ik vind dat je met overspel een duidelijke ethische grens overschrijd. het zegt veel over Depla's integreteit. Als je iemand eeuwige trouw beloofd en je vervolgens zo gedraagt, zegt dat wat over je persoonlijkheid.quote:Op vrijdag 30 november 2007 12:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan komt de vraag naar boven welke burgers intreseren zich over het priveleven van hun politici. De moraal ridders die graag willen dat iedereen volgens hun regeltjes gaat leven?
Kijk jij wilt graag iets doen tegen de sexuele moraal. Onze islamische medelanders vinden het mischien belangrijker dat de politicus waarop ze stemmen alleen maar hala vlees eet. Hoe ver wil je gaan.
Je maakt een heel grote denkfout. Het is niet moreel verpelijk, jij vindt het moreel verwerpelijk. Je velt op basis van jouw waarden en normen een waardeoordeel. Dat vind ik nog wel begrijpelijk, alleen koppel je er een ongefundeerde, subjectieve conclusie aan, namelijk dat dit incident afbreuk zou doen aan zijn integriteit als bestuurder. Dat valt niet te onderbouwen.quote:Op vrijdag 30 november 2007 12:46 schreef pmb_rug het volgende:
Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Deze man is getrouwd en heeft drie kinderen. Dat maakt hem een ordinaire schuinsmarcheerder, een viespeuk. Dat is moreel verwerpelijk. Het zegt iets over hem als persoon, over zijn integriteit. Het maakt wmb niet uit door wie hij is gepijpt als het niet zijn vrouw is.
Het is alleen de vraag of dat zo zou moeten zijn. Politici kiezen we om het voeren van goede politiek zonder daarbij de wet te overtreden. Dat is zijn taak en daarvoor moet hij zich verantwoorden. En zolang niet bewezen wort dat hij daarin faalt hoeft het van mij allemaal niet op straat gegooid te worden. Dat zou imo pas moeten gebeuren wanneer het aantoonbaar van slechte invloed op zijn functioneren als wethouder is.quote:Op vrijdag 30 november 2007 16:08 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ik heb als kiezer het recht om inzicht te hebben in dit soort zaken. het is namelijk van invloed op mijn beoordeling van Depla als politicus.
Jij kunt het wel moreel onjuist vinden (ik vind het ook triest daar niet van) maar de Nederlandse wet laat ons vrij om hierin een eigen moraal te voeren. Ik iemand vind dat het prima is om zn vrouw te besodemieteren dan mag dat en wat jij daar dan van vind is een subjectieve zaak.quote:ik zeg toch ook niet dat het niet is toegestaan? het getuigt alleen van een lage ethiek. een ethiek die ik als kiezer nooit kan onderschrijven. dat betekent dat ik nooit op die man zou willen stemmen. DAAROM moet ik dit weten.
de wet is geen morele grens.
Het heeft geen direct verband met je functioneren als bestuurderquote:Op vrijdag 30 november 2007 16:10 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ik vind dat je met overspel een duidelijke ethische grens overschrijd. het zegt veel over Depla's integreteit. Als je iemand eeuwige trouw beloofd en je vervolgens zo gedraagt, zegt dat wat over je persoonlijkheid.
Versta je daaronder ook alcohol?quote:Het is mijn mening als kiezer dat ik bijvoorbeeld sowieso nooit zou willen stemmen op een drugsgebruiker
Dat gaat je niets aan zolang het zijn integriteit niet schaadt.quote:overspel pleger
.quote:of crimineel
.quote:Ik wil daarom per se weten wat mijn vertegenwoordigers op dit gebied uitspoken
Wel volgens de Nijmeegse APV.quote:Op vrijdag 30 november 2007 11:59 schreef Hexagon het volgende:
Het is niet bij wet verboden om jezelf in het fietsenhok te laten pijpen.
Het is een beetje terzijde, maar past wel in dit topic. Lubbers heeft via zijn advocaten zijn Wikipedia biografie laten herschrijven zodat zijn sexuele avances tegenover een ondergeschikte weggewimpeld worden. (NRC afgelopen donderdag).quote:Op vrijdag 30 november 2007 17:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het heeft geen direct verband met je functioneren als bestuurder
Ruud Lubbers ging vreemd bij het leven. Maar desondanks was dat een uitstekende politicus/bestuurder. Veeel beter dan JP die op huwelijksgebied nog altijd van onbesproken gedrag is. Bill clinton/George Busch zelfde principe.
Zelfde geld bijvoorbeeld voor Nicolas Sarkozy. Qua liefdesleven een ramp maar als bestuurder volgens mij zeer geschikt.
Een goede huwelijkspartner zijn behoort nou eenmaal niet tot het takenpakket waarop een politicus getoetst moet worden.
alleen een alcohol verslavingquote:
overspel tast per definitie je integriteit aan. dus het is per definitie relevant.quote:[..]
Dat gaat je niets aan zolang het zijn integriteit niet schaadt.
de pers. ze moeten niet per se, maar ze doen het sowieso wel. het probleem is juist dat veel dingen NIET in de pers komen. daar ageer ik tegen.quote:[..]
.
Dat is natuurlijk wel relevant.
[..]
.
En wie zou dat voor jou moeten bijhouden?
het gaat mij erom dat je schuinsmarcheerder niet te vertrouwen bent. dan kun je nog wel dingen bereiken als politicus, maar dat maakt je niet meer betrouwbaarder. Het is aan mij, als kiezer, om de afweging te maken tussen ethiek en resultaat.quote:Op vrijdag 30 november 2007 17:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het heeft geen direct verband met je functioneren als bestuurder
Ruud Lubbers ging vreemd bij het leven. Maar desondanks was dat een uitstekende politicus/bestuurder. Veeel beter dan JP die op huwelijksgebied nog altijd van onbesproken gedrag is. Bill clinton/George Busch zelfde principe.
Zelfde geld bijvoorbeeld voor Nicolas Sarkozy. Qua liefdesleven een ramp maar als bestuurder volgens mij zeer geschikt.
Een goede huwelijkspartner zijn behoort nou eenmaal niet tot het takenpakket waarop een politicus getoetst moet worden.
Dus een keertje cocaine is ook niet erg?quote:
Nee. Als jij op een politicus stemt, geef je hem een politiek mandaat. Ik vind ook dat iemand niet ontslagen mag worden wanneer aan het licht komt dat hij overspel pleegt. Zolang die politicus geen misbruik maakt van zijn functie om overspel te plegen, vind ik het geen publieke zaak.quote:overspel tast per definitie je integriteit aan. dus het is per definitie relevant.
Volgens mij zegt hij ook niet dat een politicus om die reden ontslagen moet worden. Alleen dat voor hem persoonlijk zaken als overspel factoren zijn wel of niet op iemand te stemmen. Je stemt in Nederland nog altijd op personen, en niet op partijen of ideeen.quote:Op maandag 3 december 2007 11:33 schreef Apropos het volgende:
[..]
Dus een keertje cocaine is ook niet erg?
[..]
Nee. Als jij op een politicus stemt, geef je hem een politiek mandaat. Ik vind ook dat iemand niet ontslagen mag worden wanneer aan het licht komt dat hij overspel pleegt. Zolang die politicus geen misbruik maakt van zijn functie om overspel te plegen, vind ik het geen publieke zaak.
Nee, dat was alleen een vergelijking die ik maakte.quote:Op maandag 3 december 2007 12:32 schreef nikk het volgende:
Volgens mij zegt hij ook niet dat een politicus om die reden ontslagen moet worden.
Ik kan wel begrijpen dat dat meeweegt in een politiek besluit, maar ik vind dat het niet actief onderzocht hoeft te worden door de journalistiek. Het beleid moest voldoende zijn.quote:Alleen dat voor hem persoonlijk zaken als overspel factoren zijn wel of niet op iemand te stemmen. Je stemt in Nederland nog altijd op personen, en niet op partijen of ideeen.
Die mensen worden ook niet met overheidsgeld betaald.quote:Op vrijdag 30 november 2007 12:46 schreef rood_verzet het volgende:
Wordt het privé leven van de top aan het bedrijfsleven soms prijsgegeven? I dont think so
quote:Op maandag 3 december 2007 12:51 schreef sneakypete het volgende:
de kwaliteit van de Politiek.
dat is illegaal, toch?quote:Op maandag 3 december 2007 11:33 schreef Apropos het volgende:
[..]
Dus een keertje cocaine is ook niet erg?
iemand ontslaan en iemand verkiezen is iets heel anders.quote:[..]
Nee. Als jij op een politicus stemt, geef je hem een politiek mandaat. Ik vind ook dat iemand niet ontslagen mag worden wanneer aan het licht komt dat hij overspel pleegt. Zolang die politicus geen misbruik maakt van zijn functie om overspel te plegen, vind ik het geen publieke zaak.
het is toch aan de kiezer om dit op waarde te schatten? als het mensen massaal niet uit maakt, wat dan nog?quote:Op maandag 3 december 2007 13:03 schreef Ryan3 het volgende:
Ik kan me nog herinneren hoe Clinton zich moest verdedeigen tegen de 'beschuldiging' ooit één stickie gerookt te hebben.
nee, het is logisch. Als je je al niet eens aan je huwelijkse gelofte kunt houden, waarom dan wel aan andere (meer triviale) beloftes? Als je al bereid bent je partner zo te beschadigen en te bedriegen, waarom dan niet politieke partners?quote:De morele maatstaven waaraan een politicus zich nl. dient te houden zijn, in de ogen van mensen die om meer persoonlijke ethiek roepen van politici, vaak veel hoger dan waaraan een gewoon burger zich dient te houden. En als je die weg inslaat zie je ook vaak dat de morele maatstaven van een politicus een belangrijkere rol gaan spelen dan waar het in feite omdraait: 's mans politieke ideeën. Dit komt vanwege de niet bewezen suggestie dat iemand die bwvs overspel heeft gepleegd, niet in staat zou zijn een 'fatsoenlijk' of 'betrouwbaar' bestuurder te kunnen zijn. Wrs is dat toch een christelijk dogma oid. (?)
dat is zeker goedkoop scoren. wie zonder zonde is....quote:Nog even los van het feit dat als eenmaal bekend wordt van iemand dat hij wel eens een scheve schaats gereden heeft, door zijn opponenten hiervan een hetze wordt gemaakt (zie ook Clinton).
Waar ik op bedoel is, dat je zulke idiote uitvluchten krijgt als Clinton gebruikte. Ja, ik heb wel één stickie gerookt, maar heb daarbij niet geinhaleerd. Om aan de hoge morele maatstaven te voldoen.quote:Op maandag 3 december 2007 13:42 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
het is toch aan de kiezer om dit op waarde te schatten? als het mensen massaal niet uit maakt, wat dan nog?
[..]
Toch denk ik dat zowel echtbreukplegende betrouwbaar kunnen zijn in de politiek, als niet echtbreukplegende politici onbetrouwbaar kunnen zijn. Het voorspelt dus niets over 's mans handelen in de politiek.quote:nee, het is logisch. Als je je al niet eens aan je huwelijkse gelofte kunt houden, waarom dan wel aan andere (meer triviale) beloftes? Als je al bereid bent je partner zo te beschadigen en te bedriegen, waarom dan niet politieke partners?
[..]
Het gaat vaak zo. Hoge morele maatstaven, leidt tot verdoezelen van vlekjes uit het verleden, er wordt toch achter gekomen, politicus wringt zich in onwaarschijnlijke bochten, tegenstanders beginnen heksenjacht op hem. In Amerika dan hè.quote:dat is zeker goedkoop scoren. wie zonder zonde is....
maar iets openbaar maken vind ik niet meer dan terecht.
En als het nu een politicus is met progressieve opvattingen over drugs?quote:Op maandag 3 december 2007 13:34 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
dat is illegaal, toch?
lijkt me niet dan![]()
[..]
iemand ontslaan en iemand verkiezen is iets heel anders.
Bij een verkiezing mag IK, de kiezer, zelf uitmaken waarop ik mijn keuze baseer. Iemand prive leven zegt iets over hoe iemand in elkaar zit, wat zijn normen en waarden zijn. Dat zie je niet aan zijn blauwe ogen. Als JIJ het niet relevant vind dan hou jij er toch gewoon geen rekening mee?
Ik vind de betrouwbaarheid van een politicus zeer belangrijk en betrouwbaar ben je niet alleen in je professionele leven. Als uit je prive leven blijkt dat je niet te vertrouwen bent is dat zeer relevant.
Dus?quote:Op maandag 3 december 2007 12:50 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Die mensen worden ook niet met overheidsgeld betaald.
quote:Op maandag 3 december 2007 09:35 schreef pmb_rug het volgende:
overspel tast per definitie je integriteit aan. dus het is per definitie relevant.
[..]
Nee hoor, er staat volgens mij nergens gedefinieerd dat sex buiten je huwelijk niet mag. Dus jij kunt het wel als niet-integer beschouwen. Maar het is Paul Depla vrij om daar compleet anders over te denken en die visie toe te passen. Daarin is hij dus ook geen verantwoording verschuldigd aan onze samenleving. Het is een zaak die Paul en zijn familie maar moeten uitvechten want wettelijk gezien heeft hij niets verkeerds gedaan (even los van dat fietsenhok dan).quote:Op maandag 3 december 2007 09:35 schreef pmb_rug het volgende:
overspel tast per definitie je integriteit aan. dus het is per definitie relevant.
[..]
Ja, de wetgeving in Nederland is volledig rationeel.quote:Op maandag 3 december 2007 13:34 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
dat is illegaal, toch?
lijkt me niet dan![]()
Dat klopt: zoals gezegd, dat is een voorbeeld. Maar niet eens zo'n heel gek voorbeeld.quote:iemand ontslaan en iemand verkiezen is iets heel anders.
Het gaat erom dat jij pogingen in het werk wilt stellen om iemands priveleven te overzien. Ik hoef nergens rekening mee te houden, omdat ik er niets van weet. Jij wenst een nieuwe situatie te scheppen.quote:Bij een verkiezing mag IK, de kiezer, zelf uitmaken waarop ik mijn keuze baseer. Iemand prive leven zegt iets over hoe iemand in elkaar zit, wat zijn normen en waarden zijn. Dat zie je niet aan zijn blauwe ogen. Als JIJ het niet relevant vind dan hou jij er toch gewoon geen rekening mee?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop