Vandaar dat ik het nog eens vraag. Als ik het goed begrepen heb uit het genoemde draadje, dan is die medische info nodig voor de overlijdensdekkingsverzekering wat bij de levensverzekering hoort. Maar als je nu bankspaart, dan lijkt mij die overlijdensverzekering, en dus ook die medische info, helemaal niet van toepassing. Klopt deze gedachte?quote:Op zaterdag 29 maart 2008 10:05 schreef dntvo het volgende:
Yep je moet je laten verzekeren als je een financiering neemt boven de executiewaarde.
Iemand heeft nog wat gezegd over de kosten van de polissen dat het zo hoog is. Sommige verzekeraars nemen 5 of 10 jaar enorme kosten met zich mee. De kosten zijn altijd na rato. DUs 5 jaar enorme kosten betekent niet dat het goedkoper is dan 10 jaar. Als je zo min mogelijk kosten wilt betalen, raad ik banksparen aan. Dat is een nieuw product van de banken sinds 01 januari. Daar betaal je bijna kosten over en neem je een aparte risico verzekering.
Waarom moet dit? Ik bedoel: het risico voor de verzekeraar wordt toch al afgedekt door het huis als onderpand en zal toch ook al in de premie verwerkt zitten?quote:Op zaterdag 29 maart 2008 11:56 schreef dntvo het volgende:
Banksparen + levensverzekering kan je eigenlijk zien als een spaar/beleggen/leven polis.
Met andere woorden als jij een koopt van 200.000. Waarbij de executiewaarde 150.000. En je sluit een hypotheek af van 175000 euro. Dan moet je voor 25000 laten verzekeren als risicoverzekering.
Ik heb inmiddels informatie opgevraagd (en ontvangen) van Acadium Bastion, die willen zo'n 6 keer mijn huidige jaarsalaris geven. Dit is wel gerelateerd aan een aantoonbare inkomensstijging. Hoe dan ook, ik kan nu serieus op zoek naar een leuk huisquote:Op woensdag 26 maart 2008 23:04 schreef ManAtWork het volgende:
7x? Welke bank doet dat nog? Want dan moet ik daar even een bezoekje brengen.
Da's bij de meeste banken allang niet meer gebruikelijk.
Uit ervaring kom ik aan 4,5x (met een beetje geluk 5x) het inkomen. Maar zoals vaker is het natuurlijk wel afhankelijk van een groot aantal factoren.
20 jaar, als het geen 30 jaar is.quote:Op zondag 30 maart 2008 22:00 schreef k_man het volgende:
Ik ben er wel zo ongeveer uit, maar zit nog met de vraag hoe lang de rente vast te zetten. Tien of twintig jaar? Zoals de rente nu is lijkt 20 jaar wel aantrekkelijk, maar ja... het kost dan ook weer ietsje meer natuurlijk.
Hoe bepaalden ze dat dan?quote:Op zondag 30 maart 2008 22:11 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik heb inmiddels informatie opgevraagd (en ontvangen) van Acadium Bastion, die willen zo'n 6 keer mijn huidige jaarsalaris geven. Dit is wel gerelateerd aan een aantoonbare inkomensstijging.
quote:Op zondag 30 maart 2008 22:38 schreef dntvo het volgende:
Ik verwacht dat de rente de komende maanden iets omlaag gaat. Ik vind 30 jaar wel erg veel hoor. Je ziet nu dat de korte termijn erg dicht op de middellange termijn zit. Vaak is dat een teken dat de korte termijn rente omlaag gaat. Maar goed als het verschil tussen 20 en 30 jaar bijv 30 basispunten scheelt zou ik dan zeggen pak de 30 maar
BRON: http://www.bnr.nl/archief?url=/csFdArtikelen/WEB-BNR/y2008/m03/d31/inflatie&t=Inflatie_in_eurozone_naar_3_5_quote:Inflatie in eurozone naar 3,5%
31 maart 2008, 12:20 | BNR.nl
De inflatie in de eurolanden is harder gestegen dan verwacht. De inflatie over maart komt uit op 3,5 procent op jaarbasis. Analisten dachten dat deze gelijk zou blijven aan februari, dat was 3,3 procent.
De inflatie is aangejaagd door hogere prijzen voor energie en olie. Het hoogste inflatiepeil in veertien jaar tijd vergroot het rentedilemma van de Europese Centrale Bank (ECB).
De ECB wil de inflatie eigenlijk onder de 2 procent houden. Dat percentage is het ijkpunt voor haar rentebeleid, maar dat doel raakt nu steeds verder uit beeld. De tegenvallende inflatiecijfers beperken dan ook de mogelijkheden van de ECB om eventueel de rente te verlagen in reactie op een inzakkende groei in Europa.
Vorige week benadrukte ECB-president Jean-Claude Trichet in een toespraak voor het Europees Parlement dat de inflatie in de eurolanden het grootste deel van dit jaar nog boven de 2% zal blijven.
Trichet verzekerde zijn toehoorders in Brussel dan ook dat het beteugelen van de inflatie de hoogste prioriteit blijft voor de ECB. Daarmee is de kans kleiner geworden dat de ECB het rentetarief verlaagt.
Als het maar enkele tientjes scheelt, waarom dan niet juist voor die 30 jaar gaan? Verwacht jij dat de rente in de toekomst lager staat dan vandaag?quote:Op zondag 30 maart 2008 23:25 schreef k_man het volgende:
Het verschil tussen 10 en 20 jaar rentevast scheelt 0,3% in mijn offerte. Da's natuurlijk nogal weinig (komt netto neer op een paar tientjes extra per maand), dus ik neig inderdaad naar 20 jaar.
Ik wel in elk geval.quote:Op maandag 31 maart 2008 22:29 schreef jojomen4 het volgende:
[..]
Als het maar enkele tientjes scheelt, waarom dan niet juist voor die 30 jaar gaan? Verwacht jij dat de rente in de toekomst lager staat dan vandaag?
Ow, dat is ook weer afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden: als je nu jonge kinderen hebt (voorbeeld) die over 10/15 jaar volwassen worden (en dan *wellicht* gaan studeren), dan vind ik (persoonlijk) het niet handig om de rente voor die periode vast te zetten.quote:Op maandag 31 maart 2008 22:50 schreef jojomen4 het volgende:
Hoeveel jaar @ welk percentage vind jij dan ideaal FH?
Dan ga je er dus vanuit dat de rente alleen maar afhangt van de huizenprijzen en dat lijkt me niet eerlijk gezegd. Ik denk dat die ook afhangt van de algemene economische situatie, en die is nu goed, maar dat hoeft niet zo te blijven. En ik dacht altijd dat lage huizenprijzen kwam door een gebrek aan vraag, wat dan weer zou kunnen komen door een slechte economie.quote:Op dinsdag 1 april 2008 12:54 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Maar als je me de vraag stelt of de rente lager dan nu kan staan in toekomst (tussen nu en 30 jaar), dan zeg ik: ja. Ik denk dat de huizenprijzen over een jaar of 15 zullen gaan dalen en daarmee ook de vraag naar hypotheken. De rente zal mee gaan zakken.
Waarom?? Daar zit juist de speelruimte die je moet/kunt gaan benutten!quote:Op woensdag 2 april 2008 12:27 schreef Stansfield het volgende:
Ik ben gisteravond ook bij een hypotheek adviseur geweest. Het ging dan met name over de mogelijkheid van ondersteuning van ouders. De doorleen mogelijkheid gaat het worden. Dan leen ik nu het bedrag wat ik goed kan lenen. De rest leen ik bij mijn ouders. Over 1,5 jaar is mijn vriendin afgestudeerd en zorgt ze ook voor inkomen. Dan gaan we weer naar de hypotheekadviseur om de hypotheek op te hogen met het bedrag wat ik van mijn ouders geleend heb. Daarmee betalen we dan mijn ouders terug en hebben we een hypotheek wat we met onze 2 inkomens goed kunnen betalen.
Het gedeelte wat we nu lenen doen we aflossingsvrij, het gedeelte wat we later erbij doen voor een groot deel spaar denk ik. Het enige nadeel is dat ik voor het 2e deel afhankelijk ben van de hypotheekrente zoals die op dat moment (over 2 jaar dus) is.
Hoe bedoel je dat precies?? Dat ik mijn ouders dan nog later terugbetaal zeg maar??quote:Op woensdag 2 april 2008 14:47 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Waarom?? Daar zit juist de speelruimte die je moet/kunt gaan benutten!
Hier ben ik ook mee bezig. Mijn ouders hebben een hypotheek die zo'n 50.000 euro hoger is ingeschreven dan de daadwerkelijke lening, waardoor we hier niet voor naar de notaris hoeven. Dit bedrag (de overwaarde van het huis is zeer waarschijnlijk meer dan dat) willen ze lenen van een bank en vervolgens (tegen een hogere rente) weer aan mij doorlenen. Dit kost hun niks (want de bankschuld en hun vordering op mij loopt tegen elkaar weg in box 3), aan het eind van het jaar schenken zij het verschil tussen de door hun betaalde en de van mij ontvangen rente weer terug. Ik heb dan dus een hogere aftrekpost waardoor mijn nettolast lager uitkomt.quote:Op woensdag 2 april 2008 15:19 schreef ManAtWork het volgende:
Nee. Door gebruik te maken van het verschil van de boxen waar de bedragen belast en aftrekbaar zijn.
Je ouders lenen geld aan jou. Dit zit in box 3.
Jij gebruikt het voor je eigen woning. Die aftrek zit in box 1.
Als je ouders je geld lenen tegen een hoger tarief dan bij een bank en een deel weer schenken, kunnen ze je helpen de netto lasten te verminderen.
(Lekkere adviseur trouwens, die deze mogelijkheid nog niet kent/adviseert.)
quote:Op woensdag 2 april 2008 23:41 schreef DonJames het volgende:
[..]
Hier ben ik ook mee bezig. Mijn ouders hebben een hypotheek die zo'n 50.000 euro hoger is ingeschreven dan de daadwerkelijke lening, waardoor we hier niet voor naar de notaris hoeven. Dit bedrag (de overwaarde van het huis is zeer waarschijnlijk meer dan dat) willen ze lenen van een bank en vervolgens (tegen een hogere rente) weer aan mij doorlenen. Dit kost hun niks (want de bankschuld en hun vordering op mij loopt tegen elkaar weg in box 3), aan het eind van het jaar schenken zij het verschil tussen de door hun betaalde en de van mij ontvangen rente weer terug. Ik heb dan dus een hogere aftrekpost waardoor mijn nettolast lager uitkomt.
En nu de vragen:
-Wanneer de bank de extra lening gaat verstrekken aan mijn ouders, kijken ze dan ook naar het inkomen van hen of is de overwaarde voldoende zekerheid?
Dat verschilt per verstrekker: verschillende tarieven zijn mogelijk vanaf 60% t/m 125% van de executiewaarde.quote:-Vanaf wanneer geeft een hypotheekverstrekker een lagere rente? Als de hypotheek onder de executiewaarde komt? Of daar nog een deel van? Of is dat niet te zeggen?
Niet elke bank en elk tarief wordt gefund door de euribor. Banken funden vaak door spaarrekeningen.quote:Op dinsdag 1 april 2008 21:32 schreef dntvo het volgende:
De funding van hypotheken worden op basis van de euribor tarieven meegenomen. De banken nemen een bepaalde opslag op en voila je hebt de hypotheekrente van een bank. De marges zijn nu drukkend. Volgende stap is dat de KEW polissen qua kosten naar beneden gaat. Ik verwacht dat er volgend jaar al wat van zullen zien.
quote:De rente hangt niet alleen af van de huizenprijzen. Het is een kwestie van vraag en aanbod. Is er meer vraag in geld, stijgen de rentes. Is er minder vraag dan aanbod, dalen de rentes.
Ik denk zelf niet dat de huizenprijzen dalen, alleen het gaat minder hard stijgen. Je hebt immers met inflatie te maken. DIt moet meeberekend worden met de huizenprijzen.
Die prijsdaling is dan van korte duur: aanbod droogt op, markt compleet vast.quote:Ik denk alleen ALS de overheid de belastingteruggave voor hypotheken stopzet. dat wij idd een hele harde daling in de huizenprijzen zien. Maar goed dat is ALS het gebeurd.
hypotheekrente != marktrentequote:Op dinsdag 1 april 2008 18:14 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dan ga je er dus vanuit dat de rente alleen maar afhangt van de huizenprijzen en dat lijkt me niet eerlijk gezegd. Ik denk dat die ook afhangt van de algemene economische situatie, en die is nu goed, maar dat hoeft niet zo te blijven. En ik dacht altijd dat lage huizenprijzen kwam door een gebrek aan vraag, wat dan weer zou kunnen komen door een slechte economie.
En waarom is deze constructie geen fraude dan? Want het doel van de lening+schenking is anders dan de belasting bedoelde.quote:Op woensdag 2 april 2008 23:41 schreef DonJames het volgende:
[..]
Hier ben ik ook mee bezig. Mijn ouders hebben een hypotheek die zo'n 50.000 euro hoger is ingeschreven dan de daadwerkelijke lening, waardoor we hier niet voor naar de notaris hoeven. Dit bedrag (de overwaarde van het huis is zeer waarschijnlijk meer dan dat) willen ze lenen van een bank en vervolgens (tegen een hogere rente) weer aan mij doorlenen. Dit kost hun niks (want de bankschuld en hun vordering op mij loopt tegen elkaar weg in box 3), aan het eind van het jaar schenken zij het verschil tussen de door hun betaalde en de van mij ontvangen rente weer terug. Ik heb dan dus een hogere aftrekpost waardoor mijn nettolast lager uitkomt.
Fraude is, in het fiscaal recht, zo ongeveer de zwaarste beschuldiging die er is. Ik denk dan ook dat je dat niet bedoelt, zeker niet als je weet wat de Hoge Raad onder fraude verstaat. Evengoed kan ik begrijpen dat je het zo voelt, maar hier is sprake van een pleitbaar standpunt (welke fraude en opzet uitsluit):quote:Op donderdag 3 april 2008 08:19 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
En waarom is deze constructie geen fraude dan?
Hoe kom je daar zo bij? Heb je de Memorie van toelichting gelezen? Misschien uitspraken van de Hoge Raad gelezen? Vanuit professioneel oogpunt doe ik dat wel. Vooralsnog heb ik geen enkele reden om aan te nemen dat deze situatie in strijd is met doel en strekking van de wet. En zoals reeds gezegd, ik hoef dat niet aan te tonen, dat mag de inspecteur doen.quote:Want het doel van de lening+schenking is anders dan de belasting bedoelde.
Naast hetgeen DJ hierboven tikt: een lening en een schenking zijn twee losstaande feiten.quote:Op donderdag 3 april 2008 08:19 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
En waarom is deze constructie geen fraude dan? Want het doel van de lening+schenking is anders dan de belasting bedoelde.
Dat snap ik, maar je combineert het wel zodanig dat het oorspronkelijke doel van die 2 handelingen er niet meer is en je kunt je afvragen of het (met die combinatie) dan nog wel een schenking cq. lening is. En of je dat dan wel zo zou moeten willen doen. los van of het juridisch wel kan. In feite belazer je de boel dan toch.quote:Op donderdag 3 april 2008 11:03 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Naast hetgeen DJ hierboven tikt: een lening en een schenking zijn twee losstaande feiten.
Dat je deze met elkaar kunt combineren, is een bijkomend voordeel.
Die combinatie is natuurlijk een vrijwillige.quote:Op donderdag 3 april 2008 17:38 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar je combineert het wel zodanig dat het oorspronkelijke doel van die 2 handelingen er niet meer is en je kunt je afvragen of het (met die combinatie) dan nog wel een schenking cq. lening is. En of je dat dan wel zo zou moeten willen doen. los van of het juridisch wel kan. In feite belazer je de boel dan toch.
(Dat dat niemand wat kan schelen, is wat anders natuurlijk...)
Enne DJ... relax man, pff, wat een juridisch verhaal..... het is gewoon een vraag
![]()
Snap ik allemaal wel en het zal best allemaal kloppen en prima dat mensen (en mss ik ook) dat doen. Alleen is het feitelijk doel van de fiscale voordelen van een schenking natuurlijk niet waar die nu via-via voor gebruikt wordt. En juridisch zal het zakelijk in elkaar zitten, maar feitelijk is het een onderonsje en zou die schenking niet gedaan zijn als die leningsovereenkomst niet gedaan was.quote:Op donderdag 3 april 2008 18:14 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Die combinatie is natuurlijk een vrijwillige.
Je gaat een leningsovereenkomst aan met je ouders. Op zakelijke gronden, uiteraard. Hierdoor ontstaat een verplichting tot het betalen van rente (en aflossing).
Dat je ouders daarnaast een vrijwillige schenking doen aan hun kind, staat daar los van. Zoals gezegd: dit is geen verplichting van de ouders.
Waarom niet?quote:Op donderdag 3 april 2008 18:44 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Snap ik allemaal wel en het zal best allemaal kloppen en prima dat mensen (en mss ik ook) dat doen. Alleen is het feitelijk doel van de fiscale voordelen van een schenking natuurlijk niet waar die nu via-via voor gebruikt wordt. En juridisch zal het zakelijk in elkaar zitten, maar feitelijk is het een onderonsje en zou die schenking niet gedaan zijn als die leningsovereenkomst niet gedaan was.
Stel dat je zo'n afspraak met een bank zou maken, dan klopt er toch ook iets niet?
(dus nogmaals en voor de laatste keer: los van de vraag of het volgens de aparte regeltjes gaat)
Ik heb wel mijn twijfels of je dit niet, op een andere manier, juridisch zou kunnen aanvechten, aangezien de combinatie van beide handelingen niet overeen komt met de bedoeling van de (fiscale) wet, maar ik ben geen jurist en daar gaat het hier ook niet om..
Dat is er wel. Er is sprake van een lening, waarover ik maandelijks gewoon rente betaal. Er is ook sprake van een schenking, maar die houdt geen enkel verband met die lening. Hoezo is er dan geen sprake van een schenking en een lening? Wat ik beschrijf is iets wat feitelijk gebeurd.quote:Op donderdag 3 april 2008 17:38 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar je combineert het wel zodanig dat het oorspronkelijke doel van die 2 handelingen er niet meer is..
Natuurlijk wil ik dat. Het doel hiervan is maximaal gebruik maken van de hypotheekrenteaftrek en het (eventueel) krijgen van een lagere hypotheekrente bij de bank. Dit zijn volstrekt legale en zakelijke motieven.quote:...En of je dat dan wel zo zou moeten willen doen.
Zoals reeds gezegd: het mag van de wet. Hoe kan je dan stellen dat ik de boel belazer?quote:los van of het juridisch wel kan. In feite belazer je de boel dan toch.
quote:Enne DJ... relax man, pff, wat een juridisch verhaal..... het is gewoon een vraag
![]()
Waarom niet? Het doel van fiscaal vriendelijk schenken is het bevoordelen van kind door ouder. Dat is precies wat hier gebeurt, toch?quote:Op donderdag 3 april 2008 18:44 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Snap ik allemaal wel en het zal best allemaal kloppen en prima dat mensen (en mss ik ook) dat doen. Alleen is het feitelijk doel van de fiscale voordelen van een schenking natuurlijk niet waar die nu via-via voor gebruikt wordt.
Het verband tussen die twee is niet aantoonbaar. lees even tussen de regels door, ik weet net zo goed als jij hoe de vork in de steel zitquote:En juridisch zal het zakelijk in elkaar zitten, maar feitelijk is het een onderonsje en zou die schenking niet gedaan zijn als die leningsovereenkomst niet gedaan was.
Dan klopt het juist wel. Als je zo'n afspraak maakt met een onafhankelijke derde partij is het per definitie zakelijk. Ik word er beter van, zij slechter, er gaat dus niks verloren.quote:Stel dat je zo'n afspraak met een bank zou maken, dan klopt er toch ook iets niet?
Dat roep je wel de hele tijd, maar waar haal je dat vandaan dan? De wetgever heeft nooit geroepen dat dit niet de bedoeling was, hoe kan jij dan zeggen dat dit wel het geval is? Als dit in strijd is met de bedoeling van de wet moet er (bijvoorbeeld) maar een artikel in de wet komen dat renteaftrek alleen mogelijk is als de lening bij een onafhankelijke partij is afgesloten. Dat artikel is er niet, ik verwacht ook niet dat dat er komt.quote:Ik heb wel mijn twijfels of je dit niet, op een andere manier, juridisch zou kunnen aanvechten, aangezien de combinatie van beide handelingen niet overeen komt met de bedoeling van de (fiscale) wet,
Waar gaat het dan wel om? Renteaftrek en schenkingsvrijstellingen worden geschapen door fiscale wetten, jij kan dan ook niet stellen dat deze er niet toe doen. of bedoel je dat niet?quote:
maar ik ben geen jurist en daar gaat het hier ook niet om..[/sub]
Klopt allemaal strikt formeel gezien. Alleen met de stelling dat de schenking er qua effect uiteindelijk los van staat, ben ik het niet eens.quote:Op donderdag 3 april 2008 19:00 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Waarom niet?
Het komt toch ook voor dat een bank je bijvoorbeeld een starterskorting geeft? Of een korting in het eerste jaar?
En nogmaals (en volgens mij vergeet je dat): het zijn twee verschillende dingen. Je hebt een lening afgesloten bij een derde en daar komt een verplichting volgens een overeenkomst bij kijken.
De ouders zijn niet verplicht om een schenking te doen. Dit is vrijwillig. Of de schenking wel of niet gedaan zou zijn als er geen leningovereenkomst is, staat daar los van. Een verplichte schenking kan dan (volgens mij) ook nooit in de leningovereenkomst worden vastgelegd.
Nee, want zoals DJ ook gemotiveerd heeft onderbouwd, leen je niet bewust hoger maar leen je marktconform. Want een dergelijke lening kan je ook bij andere geldverstrekkers krijgen. Dat een dergelijke rentebetaling zorgt voor een hogere aftrek is een gevolg van de wet- en regelgeving.quote:Op donderdag 3 april 2008 21:00 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Klopt allemaal strikt formeel gezien. Alleen met de stelling dat de schenking er qua effect uiteindelijk los van staat, ben ik het niet eens.
Stel dat de schenking namelijk niet zou gebeuren door de ouders, dan heeft het toch geen enkele zin om bewust bij de ouders een lening met een hoge rente af te sluiten? Dat ben je toch wel met met eens?![]()
Natuurlijk staat het allemaal strikt formeel genomen los van elkaar, maar het uiteindelijk is toch om ervoor te zorgen dat de aftrek van de hypotheekrente zo hoog mogelijk is. Toch?
Ik neem aan dat je hier de overwaarde van het huis van de ouders bedoelt.quote:Los hiervan: ik kan me vaag herinneren dat je overwaarde alleen mocht gebruiken voor verbouwingen etc aan je huis, maar niet meer voor consumptieve uitgaven. Maar hoe moet ik dan het uitlenen van de overwaarde aan een derde zien? Je mag toch ook niet met overwaarde beleggen oid?
Maar dan kunnen de ouders de rente van dat overwaardedeel van de hypotheek niet meer aftrekken van de belasting, dat bedoel ik eigenlijk. Ik ging er vanuit dat ze die rente zouden aftrekken.quote:Op donderdag 3 april 2008 21:16 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je hier de overwaarde van het huis van de ouders bedoelt.
Met de overwaarde mogen de ouders doen wat ze willen. Als ze dit consumptief willen gebruiken, kan en mag dat. De lening valt dan in box 3.
Willen ze dit voor een eigenwoningschuld gebruiken, kan en mag dat ook. Zolang ze maar aan de voorwaarden voldoen.
In dit geval gebruiken de ouders het consumptief: ze lenen het geld bij de bank en 'beleggen' hiermee (consumptief) door het aan een derde uit te lenen met als doel een hoger rendement te halen dan bij de bank.
Zowel de schuld als de vordering op de derde vallen in box 3. (De renteopbrengst minus de betaalde rente zijn dan onbelast.)
Bron:quote:Dat is begonnen met de beperking van de renteaftrek voor consumptief krediet (1997) en beleggen in effecten met geleend geld (1999). Twee jaar later werden de mogelijkheden voor deze vormen van renteaftrek geheel afgeschaft.
Voor de huizenkoper betekent dit uitsluitend nog renteaftrek voor zover de financiering is aangegaan voor de aankoop, verbouwing en onderhoud van de (eerste) woning.
Ik begrijp jouw gevoel wel, maar het recht werkt nou eenmaal niet met sentiment, vermoedens en onderbuikgevoelens. En natuurlijk wordt deze constructie gebruikt om maximaal gebruik te maken van de hypotheekrenteaftrek, maar dat gaat gewoon volgens de regels.quote:Op donderdag 3 april 2008 21:00 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Klopt allemaal strikt formeel gezien. Alleen met de stelling dat de schenking er qua effect uiteindelijk los van staat, ben ik het niet eens.
Stel dat de schenking namelijk niet zou gebeuren door de ouders, dan heeft het toch geen enkele zin om bewust bij de ouders een lening met een hoge rente af te sluiten? Dat ben je toch wel met met eens?![]()
Natuurlijk staat het allemaal strikt formeel genomen los van elkaar, maar het uiteindelijk is toch om ervoor te zorgen dat de aftrek van de hypotheekrente zo hoog mogelijk is. Toch?
Hoezo is dat een verliespost? Ze hebben niet ineens minder renteaftrek, alleen niet meer (wat ze wel zouden hebben gehad als ze dat geld in een verbouwing zouden stoppen). Per saldo kost het niks.quote:Op donderdag 3 april 2008 21:39 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Maar dan kunnen de ouders de rente van dat overwaardedeel van de hypotheek niet meer aftrekken van de belasting, dat bedoel ik eigenlijk. Ik ging er vanuit dat ze die rente zouden aftrekken.
Dit lijkt me sowieso dan ook een verliespost voor ze, tenzij ze niets meer te verbouwen hebben natuurlijk.
[..]
Bron:
http://renteaftrek.eigenh(...)bid/229/Default.aspx
Ze kunnen de rente alleen in box 1 aftrekken als ze het in hun eigen woning investeren. Als ze het uitlenen is het per definitie geen eigenwoningschuld en valt de schuld in box 3. De rente is niet aftrekbaar maar de schuld is in mindering te brengen op de bezittingen.quote:Op donderdag 3 april 2008 21:39 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Maar dan kunnen de ouders de rente van dat overwaardedeel van de hypotheek niet meer aftrekken van de belasting, dat bedoel ik eigenlijk. Ik ging er vanuit dat ze die rente zouden aftrekken.
Dit lijkt me sowieso dan ook een verliespost voor ze, tenzij ze niets meer te verbouwen hebben natuurlijk.
[..]
Bron:
http://renteaftrek.eigenh(...)bid/229/Default.aspx
Vraag ik me dus ook af,...quote:Op donderdag 3 april 2008 21:49 schreef DonJames het volgende:
Ik vraag me eigenlijk af wat je punt of probleem nou is. dit is geen retorische vraag, ik vraag me echt af waarom je nou zo'n moeite hebt met deze constructie.
Dat ga je in een oude sok stoppen, zekerquote:Op donderdag 3 april 2008 22:46 schreef Emu het volgende:
Hypotheek is voor arme mensjes![]()
Gewoon even doorsparen, een jaartje of 5, maak je tenminste die schurkenbanken niet rijk
Wat een geniaal plan, dat niemand daar aan gedacht heeft!quote:Op donderdag 3 april 2008 22:46 schreef Emu het volgende:
Hypotheek is voor arme mensjes![]()
Gewoon even doorsparen, een jaartje of 5, maak je tenminste die schurkenbanken niet rijk
Je vergeet dat je per saldo altijd nog een netto uitgave doet.quote:Op vrijdag 4 april 2008 09:50 schreef zatoichi het volgende:
20.000 per jaar? Een beetje leuk huis in de randstad kost al gauw 300.000,-
Probeer dat maar eens te sparen. Bovendien is het belastingtechnisch niet gunstig om om eerst te spraren en het dan uit te gaan geven. In die vijf jaar kan je mooi gebruik maken van de hypotheekrente-aftrek, dat scheelt al een paar honderd euro per maand en over vijf jaar kun je het beoogde huis waarschijnlijk niet meer voor hetzelfde bedrag kopen als wat het vijf jaar geleden waard was door stijgende huizenprijzen en inflatie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |