het staat immers geschreven nietwaar?quote:Op vrijdag 7 december 2007 10:54 schreef koningdavid het volgende:
Tuurlijk heeft hij bestaan.
Zo kan je alles wegredeneren uit de historie.quote:Op vrijdag 7 december 2007 11:01 schreef Bog het volgende:
[..]
het staat immers geschreven nietwaar?
in een heilig geschrift ook nog es
nah, klaar als een klontje
Nee, feitelijk waren er veertien. Eerst de twaal7f waarmee hij drie jaar lang optrok. Judas Iskariot verraadde hem en hing zichzelf op. Mattias wordt, na Jezus' dood, door de overige apostelen gekozen als zijn opvolger, da's dus dertien. Paulus wordt daarna door (een verschijning van) Jezus zelf geroepen als opostel. En toen waren er veertien. Als je het na wil lezen: Handelingen 1 en 9.quote:Op vrijdag 7 december 2007 11:55 schreef Semisane het volgende:
Wellicht hoort het niet in dit topic, maar ik dacht dat de Apostelen enkel die 12 waren die tijdens Jezus zijn leven hem op de voet volgde. Dan neem ik even aan dat er een historische Jezus heeft bestaan
Of is iedereen die een evangelie schreef over Jezus een apostel?
Och laat ook maar...ff googlen doet wonderen.![]()
http://nl.wikipedia.org/wiki/Apostel
In Handelingen 1 hangt Judas zichzelf niet op, zover ik weetquote:Op vrijdag 7 december 2007 21:25 schreef LoudGirl het volgende:
[..]
Nee, feitelijk waren er veertien. Eerst de twaal7f waarmee hij drie jaar lang optrok. Judas Iskariot verraadde hem en hing zichzelf op. Mattias wordt, na Jezus' dood, door de overige apostelen gekozen als zijn opvolger, da's dus dertien. Paulus wordt daarna door (een verschijning van) Jezus zelf geroepen als opostel. En toen waren er veertien. Als je het na wil lezen: Handelingen 1 en 9.
Dit is toch Wetenschap, Filosofie en Levensbeschouwing? Ergens wel of juist niet in geloven neemt niet weg dat het verrichten van verder onderzoek niet boeiend is. Volgens de Bijbel heeft Paulus diverse martelingen ondergaan in gevangenissen, maar vond hij toch vreugde omwille van Christus.quote:Op vrijdag 7 december 2007 11:20 schreef Triggershot het volgende:
Wat is dat toch tegenwoordig met 'X' heeft wel/niet bestaan. Geloof je in betreffende, prima. Geloof je niet in betreffende ook prima, maar wat boeit het dan?
Laatst kwam er nog iemand die zei dat Mohammed nooit heeft bestaan omdat hij dacht dat hij een Jezus-messiaansachtig figuur was in de Islam die werd aanbeden. Lees je gewoon in en als je het aannemelijk vindt prima, zo niet, no harm done lijkt me, maar een gelovige zal je toch niet overtuigen dat hij niet heeft bestaan.
Interesseert mij ook niet.quote:Op vrijdag 7 december 2007 11:20 schreef Triggershot het volgende:
Wat is dat toch tegenwoordig met 'X' heeft wel/niet bestaan. Geloof je in betreffende, prima. Geloof je niet in betreffende ook prima, maar wat boeit het dan?
Laatst kwam er nog iemand die zei dat Mohammed nooit heeft bestaan omdat hij dacht dat hij een Jezus-messiaansachtig figuur was in de Islam die werd aanbeden. Lees je gewoon in en als je het aannemelijk vindt prima, zo niet, no harm done lijkt me, maar een gelovige zal je toch niet overtuigen dat hij niet heeft bestaan.
Want? Argumenten? Bewijzen??quote:Op vrijdag 7 december 2007 10:54 schreef koningdavid het volgende:
Tuurlijk heeft hij bestaan.
Omdat dan het christendom zn macht houd. Men kan niet gaan zeggen, ja misschien heeft paulus wel niet bestaan. Want dan gaan mensen twijfelen en dan verliezen ze hun macht.quote:Op vrijdag 7 december 2007 11:07 schreef koningdavid het volgende:Zo kan je alles wegredeneren uit de historie.
Laat ik het zo stellen: waarom zou hij niet hebben bestaan? Waarom zou hij zijn verzonnen?
quote:
Wie heeft Paulus dan verzonnen en waarom? Waarom schrijft iemand brieven onder het gezag van iemand die nooit bestaan heeft?quote:Op vrijdag 7 december 2007 23:44 schreef Bart1984 het volgende:
[..]
Omdat dan het christendom zn macht houd. Men kan niet gaan zeggen, ja misschien heeft paulus wel niet bestaan. Want dan gaan mensen twijfelen en dan verliezen ze hun macht.
Paulus zou omgekomen zijn bij dezelfde vervolgingen van Keizer Nero ergens tussen 64 en 67 n.c. Paulus zou onthoofd zijn en Petrus omgekeerd gekruisigd.quote:Op vrijdag 7 december 2007 12:18 schreef katerwater het volgende:
Van paulus weet ik het niet, maar petrus wel. Hij heeft naar rome gereisd en is daar omgekomen bij de eerste christenvervolgingen.
De historicus Lukas beschrijft dat Paulus op vijandige voet leefden met de Romeinse autoriteiten en al verschillende malen is opgepakt. Aangezien de chronologie van Handelingen stopt rond 60 n.c. staat daar niks beschreven over de dood van Paulus. Maar we weten wel uit andere bronnen (o.a. Tacitus) dat Nero christenen vervolgde en dat onder zijn gezag Paulus vermoedelijk vermoord is. Dit bevestigen de overleveringen van de vroege kerk en o.a. Eusebius.quote:Op vrijdag 7 december 2007 23:04 schreef sempron2400 het volgende:
Mijn vraag is eigenlijk meer ook of er historische argumenten zijn aan te voeren of hij die martelingen etc. inderdaad heeft ondergaan.
wie is de historische Lukas ? Heb je het nu over die van het evangelie.quote:Op vrijdag 7 december 2007 23:56 schreef koningdavid het volgende:
[..]
De historicus Lukas beschrijft dat Paulus op vijandige voet leefden met de Romeinse autoriteiten en al verschillende malen is opgepakt. Aangezien de chronologie van Handelingen stopt rond 60 n.c. staat daar niks beschreven over de dood van Paulus. Maar we weten wel uit andere bronnen (o.a. Tacitus) dat Nero christenen vervolgde en dat onder zijn gezag Paulus vermoedelijk vermoord is. Dit bevestigen de overleveringen van de vroege kerk en o.a. Eusebius.
Dit klinkt zeer plausibel en er is dan ook weinig reden voor historici om hieraan te twijfelen.
Uit het bestuderen van de schrijfsels van Lukas blijkt dat hij een uitmuntend historicus is die weet waar hij over schrijft. Niet een type dat iemand als Paulus zou gaan 'verzinnen'...quote:Op zaterdag 8 december 2007 09:39 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
wie is de historische Lukas ? Heb je het nu over die van het evangelie.
En waarschijnlijk heb je het over bevooroordeelde historici. Of althans historici die jouw kant van het verhaal bevestigen. Maar niet getreurd, die fout begaan meerdere mensen.
Ben het hier uiteindelijk wel mee eens. Geldt voor mij met Jezus trouwens. Vind het aannemelijk dat hij bestaan heeft, maar zoals hij staat beschreven in de evangeliën beschouw ik eerder als geloofsgetuigenis dan biografie.quote:Op vrijdag 7 december 2007 12:18 schreef katerwater het volgende:
Volgens mij heeft paulus echt bestaan, maar is zijn leven, zoals het in de bijbel geschreven staat, gespekt met fictie.
De vraag is maar of die brieven ook daadwerkelijk door hem geschreven zijn en dat geldt ook voor de evangeliën. Je moet beseffen dat in die tijd copyright, plagiaat of portretrechten niet bijzonder ver ontwikkeld waren waardoor gemakkelijk hier en daar aanpassingen zijn gemaakt. Niet te vergeten dat mensen Paulus zijn naam misbruikten om zo gezag aan geschriften te verbinden.quote:Op vrijdag 7 december 2007 20:36 schreef Terpstra het volgende:
Ze hadden toch zijn graf gevonden? En wie heeft anders zijn brieven geschreven
In Handelingen 1:15-26 staat de verkiezing van Mattias als vervanger voor Judas Iskariot. De doos van Judas staat beschreven in Matteus 27:3-10.quote:Op vrijdag 7 december 2007 23:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
In Handelingen 1 hangt Judas zichzelf niet op, zover ik weet( en wordt het smeergeld ook niet gebruikt om een vreemdelingenkerkhof mee te bekostigen )
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |