Martijn_77 | woensdag 28 november 2007 @ 19:32 |
quote:Bron Het gedrag van de PvdA rondom leaserijders begind toch aardig op jaloezie te lijken. Ook de onderbouwing dat bestuurders van personenwagens, die ook het openbaar vervoer kunnen nemen is ook een slecht argument. Zeker kijkende naar het ronduit belabberde OV in de provincies. Mijn stelling bovenstaand voorstel van de PvdA is weer het zoveelste gevaltje leaserijders pesten en een verkapte belastingverhoging | |
TheFreshPrince | woensdag 28 november 2007 @ 19:50 |
quote:Laten we dan gelijk stellen dat de hele kilometerheffing wat mij betreft de kliko in kan. Ps. misschien doe je er goed aan om je OP nog even door te lezen ![]() | |
Devrim_ | woensdag 28 november 2007 @ 19:54 |
HAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHA boeiend | |
en_door_slecht | woensdag 28 november 2007 @ 19:54 |
Buiten dat dit hier in POL al tot in den treure is besproken, heeft TS natuurlijk helemaal gelijk. | |
nightfall | woensdag 28 november 2007 @ 19:56 |
idpv dat ze het openbaar vervoer goedkoper maken om mensen aan te moedigen, maken ze voor het gemak het rijden maar duurder ![]() ik moest vorige week omdat mijn auto stuk was eens een weekje met het ov,. was 2X zo lang onderweg, en voor wat ik in die week kwijt was aan het ov kan ik een halve maand rijden omgerekend ![]() | |
nightfall | woensdag 28 november 2007 @ 19:57 |
quote:HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA ja! | |
Sm0keZ | woensdag 28 november 2007 @ 19:59 |
Stelletje kneuzen daar in de regering, alsof die bijtelling me nog niet genoeg kost ![]() De ene verhoging (22 > 25%) is nog niet eens doorgevoerd, of er worden alweer plannen gemaakt voor het volgende ![]() | |
draaijer | woensdag 28 november 2007 @ 20:17 |
Laat iedereen lekker alles doorbelasten.. Stelletje klootzakken zijn het... KUT kabinet is het... Laten vallen deze handel.. Dankzij de PVDA ga ik rechter dan rechts proberen te stemmen... Vuile graaiers zijn het... Blegh | |
Hyperdude | woensdag 28 november 2007 @ 20:23 |
quote:Ik heb al ooit op Mental Theo gestemd. Hielp ook niet echt. Dat hele Den Haag moest maar eens platgegooid worden; kan je ook mooi vlot naar Kijkduin en Scheveningen in de zomer. ![]() | |
draaijer | woensdag 28 november 2007 @ 20:26 |
quote:Ik ben voor ![]() | |
OldJeller | woensdag 28 november 2007 @ 20:28 |
quote:PVV is (o.a.) voor het arbeidersvolk, dus of hij daadwerkelijk voor lagere belastingen is weet ik niet. | |
Hyperdude | woensdag 28 november 2007 @ 20:31 |
Wel lullig dat de PvdA vindt dat er geen alternatief is voor vrachtwagens. Waar zijn die miljarden voor de Betuwelijn en andere Haagse knuffelprojectjes dan aan uitgegeven? | |
draaijer | woensdag 28 november 2007 @ 20:33 |
quote:Ik hoop dat de VVD wat aan dit graai gedrag zal doen. Dan krijgt de VVD mijn stem.. Ik moet verdomme bijbetalen voor een Audi A6 en mijn collega's in andere landen rijden in BOM VOLLE A6 stations... Tevens kost die auto mij rond de Euro 750 per maand (NETTO!!!) Vuile graaiers zijn het.. blegh | |
OldJeller | woensdag 28 november 2007 @ 20:35 |
quote:Ik krijg het idee dat de VVD steeds minder liberale elementen bevat, kan aan de top liggen. Ben benieuwd met wat voor plannen Rita Verdonk straks komt. Audi S8 is ook duur vanwege zijn gewicht. ![]() | |
Hyperdude | woensdag 28 november 2007 @ 20:36 |
quote:Bijtelling verlagen van 25% naar 22,5% is het enige dat de VVD ooit heeft gedaan. Volgens mijn vriendin ongeveer hetzelfde als het verschil tussen een anale- en een "normale"verkrachting. ![]() ![]() | |
draaijer | woensdag 28 november 2007 @ 20:40 |
quote:Koop er nu maar 1. Anders kan je volged jaar nog even 25k aan slurp tax aftikken Vuile graaiers zijn het blegh | |
draaijer | woensdag 28 november 2007 @ 20:42 |
quote:Toen was volgens mij de wegenbelasting ook omhoog gegaan... Maar dat verlagen ze dan weer niet... Zucht.. We slaan te ver door met die "sociale"gedachtes.. Ik ben nog nergens beter van geworden. Ik word gestraft vanwege mijn harde werken om hogerop te komen... Chapeau | |
henkway | woensdag 28 november 2007 @ 23:17 |
quote:Ach zielepiet, ga dan ook op de fiets joh. Kunt de kosten gewoon doorbereken hoor, dat doen de buurlanden ook, of werk je niet concurrerend?? Kosten zijn kosten dankzij tolheffing kan jij weer lekker doorscheuren en blijven de tokkies thuis. Always look on the brightside of life ![]() | |
Be-Smart | woensdag 28 november 2007 @ 23:20 |
Hoezo? Ik ben behoorlijk tegen gesubsidieerde files. Helemaal afschaffen zou ik zeggen. In Nederland subsidiëren we problemen ipv ze te bestrijden. | |
Revolution-NL | woensdag 28 november 2007 @ 23:54 |
De Partij van de Arbeid die de hardwerkende arbeiders weer eens gaat kaalplukken, wanneer doopt deze partij nu eens zijn naam definitief om naar de Partij van de Achteruitgang. Dit is gewoon weer te ziekelijk voor woorden. Dit land wordt naar de klote geholpen door dit soort heffingen waar werkelijk waar niemand bij gebaat is Als er één catogorie is die in de spits staan om de economie draaiende te houden dan zijn het de leaserijders wel. Dit zijn zakelijke rijders die op de weg MOETEN zitten, er zal daarom ook niet één auto minder de weg opgaan bij invoering van deze maatregel. Resultaat is dat door deze maatregelen bedrijven de gestegen mobiliteitskosten doorberekenen aan de consument. Een groep consumenten kan vervolgens de rekeningen niet betalen waarna de PVDA weer meer geld zal moeten binnenhalen ten koste van Jan met de pet. Momenteel zitten we in een neerwaardse spiraal. Schaf alle subsidies af en verlaag de belastingen zodat mensen weer zelf kunnen uitmaken wat ze met hun geld doen. Werken moet weer beloont worden in dit land niet andersom!! You get what you deserve. Helaas snapt "dit land kan zoveel duurder" Bos dit niet | |
Revolution-NL | woensdag 28 november 2007 @ 23:57 |
Vergelijk voor de gein de lease prijzen van http://www.directlease.be eens met http://www.directlease.nl en kom tot de ontdekking dat we in Nederland op dit moment al gruwelijk genaait worden. In Belgie kent men niet eens het begrip "bijtelling" Only in the Netherlands ![]() Lease prijs Seat Leon 1.9tdi Stylance Belgie: ¤ 471,37 / ¤ 629,10 resp. excl/incl brandstof CO2 klasse: Fiscale aftrekbaarheid: 75% # gekozen opties: 0 # gekozen accessoires: 0 40000 km per jaar, 36 mnd. Nederland Leaseprijs: ¤ 706 / ¤ 849 resp. excl/incl brandstof # gekozen opties: 0 # gekozen accessoires: 0 40000 km per jaar, 36 mnd. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
HarryP | donderdag 29 november 2007 @ 00:06 |
Ach een voorstel van de PvdA dat geen kans van slagen heeft. Hoe willen ze leaserijders dwingen om meer te betalen voor het over dezelfde weg rijden als andere automobilisten. Helaas geeft dit wel de onkunde van de PvdA aan over het onderwerp kilometerheffing. Maar wel een mening hebben en voor stemmen. | |
Boze_Appel | donderdag 29 november 2007 @ 00:08 |
Kunnen we niet gewoon files verbieden. ![]() | |
HarryP | donderdag 29 november 2007 @ 00:12 |
quote:Je gaat er ten onrechte vanuit dat de werkgever de extra reiskosten van de werkgever gaat vergoeden aan de werkgever. Een tijdje terug heeft een onderzoek onder werkgevers aangetoont dat 30% de reiskosten zal vergoeden, 30% de reiskosten niet zal vergoeden en 40% weet het nog niet. Wat er op neer komt dat +/- 65% van de werknemers die extra kosten zelf mag gaan betalen omdat de werkgever het niet wil betalen. | |
#ANONIEM | donderdag 29 november 2007 @ 01:02 |
We hebben al eerder een topic gehad over de plannen die de PvdA met leaserijders heeft en ik heb zelf ook al eens een topic geopend met als stelling dat leaserijders NU feitelijk al dubbel gepakt worden. Een extra kilometerheffing zou betekenen dat we driedubbel genaaid worden. En NEE, ik heb GEEN alternatief. Ik kan NIET met het Openbaar Vervoer mijn werk uitvoeren. Het enige alternatief is zelf een auto aanschaffen. Ik heb twee opmerkingen: 1) Als de PvdA mijn stem graag kwijt wil, is dit DE manier. 2) Als dit soort naaierij in wetten wordt omgezet, eis ik het recht om mijn leaseauto onmiddellijk in te leveren en wil ik niet door mijn werkgever verplicht worden om de auto uit te rijden tot het einde van het leasecontract. | |
HansvanOchten | donderdag 29 november 2007 @ 08:38 |
De leaserijder is gewoon het tuig en uitschot van de maatschappij ![]() Iedere dag naar je werk gaan in de auto, bah! aan de uitkering ermee | |
#ANONIEM | donderdag 29 november 2007 @ 08:43 |
quote:Goed plan. Gewoon iedereen die in de file staat een flinke boete geven, en als het te vaak voorkomt rijbewijs afnemen. ![]() Misschien dat Verdonk dat bedoelde toen ze zei dat als het aan haar lag het fileprobleem al lang was opgelost, maar waar ze niet bij vertelde hoe ze het wilde doen. | |
Jarno | donderdag 29 november 2007 @ 08:46 |
Achja, al die mensen die elke dag in een lease-auto 30 km in de file op de A2 staan, waarna de auto de hele dag in de parkeergarage op de zaak staat hebben natuurlijk eígenlijk ook geen auto van de zaak nodig, laten we wel zijn. Dat is gewoon het fileprobleem in stand houden. | |
kawotski | donderdag 29 november 2007 @ 09:07 |
quote:en dat kon je niet bedenken voor je ging stemmen? Jij hebt ze in die zetel geholpen, mag je ook op de blaren gaan zitten. | |
LangeTabbetje | donderdag 29 november 2007 @ 10:25 |
quote:Ik kan me vergissen, maar volgens mij ben je nog altijd goedkoper uit dan zelf die auto aanschaffen en onderhouden. | |
HarryP | donderdag 29 november 2007 @ 10:34 |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() Geeft maar weer aan dat domme mensen PvdA stemmen. ![]() | |
Monolith | donderdag 29 november 2007 @ 10:46 |
quote:Salonsocialist. ![]() | |
Mutsaers__78 | donderdag 29 november 2007 @ 10:58 |
Maar waarom wil de PvdA de leaserijders als eerste met de kilometerheffing belasten? | |
HarryP | donderdag 29 november 2007 @ 11:04 |
quote:Omdat de kosten van een apparaatje in de auto ongeveer 500 euro per stuk gaan kosten, iets dat iedere automobilist moet betalen. En leasemaatschappijen hebben wel geld om het apparaat meteen aan te schaffen en de PvdA gaat er weer tenonrechte vanuit dat de leasemaatschappijen deze rekening vrijwillig gaan oppakken.. | |
Mutsaers__78 | donderdag 29 november 2007 @ 11:26 |
quote:Ok, duidelijk, dank je ![]() (zoveel is mijn huidige auto niet eens waard trouwens ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 29 november 2007 @ 11:30 |
quote:Omdat leaserijders volgens de PvdA een keuze hebben. en omdat afgunst niemand vreemd is en leaserijders worden gezien als volgevreten VVD'ers of nog erger PvdA vergeet natuurlijk wel dat een werkgever niet zomaar een auto aan hun personeel geven en dat deze dus bedoeld is om hun werk uit te oefenen. Het argument dat automobilsten een keuze hebben (voor het OV) is natuurlijk stupide, transport kan volgens dezelfde idiote redenatie natuurlijk ook via het spoor. | |
Jarno | donderdag 29 november 2007 @ 11:32 |
quote:Mwoch. Bij veel bedrijven is dat toch wel zo hoor. | |
#ANONIEM | donderdag 29 november 2007 @ 11:33 |
quote:Yeah right en kun je dat ook nog onderbouwen? leaseauto als lokkertje is allang niet meer aantrekkelijk | |
Jarno | donderdag 29 november 2007 @ 11:34 |
quote:Maat van mij werkt bij Cap, dikke leasebak maar komt nooooooooooooit bij een klant. Hij rijdt er elke dag braaf mee naar Utrecht. En zo ken ik er meerdere. Het hoort gewoon bij een bepaald salaris en functie en er wordt echt nie gekeken of jij die auto wel echt nodig hebt voor je werk. | |
#ANONIEM | donderdag 29 november 2007 @ 11:49 |
quote:dan is hij niet erg slim bezig, dat je een leaseauto mag rijden van je werkgever betekend niet dat je die hoeft te nemen. Veel bedrijven geven je de keuze als het bij een functie hoort of een auto of extra beloning. | |
Jarno | donderdag 29 november 2007 @ 11:50 |
quote:Voor hem is het voordeliger dan zelf een auto rijden. | |
#ANONIEM | donderdag 29 november 2007 @ 11:52 |
quote:Dan moet hij verdomd veel prive rijden. [edit]of heel erg weinig natuurlijk [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 29-11-2007 12:28:31 ] | |
DS4 | donderdag 29 november 2007 @ 12:04 |
quote:PvdA had nu al een aan het zuinigheidslabel gekoppelde bijtelling voorgesteld (oplopende tot 32%). Je mag er vanuit gaan dat dit tzt er door gaat komen. Waarbij het percentage dan ook nog met factor 1,5 omhoog zou moeten. Dat zou voor veel auto's dus een bijtelling van 48% betekenen. Het effectieve einde van de auto als beloningsmiddel. En daar is het ook om te doen. Wat daarmee tevens wordt bereikt (en dat is wat mij vooral tegen staat) is dat de groep die eigenlijk niet kan kiezen ook een draai om de oren krijgt (de overkill). | |
#ANONIEM | donderdag 29 november 2007 @ 15:13 |
quote:Ik heb de PvdA voor de verkiezingen niet gehoord over het extra belasten van leaserijders; iets wat ik fundamenteel al een bezopen idee vind, trouwens. Overigens stem ik bij verkiezingen op meer dan alleen mijn portemonnee en ook op meer dan alleen het verkeer- en vervoersbeleid. | |
#ANONIEM | donderdag 29 november 2007 @ 15:15 |
quote:Bedankt voor je inhoudelijke bijdrage aan de discussie. De vraag rijst wie zich hier eigenlijk als 'dom' profileert. quote:Verklaar je nader... | |
Jarno | donderdag 29 november 2007 @ 15:16 |
quote:Dan nog, daar gaat het niet om. Waarom bied je als bedrijf (en Cap is daar echt niet uniek in) mensen standaard een lease auto die deze helemaal niet nodig hebben om hun werk te doen, hooguit om op hun werk te geraken? | |
#ANONIEM | donderdag 29 november 2007 @ 15:28 |
Een relevante zijsprong in deze discussie:quote:Bron: Zibb.nl Het vet gemaakte stuk wil ik nog eens benadrukken! [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-11-2007 15:28:23 ] | |
HansvanOchten | donderdag 29 november 2007 @ 15:29 |
Omdat je bij een bedrijf als CAP in het algemeen wisselende opdrachten op wisselende locaties hebt. De een zit 2 jaar op fiets afstand van zijn huis, de ander om de 2 maanden ergens in nederland bij een nieuwe klant. Aangezien het niet mogelijk is om per geval en per opdracht te bepalen of je wel of niet een auto nodig hebt, laat staan de kosten van het huren tov leasen, kun je de keuze zelf maken. | |
het.ismij | donderdag 29 november 2007 @ 15:32 |
quote:Zullen de dan alleen regeringsgedeelte platgooien aub. Dank ![]() | |
Jarno | donderdag 29 november 2007 @ 15:32 |
quote:Maar een auto lease je voor een paar jaar, niet voor één opdracht. En ook bij Cap werken desk-clerks, dat weet je toch nav functieprofiel en omschrijving? Let op, ik zeg niet dat lease-auto's onzin zijn en ben het ook zeker niet eens met de maatregel die de PvdA voorstaat, maar sommige lease rijders moeten ook eens goed naar zichzelf kijken voordat ze het over 'lease-rijdertje pesten' hebben. | |
het.ismij | donderdag 29 november 2007 @ 15:36 |
quote:Dude,.. waarom zelf een auto kopen als je baas er 1 wil betalen voor je? En ja dan zit je achter een kantoor voor paar maanden oflanger? en dan ineens 140km en dan nog is terug op een dag voor je job. So be it. Waarom te raden gaan bij jezelf als je een leaseauto rijd? ook al is het maar 60 km op een dag. ![]() Achterlijk om diegene te "straffen" die vanuit een werkgever een auto krijgen. Op deze manier speel je het als overheid in de hand dat er listige constructies worden bedacht om bijtelling (voorlopig) te voorkomen. | |
#ANONIEM | donderdag 29 november 2007 @ 15:40 |
quote:Ben ik NIET met je eens. Zelfs mensen die in jouw optiek volkomen onnodig in een leaseauto rijden, zouden niet anders moeten worden beoordeeld dan bestuurders van een privé-auto. Vergeet niet dat veel leaserijders aan hun werkgever een bijdrage voor privégebruik betalen! Als de PvdA meent dat leaserijders eerder dan andere weggebruikers kilometerheffing moeten gaan betalen, is dat leaserijdertje pesten. Het is volstrekte willekeur. Het gaat uit van een foutieve gedachte (namelijk dat leaserijders dan alternatieven gaan kiezen, iets wat ze helemaal niet KUNNEN, omdat ze langere tijd aan hun auto vastzitten) en leaserijders worden feitelijk dubbel, nee zelfs DRIEDUBBEL belast. Want naast de kosten die de privérijder ook heeft (BPM over aanschaf, torenhoge accijns op benzine) krijgt de leaserijder ook nog eens een bijtelling EN dan nog eens een kilometerheffing. Wat ik de PvdA-dame trouwens nog het meest verwijt is de volstrekte willekeur: laten we de leaserijders pakken, lekker makkelijk scoren. Ze zou op z'n minst kunnen laten meewegen dat sommige leaserijders keurig een bijdrage voor privégebruik betalen, terwijl dat bij anderen NIET het geval is. In de laatste situatie vind ik een kilometerheffing beduidend rechtvaardiger dan in het eerste geval. | |
Jarno | donderdag 29 november 2007 @ 15:42 |
Okay elfletterig, je hebt een punt. | |
#ANONIEM | donderdag 29 november 2007 @ 15:44 |
Wat Elfletterig zegt. | |
Richie_Rich | donderdag 29 november 2007 @ 15:48 |
quote:Voor Cap is het een mooie (goedkope?) manier om personeel vast te houden ![]() | |
Jarno | donderdag 29 november 2007 @ 15:49 |
quote:Dus toch een lokkertje ![]() | |
het.ismij | donderdag 29 november 2007 @ 15:49 |
Elfletterig 4 president ![]() ![]() | |
Richie_Rich | donderdag 29 november 2007 @ 15:51 |
quote:Niet zozeer het lokkertje, maar gewoon het vasthouden. Iemand zal niet zo snel zelf wegaan met een vooruitzicht op het uitzitten van een leasecontract, of uberhaupt even zonder auto. Ik zelf zal overigens nooit een lease auto aannemen als ik het alleen hoef te gebruiken voor woon-werk verkeer | |
mirugai | donderdag 29 november 2007 @ 15:53 |
quote:Dat klopt. Maar voor die bijdrage en de bijtelling rijd je prive geen nieuwe auto inclusief brandstof, onderhoud, verzekering e.d. Ik werk nu (nog) bij een grote automatiseerder en ik en al m'n directe collega's rijden in lease auto's. We moeten idd. regelmatig naar klanten, maar praktisch iedereen gebruikt dat ding net zo veel prive. Dat maakt niet, want het is infeite een deel van je arbeidsvoorwaarden. | |
DS4 | donderdag 29 november 2007 @ 16:18 |
quote:Het is zelfs nog een stap erger. Leaserijders staan in die file in het kader van hun werkzaamheden en zijn zo goed als niet in staat om uit die file te gaan. Dit itt de recreatieve rijder. Het lijkt er dus op dat het allesbehalve de bedoeling is dat de leaserijder die file uit gaat, maar dat er gewoon meer betaald moet worden. Maar goed, daar hebben we rekeningrijden nou net niet voor nodig. | |
#ANONIEM | donderdag 29 november 2007 @ 16:19 |
quote:Dat ben ik met je eens, maar in het tempo waarin de politiek momenteel de voorwaarden voor leaserijders verslechtert, praten we binnenkort andersom, in de geest van: "Ik neem deze baan maar niet, omdat ik dan aan een leaseauto ben gebonden"... - Ik chargeer, dat weet ik, maar je begrijpt mijn punt denk ik wel? In hoeverre is de leaseauto nog een gunstige arbeidsvoorwaarde, als je je er scheel voor betaalt? Als ik kijk naar de hoeveelheid kilometers die ik zakelijk rijd en privé rijd, is het leeuwendeel zakelijk. Tja, ik rijd met de auto naar mijn werk (kleine 30 kilometer), dat wordt dan als privé gezien, geloof ik... maar verder? Stel dat ik naar een klant bovenin Groningen moet, moet IK dan de kilometerheffing gaan dokken? Ik dacht het toch niet... Waar het straks op uit komt, is dat je al je ritten moet registeren, om als leaserijder de heffing over je zakelijke kilometers te declareren bij je werkgever. Volgens mij is die registratie van zakelijk versus privé precies waar men heen wil. Wordt weer een boel administratieve rompslomp, dat zul je zien... - En het gekke is: de kilometerheffing hebben we allang. In Nederland betaal je ongeveer 2 cent heffing per kilometer, vergeleken met een land als Luxemburg. De benzine is hier namelijk 30 cent per liter duurder. Dus als je auto 1 op 15 rijdt (zuinig aangehouden), betaal je voor 15 kilometer autorijden 30 cent extra, is dus 2 cent per kilometer... Dus: NAAST het leaserijdertje pesten wordt er ook nog eens een onnodige beerput open getrokken. | |
DS4 | donderdag 29 november 2007 @ 16:19 |
quote:Bij veel auto's kun je voor het geld 2x dezelfde auto rijden. Het kan zonder meer voordelig zijn, maar ook erg onvoordelig en gemiddeld gezien is de bijtelling thans eerder te hoog dan te laag. | |
LangeTabbetje | donderdag 29 november 2007 @ 16:22 |
quote:Nou, dan rijdt je de lease auto toch niet prive en koop je je eigen auto ? Heb je ook geen last van een verhoogde bijtelling. | |
DS4 | donderdag 29 november 2007 @ 16:35 |
quote:Maar wel een hoop extra administratie. Het is niet juist om belasting te heffen over inkomen dat je niet geniet. Natuurlijk geniet je in natura inkomen uit de auto. Natuurlijk kun je dat niet op de cent nauwkeurig berekenen. Maar het moet niet zo zijn dat een gemiddeld voordeel van 1.000 wordt belast alsof het 1.500 is. | |
mirugai | donderdag 29 november 2007 @ 16:36 |
quote:Volgens mij moeten de kosten voor een leaseauto nog flink stijgen wilt het vergelijkbaar zijn met prive aanschaf, all-risk, beurtje bij de dealer, nieuwe bandjes, verslijtdelen vervangen etc. dat is bij elkaar echt een STUK duurder dan wat je nu moet afdragen voor een leaseauto. Bij ons geven ze de mogelijkheid om het lease budget bruto uitgekeerd te krijgen dus dat is ook nog altijd een mogelijkheid en een bedrijf zou natuurlijk ook nog poolauto's kunnen aanbieden die je tot je beschikking hebt als je zakelijke kilometers dient te maken. Je wordt dus echt niet gedwongen om in zo'n ding rond te rijden. Ik ben het met je eens dat als al deze wat rare regelingen worden ingevoerd wo. 22 naar 25%, rekeningrijden etc. dat het dan inderdaad minder aantrekkelijk wordt. Maar misschien ben ik niet de juiste persoon om zich in deze discussie te mengen. Over een kwartiertje stap ik op om m'n contract te tekenen van m'n nieuwe baan: zonder lease auto maar wel max. 15 minuten fietsen van m'n woonruimte. Dus ik ga de dagelijkse files op de A1 tussen A'dam en Apeldoorn vaarwel zeggen ![]() | |
Richie_Rich | donderdag 29 november 2007 @ 16:41 |
Met een bijtelling van 25% zit je al aardig richting de echte kosten hoor. | |
DS4 | donderdag 29 november 2007 @ 16:50 |
quote:De auto van mijn vrouw (120d) kost 50K (incl. accessoires). Bijtelling is 12.500 per jaar. Privékilometers: zeg 5.000 (het zijn er minder, maar laten we een wat meer gemiddelde situatie nemen). Wat kost dat nou in vier jaar tijd? Om te beginnen rij je geen diesel met 5.000 km per jaar, dus we rekenen met de 120i (nog afgezien van de vraag of je niet een totaal andere auto kiest als je maar 5K per jaar rijdt). Afschrijving 20.000 Benzine 3.500 Beurten 300 Verzekering 3.200 Renteverlies 6.000 Totaal 33.000 Bijtelling 50.000 Bijtelling ligt in casu ruim 50% te hoog. En wat denk je van iemand die een poule-auto krijgt van zeg 2 jaar oud en nog 2 jaar te gaan. Als je even kijkt naar het aandeel afschrijving en hoeveel daarvan in de eerste twee jaar valt. En dan hebben we het dus niet over mensen die een stationpassat rijden omdat ze veel mee moeten nemen voor hun werk, maar zelf niets anders dan een polo hadden genomen. Tuurlijk, voor de lange afstand zal die passat best iets lekkerder rijden. Maar is het echt een voordeel? Ik zou liever een Polo GTI onder mijn reet hebben dan een passat TDI. Nee, het is pure onzin dat de leaserijder een enorm voordeel binnen harkt en dat de leaseauto laag wordt belast. | |
DS4 | donderdag 29 november 2007 @ 16:52 |
quote:Gemiddeld zelfs hoger. De 22% is destijds tot stand gekomen op basis van het beginsel dat de bijtelling moest aansluiten bij het daadwerkelijke voordeel. En dat was al niet berekend in het voordeel van de leaserijder zeg maar... | |
en_door_slecht | donderdag 29 november 2007 @ 17:19 |
DS4, die 25% bijtelling is wel bruto loon. | |
mirugai | donderdag 29 november 2007 @ 18:31 |
Bij dergelijke rekensommetjes gaat men er wel vanuit dat er niks stuk gaat en dat het onderhoud beperkt blijft tot zo'n 300 eurootjes. Dat lijkt me een behoorlijk optimistisch Ik ben zelf met de verschillende lease auto's die ik heb gereden wel vaker bij de garage geweest en soms voor behoorlijk dure reparaties en onderhoudsbeurtjes (kost een grote beurt bij een dealer echt maar 300 euro? Ik betaal al meer voor een beurt van m'n motor) Maar goed, stel dat de calculaties correct zijn, dan moet je natuurlijk ook nog in staat zijn om het bedrag voor een nieuwe auto op te kunnen hoesten. [ Bericht 0% gewijzigd door mirugai op 29-11-2007 18:42:46 ] | |
Richie_Rich | donderdag 29 november 2007 @ 18:37 |
quote:Volgens mij wordt bij die calculaties uitgegaan van de leaseprijs zoals de leasemaatschappij die vraagt. Je kunt immers ook prive leasen als je wilt. | |
mirugai | donderdag 29 november 2007 @ 18:41 |
quote:Inderdaad.Is soms nog voordeliger ook dan de zogenaamde deals die werkgevers met lease maatschappijen afsluiten... | |
draaijer | donderdag 29 november 2007 @ 19:05 |
quote: Dat ligt er maar net aan wat je wil gaan rijden. Dat heb ik uiteraard al lang in een excel geschoten. Ik ga niet in een oude bak rijden. Ik haal wel weer wat uit Duitsland.. | |
DS4 | donderdag 29 november 2007 @ 19:30 |
quote:Het is loon in natura. Natuurlijk is het brutoloon. Dit is een bekende denkfout. Loon in natura kost een werkgever ook geld. Indien we het hebben over de leaseauto als beloningsmiddel kan het loon in natura ook gewoon als loon worden verstrekt (in de praktijk zie je die keuze geregeld). | |
du_ke | donderdag 29 november 2007 @ 19:32 |
quote:Vooral doen dan weet je zeker dat de PvdA ook de volgende periode weer in het kabinet zit. | |
DS4 | donderdag 29 november 2007 @ 19:36 |
quote:De 120d is inmiddels iets meer dan 2 jaar oud, heeft 100.000 km gelopen en op een nieuw achterlicht (wegens een stupide busjeschauffeur) na is er niets gebeurd dan beurten. Ik sluit mij dus aan bij de praktijk. De eerste 20.000 km gaat er met de huidige auto's zelden iets stuk en meestal valt het dan ook nog onder de garantie. quote:Misschien rij jij een renault oid EN ben je lomp. Maar de eerste 20.000 km? En die 300 euro zou wel eens ten onrechte kunnen zijn... Bij nader inzien was de eerste beurt volgens mij pas bij 30K. quote:Ik neem renteverlies mee. Voor een beetje extra kun je wel financieren hoor... | |
en_door_slecht | donderdag 29 november 2007 @ 19:41 |
quote:En waarom is het een denkfout dan? De ene auto betaal je met netto loon en de andere met bruto loon. Dat kun je niet zomaar vergelijken. Je geeft zelf al aan dat het voor de werkgever om het even is, die leasebak of dat bedrag als extra loon. Vervolgens moet in je voorbeeld de eigenaar van die eigen auto eerst z'n halve loon naar Bos brengen. Daarna is hij kwijt dat wat in je sommetje staat. De leasebakrijder moet elk jaar 12.500 bij z'n inkomen optellen. Dat is evenveel als die knakker die geen leasekar kiest. Maar i.t.t. wat jij aangeeft, is die leaserijder netto maar 25.000 kwijt. En dan wordt het een heel ander verhaal. | |
DS4 | donderdag 29 november 2007 @ 20:04 |
quote:Voor de goede orde: ja, je betaalt wel met brutoloon, maar omdat je daarnaast weldegelijk een heffing betaalt (te weten de bijtelling en daar de heffing over) staat het daarmee gelijk. Althans, dat zou moeten, maar in de praktijk valt het ongunstig uit voor de leaserijder. Ik zal een voorbeeld geven. Persoon A verdient 50.000 euro. Persoon B 45.000 en krijgt daarnaast van zijn werkgever (BCC) een Plasma mee naar huis van 5.000 euro. Die 5.000 euro betaalt hij feitelijk uit zijn brutoloon. Heeft hij voordeel? Even kijken: Persoon A betaalt aan belastingen ((zeg) 40% over 50.000) 20.000 euro. Netto heeft hij 30.000 ontvangen. Hij koopt nog een Plasma van 5.000 euro en houdt over 25.000 euro. Persoon B betaalt aan belastingen over zijn loon (40% over 45.000) 18.000 euro. Daarnaast moet hij over loon in natura (40% over 5.000) 2.000 euro betalen. Hij houdt over.... 25.000 euro. Stel dat de Plasma een auto wordt (dus belast wordt tegen 1,5x het werkelijke voordeel) dan moet hij 40% over 7.500 betalen. 3.000 dus. Hij is nu ineens 1.000 slechter af. quote:Ik begrijp deze opstelling niet helemaal en hoop dat met het hierbovenstaande e.e.a. duidelijk is. | |
en_door_slecht | donderdag 29 november 2007 @ 20:11 |
quote:Het was idd niet heel duidelijk. Maar het verschil is dat ik zeg dat die auto die nieuw 50.000 kost door de werknemer in 4 jaar bij z'n inkomen opgeteld moet worden. 12.500 per jaar dus. Jij stelt dat die auto er 1,5 keer bij op moet. Hoe kom je daar bij? | |
DS4 | donderdag 29 november 2007 @ 21:26 |
quote:Hoho... je krijgt de auto niet. Je mag deze gebruiken. Dus het voordeel is gelijk aan wat een privé-auto je zou hebben gekost. | |
henkway | donderdag 29 november 2007 @ 21:34 |
quote:Zijn die tweedehands autos in Duitsland zo goedkoop?? | |
en_door_slecht | donderdag 29 november 2007 @ 21:47 |
quote:Oke, ik snap dat je die auto na vier jaar moet inleveren. Maar de enige kosten die een leaserijder heeft (uitgaande van de situatie dat de baas het leasecontract lapt) is toch de bijtelling van 25% (nu nog 22%) van de nieuwwaarde? | |
LangeTabbetje | vrijdag 30 november 2007 @ 08:51 |
quote:Klopt. Sommige bedrijven vragen wel een eigen bijdrage. Maar die wordt weer in mindering gebracht op de bijtelling. | |
DS4 | vrijdag 30 november 2007 @ 08:53 |
quote:Ja. Maar het voordeel van zijn privékilometers is gemiddeld gezien lager dan die 25%. En dat is wat ik onterecht vind. | |
LangeTabbetje | vrijdag 30 november 2007 @ 09:02 |
quote: ![]() Dan snap ik even niet hoe jij het bedoelt dat het voordeel van je privekilometers lager is ??? Ervan uitgaande dat je dus prive een (nieuwe) auto van 35.000 inclusief tankpasje, vervangend vervoer, etc. wat er allemaal aan lease contract hangt. En dan heb ik het nog niet over dat je als prive persoon dus ook die 35.000 niet op hoeft te hoesten waarmee je dus andere leuke dingen kan doen. | |
en_door_slecht | vrijdag 30 november 2007 @ 09:15 |
quote:Oke, maar in het voorbeeld ging ik er vanuit dat we te maken hadden met twee personen die een auto niet voor hun werk nodig hebben anders dan woon-werk verkeer en het als lokkertje zou zijn voor een werknemer. Als je dan 50% loonbelasting zou moeten betalen, dan is de netto-bijtelling dus maar 25.000 in vier jaar, geen 50.000 zoals DS4 stelt. | |
DS4 | vrijdag 30 november 2007 @ 09:24 |
quote:Even terug naar het voorbeeld met de Plasma. Jij redeneert als volgt: Je krijgt een plasma. Je telt daarom 5.000 euro bij het inkomen op. Hierover betaal je 2.000 euro. De plasma kost je dus 2.000 euro. Dat klopt echter niet, want als je de berekening hierboven ziet, dan zie je dat de persoon die de plasma van zijn nettoloon koopt geen stuiver minder te besteden heeft. En zo is het ook met de leaseauto. Je moet niet kijken naar wat je netto moet betalen aan belasting. Je moet kijken naar het werkelijk genoten voordeel vs. het voordeel welke wordt belast. In theorie horen die twee zaken gelijk te zijn. Anders ga je de mist in en ben je duurder uit (zie het voorbeeld met de plasma die ineens wordt belast alsof deze 7.500 euro had gekost, waardoor je netto nog steeds slechts 3.000 euro betaalt volgens jouw redenering. Schijnvoordeel dus. | |
DS4 | vrijdag 30 november 2007 @ 09:26 |
quote:Ik heb nooit gesproken over de netto-bijtelling. Zoiets bestaat niet eens. Er is een bijtelling. Die bijtelling is inkomen. Inkomen wordt belast. Je betaalt dan dus bedrag X over de bijtelling. En bedrag X heeft gewoon inkomstenbelasting en niet "netto-bijtelling" (dat zou nl. een vrij stupide naam zijn). | |
LangeTabbetje | vrijdag 30 november 2007 @ 09:40 |
quote:Als ik je goed begrijp, bedoel jij te zeggen, dat als ik een auto van 35.000,- kan betalen voor minder dan 8.750,- per jaar, inclusief alle voordelen van een lease auto, ik duurder uit ben met ene leaseauto ? Sorry, ben redelijk goed thuis in deze materie maar je redenatie ontgaat me een beetje. | |
en_door_slecht | vrijdag 30 november 2007 @ 10:19 |
quote:Nee, ik sprak over een netto-bijtelling. En dat bestaat wel ![]() Wat ik daarmee bedoel is het netto loon wat die leaserijder die vier jaar minder te besteden heeft omdat hij een leaseauto van de baas 'krijgt' voor die vier jaar. quote:Ja, prima dat dat een domme naam is, waar het mij om gaat is dat jij bij je 120d voorbeeld claimt dat die leaserijder 50.000 kwijt is aan z'n auto. Dat is niet waar, dat is slechts zijn bijtelling. Het deel dat hij kwijt is, is +/- 50% daarvan. | |
Metro2005 | vrijdag 30 november 2007 @ 11:01 |
quote:Alsof iedereen prive in een nieuwe auto zal gaan rijden ipv een 2e hands auto. Leaserijden is in verhouding met zelf een NIEUW auto aanschaffen inderdaad niet eens extreem duur maar als je het vergelijkt met een auto van een paar jaar oud is het verschil echt enorm. quote: ![]() | |
DS4 | vrijdag 30 november 2007 @ 13:27 |
quote:Volgens mij is dat een open deur. | |
DS4 | vrijdag 30 november 2007 @ 13:51 |
quote:In dit kader toch zeker niet. Het is een bijtelling bij je bruto inkomen. Meer niet. quote:En waarmee jij vergeet dat daarnaast het salaris lager is omdat je die leaseauto hebt, tenminste, als het een beloningsinstrument is. quote:Nee, terug naar die plasma. Je krijgt een hoger feitelijk loon indien je de auto niet neemt (nogmaals: als het een beloningsinstrument is). Kortweg, je kan kiezen of 50.000 loon plus BMW 120, of 59.500 loon + km vergoeding zakelijk verkeer (zeg 15.000 km). Bij 50KBMW heb je dan netto (voor gemak 40% over geheel): 25.000. Bij 59,5Kvergzak heb je dan netto (excl. netto vergoeding): 35.700. Kosten van de auto in dit geval dus 10.700 (niet precies die 12.500, maar dat scheelt per auto). Daarnaast krijg je voor de zakelijke kilometers 2.850 euro netto. In totaal heb je dan 13.550 euro te besteden om 20.000 kilometer per jaar te rijden. Het is vooral dat de kostenvergoeding voor zakelijke kilometers ook belachelijk laag is, want anders was je zeker voordeliger uit als je dezelfde auto privé had geleased. Ik denk dat een jaar ouder 120 kopen en dan 3 jaar rijden al een stuk voordeliger is. Feit is dat je als je privé koopt je andere afwegingen maakt. De leasebak is niet alleen een nieuwe auto, het is ook een beperking van je keuze. Probeer maar eens de baas zo gek te krijgen dat je een Boxster uit 2000 mag leasen. Terwijl je die misschien voor die 13.550 wel kan rijden. | |
LangeTabbetje | vrijdag 30 november 2007 @ 14:26 |
quote:Nu begrijp ik je redenatie ![]() Met alle voordelen die er aan vastplakken (tankpasje, vervangend vervoer etc), EN het feit dat je geen grote som geld op tafel hoeft te leggen om een eigen auto te kopen. | |
DS4 | vrijdag 30 november 2007 @ 14:47 |
quote:Dat hangt van de branche af. En daar waar de leaseauto helegaar geen beloningselement is, maar noodzakelijk, vind ik het al helemaal belachelijk dat de leaserijder een draai om de oren krijgt. | |
en_door_slecht | vrijdag 30 november 2007 @ 15:02 |
quote:Ik ook. ![]() Ik hield geen rekening met de korting op je inkomen doordat de baas duurder uit zou zijn als hij je een leasebak geeft en dat gecompenseerd wil zien. | |
DiegoArmandoMaradona | vrijdag 30 november 2007 @ 15:13 |
quote:VPB ongeveer 20% lager |