abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 juni 2008 @ 16:59:16 #126
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_59339768
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 15:26 schreef Monolith het volgende:

[..]

Nadeel bij het trainen van neurale netwerken in Matlab is wel dat je per sessie weer gezellig een kwartier tot half uur koffie kunt gaan drinken.
Wat is precies het segmenteren in de context van laesies eigenlijk?
MS patienten krijgen in de loop van de tijd een soort lidtekens in de witte massa in de hersenen (en centraal zenuwstelsel).

Zoiets dus.

Nou moet atm een radioloog handmatig al de plakjes van een scan doorzoeken en handmatig aangeven waar die plekken zitten. Dat proberen wij en 27 andere teams nu te automatiseren Begin september wordt een congres over medical imaging gehouden in New York. Van al die 27 teams wordt daar gekeken wiens methode het beste werkt

En dan nu het on topic gedeelte Ik gebruik dus een genetisch algoritme om het bias field te corrigeren. Dat doe ik door een populatie van willekeurige modellen te genereren. Elk model bestaat uit een 9x9 grid met willekeurige waarden tussen 0.5 en 1.5. Het script pakt telkens 3 willekeurige modellen uit de pool. Deze worden tot het formaat van een plak uit de dataset geïnterpoleerd en vermenigvuldigt met die zelfde plak. Het model dat het minst scherpe histogram oplevert wordt gewist en vervangen door een gemuteerde kruising van de 2 anderen. Stop ze alle 3 de pool weer in en herhaal dit
(geïnspireerd op het "Evolution is a blind watchmaker" filmpje )

Het zijn uiteindelijk maar een paar regels code maar verbazend effectief. De kracht van evolutie

Dat levert dit op
voor:

na:

Na is wel iets donkerder, maar dat is voor de classifier niet zo erg. Dat wordt ergens nog een keer genormaliseerd voor alle proefpersonen. Het is grotendeels egaal. Dat is nu even belangrijker
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_59351017
Ben benieuwd hoe jullie het doen in vergelijking met de andere teams. Houd ons op de hoogte zou ik zeggen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_59353111
Interessant dit alles, maar ik kan er nauwelijks op reageren, slechts meelezen.
Soms besef ik hoe weinig ik weet van heel veel dingen, zoals nu bij het meelezen.
Ik heb wel dat ik ook heel erg in de potentie van evolutionaire principes geloof.

Groet
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_59555842
Interessant artikel in Science:
quote:
Natural Selection Shapes Genome-Wide Patterns of Copy-Number Polymorphism in Drosophila melanogaster
J. J. Emerson, Margarida Cardoso-Moreira, Justin O. Borevitz, Manyuan Long

The role that natural selection plays in governing the locations and early evolution of copy-number mutations remains largely unexplored. We used high-density full-genome tiling arrays to create a fine-scale genomic map of copy-number polymorphisms (CNPs) in Drosophila melanogaster. We inferred a total of 2658 independent CNPs, 56% of which overlap genes. These include CNPs that are likely to be under positive selection, most notably high-frequency duplications encompassing toxin-response genes. The locations and frequencies of CNPs are strongly shaped by purifying selection, with deletions under stronger purifying selection than duplications. Among duplications, those overlapping exons or introns, as well as those falling on the X chromosome, seem to be subject to stronger purifying selection.
Science
  vrijdag 20 juni 2008 @ 18:12:51 #130
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_59555905
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 18:09 schreef Monolith het volgende:
Interessant artikel in Science:
[..]

Science
Ik snap veel, maar dit is me iets te technisch. Kan je dit vertalen in Jip en Janneketaal?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_59565986
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 18:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik snap veel, maar dit is me iets te technisch. Kan je dit vertalen in Jip en Janneketaal?
Ik zal morgen eens een poging wagen als ik tijd heb. Nu eerst maar eens naar de kroeg.
pi_59601761
CNPs hebben te maken met kopieen van bepaalde DNA sequenties in een genoom. Hier een korte definitie:
quote:
Differences in the numbers of copies of large DNA segments are an abundant source of genetic variation in humans (1, 2), mice (3), and flies (4). Because CNPs can create new genes, change gene dosage, reshape gene structures, and/or modify the elements that regulate gene expression, understanding their evolution is at the very heart of understanding how such structural changes in the genome contribute to the phenotypic evolution of organisms.
Het artikel gaat over de invloed van natuurlijke selectie op die CNPs. Er wordt ten eerste gemeld dat er een sterke filterende werking is t.o.v. deleties dan duplicaties en verder dat er op bepaalde posities in een genoom een sterkere filterende werking is t.o.v. CNPs waaronder dus onder andere in het X chromosoom.
  zondag 22 juni 2008 @ 21:14:20 #133
8369 speknek
Another day another slay
pi_59610977
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_59663561
Stoute bijen:
quote:
The all-female worker caste of the honey bee (Apis mellifera) is effectively barren in that workers refrain from laying eggs in the presence of a fecund queen. The mechanism by which workers switch off their ovaries in queenright colonies is pheromonally cued, but there is genetically-based variation among individuals: some workers have high thresholds for ovary activation, while for others the response threshold is lower. Genetic variation for threshold response by workers to ovary-suppressing cues is most evident in "anarchist" colonies in which mutant patrilines have a proportion of workers that activate their ovaries and lay eggs, despite the presence of a queen. In this study we use a selected anarchist line to create a backcross queenright colony that segregated for high and low levels of ovary activation. We used 191 informative microsatellite loci, covering all 16 linkage groups to identify QTLs for ovary activation and test the hypothesis that anarchy is recessively inherited. We reject this hypothesis, but identify four QTLs that together explain approximately 25% of the phenotypic variance for ovary activation in our mapping population. They provide the first molecular evidence for the existence of quantitative loci that influence selfish cheating behavior in a social animal.
PubMed
pi_59664983
Waarom ziet de mens eigenlijk in kleur?
pi_59665163
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 23:39 schreef Triggershot het volgende:
Omdat we trichromatische waarneming hebben. D.w.z. dat het menselijk oog drie soorten receptoren heeft die respectievelijk gevoelig zijn voor blauw, groen en rood. Deze zorgen simpel gezegd gezamenlijk voor de manier waarop wij kleuren waarnemen. Sommige insecten hebben vier soorten receptoren en kunnen daardoor ook ultraviolet waarnemen.
  dinsdag 24 juni 2008 @ 23:46:29 #137
pi_59665179
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 23:39 schreef Triggershot het volgende:
Veel dieren hebben betere overlevingskansen als ze kleur zien omdat ze eetbare zaken beter kunnen onderscheiden. Veel planten en dieren zijn felgekleurd om aan te geven dat ze giftig zijn of juist (seksueel) aantrekkelijk.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_59679457
Morgen een artikel in Nature over de evolutionaire transitie van vis naar viervoeter aldus Per Ahlberg. Ben benieuwd.
pi_59698041
quote:
Ventastega curonica and the origin of tetrapod morphology
Per E. Ahlberg, Jennifer A. Clack, Ervi macrns Luks caronevic carons, Henning Blom & Ivars Zupincedils caron

The gap in our understanding of the evolutionary transition from fish to tetrapod is beginning to close thanks to the discovery of new intermediate forms such as Tiktaalik roseae. Here we narrow it further by presenting the skull, exceptionally preserved braincase, shoulder girdle and partial pelvis of Ventastega curonica from the Late Devonian of Latvia, a transitional intermediate form between the 'elpistostegids' Panderichthys and Tiktaalik and the Devonian tetrapods (limbed vertebrates) Acanthostega and Ichthyostega. Ventastega is the most primitive Devonian tetrapod represented by extensive remains, and casts light on a part of the phylogeny otherwise only represented by fragmentary taxa: it illuminates the origin of principal tetrapod structures and the extent of morphological diversity among the transitional forms.
Nature
  donderdag 26 juni 2008 @ 11:53:41 #140
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_59701188
Hoi, ik heb een vraagje.

Ik ben de laatste tijd wat aan het lezen over evolutie, en nu vraag ik me af of Darwinisme nou wel of niet falsifieerbaar is. Ik heb deze FAQ van Talkorigins gelezen, maar ik ben er nog niet helemaal uit. Misschien dat het nog even moet bezinken, maar klopt het dat het wel of niet falsifieerbaar zijn van Darwinisme in weze staat of valt bij welke definitie van falsifieerbaarheid je aanhangt?
pi_59701446
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 11:53 schreef Terecht het volgende:
Hoi, ik heb een vraagje.

Ik ben de laatste tijd wat aan het lezen over evolutie, en nu vraag ik me af of Darwinisme nou wel of niet falsifieerbaar is. Ik heb deze FAQ van Talkorigins gelezen, maar ik ben er nog niet helemaal uit. Misschien dat het nog even moet bezinken, maar klopt het dat het wel of niet falsifieerbaar zijn van Darwinisme in weze staat of valt bij welke definitie van falsifieerbaarheid je aanhangt?
Ten eerste is 'darwinisme' een beetje een vreemde term. Ik neem aan dat je de evolutionaire biologie bedoelt. Dat is echter een vakgebied met een zeer uitgebreide verzameling feiten, hypotheses en theorieën.Misschien kun je duidelijker aangeven bij welke aspecten jij problemen ziet met betrekking tot falsificatie?
  donderdag 26 juni 2008 @ 12:19:49 #142
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_59701875
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 12:02 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ten eerste is 'darwinisme' een beetje een vreemde term. Ik neem aan dat je de evolutionaire biologie bedoelt. Dat is echter een vakgebied met een zeer uitgebreide verzameling feiten, hypotheses en theorieën.Misschien kun je duidelijker aangeven bij welke aspecten jij problemen ziet met betrekking tot falsificatie?
Wel, ik sprak laatst iemand die zei dat de evolutietheorie niet falsifieerbaar is. Toen ben ik eens op zoek gegaan wat daar nou van waar is, maar van de Talkorigins FAQ ben ik nog niet echt veel wijzer geworden . Als ik het goed begrepen heb, ligt het vooral aan welke criteria je aan het begrip falsifieerbaarheid wilt toekennen of evolutionaire biologie (Darwinian evolution?) falsifieerbaar is of niet.. Klopt dit, of zit ik er gruwelijk naast? Misschien is de vraagstelling wel iets te algemeen, maar zo bekend ben ik niet met de wetenschap achter evolutie .
  donderdag 26 juni 2008 @ 13:06:11 #143
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_59703066
Om te refereren aan het Tiktaalik-gerelateerde beest in de post van Monolith: uit de evolutietheorie werd voorspeld dat er dieren zouden moeten zijn geweest die intermediair waren tussen vis en vierpotig landdier. Men kon zelfs aangeven in wat voor aardlagen die dan gevonden zouden moeten worden. Dat is een voorspelling die gefalsificeerd kan worden: als het beest in eerdere of latere aardlagen op zou duiken, dan klopt er iets niet. Idem dito: één konijn in het precambrium en de hele handel mag op de schop.

Lijkt mij toch best falsificeerbaar, toch?
'Nuff said
  donderdag 26 juni 2008 @ 13:25:25 #144
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_59703636
In een simpele voorstelling van zaken wordt wel gezegd: evolutie is survival of the fittest, en degenen die overleven zijn de fittest. Dat levert niet veel op. Of, iets specifieker, evolutie voorspelt dat die soorten die het best aangepast zijn overleven, en daarom stellen we dat de soorten die nu leven het best aangepast zijn.

En dat laatste lijkt misschien een cirkel. Want de soorten die nu leven zijn omdat ze het best aangepast de overlevenden, en ze zijn dus het best aangepast. Nu is dat laatste niet helemaal waar, want evolutie zegt wel zeker iets over de type soorten die je zou kunnen aantreffen. En het is ook gedetailleerder. We verwachten niet dat er wezens rondlopen met de klauwen van een luipaard, de vleugels van een vogel en de snuit van een vis. Ook verwachten we geen nageslacht van een koe en een leeuw. Ook valt niet te verwachten dat er twee populaties met beesten zijn die in dezelfde niche leven, maar waar de ene soort op alle fronten beter is dan de andere soort: die eerst soort concurreert de tweede soort eruit – als zoiets gebeurt is dit een heel tijdelijke situatie.

En dan is er ook het voorbeeld van Doffy, hoe je evolutietheorie wel degelijk kunt gebruiken om voorspellingen te doen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 26 juni 2008 @ 13:40:18 #145
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_59704109
Thx voor de opheldering . Degene waarmee ik sprak zei dus ook dat evolutie een self-fulfilling prophecy is, maar dat ligt dus heel wat genuanceerder.
  donderdag 26 juni 2008 @ 13:46:21 #146
pi_59704279
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 13:40 schreef Terecht het volgende:
Thx voor de opheldering . Degene waarmee ik sprak zei dus ook dat evolutie een self-fulfilling prophecy is, maar dat ligt dus heel wat genuanceerder.
De tegenstanders zijn op zoek naar iets om een bepaald doel te bereiken. Evolutie heeft geen doel en daarom valt er niet veel te voorspellen. Het is een heel eenvoudig mechanisme en voor veel mensen is dat geen bevredigende verklaring voor "het wonder van het leven". Maar dat is een emotioneel/principieel standpunt, geen wetenschap.
pi_59704369
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 12:19 schreef Terecht het volgende:

[..]

Wel, ik sprak laatst iemand die zei dat de evolutietheorie niet falsifieerbaar is. Toen ben ik eens op zoek gegaan wat daar nou van waar is, maar van de Talkorigins FAQ ben ik nog niet echt veel wijzer geworden . Als ik het goed begrepen heb, ligt het vooral aan welke criteria je aan het begrip falsifieerbaarheid wilt toekennen of evolutionaire biologie (Darwinian evolution?) falsifieerbaar is of niet.. Klopt dit, of zit ik er gruwelijk naast? Misschien is de vraagstelling wel iets te algemeen, maar zo bekend ben ik niet met de wetenschap achter evolutie .

Dat zal die persoon ongetwijfeld van een of ander creationistisch websiteje geplukt hebben en ik gok niet dat hij zelf erg veel kennis van wetenschapsfilosofie heeft. Falsficatie is een handig hulpmiddel omdat de wetenschap haar theorieën op inductieve wijze opstelt. Dat wil zeggen dat men bijvoorbeeld in een aantal observaties een patroon herkent en hier een min of meer universeel geldende hypothese voor opstelt. Als we bijvoorbeeld opmerken dat een voorwerp van 1 kilo, een voorwerp van 10 kilo en een voorwerp van 100 kilo allemaal met dezelfde versnelling vallen, dan kunnen we de algemenere hypothese opstellen dat elk object ongeacht de massa met dezelfde versnelling valt. Dat is natuurlijk iets dat nooit volledig te testen valt. Deze hypothese doet echter de voorspelling dat wanneer ik een experiment uitvoer door een object te laten vallen en de versnelling meet deze aan een bepaalde waarde moet voldoen. Dat is dus de mogelijkheid om te falsificeren.

Ik gok dat betreffende persoon problemen heeft met het feit dat de evolutionaire biologie zich niet alleen bezighoudt met hoe evolutie op dit moment plaatsvindt, maar ook met hoe de hele geschiedenis van het leven heeft plaatsgevonden. Dat laatste kun je natuurlijk niet in een experiment testen. De theorie en mechanismen doen echter wel degelijk voorspellingen die gefalsificeerd kunnen worden. Dit zijn ten eerste al heel concrete voorspellingen over het verloop van de fossiele geschiedenis. Als er een fossiel van een homo sapiens wordt gevonden die 500 miljoen jaar oud blijkt te zijn, dan heeft de huidige evolutionaire biologie toch een aardig probleem.
  donderdag 26 juni 2008 @ 14:00:43 #148
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_59704754
Ik zal het haar eens vragen hoe ze aan haar wijsheden gekomen is.
pi_59705237
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 09:55 schreef Monolith het volgende:

[..]

Nature
Hier is overigens een discussie met de auteur van betreffende publicatie aan de gang waarin hij het een en ander uitlegt / verheldert.
  zondag 29 juni 2008 @ 15:39:31 #150
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_59773044
Net nadat Tiklaaktik twee nieuwe gaten heeft gemaakt om op te vullen met 'missing links', is er al weer eentje gedicht. Jammer genoeg zijn er nu weer twee nieuwe gaten...

Hopeloze business, dat evolutie...
Siamo Tutti Antifascisti!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')