Dat dus. En anders bij je andere werkgever vragen, meestal doen ze er niet moeilijk over.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 13:10 schreef Essebes het volgende:
[..]
als je bij je huidige werkgever de werkgeversverklaring aanvraagt is er toch niets aan de hand?
Tnx voor jullie reacties.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 13:23 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat dus. En anders bij je andere werkgever vragen, meestal doen ze er niet moeilijk over.
Het heeft inderdaad geen zin, want de intentieverklaring staat op de werkgeversverklaring. Dat zijn geen verschillende dingen. Op die van je oude werkgever staat inderdaad dat je binnenkort uit dienst gaat en je nieuwe baas zal geen intentieverklaring willen afgeven. Verder staat daar ook wat over je proeftijd.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 16:42 schreef Patsy_Stone het volgende:
[..]
Tnx voor jullie reacties.
Ik kan toch geen intentieverklaring vragen aan mijn oude werkgever? Ik heb immers al ontslag genomen en op zo'n verklaring moet je invullen of er iets bekend is over het einde van het dienstverband.
Of ben ik nu heel dom en is een werkgeversverklaring iets anders?
En ja, de nieuwe werkgever doet er wel moeilijk over, want daar ben ik nog niet eens in dienst (pas vanaf april) en dan begin ik met een proeftijd... Helaas is het dus niet zo simpel.
Precies wat ik al dacht, dus. Zijn er hypotheekverstrekkers die niet zo veel waarde hechten aan een intentieverklaring (zo'n intentieverklaring is immers ook maar gebakken lucht...) maar bijv. kijken naar leeftijd / opleidingsniveau / je arbeidsverleden enz. en je op basis daarvan een hypotheek willen verstrekken?quote:[b]Op dinsdag 18 maart 2008 16:59
Het heeft inderdaad geen zin, want de intentieverklaring staat op de werkgeversverklaring. Dat zijn geen verschillende dingen. Op die van je oude werkgever staat inderdaad dat je binnenkort uit dienst gaat en je nieuwe baas zal geen intentieverklaring willen afgeven. Verder staat daar ook wat over je proeftijd.
Ik ben geen verpleegkundige, helaasquote:Op dinsdag 18 maart 2008 18:07 schreef Five_Horizons het volgende:
Het ligt eraan wat je doet qua werk. Als je bijvoorbeeld als verpleegkundige gaat verhuizen naar een andere plaats, dan heb je ook een proeftijd. Ik weet dat i.i.g. Nationale Nederlanden dan niet moeilijk doet. Maar: dan blijf je dus hetzelfde vak uitoefenen.
Weet jij misschien welke bron gebruikt wordt om het gemiddelde vast te stellen? Als ik op de volgende link kijk kan ik best zelf een gemiddelde berekenen.. maar ik kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is.quote:Op maandag 17 maart 2008 21:50 schreef Five_Horizons het volgende:
[
Overigens: als jouw vader dat leent tegen 5%, wil dat nog niet zeggen dat jij daar maximaal 25% boven mag zitten. Dat kan best hoger zijn, als blijkt dat de gemiddelde rente in de markt 5,5% is. Dan kun je daar weer 25% boven gaan zitten.
Daar is niet echt een juiste methode voor te nemen. Als je dat lijstje pakt en het gemiddelde daarvan gebruikt, kom je echt wel op een prima gemiddelde.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 20:32 schreef jojomen4 het volgende:
[..]
Weet jij misschien welke bron gebruikt wordt om het gemiddelde vast te stellen? Als ik op de volgende link kijk kan ik best zelf een gemiddelde berekenen.. maar ik kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is.
EDIT: link vergeten
http://www.hypotheek-links.net/nieuws/?p=360
Nee.quote:EDIT2: Stel m'n vader 5% rente vast heeft en dan over 200,000 @ 5% 10,000 rente betaald, ik betaal hem 200,000 @ 6,25% = 12,500. Betaald hij dan over die 12,500 belasting (als inkomstenbelasting?)?
Ik moest het even 3x lezen en de zinnen ontleden maar nu snap ik hem. Ik neem je tekst direct over om in m'n dossier vast te leggen.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 21:38 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Daar is niet echt een juiste methode voor te nemen. Als je dat lijstje pakt en het gemiddelde daarvan gebruikt, kom je echt wel op een prima gemiddelde.(tenzij je vader op een hoger percentage zit, dan is dat percentage ineens wel relevant
)
[..]
Nee.
Die 200.000 is voor hem een schuld aan de ene kant (aan de verstrekker) en een vordering (=eigendom) op jouw. Dit zit allemaal in box 3. Die schulden strepen elkaar dus weg (hou alleen wel rekening met het feit dat je van de schulden zo'n 2500 euro niet mag meetellen en dat de eerste 20.000 euro is vrijgesteld. (per persoon, dus als je ouders hebt, kun je dat x2 doen)
Wat betaalt hij dan?
Als er geen verder vermogen is, betaal je over 200.000 (bezit) - 197.500 (schuld minus 2500 euro) = 2500 belasting. Maar omdat de eerste 20.000 euro is vrijgesteld, betaal je geen 1,2% vermogensrendementsheffing over het vermogen.
Die 12.500 is dus sowieso niet belast.
In het geval de ouders meefinancieren, moet hun woning waarschijnlijk getaxeerd worden, dus die kosten komen er wel bij. Afsluitprovisie is hetzelfde. (meestal 1% van de hoofdsom) Daarnaast zul je twee keer naar de notaris moeten (al zou dat makkelijk op hetzelfde moment kunnen), dus deels komen die kosten daar ook bij.quote:Op zondag 23 maart 2008 12:34 schreef jojomen4 het volgende:
Weer eens een vraagje.
Op het moment dat een ouder een kind helpt door een gedeelte van de totale hypotheek (zeg 80.000 van 250.000) te nemen (op de overwaarde van het huis van de ouders), en het kind zelf 170.000 hypotheek neemt. Dan neem ik aan dat je 2 "contracten" of "hypotheken" afsluit. Heb je dan hogere kosten dan wanneer je 1 hypotheek door 1 persoon voor 250.000 afsluit?
Ik ga er vanuit van niet, omdat de kosten voor het verkrijgen van de hypotheek normaal gesproken bestaat uit een percentage van het hypotheek bedrag. Maar misschien dat er andere kosten bij komen kijken die ik niet door heb.
BvD.
De datum van 4 april is relevant op het moment dat je de hypotheek niét rond krijgt. Jij hoeft niet te laten zien of je de hypotheek rond kunt krijgen.quote:Op zondag 23 maart 2008 17:54 schreef Tumble het volgende:
ah dit is vast het juiste topic voor deze vraag.
huis gekocht koopcontract ondertekend en tot 4 april de tijd om de hypotheek rond te krijgen.
vrouw begint per 1 april en heeft twee maanden proeftijd.
In de koopakte staat 30 mei als datum overdracht.
mooie hypotheek offerte gekregen met als voorwaarde dat het passeren van de hypotheek plaats moet vinden na de proeftijd.
is het voor mij nu een kwestie van de huidige eigenaar opbellen om af te spreken dat de overdracht op 1 juni plaats moet vinden (einde proeftijd) ? of kom ik in de problemen met de ontbindende voorwaarden die zegt dat 4 april de hypotheek rond moet zijn.
in de offerte staat dit:
Voorbehouden:
passeren van de hypotheek na afloop van de proeftijd dienstverband (31 mei)
iemand?
kijk en op zo'n moment ben ik blij dat ik een aankoopmakelaar in de arm genomen heb die kan dat dus perfect voor mij regelenquote:Op zondag 23 maart 2008 18:10 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
De datum van 4 april is relevant op het moment dat je de hypotheek niét rond krijgt. Jij hoeft niet te laten zien of je de hypotheek rond kunt krijgen.
Máár: als de verkoper niet akkoord gaat met een overdracht 2 dagen later, dan heb je wel een probleem. Er is immers dan geen hypotheek te passeren.
Je moet dus de verkoper vragen of dat a: akkoord is en b: dat schriftelijk laten bevestigen (wijziging van het koopcontract --> moeten jullie beiden tekenen, koper én verkoper)
Omdat ik nu ook nog een beetje geld wil sparen en op vakantie kunnen gaan. en omdat ik met het salaris van over 2,5 jaar ook al een leuk huis kan kopen AJWWIBquote:Op maandag 24 maart 2008 21:43 schreef ManAtWork het volgende:
Waarom 2,5 jaar en geen 4 of 5 jaar?
Dan is er toch nog meer mogelijk? (AJBWIB)
Geen specifieke tips, maar zorg ervoor dat je alles snapt. Als je niet begrijpt hoe iets precies werkt, vraag het dan (daar zit zo'n adviseur tenslotte voor). Laat je niet te snel een product in je maag splitsen, probeer te begrijpen waarom dat product in jouw situatie het beste is, en welke voordelen en nadelen het heeft t.o.v. andere producten. Het is ingewikkelde materie, maar bedenk dat het om een hoop geld gaat.quote:Op maandag 24 maart 2008 22:41 schreef Stansfield het volgende:
Morgenavond mijn eerste hypotheekgesprek. Ben benieuwd. Mensen nog tips waar ik aan moet denken of extra op moet letten of moet navragen?
quote:Op maandag 24 maart 2008 21:31 schreef DonJames het volgende:
Ik heb ook een hypotheekvraag betreffende de hoogte van de maximale hypotheek:
Ik werk bij een bedrijf dat werkt met vaste salarissen (dus niet met schalen van zoveel euro -tot zoveel euro). Het salaris is afhankelijk van het aantal dienstjaren. Ik weet dus al wat ik over 1 jaar verdien, over 2 jaar verdien, en over 6 jaar verdien prijsindicaties/inflatiecorrecties buiten beschouwing gelaten. Het is ook niet zo dat als je je werk niet goed doet dat je dan geen salarisverhoging krijgt, als je je werk niet goed doet krijg je gewoon ontslag.
Een hypotheekadviseur vertelde mij dat banken geen rekening houden met toekomstige salarisstijgingen bij het bepalen van de maximale hypotheek, tenzij je kan aantonen dat je binnen 6 maanden recht hebt op de salarisverhoging. Ik ben in het verleden eens bij de Rabobank geweest voor een oriënterend gesprek, die deden daar helemaal niet moeilijk over had ik het idee.
De vraag aan de hypotheekexperts: Wordt er bij het bepalen van de maximale hypotheek rekening gehouden met meerjarige aantoonbare salarisstijgingen? Kan ik bijvoorbeeld een hypotheek krijgen die wordt berekend over mijn salaris over 2,5 jaar?
Alvast dank!
Dat ze me waarschuwen boeit me niks, ik weet wat ik kan betalen en wat niet.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:30 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Volgens mij zijn ze er niet meer. Postbank deed het (met een inkomensaanvulling voor de eerste jaren = Startershypotheek), maar is ermee gestopt. Het punt is: ze houden zich vaak aan de norm () vast en als je daarboven zit, hanteren ze de eis dat je dan akkoord gaat met het feit dat ze je gewaarschuwd hebben. Maar dan nog is het niet zeker dat je de hypotheek krijgt.
Je zou het eens kunnen proberen via De Hypotheker: daar ben ik een keer langsgeweest voor advies en wilden ze ons best een monsterlijk hoog bedrag lenen op basis van ons opleidingsniveau e.d. (Maar wel met maandlasten die zo hoog waren dat we de komende 10 jaar op water en brood zouden moeten leven...)quote:Op maandag 24 maart 2008 21:31 schreef DonJames het volgende:
De vraag aan de hypotheekexperts: Wordt er bij het bepalen van de maximale hypotheek rekening gehouden met meerjarige aantoonbare salarisstijgingen? Kan ik bijvoorbeeld een hypotheek krijgen die wordt berekend over mijn salaris over 2,5 jaar?
Kijk wel even goed naar de voorwaarden.quote:Op woensdag 26 maart 2008 13:01 schreef Happel het volgende:
Dit is denk ik ook wel interessant voor starters: http://www.senternovem.nl/rgo/koopsubsidie/index.asp
Met koopsubsidie kan ik bijvoorbeeld 30.000 meer lenen, dan zonder. Overheid betaalt dan een maandelijks bedrag voor de looptijd van vijf jaar.
Zware beperkingen als in wat? Ik zie ze namelijk niet.quote:Op woensdag 26 maart 2008 13:25 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Kijk wel even goed naar de voorwaarden.
Dat kunnen wel zware beperkingen zijn.
Koopsubsidie is inderdaad niet aantrekkelijk voor stelletjes, die zullen een hogere hypotheek kunnen krijgen. Alleenstaanden krijgen echter veel minder. Koopsubsidie verruimt het aanbod aanzienlijk. Ik kan zonder subsidie een maximale hypotheek van 141.000 (met NHG) krijgen. Met subsidie 171.000 (en NHG).quote:Op woensdag 26 maart 2008 14:21 schreef ManAtWork het volgende:
Beperkt vermogen, beperkte koopprijs enz.
Ik heb ook koopsubsidie eb er is helemaal geen beperking.quote:Op woensdag 26 maart 2008 13:41 schreef Happel het volgende:
[..]
Zware beperkingen als in wat? Ik zie ze namelijk niet.
Thanks, daar zal ik ook eens langsgaan.quote:Op woensdag 26 maart 2008 12:08 schreef Patsy_Stone het volgende:
[..]
Je zou het eens kunnen proberen via De Hypotheker: daar ben ik een keer langsgeweest voor advies en wilden ze ons best een monsterlijk hoog bedrag lenen op basis van ons opleidingsniveau e.d. (Maar wel met maandlasten die zo hoog waren dat we de komende 10 jaar op water en brood zouden moeten leven...)
De Rabobank meldde dat bijv. artsen die net beginnen met werken een hoger bedrag kunnen lenen, vanwege de te verwachten forse salarisstijging. Misschien kunnen ze voor jou ook wel iets versieren.
Maximale koopprijs 158.850 euro bijvoorbeeld. Daar koop je in Amsterdam nog geen studiootje voor op 3 hoog-achter in een Vogelaarwijkquote:Op woensdag 26 maart 2008 13:41 schreef Happel het volgende:
[..]
Zware beperkingen als in wat? Ik zie ze namelijk niet.
Ik zie het probleem niet, je kunt makkelijk tot 7 keer je inkomen een hypotheek afsluiten.quote:Op woensdag 26 maart 2008 20:22 schreef DonJames het volgende:
[..]
Thanks, daar zal ik ook eens langsgaan.Ik heb al gemerkt dat de ene hypotheekadviseur de andere niet is.
[..]
En wanneer was dat?quote:Op woensdag 26 maart 2008 23:09 schreef du_ke het volgende:
Ik zat op dik 5 keer maar dat kwam vooral door die koopsubsidie. (en ondertussen door hoger loon al naar 4,5 keer maar dat weten de bank en senternovem niet
)
jan/feb van dit jaar. Maar goed het was al wel duidelijk dat mijn inkomen niet heel lang op het niveau van dat moment zou blijven.quote:Op woensdag 26 maart 2008 23:13 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
En wanneer was dat?
Toen ik mijn eerste huis kocht kon ik ook boven de 5x mijn inkomen lenen. (Heb ik niet gedaan.)
Maar nu, met een hoger inkomen e.d. is het moeilijker. De meeste(/alle) banken hebben hun regeltjes aangescherpt.
Volgens geldt dat alleen als je je hypotheek aflost bij de (gedwongen) verkoop. Je kunt je hypotheek ook meenemen en gebruiken voor je nieuwe huis. Kijk daarom goed bij het afsluiten van een hypotheek of de geldverstrekker dit toelaat en hoeveel kosten daar eventueel voor in rekening worden gebracht.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 17:47 schreef hydra77 het volgende:
Lijkt me een behoorlijk zure appel als je na 7 jaar je huis verkoopt en je minder uitgekeerd krijgt dan de totale spaar/beleggingsinleg, had je de inleg beter in een sok kunnen stoppen voor een beter rendement.
Bij welke hypotheekvormen (spaar, beleg, etc) doen ze een medische keuring?quote:Op vrijdag 28 maart 2008 13:53 schreef zatoichi het volgende:
Verder zit ik nog met mijn diabetes; het schijnt dat sommige hypotheek aanbieders behoorlijk veel meer te rekeken voor mensen met diabetes.
Dus dit geldt ook als de hypotheek neemt die iets met een levensverzekering te maken heeft?quote:Op vrijdag 28 maart 2008 21:58 schreef hydra77 het volgende:
Je moet vrijwel altijd een medische verklaring invullen.
Keuring alleen maar nodig als je iets mankeert wat een risico voor een hypotheekverstrekker vormt lijkt me.
En nu is het wachten op FH,....quote:Op zaterdag 29 maart 2008 10:05 schreef dntvo het volgende:
Als je zo min mogelijk kosten wilt betalen, raad ik banksparen aan. Dat is een nieuw product van de banken sinds 01 januari. Daar betaal je bijna kosten over en neem je een aparte risico verzekering.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |