Kliekjeslunch vandaag

met als toetje een stoofpeertjescrumble met ijs en portsiroop.
Ik ga zo even een snelle pasta maken voor mezelf, en nog wat experimenteren met kleine aubergines gevuld met gehakt, met geroosterde pinda's met dark soy, dat soort dingen.
Afijn, het recept voor de gevulde wijnbladeren:
225 gram langkorrelrijst
250 gram runder- of lamsgehakt (mengsel van beide is ook goed)
200 gram goede feta (dus niet van die zure uit een potje

)
6 lenteuitjes, fijngehakt
3 eetlepels gehakte peterselie
3 eetlepels gehakte dille
2 eetlepels gehakte munt
2 theelepels oregano
Zout en versgemalen zwarte peper
1 a 2 eieren
Pot wijnbladeren (turk)
Citroensap, witte wijn
Rijst net niet gaar koken in weinig water.
(Evt gehakt rul bakken - het wordt wel gaar verderop in het proces maar als het erg 'plakkerig' is, is het handiger om het eerst te bakken).
Rijst, gehakt, kruiden en lente-ui in een kom doen, feta erdoor verkruimelen. Op smaak maken met peper en zout. Een of twee eieren toevoegen - het hoeft geen homogene massa te zijn, maar enige cohesie is wel zo makkelijk

Wijnbladeren uit het potje pulken. Als ze erg zout of zuur zijn even afspoelen en voorzichtig lostrekken. Kapotte bladeren gebruik je om de bodem van de pan te beleggen, zo blijven de rolletjes niet plakken.
Een lepel van het rijstmengsel strak in een blad rollen. Het moet echt goed hermetisch afsluiten en stevig aanvoelen. Stapel een laag op de bodem van een ruime pan, zet er een bord op en doe hier de volgende laag rolletjes op, enz. Eindig met een bord en verzwaar dit met bijv een met water gevulde kom.
Nu giet je er naar wens wijn en citroensap bij (ik doe halve liter wijn en twee citroenen) en je vult aan met water totdat het bovenste bord onderstaat.
Breng het aan de kook, en laat het 1-1,5 uur zacht pruttelen.
Succes met afgieten

Ze zijn vreselijk lekker, en niet moeilijk om te maken (reken op 10% verlies door loslatende en dientengevolge soppige rolletjes).
Wel vraag ik me elke keer weer af waarom het me in hemelsnaam een halve middag kost, alles bij elkaar. Kruiden hakken, prutje maken is niet extreem veel werk, maar het rollen wel....