Sowieso hebben niet alle universitaire opleidingen (bachelor noch master) een stage als verpichting staan....quote:Op donderdag 6 december 2007 04:35 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Komt zelden voor denk ik. Van een WO-Bachelor met een stage van een half jaar of zelfs iets langer heb ik in ieder geval nog nooit gehoord.
Tis maar wat je als stage ziet. Werken op een onderzoeksgroep binnen de uni is in feite ook een stage..quote:Op donderdag 6 december 2007 08:20 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Sowieso hebben niet alle universitaire opleidingen (bachelor noch master) een stage als verpichting staan....
Ja, maar dat doe ik dan bijvoorbeeld als bijbaantje aan de universiteit als student-assistent. Goed loon, en ervaring.quote:Op donderdag 6 december 2007 08:59 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Tis maar wat je als stage ziet. Werken op een onderzoeksgroep binnen de uni is in feite ook een stage..
Ik ookquote:Op donderdag 6 december 2007 09:41 schreef _Qmars_ het volgende:
[..]
Ja, maar dat doe ik dan bijvoorbeeld als bijbaantje aan de universiteit als student-assistent. Goed loon, en ervaring.
Ik doelde met stage op het tijdelijk bij een bedrijf werkzaam zijn om daar (een deel van de tijd) een onderzoek te verrichten.quote:Op donderdag 6 december 2007 08:59 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Tis maar wat je als stage ziet. Werken op een onderzoeksgroep binnen de uni is in feite ook een stage..
dit suggestieve, onbeargumenteerde opmerkingen werken bij mij juist averechts. Is het te moeilijk om gewoon iets aan de discussie toe te voegen of anders gewoon je tetter te houden?quote:Op donderdag 6 december 2007 11:54 schreef JohnDope het volgende:
Na het fiasco van Netelenbos hebben we nu Plasterk die knettergek handelt.
Het gaat er vooral om dat je beetje appels en peren vergelijkt. Je geeft geen enkele rede waarom deze maatregel van Plasterk slecht of goed zou zijn, geen enkele rede waarom Plasterk zou lijken op Netelenbos, en laat staan dat ik een verband zie tussen de veranderingen van het VMBO met dit idee.quote:Op donderdag 6 december 2007 12:57 schreef JohnDope het volgende:
Ik weet niet of je het nog weet, maar het standbeeld dat Netelenbos voor zichzelf wilde oprichten was het VMBO. En dat was alles behalve een succes en dan druk ik mij nog zacht uit.
Als het aan Plasterk ligt, dan zal alleen de Elite nog kunnen studeren. Die vorige proefballon van hem was ook al zo bizar.quote:Op donderdag 6 december 2007 13:04 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Het gaat er vooral om dat je beetje appels en peren vergelijkt. Je geeft geen enkele rede waarom deze maatregel van Plasterk slecht of goed zou zijn, geen enkele rede waarom Plasterk zou lijken op Netelenbos, en laat staan dat ik een verband zie tussen de veranderingen van het VMBO met dit idee.
Sorry, maar het klinkt wel leuk zo'n oneliner, maar het is inhoudelijk natuurlijk gewoon kansloos, en dat weet je zelf ook wel.
Die was juist wel goed. Je studiefinanciering is geen gift maar een lening. Je opleiding is een investering in jezelf en dat mogen studenten zich wel een tikje meer gaan beseffen. Het moet wel ingevoerd worden voor alle vervolgopleidingen, niet zoals Plasterk met dit plan wil, alleen voor de toplaag.quote:Op donderdag 6 december 2007 13:36 schreef JohnDope het volgende:
Die vorige proefballon van hem was ook al zo bizar.
Het is goed, wanneer je als land geen kenniseconomie wilt. Maar hier in nederland willen wij een kenniseconomie en dan is die proefballon van Plasterk achterlijk.quote:
Waarom is een moeilijkere master voor slimmere studenten niet net zo moeilijk te bereiken voor de elite als voor gewone mensen? Aangezien het criterium, zelfs in plasterk zijn idee, nog altijd de cijfers van de student zelf zijn.quote:Op donderdag 6 december 2007 13:36 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Als het aan Plasterk ligt, dan zal alleen de Elite nog kunnen studeren. Die vorige proefballon van hem was ook al zo bizar.
want?quote:Op donderdag 6 december 2007 13:46 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Het is goed, wanneer je als land geen kenniseconomie wilt.
Kijk eens een lijstje na van meest prestigieuze universiteiten. Die liggen heel vaak in de VS. Studenten in de VS komen allemaal met een enorme schuld van school af. Goh, ze betalen dus alles echt zelf en toch is het niveau hoger.quote:Op donderdag 6 december 2007 13:46 schreef JohnDope het volgende:
Het is goed, wanneer je als land geen kenniseconomie wilt. Maar hier in nederland willen wij een kenniseconomie en dan is die proefballon van Plasterk achterlijk.
Die banenenvergelijkingen altijdquote:Op donderdag 6 december 2007 13:54 schreef FJD het volgende:
Het oneerlijke is dat op dat moment de mensen zonder kinderen moeten betalen voor de mensen met kinderen die zo nodig willen studeren. Dat lijkt me niet de juiste situatie.
alleen kan je zelf ook werkloos worden, en zal de bakker op hoek nooit kunnen studeren. Wel een verschil vind je niet.quote:Op donderdag 6 december 2007 13:59 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Die banenenvergelijkingen altijd, ik betaal ook voor 200.000 kansloze werklozen die al 10 jaar op hun nest liggen.
Voila.quote:Op donderdag 6 december 2007 14:01 schreef Grumpey het volgende:
alleen kan je zelf ook werkloos worden, en zal de bakker op hoek nooit kunnen studeren. Wel een verschil vind je niet.
Dat schrikt potentiele studenten nog meer af.quote:
Jij en velen met jou hebben een grafhekel aan de VS, dat model willen jullie echt niet.quote:Op donderdag 6 december 2007 13:54 schreef FJD het volgende:
[..]
Kijk eens een lijstje na van meest prestigieuze universiteiten. Die liggen heel vaak in de VS. Studenten in de VS komen allemaal met een enorme schuld van school af. Goh, ze betalen dus alles echt zelf en toch is het niveau hoger.
quote:Op donderdag 6 december 2007 13:59 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
ik betaal ook voor 200.000 kansloze werklozen die al 10 jaar op hun nest liggen te rotten.
quote:Op donderdag 6 december 2007 14:01 schreef Grumpey het volgende:
alleen kan je zelf ook werkloos worden, en zal de bakker op hoek nooit kunnen studeren. Wel een verschil vind je niet.
Ander voorbeeld dan, de missie in Uruzgan. Die betalen we ook met z'n allen. Het systeem in Nederland werkt nou eenmaal niet zo dat alleen de mensen die belang hebben in iets dat ook bekostigen.quote:Op donderdag 6 december 2007 14:03 schreef FJD het volgende:
Voila.
Heb je werk dan kun je werkloos worden.
Heb je geen kinderen dan kunnen je kinderen niet gaan studeren
Klopt. Ik haal de VS slechts aan om duidelijk te maken dat extra betalen niet per definitie betekent dat de kwaliteit achteruit gaat. Gratis scholing bestaat niet en nu betaalt de overheid het voor iedereen, dat is leuk en nobel maar dan krijg je dus de situatie dat het voor studenten maar weinig uitmaakt hoe hard ze studeren zolang ze maar binnen 10 jaar klaar zijn. Laat studenten op alle niveaus maar eens goed nadenken of ze de studiefinanciering echt nodig hebben en of dat de moeite waarde is als investering in je verdere leven. Lijkt me niet gek.quote:Op donderdag 6 december 2007 14:06 schreef JohnDope het volgende:
Jij en velen met jou hebben een grafhekel aan de VS, dat model willen jullie echt niet.
Nu schrik je studenten af die wel meer talent hebben. Ik denk dat je er per saldo er niet voor of achteruit op gaat.quote:Op donderdag 6 december 2007 14:06 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dat schrikt potentiele studenten nog meer af.
Uruzgan: Je betaalt voor een keuze die het grootste deel van het volk heeft gemaakt (volgens de redenatie dat de Kamer voor is).quote:Op donderdag 6 december 2007 14:10 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ander voorbeeld dan, de missie in Uruzgan. Die betalen we ook met z'n allen. Het systeem in Nederland werkt nou eenmaal niet zo dat alleen de mensen die belang hebben in iets dat ook bekostigen.
Ik vind dat je daarom die vergelijking niet mag maken.
Er zit wel degelijk een verschil bij onderwijs en de missie van Uruzgan of investeringen in de openbare ruimte etc.quote:Op donderdag 6 december 2007 14:10 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
[..]
Ander voorbeeld dan, de missie in Uruzgan. Die betalen we ook met z'n allen. Het systeem in Nederland werkt nou eenmaal niet zo dat alleen de mensen die belang hebben in iets dat ook bekostigen.
Ik vind dat je daarom die vergelijking niet mag maken.
Dit is volgens mij meer een fundamentele discussie over de verdrukking van de minderheid in een democratie. Misschien niet echt ontopic meer.quote:Op donderdag 6 december 2007 14:49 schreef ethiraseth het volgende:
Ik heb niet gestemd op een partij die voor de oorlog is, en ik ben tegen de oorlog. Logischerwijs zou ik dan dus niet moeten meebetalen eraan.
Het lijkt me goed dat jij (en nog wat anderen) nog een paar jaartjes studie doen, want echt snappen doen jullie mijn post niet.quote:Op dinsdag 4 december 2007 00:42 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Omfg...Ik denk niet dat er veel mensen nog gaan studeren in Nederland met jouw plannen. Ik zou in elk geval lekker over de grens in Belgie zijn gaan studeren. Ga ik na mijn studie daar ook wel werken,krijgt nederland toch helemaal niks van mijn belastingcenten. Ik vind het prima.
[..]
nogmaal eenvoor jouw weeral idiote post. De kenniseconomie is gebaat aan mensen die in sociale omgevingen kunnen werken. Niet met mensen die 6 jaar lang alleen maar een bibliotheek van binnen hebben gezien. Niet voor niks kijken veel topbedrijven, naast je cijfers, ook naar wat je buiten je studie hebt gedaan. Dus de kenniseconomie heeft er wel degelijk wat aan. En bij die topbedrijven zullen vooral rechtse mensen zitten, dus het is meer een rechts iets om buiten je studie om dingen te doen dan een links iets. Maarja, PVDA bashen is veel leuker he.
![]()
ik nam die post niet eens serieus eigenlijk, want natuurlijk zijn dingen naast de studie belangrijk, maar dat staat gewoon los van de discussie over wie er betaald voor de studie.quote:Op donderdag 6 december 2007 17:20 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Het lijkt me goed dat jij (en nog wat anderen) nog een paar jaartjes studie doen, want echt snappen doen jullie mijn post niet.
Dit natuurlijk uit eigen zak want waarom zou ik voor jullie betalen?
Waarom zou ik ueberhaupt voor studenten betalen die alleen maar het verenigingsleven in stand willen houden en niets bijdrage aan de kwaliteit van de kenniseconomie?
Had je toch wel serieus moeten nemen...staat namelijk niet los van wie er betaalt. De overheid betaalt de studie (deels) omdat die een bepaald niveau van de kenniseconomie wil hebben. Hoe ver gaat het betalen en waarvoor dan?quote:Op donderdag 6 december 2007 18:17 schreef Grumpey het volgende:
[..]
ik nam die post niet eens serieus eigenlijk, want natuurlijk zijn dingen naast de studie belangrijk, maar dat staat gewoon los van de discussie over wie er betaald voor de studie.
Heel leuk dat je dit aanhaalt, want dit geeft juist weer waarom veel mensen dit systeem niet leuk vinden, terwijl dit op een heel ander systeem is gebaseerd: in nederland krijgt namelijk iedereen een lening (ongacht slimheid) en is er rekening gehouden met de draagkosten van de financiele last voor elke student afzonderlijk.quote:Op donderdag 6 december 2007 21:42 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Ja, de VS heeft superuniversiteiten. Dat wil nog niet zeggen dat hun systeem heel goed is. Voor wie het kan betalen is er de top. De rest ontvangt slecht onderwijs. Zodat ze massaal door ons worden uitgelachen als ze weer eens blunderen in 'grappige' youtube videootjes (is France a country?).
Jamaar, .. voor arme maar getalenteerde kids zijn toch beurzen beschikbaar?
Klopt, maar in de praktijk blijkt het toch niet te werken. De sociale mobiliteit in de US is erg laag. Die paar aardige miljonairs die slimme negertjes willen laten studeren zijn kennelijk een druppeltje op de gloeiende plaat.
Even so, the US has the worst record for social mobility. As the authors point out, although the notion that the US is “the land of opportunity” still persists, such a belief is misplaced.
http://www.wsws.org/articles/2005/may2005/mobi-m25.shtml
Ook leuk om te lezen, de gekte om op de juiste school te komen... http://money.cnn.com/2006(...)t.moneymag/index.htm
Volgens mij leg je hier een verband met een andere discussie nl over hoe het geld in onderwijs wordt gestoken. De klachten over slecht onderwijs lijkt me een andere discussie dan over wie betaalt. Ik zie dit ook niet als een 'ander' systeem.quote:Op donderdag 6 december 2007 19:10 schreef Grumpey het volgende:
Ik zie niet in waarom het makkelijk is te roepen is om studenten zelf verantwoordelijk te laten zijn voor hun eigen opleidingskosten, je krijgt juist een lading bagger over je heen die zijn weerga niet kent.
De overheid steekt nu geld in studenten om zo bepaald niveau van kenniseconomie te hebben dat klopt, maar het punt is dus dat dit niet goed blijkt te werken: zelfs studenten klagen over het slechte onderwijs. Het andere systeem met eigen verantwoordelijkheid blijkt in het buitenland wel goed te werken. Zo uit de lucht gegrepen is die makkelijke opmerking niet hoor. Indien goed geimplementeerd is het nog eerlijker systeem ook.
Juist. Dat is indedaad wel een groot verschil. Ik zie ook geen fundamenteel bezwaar tegen dit systeem(wel praktische).quote:Op donderdag 6 december 2007 22:31 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Heel leuk dat je dit aanhaalt, want dit geeft juist weer waarom veel mensen dit systeem niet leuk vinden, terwijl dit op een heel ander systeem is gebaseerd: in nederland krijgt namelijk iedereen een lening (ongacht slimheid) en is er rekening gehouden met de draagkosten van de financiele last voor elke student afzonderlijk.
Waar we nu over praten is of je studiekosten (de lening die de student opbouwd, die dus hoger is naarmate je meer kan dragen financieel) de verantwoording maakt van de eigen student, of dat je de overheid (en dus andere mensen) daarvoor laat opdraaien.
De sociale mobiliteit die we nu kennen houd je in stand door de oude nivellering te handhaven, en de extra motivatie/kwaliteit van het onderwijs krijg je door de grote verantwoordelijkheid die studenten zelf voelen tijdens de studie.
Dat is onzin natuurlijk als jij ergens goed in wilt worden (en je kan het ook) dan kan dat nog steeds in NL.quote:Op dinsdag 4 december 2007 15:15 schreef Grumpey het volgende:
[..]
vind je dat niet verschrikkelijk jammer dan? Zou je niet gewoon, net zoals in andere landen, heel goed erin willen worden?
Die kans krijg je namelijk niet, mensen willen eigenlijk alleen dat papiertje, de rest kan ze niet bommen.
klopt dat is bij ons een keuze in de master.quote:Op donderdag 6 december 2007 04:35 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Komt zelden voor denk ik. Van een WO-Bachelor met een stage van een half jaar of zelfs iets langer heb ik in ieder geval nog nooit gehoord.
Als je echt ergens goed in wilt worden zal men nu toch echt naar het buitenland gaan. Als je een beetje goed ergens in wilt worden ben je met de nederlandse master op de juiste plek. Maar in hoeverre moet je dat nastreven voor het hoogste onderwijs wat je als land hebt te bieden?quote:Op vrijdag 7 december 2007 00:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is onzin natuurlijk als jij ergens goed in wilt worden (en je kan het ook) dan kan dat nog steeds in NL.
Overigens scheert men hier wel een hoop opleidingen over 1 kam.
Natuurlijk, maar het is wel fijner studeren als je medestudenten ook heel goed willen worden en niet steeds vragen 'of daar ook een vraag over komt op het tentamen'.quote:Op vrijdag 7 december 2007 00:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is onzin natuurlijk als jij ergens goed in wilt worden (en je kan het ook) dan kan dat nog steeds in NL.
Overigens scheert men hier wel een hoop opleidingen over 1 kam.
Waarbij je je natuurlijk wel moet afvragen of dat uberhaupt kan in een land met 17miljoen inwonersquote:Op vrijdag 7 december 2007 00:11 schreef Grumpey het volgende:
edit: misschien beetje kort door de bocht, maar als topland tellen we niet echt mee. Iets wat we wel denken overigens.
Waarom kan het eigenlijk niet allebei?quote:Op vrijdag 7 december 2007 09:55 schreef RobertoCarlos het volgende:
Je kunt je afvragen of het niet beter is om gemiddeld een hoog kennisniveau te hebben zonder echte uitschieters of dat er groepje uitschieters is terwijl de rest stukken minder weet.
Oftewel: bij een Amerikaans systeem heb je meer toppers, maar gaat dit ten koste van het normale niveau.
Een kenmerk van NL op dit moment is nu juist dat men gemiddeld, dus in de breedte, erg goed is opgeleid cq veel kennis heeft. Dit zou dan gaan veranderen.
Oftewel: wat versta je onder een kenniseconomie?
Weet ik ook niet, maar zo strak wordt de keuze hier gesteld.quote:Op vrijdag 7 december 2007 12:46 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Waarom kan het eigenlijk niet allebei?
idd en volgensmij is een economie meer gebaat bij een hoog gemiddelde dan bij een paar toppers.quote:Op vrijdag 7 december 2007 09:55 schreef RobertoCarlos het volgende:
Je kunt je afvragen of het niet beter is om gemiddeld een hoog kennisniveau te hebben zonder echte uitschieters of dat er groepje uitschieters is terwijl de rest stukken minder weet.
Oftewel: bij een Amerikaans systeem heb je meer toppers, maar gaat dit ten koste van het normale niveau.
Een kenmerk van NL op dit moment is nu juist dat men gemiddeld, dus in de breedte, erg goed is opgeleid cq veel kennis heeft. Dit zou dan gaan veranderen.
Oftewel: wat versta je onder een kenniseconomie?
Dan doe je iets foutquote:Op vrijdag 7 december 2007 00:11 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Als je echt ergens goed in wilt worden zal men nu toch echt naar het buitenland gaan. Als je een beetje goed ergens in wilt worden ben je met de nederlandse master op de juiste plek. Maar in hoeverre moet je dat nastreven voor het hoogste onderwijs wat je als land hebt te bieden?
edit: misschien beetje kort door de bocht, maar als topland tellen we niet echt mee. Iets wat we wel denken overigens.
In Nederland word ik gedwongen te 'investeren' in kanslozen, dat hoeft in de VS allemaal niet. Daarbij: je betaalt je studie in Nl óók ruimschoots terug: middels de belastingen als je afgestudeerd bent... Dat 'leen'stelsel is hier dus al lang ingevoerd.quote:Op donderdag 6 december 2007 13:54 schreef FJD het volgende:
[..]
Kijk eens een lijstje na van meest prestigieuze universiteiten. Die liggen heel vaak in de VS. Studenten in de VS komen allemaal met een enorme schuld van school af. Goh, ze betalen dus alles echt zelf en toch is het niveau hoger.
Een opleiding is investeren in jezelf en de drempel ligt niet bij het opbouwen van schulden maar bij het niet kunnen betalen van je opleiding. Voor het betalen staat de overheid garant; je kunt het bedrag tegen gunstige voorwaarden lenen en dus hoeft niemand te stoppen omdat hij het niet kan betalen.
Het oneerlijke is dat op dat moment de mensen zonder kinderen moeten betalen voor de mensen met kinderen die zo nodig willen studeren. Dat lijkt me niet de juiste situatie.
Proefballontje zei plofquote:Plasterk wil doorstuderen toch niet ontmoedigen
Studenten mogen na hun bachelor toch gewoon verdergaan met een masteropleiding, zonder dat dat door PvdA-minister van Onderwijs Ronald Plasterk financieel wordt ontmoedigd.
Ten onrechte is het beeld ontstaan dat hij doorstuderen zou willen ontmoedigen, zei Plasterk maandag in de Tweede Kamer.
Vorige week zei Plasterk in een interview dat hij overwoog het collegegeld voor masteropleidingen te verhogen. Daarmee wilde hij bereiken dat studenten beter gaan nadenken of ze wel echt verder willen studeren.
Bewuster kiezen
Bovendien heeft Plasterk ruim 1 miljard euro nodig om de lerarensalarissen te verbeteren. En een hoger collegegeld voor masteropleidingen zou hem weer extra geld opleveren.
Maar vandaag verklaarde Plasterk dat hij 'nooit heeft willen zeggen' dat hij studenten wil ontmoedigen verder te studeren. Wel wil hij dat universitaire bachelors afgeronde opleidingen worden, zodat studenten niet automatisch een 'doorstroommaster' gaan volgen.
Studenten moeten bewuster kiezen of ze een master willen volgen, of dat ze gaan werken. Bovendien wil de PvdA-minister dat het collegegeld voor sommige masters hoger wordt dan voor andere. Uitgewerkte plannen daarvoor presenteert Plasterk over enkele maanden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |