Wij Vlamingen weten onze volksgenoten te aanvaarden en te respecteren.quote:Op maandag 17 december 2007 22:50 schreef ultra_ivo het volgende:
Dat was geen perceptie, dat was een koude douche in het eerste jaar dat ik in Amsterdam woonde. Een totale tegenstelling tot Gent waar ik later nog een jaar woonde.
Unie door haat.quote:Op maandag 17 december 2007 23:32 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Wij Vlamingen weten onze volksgenoten te aanvaarden en te respecteren.
en weer iemand die bewijst dat het probleem toch echt bij de limburgers liggen. "die bende etters", als je zo begint tegen Hollanders gaan ze inderdaad arrogant en superieur doen.quote:Op maandag 17 december 2007 22:53 schreef Hanenwurger het volgende:
Limburgers zijn fijne mensen. Qua Nederlands bier veruit superieur, belangrijke beslissingen worden in de kroeg genomen, steekpenningen zijn af te halen bij het postkantoor. Ze missen alleen een leger tegen die bende etters in de polder.
Jij zou Nederlands moeten leren en Hanenwurger moet gewoon afwachten tot het water gaat stijgen.quote:Op dinsdag 18 december 2007 00:56 schreef Lubricalia het volgende:
[..]
en weer iemand die bewijst dat het probleem toch echt bij de limburgers liggen. "die bende etters", als je zo begint tegen Hollanders gaan ze inderdaad arrogant en superieur doen.
Eh, Vlaanderen zal wel meer dan twee keer nadenken voor ze Limburgs een statuut geven....quote:Op woensdag 19 december 2007 11:23 schreef Plaas het volgende:
Mij lijkt het een strakker plan om de hele Benelux te herenigen. Dan zijn behalve de Limburgers ook de Luxemburgers terug samen. En ook de Walen kunnen gewoon instappen. Brussel hoeft niet te worden gesplitst en Oost- en West-Berlijn en het Nederlandse taalgebied zal eindelijk weer wat meer een eenheid gaan vormen.
In zo'n Benelux zouden ongeveer 27 miljoen mensen wonen. 23 miljoen zijn daarvan Nederlandstalig. 't Zou geen gek plan zijn om het Nederlands in zo'n land als voertaal te gebruiken, maar regionale talen als Frans, Luxemburgs, Duits en Fries moeten beschermd worden. Misschien kunnen we dan ook het Limburgs als regionale variant blijven beschermen.
quote:Met zes miljoen Vlamingen erbij zal dit zeker anders moeten. Ik zou zeggen: gelukkig maar. Meer "Nederlanden", minder "Holland". Hoera! Ook voor de Limburgers!
Het is echter wel zo dat Duits, Nederlands en Frans officiële talen zijn , maar België heeft wel officieel eentalige gebieden. In Wallonië is dat Frans (op Duits in de Oostkantons na), in Vlaanderen is dat Nederlands.quote:Op woensdag 19 december 2007 19:57 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Eh, Vlaanderen zal wel meer dan twee keer nadenken voor ze Limburgs een statuut geven....
Het is trouwens maar 22.5 miljoen hoor, misschien zelfs nog wat minder als je de Friezen er niet bij wil tellen.
[quotte]
Er zijn natuurlijk een hoop praktische bezwaren tegen zo'n herenigde Benelux - en de huidige politieke generatie is er zeker te visieloos voor - maar er zijn ook vele voordelen. Je combineert de sterkste economieen van Europa - ook de Waalse economie goeit tegenwoordig - en wint significant aan invloed binnen de EU. Bovendien is de culturele eenheid van de volkeren lage landen - ook die tussen Walen en Vlamingen! - zodanig dat het vreemd is te blijven denken in strakke lands- en taalgrenzen.
Van de praktische bezwaren zijn er twee het zwaarwegendst:
- De Walen zullen de status van "voertaal" die hun Frans heeft niet willen opgeven, ook al is die status in de realiteit van een Benelux onredelijk.
In mijn Beneluxplan zou decentralisering een grote rol spelen, en zouden de lokale streektalen op bepaalde fronten zeker aan terrein winnen. Het goed spreken van uw dialect of spreektaal is een enorme hulp bij het correct gebruiken van de standaardtaal. De Taalunie veronderstelt zelfs dat elke Nederlandstalige idealiter beschikt over een formele en een informele variant van zijn taal.quote:Op woensdag 19 december 2007 19:57 schreef zuiderbuur het volgende:
Eh, Vlaanderen zal wel meer dan twee keer nadenken voor ze Limburgs een statuut geven....
Ik kwam op dit getal met uit te gaan van zes miljoen Vlamingen en zeventien miljoen Nederlanders. Inderdaad kun je zulke getallen relativeren - niet iedere Nederlander of Vlaming spreekt Nederlands. Ik gebuikte de afgeronde, in de gauwigheid berekende getallen ook een beetje om de loop niet uit mijn betoog te halenquote:Het is trouwens maar 22.5 miljoen hoor, misschien zelfs nog wat minder als je de Friezen er niet bij wil tellen.
Uiteraard.quote:Het is echter wel zo dat Duits, Nederlands en Frans officiële talen zijn , maar België heeft wel officieel eentalige gebieden. In Wallonië is dat Frans (op Duits in de Oostkantons na), in Vlaanderen is dat Nederlands.
Meen je dit nou werkelijk serieus? Denk je dat de bonnetjesknippende patriciërs eeeeeuwen geleden werkelijk werkten? Die waren alleen maar bezig met het uitzuigen van koloniën, zeeroverij kaapvaart en bonnetjes knippen.quote:Op woensdag 19 december 2007 20:29 schreef Klopkoek het volgende:
Het is weer Calimerotijd zo te merken. Lekker afgeven op de Randstad en Holland die hier jaren -wat zeg ik- eeeeeeuwenlang het geld bij elkaar hebben verdiend. Prima hoor, laat Limburg maar autonomie krijgen, maar dan moeten ze het ook niet wagen om te bedelen voor wat extra miljarden.
Nou, ik kom dus alvast niet uit het zuiden, al woon ik in Belgie. Ik kom uit het noorden. Mijn familie komt van het waddeneiland Texel, als je dat iets zegt.quote:Op woensdag 19 december 2007 20:29 schreef Klopkoek het volgende:
Het is weer Calimerotijd zo te merken. Lekker afgeven op de Randstad en Holland die hier jaren -wat zeg ik- eeeeeeuwenlang het geld bij elkaar hebben verdiend. Prima hoor, laat Limburg maar autonomie krijgen, maar dan moeten ze het ook niet wagen om te bedelen voor wat extra miljarden.
Ja, idd! De echte hardwerkende mensen waren slaven. Is onze Klopkoek daar nu werkelijk zo trots op?quote:Op woensdag 19 december 2007 20:41 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Meen je dit nou werkelijk serieus? Denk je dat de bonnetjesknippende patriciërs eeeeeuwen geleden werkelijk werkten? Die waren alleen maar bezig met het uitzuigen van koloniën, zeeroverij kaapvaart en bonnetjes knippen.
Sterker nog, ik studeer Nederlands.quote:Op woensdag 19 december 2007 21:00 schreef Zyggie het volgende:
Je bent bekend met het fenomeen Standaardnederlands?
Nochthans brouwt men er goed bier.quote:Op woensdag 19 december 2007 20:33 schreef Klopkoek het volgende:
Owja, jij (zuiderbuur) begrijpt niet waarom er altijd zo meewarig over Limburg wordt gedaan. Welnu, vroeger -maar ook nu een beetje- werd bijv. op een nogal Latijnse manier politiek bedreven, om het voorzichtig uit te drukken. Zeg je 'corrupt, gemakzuchtig Katholiek verstikkend bolwerk' dan zeg je 'Limburg'....
Bonnetjes knippen? Hoe bedoel je dat? Weet je trouwens wat mede de ondergang van de Republiek was? Dat was de poldercultuur van maaaaanden overleggen over het inzetten van een legertje. Je zou welhaast zeggen dat het een historische vergissing is geweest om de andere gewesten niet te onderdrukken.quote:Op woensdag 19 december 2007 20:41 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Meen je dit nou werkelijk serieus? Denk je dat de bonnetjesknippende patriciërs eeeeeuwen geleden werkelijk werkten? Die waren alleen maar bezig met het uitzuigen van koloniën, zeeroverij kaapvaart en bonnetjes knippen.
Dus ze hadden toen een soort Wilders moeten hebben.quote:Op woensdag 19 december 2007 21:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Bonnetjes knippen? Hoe bedoel je dat? Weet je trouwens wat mede de ondergang van de Republiek was? Dat was de poldercultuur van maaaaanden overleggen over het inzetten van een legertje. Je zou welhaast zeggen dat het een historische vergissing is geweest om de andere gewesten niet te onderdrukken.![]()
Overigens zijn veel Hollanders van Belgische afkomst, maar dat weten die Ollander hatende Belgen vaak zelf niet. Die zitten nog steeds met een 1830 complex en laten zich de kaas van het brood eten door een halfbakken Frans Vreemdelingenlegioen.
En dan in België Nederlands studeren? Dat is net zoiets als in China leren auto's bouwen. Of is het Nederlands in Leuven uitgevonden?quote:Op woensdag 19 december 2007 21:06 schreef Plaas het volgende:
[..]
Sterker nog, ik studeer Nederlands.
Hitler was een Oostenrijker.quote:Op woensdag 19 december 2007 21:19 schreef sneakypete het volgende:
Nee want da's n Limbo
het wachten is dus gewoon op de lang beloofde CO2 catastrofe waarbij heel Holland onderloopt en Brabant aan zee ligtquote:Op woensdag 19 december 2007 21:19 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
En dan in België Nederlands studeren? Dat is net zoiets als in China leren auto's bouwen. Of is het Nederlands in Leuven uitgevonden?
Oké, even normaal nu:
Ik heb best respect voor de 'provincie' vooral voor het noordelijke platteland. Maar dat calimerogejank moet afgelopen zijn. Holland is heel lang erg goed en royaal geweest voor het platteland. Die zinloze investeringen staan bijv. amper ter discussie bij de heren en dames politici (dat is in Frankrijk maar zeker in Duitsland en België wel anders). Wees maar blij dat jullie onder de veilige deken van Holland zitten, in Duitsland was de geldkraan allangdichtgedraaid geweest.
Dat meen je nu toch niet?quote:En dan in België Nederlands studeren? Dat is net zoiets als in China leren auto's bouwen. Of is het Nederlands in Leuven uitgevonden?
Bonnetjes van hun effecten en aandelen knippen om dan de winst te gaan innen.quote:Op woensdag 19 december 2007 21:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Bonnetjes knippen? Hoe bedoel je dat? Weet je trouwens wat mede de ondergang van de Republiek was? Dat was de poldercultuur van maaaaanden overleggen over het inzetten van een legertje. Je zou welhaast zeggen dat het een historische vergissing is geweest om de andere gewesten niet te onderdrukken.![]()
quote:Ik heb aangetoond dat Belgie en Pruissen de
natuurlijke markten van Limburg zijn en niet
Holland. Daar nu de landbouw de voornaamste
tak van nijverheid van het Hertogdom is; zoo
zoude hetzelfde door de scheiding geenszins
verliezen: te meer, omdat de groot handel, in
Nederland het hooge woord voert. niets is
eigenbaatzuchtiger als de Nederlandsche handel.
Wat geeft die er om, dat de landbouw kwijne;
mits dat het Amsterdam en Rotterdam maar goed
gaat, hij beschouwt de landbouw als de bok
van Israël die allen last moet dragen. Het is
openbaar dat de landprovincien onder den last
der overgroote opbrengsten aan den staat,
bezwijken; zoude het niet billijk zijn dat men
eenige der lasten voornamelijk op den landbouw
drukkende, verving met eene belasting op de
Thee, Suiker, Koffij, Tabak. Dat men de heeren
effecten- houders die niets te doen hebben dan
hunne couponnetjes af te knippen en dan met de
duimen over elkander te draaijen, ook het
hunne liet bijdragen!
Als je op Sacha de Boer doelt: al eens gehoord van Poldernederlands? Da's geen standaardtaal hoor. Helemaal niet. Stroop maakt rare sprongen, maar uiteindelijk is het Poldernederlands gewoon een Randstedelijk regiolect. Een aangepast dialect dus. Het Nederlands van Sacha de Boer staat evendicht bij jouw "Standaardnederlands" als Nederlands met een zwaar Limburgs accent, of Nederlands met een West-Vlaamse h in plaats van een g.quote:
Dan vind je dat we eerst de vijanden van binnen moeten weerstreven dus? Alles wat links en weg-met-ons is. En daarna alle moslims.quote:Op woensdag 19 december 2007 21:21 schreef Zyggie het volgende:
De goede tegenreactie tegen dit gezever is trouwens niet de provincie Holland ophemelen, maar de eenheid en kracht van Nederland benadrukken. Een paar goede stoten nationalisme en de natuurlijke orde hervindt zich.
Inderdaad, ik kan een aantal van die brabo's en limbo's hier aanraden om dit boek te lezen:quote:Op woensdag 19 december 2007 21:20 schreef Zyggie het volgende:
De republiek functioneerde omdat Holland een overwicht had. Helaas nodigt de egaliteit van het forum uit tot regionale ophitsingen. Neerslaan, en snel!
Jawel, het StandaardNederlands is in Haarlemse studeerkamers bedacht, voor zover ik weet. Je gaat toch ook niet in Nederland leren hoe je wijn moet gisten? dat doe je in Frankrijk.quote:
Maar Hitler kwam toch ook uit in feite een buitengewest?quote:Op woensdag 19 december 2007 21:23 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Je typte net: Wilders
geen Hitler.
![]()
![]()
Op je nachtkastje moet een kookboek liggen.quote:Op woensdag 19 december 2007 21:24 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Inderdaad, ik kan een aantal van die brabo's en limbo's hier aanraden om dit boek te lezen:
[ afbeelding ]
Zou eigenlijk naast de Bijbel op het nachtkastje moeten liggen.
Waar kan ik dat lezen?quote:Op woensdag 19 december 2007 21:23 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Bonnetjes van hun effecten en aandelen knippen om dan de winst te gaan innen.
Ik citeer een Limburgs politicus van anderhalve eeuw geleden:
[..]
Kom nu, er zijn doorheen de geschiedenis invloeden op het Nederlands geweest. In de late Middeleeuwen was het Vlaams, en dan in de toenmalige zin van het woord, van vrij groot belang door het economisch belang van Vlaanderen als draaischijf, later werden ook Brabants belangrijk, maar uiteindelijk het Hollands.quote:Op woensdag 19 december 2007 21:26 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Jawel, het StandaardNederlands is in Haarlemse studeerkamers bedacht, voor zover ik weet. Je gaat toch ook niet in Nederland leren hoe je wijn moet gisten? dat doe je in Frankrijk.
We hoeven natuurlijk niet meteen álle elementen en uitvloeisels van het nationalisme te gebruiken. Pragmatisch gezien niet ideaal.quote:Op woensdag 19 december 2007 21:24 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dan vind je dat we eerst de vijanden van binnen moeten weerstreven dus? Alles wat links en weg-met-ons is. En daarna alle moslims..
Leuk scenario.
Nee, het is net zoiets als in Duitsland Frans gaan studeren.quote:Op woensdag 19 december 2007 21:27 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
De Randstedelijke bekrompenheid slaat weer toe
Inderdaad. Men veronderstelt dat de tweeklanken ij en ui, zoals we die in het huidige Standaardnederlands kennen, hun oorsprong hebben in Leuven en omgeving. Verder zijn de eerste geschreven bronnen, de eerste literatuur, de eerste pogingen tot een bovendialectische taal (Van Maerlant) allen ontstaan in de Zuidelijke Nederlanden.quote:Op woensdag 19 december 2007 21:19 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
En dan in België Nederlands studeren? Dat is net zoiets als in China leren auto's bouwen. Of is het Nederlands in Leuven uitgevonden?
Ja aan dat laatste heb je al vaker gememoreerd. Heb je daar nog een tip over wat ik kan lezenquote:Op woensdag 19 december 2007 21:29 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Kom nu, er zijn doorheen de geschiedenis invloeden op het Nederlands geweest. In de late Middeleeuwen was het Vlaams, en dan in de toenmalige zin van het woord, van vrij groot belang door het economisch belang van Vlaanderen als draaischijf, later werden ook Brabants belangrijk, maar uiteindelijk het Hollands.
De Nederlandstalige gebieden zijn niet zoals Frankrijk, waar een taaltje uit de streek rond Parijs aan al de rest opgedrongen is.
Ach, we moeten ook niet een standaardwerk over the Dutch republic op ons nachtkastje hebben liggen, maar een kookboek idd.quote:Op woensdag 19 december 2007 21:30 schreef Zyggie het volgende:
[..]
We hoeven natuurlijk niet meteen álle elementen en uitvloeisels van het nationalisme te gebruiken. Pragmatisch gezien niet ideaal.
In godsnaam, dus je kan enkel Standaardnederlands leren in Haarlem omdat het Nederlands gesproken door de mensen daar het meest erop lijkt? En de universiteiten in de rest van de Benelux zijn achterstallige instellingen waar men wat in dialect raaskalt? Kom zeg...quote:Op woensdag 19 december 2007 21:26 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Jawel, het StandaardNederlands is in Haarlemse studeerkamers bedacht, voor zover ik weet. Je gaat toch ook niet in Nederland leren hoe je wijn moet gisten? dat doe je in Frankrijk.
Leuven? Boeeh.quote:Verder is de KULeuven een zeer goede universiteit. En de oudste van de Nederlanden. Studeren in Leuven is een stuk leerrijker dan studeren in Amsterdam, waar het niveau van de studie Nederlands me, toen ik er eens een college bijwoonde, echt choqueerde.
quote:Op woensdag 19 december 2007 21:32 schreef Plaas het volgende:
[..]
Inderdaad. Men veronderstelt dat de tweeklanken ij en ui, zoals we die in het huidige Standaardnederlands kennen, hun oorsprong hebben in Leuven en omgeving. Verder zijn de eerste geschreven bronnen, de eerste literatuur, de eerste pogingen tot een bovendialectische taal (Van Maerlant) allen ontstaan in de Zuidelijke Nederlanden.
Holland is lang zelfs Friestalig geweest.
Verder is de KULeuven een zeer goede universiteit. En de oudste van de Nederlanden. Studeren in Leuven is een stuk leerrijker dan studeren in Amsterdam, waar het niveau van de studie Nederlands me, toen ik er eens een college bijwoonde, echt choqueerde.
Maar goed, Klopkoek gelooft kennelijk dat zijn arrogantie hem meer autoriteit verleent dan een beetje (taal-)historische kennis. Prima hoor. Waarom de wereld verkennen als je de Randstad al hebt?
SCHERPENZEEL-HEUSCH, J.L. van, 1842, Een woord over den tegenwoordigen toestand in het hertogdom Limburg, Roermond, 102p.quote:
Het zal je goed doen eens wat meer te lezen over de geschiedenis van de Republiek dan wat Limburgse propaganda. Wat een onzin zit je hier weer te spuien. Want heel Holland bestond inderdaad uit patriciers die kolonieen hadden. Niemand in Holland was boer of ambachtsman die keihard moesten werken voor hun geld.quote:Op woensdag 19 december 2007 20:41 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |