abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55028280
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 09:49 schreef Re het volgende:
wat boeit het eigenlijk dat het archief materiaal is wat wordt ingestuurd?, ik bedoel wat boeit het daadwerkelijk? nee, echt, wat boeit het?
Niets. Ik bedoel, niks, nee echt, het maakt niet uit.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  dinsdag 4 december 2007 @ 09:59:12 #42
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_55028364
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 09:49 schreef Re het volgende:
wat boeit het eigenlijk dat het archief materiaal is wat wordt ingestuurd?, ik bedoel wat boeit het daadwerkelijk? nee, echt, wat boeit het?
Er zijn blijkbaar mensen die het niet kunnen uitstaan, controle willen over wat een ander doet en de waarden en normen die ze zelf bezitten willen opleggen aan anderen. Er zijn er zelfs die zodanig extreem zijn dat als ze al archief vermoeden dat ze een foto afkeuren.

Net zoals je valsspelen er nooit 100% kan uithalen, zo zal je photoshoppen en archief nooit kunnen uitbannen in een wedstrijd zoals die op dit forum is ingesteld.

Maar wat VV al zegt, door specifieke onderwerpen kan je archiefwerk wel grotendeels uitsluiten. "Fotografeer de krant van deze maand, met de datum goed zichtbaar" ,stuur de RAW op ter controle
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  dinsdag 4 december 2007 @ 10:03:59 #43
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_55028435
och..boeien...boeien...er wordt hier toch gesproken over leercurve..nou het lijkt me niet dat je iets leert van een foto van twee jaar oud.

*reikt alvast een paar kisten aan een FOT-er zodat ie lekker kan gaan schoppen.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_55028446
Ik vind het goed zoals het nu gaat.

Maar als alternatief kan ik me ook wel iets voorstellen bij wat Ynske zei. Je zou aan het begin van het jaar bijv. 20 onderwerpen kunnen vaststellen. De winnaar van de maand kiest dan uit dat rijtje wat het onderwerp van de volgende maand wordt.
pi_55028456
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 09:44 schreef Puckzzz het volgende:
misschien is het wel een idee om een soort van restrictie aan archiefwerk te verbinden. zeg...niet ouder dan drie maanden ofzo.

hoe controleer je dat dan? door te kijken in de EXIF, wanneer die niet bestaat pech...foto weg. moeten mensen maar gewoon 'save as' doen en niet 'save for web'
Hmm, enig idee hoe ik een EXIF toe kan voegen aan m'n analoge foto's?

dinsdag 4 december 2007 @ 10:07:44 #46
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_55028477
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 10:06 schreef k_man het volgende:

[..]

ja jij moet echt de ouderwetse krantmethode gebruiken.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_55028507
quote:

[..]

Met een EXIF-editor
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  dinsdag 4 december 2007 @ 10:16:39 #48
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_55028601
Specifiekere onderwerpen lijkt me een slim idee. Dat vraagt om nieuw materiaal vaak.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  dinsdag 4 december 2007 @ 10:17:10 #49
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_55028609
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 10:05 schreef k_man het volgende:
Ik vind het goed zoals het nu gaat.

Maar als alternatief kan ik me ook wel iets voorstellen bij wat Ynske zei. Je zou aan het begin van het jaar bijv. 20 onderwerpen kunnen vaststellen. De winnaar van de maand kiest dan uit dat rijtje wat het onderwerp van de volgende maand wordt.
De winnaar krijgt al een mooie prijs

Ik stel voor: Nummer 2 mag het onderwerp kiezen als een soort van troostprijs
De rest mag blij zijn met de punten die ze gekregen hebben.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  dinsdag 4 december 2007 @ 10:18:20 #50
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_55028629
quote:

[..]

Doet je scanner bij het digitaliseren.
pi_55029031
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 10:18 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Doet je scanner bij het digitaliseren.
Oh, nou dan scan ik die archieffoto's toch even opnieuw?
pi_55029318
waar komt in godsnaam die weerwil jegens archiefwerk vandaan?
wtf is daar nou mis mee
alsof het dan ineens maar een halve foto is, of helemaal geen foto is.
als er een leuk onderwerp langskomt, waar je toevallig nog dé perfecte foto voor hebt liggen, ín je archief, dan moet je die toch gewoon kunnen insturen?
een foto is een foto. of je die nu wel, of niet speciaal voor de wedstrijd hebt gemaakt. het is misschien net even wat leuker al iemand 'm speciaal voor de wedstrijd heeft gemaakt, maar m.i. maakt dat niks uit.

en dat er dan mensen zijn die er niet op reageren 'omdat het archief is' vind ik al helemaal verbazend, ik krijg daar echt zo'n 'neus in de lucht, ik ben beter dan jij *negeert*' gevoel bij.
ghezellig heur!
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  dinsdag 4 december 2007 @ 11:14:21 #53
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_55029657
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 10:57 schreef MissyMirjaM het volgende:

ghezellig heur!
ow dit is nog nix
  dinsdag 4 december 2007 @ 11:24:02 #54
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_55029871
Er is opzich niets mis met archief werk, als jij dat wilt inleveren prima.

Maar wat ik, en ik denk een aantal mensenmet mij, nu juist zo leuk vonden aan de oude opzet, is het onstaan van ideeen.

Je zag toen veel vaker dan nu mensen een idee uitwerken en verbeteren aan de hand van tips van anderen. In de huidige opzet is dat gewoon veel lastiger omdat sommige mensen al met een foto bezig zijn die pas drie maanden later aan de beurt komt.

Maar laat ik eens een vraag stellen: wat was er eigenlijk mis met de oude mannier? En hebben we dat nu inderdaad veranderd door het op de huidige mannier te doen?

Daarnaast moet ik zeggen dat ik de onderwerpen echt ruk waren ( de meesten dan) Veel te makkelijk en algemeen wat resulteerd in snapshots (veelal). Dit zeg ik niet om mij beter te voelen dan de rest. De onderwerpen nodigen gewoon niet uit tot creatief denken, wat voor mij de basis is van fotograferen. Iedereen kan tenslotte op een knopje drukken, zelden is er over nagedacht.

Ik denk dat we eerst maar eens moeten kijken naar welk doel we nastreven met deze wedstrijd. Daarna kunnen we kijken of de opzet goed is.

Mischien moeten we wel twee of drie wedstrijden per maand doen. Voor ieder wat wils.
  dinsdag 4 december 2007 @ 11:32:22 #55
79550 Ymke
your ghost
pi_55030022
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 10:57 schreef MissyMirjaM het volgende:

en dat er dan mensen zijn die er niet op reageren 'omdat het archief is' vind ik al helemaal verbazend, ik krijg daar echt zo'n 'neus in de lucht, ik ben beter dan jij *negeert*' gevoel bij.
ghezellig heur!
Dat zegt dan wat meer over jou dan over degene met een weerwil tegen archiefjes.
Ik heb wat tegen archiefjes en al duizend keer uitgelegd waarom , daar zit helemaal niets achter van me beter voelen dan een ander

Jammer dat dat zo opgevat moet worden

En volgens mij ben ik de enige met een weerzin tegen archiefjes
How I wish, how I wish you were here.
We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year,
pi_55030062
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 11:32 schreef Ymke het volgende:

En volgens mij ben ik de enige met een weerzin tegen archiefjes
volgens mij niet
  dinsdag 4 december 2007 @ 11:35:46 #57
79550 Ymke
your ghost
pi_55030078
Maar leg eens uit waarom jij dat gevoel dan hebt? Ik snap dat niet
pi_55030134
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 11:35 schreef Ymke het volgende:
Maar leg eens uit waarom jij dat gevoel dan hebt? Ik snap dat niet
is persoonlijk, dus voel je niet aangevallen, maar dat gevoel krijg ik erbij.
het creëert voor mij persoonlijk een vrij onprettige sfeer, alsof je te min bent als je archiefwerk gebruikt. zeker als mensen bewust niet op foto's gaan reageren omdat ze weten/vermoeden dat het archiefwerk is. ik (persoonlijk! )vind dat zelfs een beetje kinderachtig.
dat gevoel roept het bij mij dus op

iedere foto is een foto, en als je mooiste nou toevallig archiefwerk is, lekker boeien.
maargoed, ieder z'n ding, mij maakt het geen hol uit, de ander vindt het blijkbaar vreselijk.
  dinsdag 4 december 2007 @ 11:39:04 #59
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_55030141
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 10:43 schreef k_man het volgende:

[..]

Oh, nou dan scan ik die archieffoto's toch even opnieuw?
tuurlijk. Doe ik ook wel eens. Met andere instellingen, en dan nieuw shopwerk. Komt neer op een oude RAW pakken en bewerken met mijn huidige kennis. Neem bijvoorbeeld white balance; daar deed ik voorheen niks mee, nu zit ik dat op elke foto handmatig aan te passen. En dat maakt een heel verschil!

voorbeeld:

met correcte white balance:

Zo komt ie dichter bij hoe de brug er voor mensenogen uit ziet.
(alleen is deze foto verkeerd verkleind; maar dat los ik binnenkort op)

Dus eigenlijk is het een nieuwe foto.

Nu kan ik deze insturen, of ik kan er nogmaals heen gaan en de foto nog een keer nemen. Dan is de foto nieuw en geen archief meer .
Maar ik heb niet nagedachtover een idee, en dat heb ik wel als ik hem opnieuw bewerk.
  dinsdag 4 december 2007 @ 11:41:29 #60
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_55030197
Mischien moet we het zo doen

de huidige vorm voortzetten

Een nieuwe maandelijkse wedstrijd voor "gevorderden"

Iedereen mag zelf bepalen of hij/ zij gevorderd is
De winnaar van de vorige maand bepaald het onderwerp van de volgende maand
Alles is toegestaan, dus ook PS etc
Alleen de mensen die een foto hebben ingeleverd mogen stemmen.
Je kiest alleen een winnaar, dus geen punten verdeling meer.
Natuurlijk mag je in de maand zelf zoveel als je wilt je foto's in het bijbehorende topic bespreken en laten zien.

Simpel en doeltreffend denk ik. Op deze mannier kunnen ook de wat meer gevorderde fotografen (en dan bedoel ik niet technisch) hun ei kwijt op dit forum.
pi_55030258
Gevorderden? God, krijgen we dat weer?
  dinsdag 4 december 2007 @ 11:45:34 #62
79550 Ymke
your ghost
pi_55030304
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 11:38 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

is persoonlijk, dus voel je niet aangevallen, maar dat gevoel krijg ik erbij.
het creëert voor mij persoonlijk een vrij onprettige sfeer, alsof je te min bent als je archiefwerk gebruikt. zeker als mensen bewust niet op foto's gaan reageren omdat ze weten/vermoeden dat het archiefwerk is. ik (persoonlijk! )vind dat zelfs een beetje kinderachtig.
dat gevoel roept het bij mij dus op

iedere foto is een foto, en als je mooiste nou toevallig archiefwerk is, lekker boeien.
maargoed, ieder z'n ding, mij maakt het geen hol uit, de ander vindt het blijkbaar vreselijk.
Het gaat toch helemaal niet over dat je te min bent als je archiefwerk instuurt? Dat is het punt helemaal niet . Het gaat mij om het punt dat een wedstrijd iets is om te laten zien wat je nu kan / doet / maakt voor het onderwerp . Als je mooi archief werk hebt kan je dat ten alle tijden laten zien in elk bestaan topic.

Het gaat mij juist om het creeren van fotos , het vooruitgang boeken en het elkaar helpen om aan de hand van een wedstrijdonderwerp steeds beter te worden.

En daar past in mijn ogen een archiefwerk niet in

En dat heeft niets te maken met te min zijn , of beter voelen. Het is gewoon een kwestie van anders tegen het idee van de wedstrijd kijken , meer niet.
  dinsdag 4 december 2007 @ 11:46:58 #63
79550 Ymke
your ghost
pi_55030337
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 11:43 schreef k_man het volgende:
je kan ook gewooon meedenken over ideeen ipv zo kinderachtig te reageren
  dinsdag 4 december 2007 @ 11:48:04 #64
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_55030359
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 11:43 schreef k_man het volgende:
Lees toch eens goed!!!!!!!!!!! ipv bijvoorbaat alles maar gelijk af te schieten. Jezus wat kan ik hier giftig over worden. Lekker inhoudelijk commentaar ook. Als je nou echt niets zinnigs bij te dragen hebt, hou dan gewoon je mond

Gevorderen staat niets voor niets tussen aanhalingstekens!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tevens zei ik ook dat ieder voor zich mag uit maken of hij aan deze wedstrijd wil meedoen.

Op dit moment zijn er denk ik best wel veel fotografen hier die zich niet echt meer thuis voelen in de huidige opzet van de wedstrijd.
  dinsdag 4 december 2007 @ 11:50:29 #65
79550 Ymke
your ghost
pi_55030431
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 11:48 schreef fr.oosje het volgende:

[..]

Lees toch eens goed!!!!!!!!!!! ipv bijvoorbaat alles maar gelijk af te schieten. Jezus wat kan ik hier giftig over worden. Lekker inhoudelijk commentaar ook. Als je nou echt niets zinnigs bij te dragen hebt, hou dan gewoon je mond

Gevorderen staat niets voor niets tussen aanhalingstekens!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tevens zei ik ook dat ieder voor zich mag uit maken of hij aan deze wedstrijd wil meedoen.

Op dit moment zijn er denk ik best wel veel fotografen hier die zich niet echt meer thuis voelen in de huidige opzet van de wedstrijd.
Rustig froos , adem in en uit en denk aan je bloeddruk
pi_55030504
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 11:46 schreef Ymke het volgende:

[..]

je kan ook gewooon meedenken over ideeen ipv zo kinderachtig te reageren
Dat zou kunnen, ja. Maar dan krijgen we weer dezelfde kansloze discussie als de eerste keer dat dit idee werd opgeworpen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-12-2007 11:54:08 ]
  dinsdag 4 december 2007 @ 12:01:07 #67
79550 Ymke
your ghost
pi_55030690
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 11:53 schreef k_man het volgende:

[..]

Dat zou kunnen, ja. Maar dan krijgen we weer dezelfde kansloze discussie als de eerste keer dat dit idee werd opgeworpen.
Het fot forum is nu al jaren in ontwikkeling en er zijn nu genoeg fotters die al wat verder (lees gevorderder) zijn dan de beginners . Is toch niet zo'n raar idee om daar eens over na te denken?

Je kan elk gesprek wel bij voorbaat afschieten onder het mom , daar hebben we het al over gehad...
Dit topic is toch juist bedoeld om na te denken over de wedstrijden en hoe het misschien anders of beter kan?
pi_55030799
Uitsluiten van archiefwerk moet geen doel op zich worden. Als mensen het leuk vinden om een 'oude' foto in te zenden en zo mee te doen aan de wedstrijd, moet dat gewoon kunnen imo. Andere mensen vinden dat niet leuk en doen het niet. Dat is niet zo moeilijk. Bovendien, zoals Shark laat zien, is het nogal een glijdende schaal, en je kunt ook zonder enige creativiteit een niet-archiefje maken. Daarnaast kun je rekenen op een hoop gezeik over de handhaving.

De truc is om onderwerpen te vinden die een niet al te hoge drempel opwerpen voor nieuwkomers, maar wel uitdagend en inspirerend zijn voor mensen die dat zoeken. Mijn enige inspiratie bij zwart-wit was het maken van een kleurenfoto, die wel zwart-wit uitstraalde, maar dat mocht dan weer niet. Dat thema was wmb wel het dieptepunt qua creativiteit: vrij thema mits omgezet naar zwart-wit, met expliciete uitsluiting van alternatieve interpretaties. Ik denk dat je het meer in thema's moet zoeken dan in soorten fotografie. Volgens mij pakten 'water' (feb) en de TRU/BNW/Halloween wedstrijd heel leuk uit, en ook bij groenten en fruit (juni) zaten nog wel wat creatieve uitspattingen, zonder dat je het ontoegankelijk maakt. Volgens mij ligt de oplossing in die richting. Door wie en wanneer die onderwerpen dan bepaald worden, maakt eigenlijk niet meer zo gek veel uit.
Mijn DeviantART gallery
,
  dinsdag 4 december 2007 @ 12:06:56 #69
79550 Ymke
your ghost
pi_55030859
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 12:04 schreef Vliegvrager het volgende:
Uitsluiten van archiefwerk moet geen doel op zich worden. Als mensen het leuk vinden om een 'oude' foto in te zenden en zo mee te doen aan de wedstrijd, moet dat gewoon kunnen imo. Andere mensen vinden dat niet leuk en doen het niet. Dat is niet zo moeilijk. Bovendien, zoals Shark laat zien, is het nogal een glijdende schaal, en je kunt ook zonder enige creativiteit een niet-archiefje maken. Daarnaast kun je rekenen op een hoop gezeik over de handhaving.

De truc is om onderwerpen te vinden die een niet al te hoge drempel opwerpen voor nieuwkomers, maar wel uitdagend en inspirerend zijn voor mensen die dat zoeken. Mijn enige inspiratie bij zwart-wit was het maken van een kleurenfoto, die wel zwart-wit uitstraalde, maar dat mocht dan weer niet. Dat thema was wmb wel het dieptepunt qua creativiteit: vrij thema mits omgezet naar zwart-wit, met expliciete uitsluiting van alternatieve interpretaties. Ik denk dat je het meer in thema's moet zoeken dan in soorten fotografie. Volgens mij pakten 'water' (feb) en de TRU/BNW/Halloween wedstrijd heel leuk uit, en ook bij groenten en fruit (juni) zaten nog wel wat creatieve uitspattingen, zonder dat je het ontoegankelijk maakt. Volgens mij ligt de oplossing in die richting. Door wie en wanneer die onderwerpen dan bepaald worden, maakt eigenlijk niet meer zo gek veel uit.
Denk dat je daar wel gelijk in hebt
  dinsdag 4 december 2007 @ 12:14:40 #70
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_55031052
Ik stel "geur" voor als thema.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  dinsdag 4 december 2007 @ 12:15:40 #71
79550 Ymke
your ghost
pi_55031071
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 12:14 schreef Sugar het volgende:
Leuk
pi_55031169
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 12:14 schreef Sugar het volgende:
Top! Doe er nog eens elf?

'Elf' is trouwens ook wel een leuke denk ik
Mijn DeviantART gallery
,
  dinsdag 4 december 2007 @ 12:22:32 #73
79550 Ymke
your ghost
pi_55031217
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 12:20 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Top! Doe er nog eens elf?

'Elf' is trouwens ook wel een leuke denk ik
ik heb nog een lief klein nichtje die ik wel als elfje wil fotograferen
  dinsdag 4 december 2007 @ 12:28:30 #74
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_55031303
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 12:22 schreef Ymke het volgende:

[..]

ik heb nog een lief klein nichtje die ik wel als elfje wil fotograferen
Dat mag als ze elf is oke
  dinsdag 4 december 2007 @ 12:29:43 #75
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_55031336
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 11:50 schreef Ymke het volgende:

[..]

Rustig froos , adem in en uit en denk aan je bloeddruk
Nee niet rustig. Ik ben het echt zo zat dit soort infantiele personen met het verstand van een 3 maanden oude slak.
  dinsdag 4 december 2007 @ 12:31:08 #76
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_55031364
Ik schud er zo nog 11 uit mijn mouw, hoor.
  dinsdag 4 december 2007 @ 12:34:41 #77
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_55031443
froosje helpt Sugar schudden
pi_55031818
Sprookjes
Eten
Drank
Techniek

Zoiets?
Typ- en spellingsfouten voorbehouden.
  dinsdag 4 december 2007 @ 12:54:44 #79
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_55031885
is dit ineens het nieuwe thema topic geworden?
pi_55032034
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 12:54 schreef Puckzzz het volgende:
is dit ineens het nieuwe thema topic geworden?
Nee, maar de mods kunnen geen orde houden.. heb ik niet gezegd... Sowwie Mods.... Geen Ban voor een Maand plies....
Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')