maok | zondag 9 december 2007 @ 13:58 |
Ik ben vanmorgen met inparkeren met mijn band tegen een stoeprand/putdeksel aan gekomen en nu zit er een soort van scheurtje in dat ca. 3cm lang is en op zijn diepst hooguit 3 mm diep. Nou snap ik dat de band vervangen zal moeten worden omdat het toch wel een zwak punt is, maar hoe veilig is het om hier nog een paar dagen mee door te rijden? Ik rij op een dag 130km heen en weer naar mijn werk voor 95% over de snelweg/autoweg. Ik heb zelf nog nooit een band/wiel vervangen dus doe ik dat liever met iemand samen die dat wel heeft maar ik denk niet dat dat vandaag nog gaat lukken. Dit is het scheurtje: ![]() ![]() Mijn vraag is, moet de band direct vervangen worden of is het veilig om er nog een paar dagen mee door te rijden? | |
Lord_Vetinari | zondag 9 december 2007 @ 14:00 |
Direct vervangen | |
Lord_Vetinari | zondag 9 december 2007 @ 14:00 |
Die band ziet er trouwens sowieso uit alsof ie aan vervanging toe is. Uitgedroogd. | |
maok | zondag 9 december 2007 @ 14:01 |
quote:Ja dat zag ik ook toen ik de foto nam ![]() | |
Snuitebolletje | zondag 9 december 2007 @ 14:02 |
helemaal uitgedroogd je band, direct vervangen, grote kans op een klapband, en dat wil je niet.. omruilen met je reserve wiel is trouwens niet moeilijk hoor | |
Mark_Boelen | zondag 9 december 2007 @ 14:03 |
Krik achter uit je auto pakken en band gelijk vervangen! Onder je auto of in je achterbak ligt hopelijk een reservewiel. Kijk eerst hoe dit reservewiel er aan toe is, of er genoeg bar druk op staat, en of deze ook niet uitgedroogd is. Er is vast wel iemand in je directe omgeving die je hiermee wil / kan helpen. Tijdens je rijexamen heb je als het goed is geleerd dat bij inparkeerschade oid, de band gelijk moet worden vervangen!! | |
Mark_Boelen | zondag 9 december 2007 @ 14:04 |
quote:Je kijkt niet vaker rond je auto hoe het met je autotje is? ![]() | |
Mark_Boelen | zondag 9 december 2007 @ 14:05 |
Aan je avater te zien woon je in de omgeving van de stad? Als je er echt niet uitkomt, ik woon ook in de stad ![]() | |
maok | zondag 9 december 2007 @ 14:06 |
quote:Er hangt gelukkig een reservewiel onder de auto, deze ziet er zo op het eerste oog goed uit. Ik ga maar eens opzoek naar een vriendelijk buurman denk ik. | |
Meddo | zondag 9 december 2007 @ 14:07 |
Die nagels ![]() | |
GizartFRL | zondag 9 december 2007 @ 14:07 |
Ja, vervangen SVP. Redelijk gevaarlijk, zeker icm de uitdroging van de band. ( ps, kijk ook je andere banden even na op zulke scheurtjes). De fokstok moet wel veilig vervoert worden. ![]() | |
maok | zondag 9 december 2007 @ 14:07 |
quote:Hé, ik ben een vrouw, dan mag dat ![]() | |
Meddo | zondag 9 december 2007 @ 14:08 |
quote: ![]() vrouwen zonder nagellak ![]() | |
maok | zondag 9 december 2007 @ 14:17 |
Deze band is er trouwens wel wat erger aan toe dan de anderen, maar misschien toch maar eens laten vervangen. Hoeveel kost ongeveer een nieuw setje banden (en er op laten zetten) | |
daReaper | zondag 9 december 2007 @ 14:18 |
Vervangen graag. Direct is echt een kutband! | |
Snuitebolletje | zondag 9 december 2007 @ 14:18 |
50 euro per band oid.. ligt aan de maat | |
gateway | zondag 9 december 2007 @ 14:21 |
vervangen! Direct! en volgens mij zit er ook een beetje te weinig lucht in!!!! (of hij is lek door die scheur) | |
chilipenn | zondag 9 december 2007 @ 14:27 |
ik snap dat getwijfel niet.. dagelijks uren in de auto en dan bezuinigen op banden. je hebt met 4 vlakjes van 5 cm2 contact met de weg. Dat bepaalt of en hoe je daar aankomt waar je dat wil... koop gewoon fatsoenlijke banden met een goed profiel.... ps je bent zo niet alleen een gevaar voor jezelf, maar ook voor anderen... | |
GizartFRL | zondag 9 december 2007 @ 14:31 |
Wat voor bandenmaat zit eronder? Heb hier nog wel wat prijzen in mijn hoofd zitten. Chillipen, 5 cm² ? ![]() | |
tho_Omas | zondag 9 december 2007 @ 14:34 |
335/30ZR18 is denk ik jouw bandenmaat. Oja en geef je banden eens water zeg. | |
gateway | zondag 9 december 2007 @ 14:49 |
quote:335??? | |
maok | zondag 9 december 2007 @ 15:01 |
quote:Het is geen twijfel, meer onkunde van vervangen. Inmiddels een aardige buurman gevonden maar we krijgen het rekje waar het reserve wiel in hangt niet los, de haak zit vast (het is trouwens een citroën zx uit '93) De 'schroef' in de kofferbak wil met geen mogelijkheid los, weet iemand hoe dat systeem werkt, het lijkt er op dat het een draadeinde is dat in de haak draait, klopt dat, kan die vast geroest zijn? | |
maok | zondag 9 december 2007 @ 15:04 |
Trouwens ook al wd40 geprobeerd, maar dat hielp ook niet. ![]() | |
tho_Omas | zondag 9 december 2007 @ 15:07 |
quote:Je wilt toch grip? | |
Calibrero | zondag 9 december 2007 @ 15:21 |
Ik heb ongeveer eenzelfde scheurtje (ook van stoeprand). Dat scheurtje zat er echter al in toen ik de velgen kocht, en rijdt er nu al meer als een jaar mee rond zonder problemen. Zo lang je geen 'draad' ziet wat binnen in de band zit, is er vrijwel niets aan de hand. Dan is alleen het rubber gescheurd, wat niet gevaarlijk is. Ik kan het trouwens niet zien op de 2e foto, of er 'draad' te zien is. | |
gateway | zondag 9 december 2007 @ 15:21 |
quote:volgens mij als je die schroef losdraait zakt er inderdaad een haak, en vervolgens kan je dat rekje loshaken (zo werkt het bij een caddy in elk geval) Buurman niet toevallig een reservewiel dat past? | |
Hyperdude | zondag 9 december 2007 @ 15:25 |
quote:En al gelukt? Wat ik van franse auto's weet is er idd. een haak waarin een draadeinde zou moeten draaien. Anders in de WD 40 zetten en morgen nog eens proberen/langs de garage. Zo erg is het nou ook weer niet om er nog wat km;'s mee te rijden.. Gewoon goede bandenspanning/normaal tot voorzichtig rijden; dan gaat er echts niets verkeerd. En als je het helemaal goed wilt doen moet je banden eigenlijk per as/2 tegelijk vervangen. ![]() | |
maok | zondag 9 december 2007 @ 15:28 |
quote:Het lijkt er op dat haak tov het rekje ook vast zit, er zit totaal geen speling in terwijl het geheel wel een beetje omhoog en laag kan (de schroef gaat dan ook mee omhoog) Die buurman heeft geen auto meer (is naar de sloop) | |
maok | zondag 9 december 2007 @ 15:31 |
quote:Lukt nog steeds niet. Naar de garage durf ik nog wel te rijden, die is hier nog geen 2 km vandaan. | |
blup | zondag 9 december 2007 @ 15:37 |
quote:Wat hij zegt.. Een klapband is dichtbij.. | |
maok | zondag 9 december 2007 @ 15:47 |
Dit is trouwens de schroef (betere foto's kan mijn mobieltje niet maken): Bovenkant: ![]() Onderkant: ![]() | |
GizartFRL | zondag 9 december 2007 @ 15:56 |
Das inderdaad Frans, dei haak wil wel eens vast komen te zitten. Inspuiten met WD40 of kruipolie wil wel eens helpen ( meestal een dag later). De haak zit aan de onderkant van de auto om het rekje met de reserveband vast te houden. Als de haak de vorige keer niet helemaal vast is gedraaid, dan kun je misschien met kracht het rekje ophoogduwen en dan de haak loshalen. Extremere maatregel is om de krik onder het rekje te zetten vlak naast de haak. En hem dan los te wippen. Kans bestaat hierbij dat je het rekje beschadigd ( op zich niets mis mee). Bij Citroëns is het helaas wel eens zo dat de krik in de reserveband ligt, dan helpt mijn 2e tip niet zo veel.. | |
maok | zondag 9 december 2007 @ 16:01 |
quote:Rekje omhoog duwen heb ik al geprobeerd, maar dan gaat de hele haak ook mee. Ik denk dat ik nog maar even goed veel wd40 ga spuiten en dan morgen nog maar even kijk. Helaas vertrek ik 's morgens normaal wel al om 6.30 uur en dan is het nog hardstikke donker, maar nu wordt het ook al bijna donker dus veel kan ik niet meer doen. Krik ligt inderdaad in het wiel (hoop ik tenmiste) | |
maok | zondag 9 december 2007 @ 16:33 |
Haak zit inmiddels wel los tov het rekje, maar verder wil de schroef nog niet los, nog maar even afwachten dus. | |
Jill-RMC | zondag 9 december 2007 @ 16:45 |
Heb je geen anwb? Of komen die niet voor een zielige band? | |
gateway | zondag 9 december 2007 @ 17:09 |
quote:daar komen ze wel voor, mjah als het rekje vast zit? | |
Ridocar | zondag 9 december 2007 @ 21:12 |
Schroef niet losdraaien, de haak hoort in het schroefdraad te zitten. Het rekje gaat los van de haak. Zo te lezen denk ik dat je reservewielrekje al een tijdje los hing. Normaal gesproken moet het rekje vast tegen de bodem van je auto zitten. | |
GizartFRL | zondag 9 december 2007 @ 21:36 |
Ridocar, Bij veel franse auto's zit het met een haak die je weg kunt klikken ( met een soort veer erop) en een haak die je vanuit de kofferruimte los kunt draaien. Die 2e is er om het rek op zijn plek te houden. Zonder deze 2e haak kan ie er inderdaad bij een drempel vanaf vallen en dan heb je een stuk ijzer op de grond hangen. | |
maok | maandag 10 december 2007 @ 18:37 |
Nou ik geef het op met het reservewiel, ook na een dag met wd40 te zijn ingespreed wil de schroef nog niet los. Ik ga morgen wel de garage bellen om er een nieuwe band onder te laten zetten. ![]() | |
gateway | maandag 10 december 2007 @ 19:37 |
quote:dat had je vanmorgen al moeten doen! | |
frenkck | maandag 10 december 2007 @ 20:22 |
quote:Wat hij zegt. Zo te zien zwelt het niet op op dat punt en is het inderdaad alleen de buitenste laag rubber wat geraakt is. Banden zijn wel aan vervanging toe is te zien, maar om het nou levensgevaarlijk te noemen is weer wat overdreven. Ze staan niet op springen ofzo. | |
maok | maandag 10 december 2007 @ 22:36 |
Dat 'draad' zie je wel een beetje, ik heb het zekere maar voor een onzekere gekozen en ben vandaag met een andere auto weg geweest, naar de garage ga ik nog wel rijden, maar dat is maar een klein stukje. Ik wil absoluut niet met een klapband op de snelweg rijden, dan toch liever de veilige optie. | |
mcDavid | maandag 10 december 2007 @ 22:42 |
Handig, blijkt dat je dus al weet ik hoeveel jaar met een reserveband loopt te zeulen, waar je niets aan gehad had, mocht je hem een keer nodig hebben ![]() | |
Jill-RMC | maandag 10 december 2007 @ 23:09 |
Ah joh hij zit iig goed vast dus zoveel last heb je niet van die reserveband ![]() | |
mcDavid | maandag 10 december 2007 @ 23:11 |
quote:Behalve in je brandstofverbruik. | |
maok | dinsdag 11 december 2007 @ 18:00 |
Ben blij dat ik er zo achter kom ipv op de vluchtstrook ofzo ![]() | |
gateway | dinsdag 11 december 2007 @ 20:19 |
quote:als je dan bij de garage bent laat ze dan ook even naar de reserve band kijken, eventueel op de as waar die kapotte band opzit 2 nieuwe banden erop, en die goede weer als reservewiel eronder ![]() | |
maok | donderdag 13 december 2007 @ 13:57 |
Inmiddels heb ik er een nieuwe band op laten zetten (aan een kant) maar ook bij de garage kregen ze het reserve wiel niet los, ze hebben wel ingespreed met het een en ander (ik weet niet met wat) dus moet ik het later nog maar een keer proberen. | |
Black-Death | donderdag 13 december 2007 @ 16:53 |
Heb je dus maar 1 nieuwe band of meteen een nieuwe set? | |
Quint24 | donderdag 13 december 2007 @ 16:55 |
zoals ze het beschrijft heeft ze alleen die kapotte band vervangen voor 1 nieuwe. Maar als je ene band er zo uitgedroogd uitziet dan zijn al je banden uitgedroogd en dus gevaarlijk. Ik wil niet als automobilist achter je rijden met die uitgedroogde banden en 1 nieuwe. | |
Den_Haag | donderdag 13 december 2007 @ 17:07 |
die garage ![]() ![]() | |
Oosthoek | donderdag 13 december 2007 @ 17:37 |
Die andere band mag ook wel vervangen worden als ik zo naar je foto kijk ![]() | |
Mikkie | donderdag 13 december 2007 @ 17:53 |
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. - [ Bericht 78% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 21:16:08 ] | |
gateway | donderdag 13 december 2007 @ 18:34 |
pfff ik had ze echt beide laten vervangen!!! en zeker ook de andere 3 laten vervangen als die net zo uitgedroogd zijn | |
GizartFRL | donderdag 13 december 2007 @ 18:41 |
En als die andere banden nog goed zijn? ![]() | |
gateway | donderdag 13 december 2007 @ 18:47 |
quote:dan nog had ik op die ene as beide banden laten vervangen! | |
Oosthoek | donderdag 13 december 2007 @ 18:53 |
quote:Dan reed ts al een tijdje rond met 1 gare band en dan vraag ik me af hoe je dat klaarspeelt. | |
Neluhz | donderdag 13 december 2007 @ 19:30 |
Wat is dat voor garage, als je andere banden er ook zo aan toe zijn (wat ik wel verwacht) had hij direct moeten zeggen dat die ook vervangen moeten worden, voor jou veiligheid en zo kan ie zelf ook nog wat verdienen.. cursus klantenbinding zou geen kwaad kunnen aldaar denk ik.. | |
Oosthoek | vrijdag 14 december 2007 @ 00:15 |
quote:En dan is hij plotseling de grote smerige naaizak die je van alles aan probeert te smeren. Zo gaat dat in Nederland. Altijd gezellig. | |
garnage-patrick | vrijdag 14 december 2007 @ 00:31 |
tis je voorband? vind je diff dan wel lekker dat je omtrek anders is? (ivb slijten van band?!) suc6 ermee iig,.. maare... ![]() is er ook geen regel voor in de wet, dat je banden gelijke slijtage moeten hebben? niet 1band 2MM en de andere 8mm | |
PNG | vrijdag 14 december 2007 @ 01:38 |
Beste banden achter. Wang is altijd einde band. Sowieso idd per 2 vervangen. En meteen vervangen als de rest ook zo is. Klapband is niet fijn op de snelweg. | |
PNG | vrijdag 14 december 2007 @ 01:42 |
En ook voor anderen, niet om en om verwisselen, beste banden achter, rechtdoor is easy, achterswap als je hem keer niet verwacht is altijd vervelender. |