Zeer tof spel. Met Duitsland, de VS of de USSR spelen is wel leuk, maar ook wat makkelijk. Maar het is toch altijd weer vermakelijk. De enige mod die ik gebruik is SMEP, die simpelweg een hoop events toevoegt voor de historische context. Bij SMEP zitten voor de meeste landen "surrender events", zodat je niet zomaar de hele wereld bezet kunt houden met b.v. Duitsland. Enige nadeel is dat je daardoor wel b.v. Engeland als puppet kunt krijgen, wat het spel veel te makkelijk maakt.
Met Duitsland spelen is i.i.g. het leukste, omdat je alle kanten opkunt. Hoever je komt is helemaal afhankelijk van je eigen keuzes en strategie, en je moet altijd een paar jaar vooruitdenken (zonder dat je het overweldigende industriële voordeel van de VS hebt, waarmee dat niet zo moeilijk is).
quote:
Op woensdag 23 september 2009 20:52 schreef Ares. het volgende:Hoi, bedankt voor alle hulp, ben een hoop te weten gekomen :-) Het enige wat ik me nog afvraag: hoe kan k save's weer wissen ?? En bedoelde je het knopje met dat zwarte en groene mannetje ?? ( want hoe ik daarmee legers verspreid weet ik nog niet ) Hoe maak ik trouwens nieuwe alliantiegenoten ?? ( als ik ze een aanzoek doe weigeren ze altijd )
Dat waren geloof ik wel de laatste resterende vragen :-)
Saves kun je niet vanuit het spel wissen. Maar je kunt wel in Windows naar C:\Program Files\Paradox Interactive\Doomsday\scenarios\save games gaan, daar staan ze allemaal. Dan kun je de games verwijderen die je niet meer speelt.
Legergroepen opsplitsen doe je zo:
![]()
Klik op het zwarte en groene mannetje...
![]()
...en klik op het plusteken voor elke divisie die je in een nieuwe legergroep wilt doen.
Allianties maken in HoI2/Doomsday is vaak lastig, en wel enigszins realistisch. Franco zal bijvoorbeeld niet bij de As gaan zolang de Engelsen nog een bedreiging vormen. Communist China sluit doorgaans ook niet aan bij de Comintern, vanwege de conflicten binnen de communistische beweging. Sommige landen hebben pas een kleine kans om zich bij je aan te sluiten als je relaties heel goed zijn (gebruik hiervoor "Influence Nation"), voor anderen moeten eerst bepaalde voorwaarden voldaan zijn. Weer andere landen sluiten zich bij je aan via een event. Hieronder een aantal voorbeelden voor als je met Duitsland speelt:
- Ik meen dat er een event is om Italië bij de As te krijgen, als je het grootste deel van Frankrijk hebt. Anders kun je het zelf proberen als je Parijs hebt veroverd.
- Roemenië en Finland kun je erbij halen als je met de Sovjetunie in oorlog bent. Roemenië kun je ook overhalen als de Russen Moldavië hebben ingepikt d.m.v. een event rond 1940/41.
- Bulgarije kun je erbij halen als je met Joegoslavië in oorlog bent (dan kunnen zij Macedonië inpikken).
De events geven ook een aantal mogelijke bondgenoten: bij het verdelen van Tsjechoslowakije kun je ervoor kiezen om Slowakije aan de Hongaren te geven, die worden dan je bondgenoot. Als je Hongarije blijft steunen, worden ze best wel sterk en kun je "Military Control" gebruiken om alle Hongaarse troepen aan het Oostfront in te zetten, de Atlantische stranden te bewaken, of bezette gebieden in Polen versterken tegen de partizanen. Je kunt bij de annexatie van Tsjechoslowakije ook voor een onafhankelijk Slowakije gaan, maar dat is vrij waardeloos. Je kunt eerder al de Tsjechen als bondgenoot nemen, rond het verdrag van München, maar Tsjechië is een "national province", dus kun je ze beter gewoon annexeren en al hun industrie voor jezelf nemen.
Je kunt in plaats van de Anschluss ervoor kiezen om Oostenrijk als bondgenoot te nemen, maar ook dat is vrij zinloos. Na de oorlog met Joegoslavië krijg je wel een event om Kroatië onafhankelijkheid te geven, dat is wel handig, weer wat minder gebieden vol partizanen. Je kunt zelfs een bondgenootschap met de Russen voorstellen rond het Molotov-Ribbentroppact (Unholy Alliance), maar de Russen weigeren dit altijd. Als ze wel accepteren, dan heeft de AI zoveel moeite met de situatie dat het eigenlijk niet zoveel oplevert, want dan zetten ze hun troepen altijd op de verkeerde plaats neer.
Franco kun je als bondgenoot krijgen als je
tijdens de Spaanse Burgeroorlog goede banden met hem krijgt (200). Daarna lukt het meestal niet. Als je Gibraltar wilt kun je beter gewoon Spanje aanvallen, wie er ook de macht heeft. Andere landen die een redelijke kans (meer dan 10% met relations 200) hebben zijn Portugal, Argentinië, Turkije (vóór de dood van Ataturk in 1938), Joegoslavië, Japan (niet aan te raden totdat je de USSR verslagen hebt), Griekenland en Afghanistan.