Gezien de hoeveelheid niet-gelovige Iranezen hier in Nederland, acht ik de kans nihiel.quote:Op woensdag 5 december 2007 13:14 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Volgens mij was ze uit Iran afkomstig dus de kans dat ze Sjiitisch is, is vrij groot dan toch?
Ik zie een discrepantie.quote:Op woensdag 5 december 2007 13:11 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het verbod geldt voor alle afgoden, als zeg maar beeld wordt gemaakt van Mohammed om te vereren of een soort van 'geluk' van te verwachten dan is het haram volgens de Koran. Net zoals hoe het bij Jezus is gegaa zeg maar, overgaan tot vereren.. Afbeelden van God is per definitie haram.
Wat natuurlijk vrij hypocriet is, is dat dezelfde mensen die toen schopte nu om het hardst roepen dat we respect voor de Islam moeten hebben.quote:Op woensdag 5 december 2007 13:09 schreef Boris_Karloff het volgende:
In het verleden is het christelijke geloof ook geschoffeerd door allerlei groeperingen. Hetzelfde gebeurt nu met de islam, so be it.
Ja, want er is maar 1 Sjiitische stroming natuurlijk :S. Kom op zeg, ze kan toch weggegaan zijn omdat de manier waarop de islam beleid wordt in Iran haar niet aanstond. Maakt haar toch niet minder moslim?quote:Op woensdag 5 december 2007 13:15 schreef Triggershot het volgende:
Dan was ze in Iran gebleven, dan was de revolutie een zegen voor haar.
Afbeelden van Mohammed met doel om het te vereren is afgoderij en therefore haram. Afbeelden van God is haram wat de intentie van je ook moge zijn.quote:Op woensdag 5 december 2007 13:18 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik zie een discrepantie.
Op de eerste plaats spits je het toe op het afbeelden voor verering en afgoderij, daarna zeg je dat het per definitie haram is.
Says who?quote:Op woensdag 5 december 2007 13:19 schreef Triggershot het volgende:
Afbeelden van Mohammed met doel om het te vereren is afgoderij en therefore haram. Afbeelden van God is haram wat de intentie van je ook moge zijn.
Er is volgens mij geen enkele stroming bekend waarin de Profeet afgebeeld wordt als homo.quote:Op woensdag 5 december 2007 13:19 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ja, want er is maar 1 Sjiitische stroming natuurlijk :S. Kom op zeg, ze kan toch weggegaan zijn omdat de manier waarop de islam beleid wordt in Iran haar niet aanstond. Maakt haar toch niet minder moslim?
Het zijn de soenieten die meerdere wetscholen kennen. De Shia opzich is een stroming, Shiat Ali weetje wel, stroming van Ali. Iemand die Ali en Mohammed als Homo afbeeld hoort bij Shia of Ali of Mohammed?quote:Op woensdag 5 december 2007 13:19 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ja, want er is maar 1 Sjiitische stroming natuurlijk :S. Kom op zeg, ze kan toch weggegaan zijn omdat de manier waarop de islam beleid wordt in Iran haar niet aanstond. Maakt haar toch niet minder moslim?
Da's het mooie dan. Die afbeeldingen waar moslims zo pissig over worden zijn absoluut niet bedoeld om te vereren.quote:Op woensdag 5 december 2007 13:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Afbeelden van Mohammed met doel om het te vereren is afgoderij en therefore haram. Afbeelden van God is haram wat de intentie van je ook moge zijn.
Alsof dat belangrijk is. Er zijn tal van afbeeldingen van Mohammed gedurende de eeuwen vervaardigd.quote:Op woensdag 5 december 2007 13:14 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Volgens mij was ze uit Iran afkomstig dus de kans dat ze Sjiitisch is, is vrij groot dan toch?
Wellicht dat het hier niet specifiek gaat om het feit dat Mohammed afebeeld is, maar de manier waarop. Je bent het probleem nu aan het maskeren namelijk.quote:Op woensdag 5 december 2007 13:22 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Alsof dat belangrijk is. Er zijn tal van afbeeldingen van Mohammed gedurende de eeuwen vervaardigd.
Nu is het simpelweg een kunstuiting en een boodschap over hypocrisie. Het maakt werkelijk geen donder uit of de kunstenares belijdend gelovig is of niet.
Cant argue with that.quote:Op woensdag 5 december 2007 13:22 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Da's het mooie dan. Die afbeeldingen waar moslims zo pissig over worden zijn absoluut niet bedoeld om te vereren.
Ah, maar daar is het kunst voor hè. Wat ik wil zeggen is dat jij niet in haar hoofd kunt kijken. Misschien gelooft ze nog wel in Allah en Mo' etc. Kun jij niet echt bepalen lijkt me.quote:Op woensdag 5 december 2007 13:21 schreef Mutant01 het volgende:
Er is volgens mij geen enkele stroming bekend waarin de Profeet afgebeeld wordt als homo.
Wetenschappelijke studies wijzen uit, dat tot redelijk recent het volstrekt gangbaar was afbeeldingen van Mohammed te maken.quote:
Maar dat maakt de expressie niet minder lelijk, stom of ernstig in de ogen van anderen. Dus het recht om te klagen of om te menen dat het een belediging is, staat als een huis. Dat wat ze had willen zeggen, had ze ook op een andere kunstzinnige manier kunnen doen.quote:Op woensdag 5 december 2007 13:25 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ah, maar daar is het kunst voor hè. Wat ik wil zeggen is dat jij niet in haar hoofd kunt kijken. Misschien gelooft ze nog wel in Allah en Mo' etc. Kun jij niet echt bepalen lijkt me.
Daarbij snap ik wel wat ze wil zeggen met die foto's en dat is niet dat ze Mohammed als homo wil afbeelden.
Je zegt wellicht, maar en passent toch veroordelen.quote:Op woensdag 5 december 2007 13:23 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wellicht dat het hier niet specifiek gaat om het feit dat Mohammed afebeeld is, maar de manier waarop. Je bent het probleem nu aan het maskeren namelijk.
Je kan wellicht ook vervangen door aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. Doet niets af aan mijn betoog.quote:Op woensdag 5 december 2007 13:31 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Je zegt wellicht, maar en passent toch veroordelen.
Over welk probleem spreek je dan als je het hebt over het probleem maskeren? (En een regel typen is geen betoog).quote:Op woensdag 5 december 2007 13:33 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je kan wellicht ook vervangen door aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. Doet niets af aan mijn betoog.
Dan moet je dat zeggen/typen. En daarna (het liefst) staven.quote:Op woensdag 5 december 2007 13:33 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je kan wellicht ook vervangen door aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. .
Mijn betoog omvat al mijn posts binnen dit topic natuurlijk. Het probleem is de manier van expressie heden ten dagen van zelbenoemde kunstenaars.quote:Op woensdag 5 december 2007 13:35 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Over welk probleem spreek je dan als je het hebt over het probleem maskeren? (En een regel typen is geen betoog).
Maar er is niets wat haar dwingt om het op een andere manier te doen. Dat moeten de moslims ook accepteren.quote:Op woensdag 5 december 2007 13:31 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Maar dat maakt de expressie niet minder lelijk, stom of ernstig in de ogen van anderen. Dus het recht om te klagen of om te menen dat het een belediging is, staat als een huis. Dat wat ze had willen zeggen, had ze ook op een andere kunstzinnige manier kunnen doen.
Staven is niet zo moeilijk, gezien jij het bewijs al hebt geleverd. Omtrent eerdere afbeeldingen die de Profeet Mohammed bevatten, zijn lang niet zulke extreme meningen geweest. Dat komt omdat deze niet iets actueel maatschappelijks aandroegen, maar duidelijk afgebakend religie als doel hadden.quote:Op woensdag 5 december 2007 13:36 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dan moet je dat zeggen/typen. En daarna (het liefst) staven.
Er is niets wettelijks aan te dragen om het te dwingen nee. Maar naar mijn mening wel menselijk moreel, fatsoenlijk. Dat dat verschilt per persoon is natuurlijk waar. Maar dat neemt niet weg dat er toch zoiets bestaat als een wellicht vage, gemene deler als het gaat om fatsoen.quote:Op woensdag 5 december 2007 13:39 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Maar er is niets wat haar dwingt om het op een andere manier te doen. Dat moeten de moslims ook accepteren.
Ik kom terug op wat ik zei, het maken van afbeeldingen in de Islam is per definitie haram, in alle gevallen.quote:Op woensdag 5 december 2007 13:30 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Wetenschappelijke studies wijzen uit, dat tot redelijk recent het volstrekt gangbaar was afbeeldingen van Mohammed te maken.
En hij bepaald hoe je je geloof moet belijden?quote:Op woensdag 5 december 2007 13:23 schreef Triggershot het volgende:
Ben je nu aan het etteren?
De hadith zelf misschien?
Hadith?quote:Op woensdag 5 december 2007 13:44 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
En hij bepaald hoe je je geloof moet belijden?
Nu is Sooreh Hera een zelfbenoemde kunstenaar.quote:Op woensdag 5 december 2007 13:38 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Mijn betoog omvat al mijn posts binnen dit topic natuurlijk. Het probleem is de manier van expressie heden ten dagen van zelbenoemde kunstenaars.
Ach, ik weet het niet... De samenlevingen waarin je je niets hoeft aan te trekken van de gevoeligheden van anderen, zijn meestal de fatsoenlijkste... Dát fatsoen vind ik veel belangrijker dan een eenvormige moraal omtrent fatsoensnormen.quote:Op woensdag 5 december 2007 13:43 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Er is niets wettelijks aan te dragen om het te dwingen nee. Maar naar mijn mening wel menselijk moreel, fatsoenlijk. Dat dat verschilt per persoon is natuurlijk waar. Maar dat neemt niet weg dat er toch zoiets bestaat als een wellicht vage, gemene deler als het gaat om fatsoen.
Dat boeit me niet, maar je zegt ergens dat ze een moslim is en ik zeg dat jij dat niet kunt bepalen tenzij je in d'r hoofd kunt kijken of ze openlijk heeft toegegeven dat ze iets anders is (wat ze bij mijn weten niet heeft gedaan).quote:Op woensdag 5 december 2007 13:31 schreef Mutant01 het volgende:
Maar dat maakt de expressie niet minder lelijk, stom of ernstig in de ogen van anderen. Dus het recht om te klagen of om te menen dat het een belediging is, staat als een huis. Dat wat ze had willen zeggen, had ze ook op een andere kunstzinnige manier kunnen doen.
En dat is volgens jou volgens de Koran of consensus binnen de Islam?quote:Op woensdag 5 december 2007 13:43 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik kom terug op wat ik zei, het maken van afbeeldingen in de Islam is per definitie haram, in alle gevallen.
Als je mijnsinsziens zulke amateurs in dienst neemt, dan ben je wel een amateurclubje. Maar dat is slechts mijn mening natuurlijk.quote:Op woensdag 5 december 2007 13:44 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Nu is Sooreh Hera een zelfbenoemde kunstenaar.
Dat is nergens op gebaseerd.
Het Haag Gemeentemuseum is geen amateurclubje.
En consensus (idjma) binnen de Islam die door een hadith wordt tegengesproken is ongeldig verklaard binnen Islamitisch jurisprudentie. Je wilt de hadith hebben?quote:Op woensdag 5 december 2007 13:46 schreef damian5700 het volgende:
[..]
En dat is volgens jou volgens de Koran of consensus binnen de Islam?
Het was andersom, je gaat er praktisch per definitie van uit dat het om een moslima gaatt omdat ze uit Iran komt. De praktijk wijst echter uit dat het juist niet het geval is. Zie Afshin Ellian, Ehsan Jami etc. Ik betwijfel dat zeer.quote:Op woensdag 5 december 2007 13:46 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Dat boeit me niet, maar je zegt ergens dat ze een moslim is en ik zeg dat jij dat niet kunt bepalen tenzij je in d'r hoofd kunt kijken of ze openlijk heeft toegegeven dat ze iets anders is (wat ze bij mijn weten niet heeft gedaan).
Niet echt letterlijk in de Koran dus...quote:Op woensdag 5 december 2007 13:44 schreef Triggershot het volgende:
Hadith?
Van wie Komt de Koran?quote:Op woensdag 5 december 2007 13:48 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Niet echt letterlijk in de Koran dus...
Weet ik ff genoeg ^_^
Daar geloof ik niets van. Het is juist aan kunstenaars om de bestaande status quo in twijfel te trekken en stof te geven tot nadenken.quote:Op woensdag 5 december 2007 13:43 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Er is niets wettelijks aan te dragen om het te dwingen nee. Maar naar mijn mening wel menselijk moreel, fatsoenlijk. Dat dat verschilt per persoon is natuurlijk waar. Maar dat neemt niet weg dat er toch zoiets bestaat als een wellicht vage, gemene deler als het gaat om fatsoen.
Maar dat zijn dan ook meestal geen koene voorvechters van het vrije woord.quote:Op woensdag 5 december 2007 13:48 schreef Verbal het volgende:
Stel nou, hè? Stel... dat een, zeg, Marokkaanse kunstenaar een beeld zou maken van een naakte Wilders die in zijn kont wordt genaaid door een stevige gast met een 'mediterraan uiterlijk'...
Volgens mij zouden alle FOK!-bruinhempjes te hoop lopen over 'respect'
V.
Dat zien ze zelf anders.quote:Op woensdag 5 december 2007 13:50 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Maar dat zijn dan ook meestal geen koene voorvechters van het vrije woord.
Nee, maar ik typte dus eerder:quote:Op woensdag 5 december 2007 13:47 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En consensus (idjma) binnen de Islam die door een hadith wordt tegengesproken is ongeldig verklaard binnen Islamitisch jurisprudentie. Je wilt de hadith hebben?
Dat blijft dus overeind?quote:Op woensdag 5 december 2007 13:05 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik zeg, dat ik heb begrepen dat het verbod niet berust op koranische verzen maar op consensus.
Dat de koran het afbeelden niet uitdrukkelijk verbiedt en dat de desbetreffende afbeeldingen in de sjiitische processie gewoon worden gebruikt.
Tuurlijk hoef jij daar niets van te geloven. Wat mijnsinsziens een kunstenaar een kunstenaar maakt, is dat hij of zij juist binnen de status quo dergelijke problematiek op een kunstzinnige doch fatsoenlijke manier naar buiten kan brengen door de status quo te blijven handhaven. Dat zijn echte kunstenaars.quote:Op woensdag 5 december 2007 13:49 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Daar geloof ik niets van. Het is juist aan kunstenaars om de bestaande status quo in twijfel te trekken en stof te geven tot nadenken.
Het blijkt dus, dat het in dit geval ook nodig is.
Word ik nu gewoon oud of watquote:Het comité wil waar mogelijk respect voor de islam eisen.
Als mens mag je altijd een minimum van respect eisen. Bij "krijgen" ben je afhankelijk van de gemoedstoestand van de ander, dat lijkt mij niet wenselijk.quote:Op woensdag 5 december 2007 13:52 schreef FJD het volgende:
[..]
Word ik nu gewoon oud of watRespect krijg je, respect eisen is een zwaktebod.
De vraag is eerder of een museumdirecteur als gevolg daarvan om politieke redenen zo'n expositie zou censureren, nadat hij deze om artistieke redenen heeft geselecteerd.quote:Op woensdag 5 december 2007 13:48 schreef Verbal het volgende:
Stel nou, hè? Stel... dat een, zeg, Marokkaanse kunstenaar een beeld zou maken van een naakte Wilders die in zijn kont wordt genaaid door een stevige gast met een 'mediterraan uiterlijk'...
Volgens mij zouden alle FOK!-bruinhempjes te hoop lopen over 'respect'
V.
Ja maar Hadith is wat anders dan de Koran. Hadith is interpretatie (dank u, wikipedia). Zolang er niet letterlijk zwart op wit in de Koran staat: "Gij zult nooit of te nimmer afbeeldingen maken van de Profeet, Allah en alles wat daarbij hoort", staat er dus eigenlijk niks vast.quote:
Nope, helaas.. grondlegger van de Shia wereld Imam Aliquote:Op woensdag 5 december 2007 13:51 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Nee, maar ik typte dus eerder:
[..]
Dat blijft dus overeind?
Geen foto die je tegenkomt mag je heel laten.quote:Abu'l-Hayyaj al-Asadi told that 'Ali (b. Abu Talib) said to him: Should I not send you on the same mission as Allah's Messenger (may peace be upon him) sent me? Do not leave an image without obliterating it, or a high grave without levelling It. This hadith has been reported by Habib with the same chain of transmitters and he said: (Do not leave) a PICTURE without obliterating it.
quote:Op woensdag 5 december 2007 13:51 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Tuurlijk hoef jij daar niets van te geloven. Wat mijnsinsziens een kunstenaar een kunstenaar maakt, is dat hij of zij juist binnen de status quo dergelijke problematiek op een kunstzinnige doch fatsoenlijke manier naar buiten kan brengen door de status quo te blijven handhaven. Dat zijn echte kunstenaars.
Over smaakt valt niet te twisten. Er is echter een waaier van kunst uitingen mogelijk om een bestaande toestand kritisch te benaderen en mensen stof tot nadenken te geven en de status quo tot zelfreflectie te dwingen.quote:Op woensdag 5 december 2007 13:51 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Tuurlijk hoef jij daar niets van te geloven. Wat mijnsinsziens een kunstenaar een kunstenaar maakt, is dat hij of zij juist binnen de status quo dergelijke problematiek op een kunstzinnige doch fatsoenlijke manier naar buiten kan brengen door de status quo te blijven handhaven. Dat zijn echte kunstenaars.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |