogDok het volgende:
Mooie dame, de kritiek van de Vlamingen is echter ook te begrijpen. Door het gebrek aan kennis van de nederlandse taal is het meer Miss Wallonie denk ik.
ja, haha .. En een relatie aanvangen met een voetballer zei zequote:Op woensdag 19 december 2007 13:16 schreef MLI het volgende:
[..]
True. Maar ik vind het sowieso onzin, missverkiezingen slaan echt wel nergens op.
Trouwens, welke van die meiden zei dat ze ontzettend naast haar schoenen zou gaan lopen als ze zou winnen?. Dat bevestigd het Nederlandse beeld over De Domme Belg wel aardig.
![]()
In dat geval is ze dus wel niet zo dom als ik dacht.quote:Op woensdag 19 december 2007 18:07 schreef Defected het volgende:
Dat was toch een steek naar de vorige Miss België en Ann van Elsen zelf.
Ze begonnen beiden een relatie met een voetballer nadat ze verkozen werden.
Vandaar deze uitspraak natuurlijk.
moet je natuurlijk wel even uitleggen waarom je ze raar vindt..quote:Op woensdag 12 december 2007 04:56 schreef InktVip het volgende:
heb voor stage ooit paar maandjes in brussel rond gelopen... rare mensen daar! :-)
Eens!quote:Op donderdag 27 december 2007 12:19 schreef liesell het volgende:
[..]
moet je natuurlijk wel even uitleggen waarom je ze raar vindt..
Studente dan waarschijnlijk ?quote:Op dinsdag 1 januari 2008 23:53 schreef snopprinses het volgende:
Hier nog een nederlander die sinds september in belgië zit
Over discriminatie kan ik eigenlijk niet spreken, maar heb wel gemerkt dat veel Vlamingen niet gesteld zijn op ons Hollanders. Ik had me altijd het beeld voor ogen dat Vlamingen keurig beschaafde mensen waren die vrijwel nooit echt gemeen konden zijn. Vooral de West Vlamingen kunnen dit dus juist wel !! Naast het feit dat ze niet eens echt de moeite doen om correct Nederlands (of in ieder geval Vlaams) te spreken (want ik versta het dialect van de Bruggenaren en Gentenaren dus echt vrijwel niet), waren ze ook erg hard tegen me. Ik verzin het niet wanneer ik zeg dat ik meer dan eens aan de telefoon te horen heb gekregen "ik vertrouw oe toch nie, ge zijt ne Hollander" ..quote:Op donderdag 10 januari 2008 12:50 schreef misteriks het volgende:
tja, het is evident dat economische redenen doorslaggevend zijn. Maar veelal zijn het nederbelgen uit het zuiden van NL en die benadrukken me steeds dat ze meer met de vlamingen dan met het oerhollandse gemeen hebben; en dat zal zo ook wel zijn. Verder, tja, als er nu 1 slecht voorbeeld is om de echte belgische puls te voelen , zal het wel ons cosmopole Brussel zijn.., hoewel ook deze stad toegankelijk is voor alles en iedereen.
West-Vlaams is geen dialect. West-Vlaams is het restant van de oorspronkelijke taal die men in die streek sprak ... Aj nie meh oes ku klapp'n , pakt joen buzze ...quote:Op donderdag 10 januari 2008 13:17 schreef DutchieBre het volgende:
[..]
Over discriminatie kan ik eigenlijk niet spreken, maar heb wel gemerkt dat veel Vlamingen niet gesteld zijn op ons Hollanders. Ik had me altijd het beeld voor ogen dat Vlamingen keurig beschaafde mensen waren die vrijwel nooit echt gemeen konden zijn. Vooral de West Vlamingen kunnen dit dus juist wel !! Naast het feit dat ze niet eens echt de moeite doen om correct Nederlands (of in ieder geval Vlaams) te spreken (want ik versta het dialect van de Bruggenaren en Gentenaren dus echt vrijwel niet), waren ze ook erg hard tegen me. Ik verzin het niet wanneer ik zeg dat ik meer dan eens aan de telefoon te horen heb gekregen "ik vertrouw oe toch nie, ge zijt ne Hollander" ..
Nou geen echte verbazing hoor, meer opvallend.quote:Op woensdag 9 januari 2008 23:24 schreef misteriks het volgende:
waarom verbaasd popolon?
er zit hier toch enige contradictie in; de achterbakse belg , die je meermaals maar botweg heeft geantwoord dat hij je niet vertrouwd ? come on! of doe jij echt in dubieuze zaakjes?quote:Op donderdag 10 januari 2008 13:17 schreef DutchieBre het volgende:
[..]
Ik verzin het niet wanneer ik zeg dat ik meer dan eens aan de telefoon te horen heb gekregen "ik vertrouw oe toch nie, ge zijt ne Hollander" ..
de denderstreek heeft dan ook z'n eigen taaltje ?quote:Op donderdag 10 januari 2008 18:10 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
West-Vlaams is geen dialect. West-Vlaams is het restant van de oorspronkelijke taal die men in die streek sprak ... Aj nie meh oes ku klapp'n , pakt joen buzze ...
Vlamingen zijn Bourgondiërs die Nederlands praten. Of tenminste, die Nederlands als bind taal hebben voor het Vlaamse gebied.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 00:14 schreef misteriks het volgende:
[..]
Ik denk dat vele Nederlanders op sommige momenten hun tanden op belgen stukbijten daar ze in eerste instantie de cultuurverschillen minimaliseren of ontkennen; met een aantal ontgoochelingen als gevolg. belgen en nlers verschillen imo meer dan bvb belgen tgo fransen...
je moet boven de rivieren maar eens uitgenodigd worden op een familiefeestje, manquote:Op vrijdag 11 januari 2008 00:26 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Vlamingen zijn Bourgondiërs die Nederlands praten. Of tenminste, die Nederlands als bind taal hebben voor het Vlaamse gebied.
Nederlanders staan daar eigenlijk qua cultuur en levenswijze vrij haaks op , vind ik. Zeker als we over de "Hollanders" spreken ...
Het ergste is ook dat als ze je een Heineken of een Grolsch aanbieden en je hen vraagt 'of het bier op is misschien' ze je totaal niet snappen ...quote:Op vrijdag 11 januari 2008 00:34 schreef misteriks het volgende:
[..]
je moet boven de rivieren maar eens uitgenodigd worden op een familiefeestje, manzal voor altijd my fondest memory of "holland" blijven
never again, btw
Waar zie jij de contradictie, je quote één feit van mij, maar vergelijkt hem nergens meequote:Op vrijdag 11 januari 2008 00:14 schreef misteriks het volgende:
[..]
er zit hier toch enige contradictie in; de achterbakse belg , die je meermaals maar botweg heeft geantwoord dat hij je niet vertrouwd ? come on! of doe jij echt in dubieuze zaakjes?
haha, ik heb een paar jaar een Française vriendin gehad. Ze wist niet wat ze zag toen wij een kroket uit de muur trokkenquote:Op vrijdag 11 januari 2008 00:50 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Het ergste is ook dat als ze je een Heineken of een Grolsch aanbieden en je hen vraagt 'of het bier op is misschien' ze je totaal niet snappen ...Als student ben ik ooit eens een week op uitwisseling boven de rivieren geweest. Gingen die Nederlanders een kroket uit de muur gaan halen. En wij met onze klas maar hopeloos zoeken naar een frituur die echte mayonaise en stoofvlees had ...
ik bedoelde enkel dat ik het een vreemde combinatie vond; jij hebt blijkbaar vaak met mondige vlamingen te maken gehad , terwijl deze clichematig veelal achterbaks genoemd worden. that's all, no offence.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 01:30 schreef DutchieBre het volgende:
[..]
Waar zie jij de contradictie, je quote één feit van mij, maar vergelijkt hem nergens mee..
Ik wil niet iedereen over één kam scheren, maar het viel me op dat er regelmatig negatieve uitlatingen werden gedaan jegens mijn persoon. En als je me kent zul je weten dat ik echt een vriendelijke kerel ben, dus voor mij was dat best frustrerend soms.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 19:01 schreef misteriks het volgende:
[..]
ik bedoelde enkel dat ik het een vreemde combinatie vond; jij hebt blijkbaar vaak met mondige vlamingen te maken gehad , terwijl deze clichematig veelal achterbaks genoemd worden. that's all, no offence.
Tja , ik denk te begrijpen te weten wat je bedoelt; in nederland is een . of , wel degelijk die punt of komma; hier worden we niet graag in een keurslijf gestoken en worden de zaakjes minder formeel afgehandeld.
Heb ik vorig jaar nog in NL meegemaakt, waar ik een huurauto "bijna" 2uur te laat volgens contractuele verplichtingen had teruggebracht; 3weken huren, maar die 2 uurtjes waren een ramp; die man van' nou is dat de manier waarop belgen het uur lezen, blabla and so on" deze spanning zou ik in BE nooit gevoeld hebben, waarschijnlijk zou het me ook meegedeeld worden, maar zouden ze echt niet beginnen lullen over dat contract...
Nederlanders zijn echt geen belgen en omgekeerd.
Belgen zijn gewoon "zuiderlingen". Wij hebben wat dezelfde "laissez-faire" mentaliteit die je ook in Frankrijk of Italië terugvindt (het is ook geen toeval dat Italiaanse migranten het hier zo goed kunnen aarden)quote:Op vrijdag 11 januari 2008 19:01 schreef misteriks het volgende:
[..]
ik bedoelde enkel dat ik het een vreemde combinatie vond; jij hebt blijkbaar vaak met mondige vlamingen te maken gehad , terwijl deze clichematig veelal achterbaks genoemd worden. that's all, no offence.
Tja , ik denk te begrijpen te weten wat je bedoelt; in nederland is een . of , wel degelijk die punt of komma; hier worden we niet graag in een keurslijf gestoken en worden de zaakjes minder formeel afgehandeld.
Heb ik vorig jaar nog in NL meegemaakt, waar ik een huurauto "bijna" 2uur te laat volgens contractuele verplichtingen had teruggebracht; 3weken huren, maar die 2 uurtjes waren een ramp; die man van' nou is dat de manier waarop belgen het uur lezen, blabla and so on" deze spanning zou ik in BE nooit gevoeld hebben, waarschijnlijk zou het me ook meegedeeld worden, maar zouden ze echt niet beginnen lullen over dat contract...
Nederlanders zijn echt geen belgen en omgekeerd.
Eensch is.quote:Op donderdag 10 januari 2008 12:50 schreef misteriks het volgende:
tja, het is evident dat economische redenen doorslaggevend zijn. Maar veelal zijn het nederbelgen uit het zuiden van NL en die benadrukken me steeds dat ze meer met de vlamingen dan met het oerhollandse gemeen hebben; en dat zal zo ook wel zijn. Verder, tja, als er nu 1 slecht voorbeeld is om de echte belgische puls te voelen , zal het wel ons cosmopole Brussel zijn.., hoewel ook deze stad toegankelijk is voor alles en iedereen.
Erg bekend verhaal. Heeft ook in het laatste nieuws gestaan.quote:Op zondag 13 januari 2008 12:54 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Ik zag trouwens een tijd terug eens in Ter Zake op Canvas een stukje over Nederlandse zakenlui die nu cursussen 'zakendoen in België' volgen. Omdat het cultuurverschil gewoon te groot was en daardoor de ene na de andere deal afsprong. Belgische zakenlui verwachten bij onderhandelen een ruim banket , géén lege tafel met een fles karnemelk op zoals in Nederland de gewoonte is bv. En de manier van communiceren was haaks op elkaar. Als een Belgische onderhandelaar : "mwah" antwoordt dan bedoelt hij eigelijk "nee" of "misschien, maar ik ben niet helemaal overtuigd" , terwijl de Nederlander dan blijkbaar denkt dat hij "ja" zei en de deal in orde komt ...
Ha nee he! De toxbar op schier heeft een trekmuur!quote:Op vrijdag 11 januari 2008 01:33 schreef DutchieBre het volgende:
[..]
Overigens is het wel vrij apart dat jullie verder op zoek gingen naar een cafetaria, want die trekmuur is namelijk altijd bij een cafetaria..
Ik ookquote:Op maandag 14 januari 2008 20:47 schreef snopprinses het volgende:
ik vind de belgische examens alleen behoorlijk tegenvallen
Stellaquote:Op dinsdag 22 januari 2008 18:35 schreef MLI het volgende:
[..]
Ik ook.
En over de verschillen tussen Nederlanders en Belgen: ik persoonlijk kom zeer goed overeen met Belgen. Ik ervaar ze wel eens als achterbaks, maar dat zijn eigenlijk uitzonderingen. Ik ben zelf ook minder direct geworden en vooral ook beleefder. Ik stamp niet meer ergens binnen om met een groot armgebaar het hele gezelschap te groeten en ik waardeer het steeds minder als er Hollanders het café binnenstormen om vervolgens de hele tent op z'n kop te zetten (al val ik zelf wel terug in die neiging als ik teveel gezopen heb). Verder drink ik hier wél bier (Stella!
). Eigenlijk is alles hetzelfde maar overal zijn andere kleine nuances in te vinden, waardoor niets hetzelfde is. Belgen zijn
. Hollanders zijn ook
maar ik kom beter overeen met de Belgen, tenminste, de studenten.
Ben wel benieuwd of er veel mentaliteitverschil zit tussen Walen en Vlamingen, ik ken eigenlijk maar een paar Walen en dat zijn tweetalige Brusselaars dus ook niet echt met Walen te vergelijken.
Er is niets mis met Stella!quote:Op woensdag 23 januari 2008 03:26 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Stella![]()
En noem Brusselaars geen Walen anders heb je het voor elkaar daar hoor.
Waar in België en wat kom je doen?quote:Op maandag 14 januari 2008 20:28 schreef Justme33 het volgende:
Ik ben sinds vorige week ook een Nederlander die in België woont. Het bevalt prima tot nu toe.
Oeps. Misschien dat Popolon daar nog eens een keer iets aan kan doen. Tevens kick.quote:Op zondag 6 januari 2008 00:01 schreef T-Dub het volgende:
@ TS
Le coq Wallon mag niet geheel rood zijn, net zoals de vlaamse leeuw niet geheel zwart mag zijn. Dus de vlag die je gepost hebt is niet geheel legaal
Laat me raden; je studeert L&R?quote:Op donderdag 31 januari 2008 17:11 schreef Theebag het volgende:
Meld. 15 jaar in België gewoond/opgegroeid. Ik woon nu in Delft wegens de studie. Ik val eigenlijk tussen beide culturen in. Ik voel me niet echt een Belg en mensen die me niet kennen vinden me "nen hollander". Maar in Nederland sta ik soms echt te kijken van de directheid wat in België toch totaal anders is.
Als alles goed gaat wel...Ik mis Nederland toch wel en hij kan overal wel wonen denkt ie.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 12:06 schreef MLI het volgende:
Gaat je Vlaming mee nar NL dan?
Brabanders zijn geen Hollanders hequote:Op woensdag 13 februari 2008 00:48 schreef pepu het volgende:
Wel errug hollands hoekje hiero.
De verschillen tussen het zogenaamde "Vrije onderwijs" en "Gemeenschapsonderwijs/Provinciaal onderwijs" scholen zijn vaak vrij groot. En dan nog vooral op het niveau-vlak. De scholen uit het "vrije onderwijs" (doorgaans katholieke scholen en zo'n 75 % van alle scholen in Vlaanderen) zijn vaak strenger, maar hoger van niveau dan die 'staatsscholen'.quote:Op woensdag 27 februari 2008 15:33 schreef Vliegvrager het volgende:
Heb een vraagje aan jullie. Hebben jullie enig idee van de kwaliteit van het basisonderwijs in Vlaanderen? Zijn er speciale dingen waar ik op moet letten? De formele dingetjes weet ik wel te vinden, maar vaak moet je ook rekening houden met andere dingen dan wat er op onderwijs.vlaanderen.be te vinden is. Iemand tips, suggesties?
Dat is op zich erg triest inderdaad. Anderzijds zijn er duizend redenen om je dood te lachen over de walen maar dat is een ander verhaal.quote:Op woensdag 27 februari 2008 23:49 schreef pepu het volgende:
Godzijdank weinig kaaskoppen hier in de Waalse Ardennen. Doorgaans proberen ze zich hier met Engels verstaanbaar te maken. Wat een bloedarmoede. De Walen lachen zich dood met dit soort vertoningen.
Mijn huidige woonplaats is Temse ( Tussen Antwerpen en Gent) en ik verwacht hier een half jaar te wonnen voor mijn werk.quote:Op woensdag 13 februari 2008 13:59 schreef MLI het volgende:
Zo, vandaag me weer eens gemeld bij gemeente Brussel. Beetje jammer, mijn verzekering is nog altijd niet in orde dus wat er ook geregeld moest worden, het is niet gelukt. Maar de man die mij hielp sprak wel Nederlands!!!!!![]()
Over 2 weken terugkomen dus. Iemand enig idee hoe lang het duurt voor formulier E-104 toegestuurd wordt vanuit Nederland?
*meldt*quote:Op zaterdag 9 februari 2008 12:52 schreef Quannum het volgende:
Wie van de Nederlanders hier zit in Gent?
quote:Op donderdag 28 februari 2008 04:39 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Dat is op zich erg triest inderdaad. Anderzijds zijn er duizend redenen om je dood te lachen over de walen maar dat is een ander verhaal.
Als die walen dat nou ook eens zouden lerenquote:Op woensdag 27 februari 2008 23:49 schreef pepu het volgende:
Godzijdank weinig kaaskoppen hier in de Waalse Ardennen. Doorgaans proberen ze zich hier met Engels verstaanbaar te maken. Wat een bloedarmoede. De Walen lachen zich dood met dit soort vertoningen.
Daar zit wat in.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 18:58 schreef De_Slagert het volgende:
[..]
Als die walen dat nou ook eens zouden leren
Gelukkig dat Fok! er nog is om kaaskoppen te ontmoeten, hè!quote:Op woensdag 27 februari 2008 23:49 schreef pepu het volgende:
Godzijdank weinig kaaskoppen hier in de Waalse Ardennen.
Ah, toch iemand. Eerstejaars? Aan de de Korte Meer?quote:Op dinsdag 4 maart 2008 16:17 schreef deirdrephaedra het volgende:
[..]
*meldt*![]()
Ik studeer politieke wetenschappen. Et toi?
Inderdaad eerstejaars, maar ik ben geen echt jonkie meer.quote:Op zondag 9 maart 2008 10:44 schreef Quannum het volgende:
[..]
Ah, toch iemand. Eerstejaars? Aan de de Korte Meer?
Ik was gewoon nieuwsgierig en vroeg me af of je het er naar je zin hebt. En welke cafétjes je frequenteert en zo.
Ik zit in mijn laatste jaar journalistiek, doe nu stage bij hln.be. Maar ik ben geen KAA.
Leuk geschreven maar natuurlijk onzin aangezien dit per streek en dorp verschilt net zoveel als dit in Nederland verschilt. Het brabants dorpje waar ik vandaan komt werd tot een paar jaar geleden ook alles met een pint op het terras geregeld door de wethouder.quote:Op zondag 9 maart 2008 12:47 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
De mening van de Amsterdamse reisschrijver Dylan Van Eijkeren in zijn nieuwste boek :
België is het beste land ter wereld. Dat meen ik serieus. België is een westerse democratie, het ligt op een gunstige geografisch plek, heeft een uitstekende grondwet, een prima medische zorg en veel uitkeringen. Natuurlijk wordt er wel wat gemarchandeerd in België, maar de corruptie bijvoorbeeld neemt niet de excessieve vormen van Zuid-Europese landen aan. België combineert het goede van het noorden en het goede van het zuiden, want Belgen gunnen zichzelf graag een pleziertje, zonder zich daar naderhand schuldig over te voelen. Alles valt te regelen in België. Dat hoorde ik van Nederlanders die in België wonen en ervaring hebben met het Belgische administratieve apparaat. In Nederland is er een procedure en die ligt vast. In België heb je die ook, maar je hoeft ze niet te volgen. Als je ze wel volgt, dan gebeurt er niks. Dus ga je hoogstpersoonlijk met je aanvraagformulier én een fles wijn naar het stadhuis. Je geef beide af aan de ambtenaar en als het even meezit, wordt de zaak diezelfde middag nog geregeld. Helemaal zuiver is het niet, maar het lijkt me wel een prettige manier van werken: het bespaart tijd, rompslomp en uiteindelijk ook geld.
Weet in ieder geval dat de studies daar héél anders gegeven worden dan in Nederland.quote:Op donderdag 27 maart 2008 09:02 schreef sungaMsunitraM het volgende:
tvp, ik zit erover te denken om in Gent of Leuven te gaan studeren
Woh, ik woon gewoon in gentquote:Op zondag 9 maart 2008 10:44 schreef Quannum het volgende:
[..]
Ah, toch iemand. Eerstejaars? Aan de de Korte Meer?
Ik was gewoon nieuwsgierig en vroeg me af of je het er naar je zin hebt. En welke cafétjes je frequenteert en zo.
Ik zit in mijn laatste jaar journalistiek, doe nu stage bij hln.be. Maar ik ben geen KAA.
Wat Bora-Bora zegt! de universiteiten zijn hierarchischer, meer gesloten (docenten dan he, niet gebouwenquote:Op donderdag 27 maart 2008 09:02 schreef sungaMsunitraM het volgende:
tvp, ik zit erover te denken om in Gent of Leuven te gaan studeren
Ik was een beetje overal; slechts gzd 1/3 van mijn tijd in NL. Na terugkeer in EU ging ik in eerste instantie naar spanje. Maar het werd Wallonië. Heerlijk. Bovendien als je francofiel bent. Fransen vind ik te chauvenistisch, ofschoon ik een Parijs véél plezier had op mijn 25ste...quote:Op zondag 9 maart 2008 19:12 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Leuk geschreven maar natuurlijk onzin aangezien dit per streek en dorp verschilt net zoveel als dit in Nederland verschilt. Het brabants dorpje waar ik vandaan komt werd tot een paar jaar geleden ook alles met een pint op het terras geregeld door de wethouder.
Zoals eerder gezegd heb ik bijna 6 jaar gewerkt vanuit Brussel en door heel België plus dat mijn familie gemengd Be-NL is en ik kan je vertellen dat de Belgische belasting soms een enorm bureaucratisch apparaat is waardoor soms het glazuur van je tanden springt. Kijk je dan weer bij de lokale gemeente, neem Malle, dan is het weer inderdaad 'oude jongens krentebrood' aan de balie.
Waar ik hem wel gelijk in geef is de levensstijl en het combineren van noord en zuid. Bij terugkeer naar Europa is voor mij België de eerste keuze al is dat maar enkele kilometers van mijn geboorteplaats in Nederland.
quote:Op donderdag 27 maart 2008 17:13 schreef snopprinses het volgende:
na zelf al meer dan half jaar in Brussel te zitten, komt mn broer hoogstwaarschijnlijk ook deze kant op
Sociale woningbouw kennen ze hier totaal niet, je huurt van een bedrijf of van een particulier. Zie immoweb.be, meestal 2 maanden borg en de huurcontracten voor niet-studenten zijn vaak voor een jaar of 3, 6 of zelfs 9 dus let goed op met je contract. Het is hier heel makkelijk om aan een woning te komen, bij mij was het met de tweede reactie al raak.quote:Op maandag 31 maart 2008 17:27 schreef Jeltje het volgende:
Kan iemand mij vertellen of het huren van een appartement in Belgie via hetzelfde systeem loopt als in NL met een inschrijftijd en wachtlijst enzo?
Of kun je zo aan een appartement komen zonder al bij een woonstichting 5 jaar ingeschreven te staan?
Het is nog steeds een veel gemaakte fout bij de meeste mensen, maar het 3-6-9 systeem is sinds de nieuwe huurwet van 1991 afgeschaft.quote:Op woensdag 16 april 2008 16:58 schreef MLI het volgende:
Sociale woningbouw kennen ze hier totaal niet, je huurt van een bedrijf of van een particulier. Zie immoweb.be, meestal 2 maanden borg en de huurcontracten voor niet-studenten zijn vaak voor een jaar of 3, 6 of zelfs 9 dus let goed op met je contract. Het is hier heel makkelijk om aan een woning te komen, bij mij was het met de tweede reactie al raak.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |