abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54873000
... die de hypotheekrenteaftrek heet!
quote:
'Integratie duurt nog wel veertig, vijftig, zestig jaar'
Kloof met westerse cultuur maakt opname immigranten volgens minister Vogelaar zaak van kleine stapjes
Gepubliceerd: 27 november 2007 14:14 | Gewijzigd: 27 november 2007 15:38

De Tweede Kamer behandelt deze week de begroting van Wonen, Wijken, Integratie. Minister Ella Vogelaar wil tal van problemen duiden en aanpakken. „Ontkokerd werken. Dat is heel belangrijk.”
Door onze redacteuren Derk Stokmans en Jeroen Wester

Den Haag, 27 nov. Integreren is moeilijk, is de stelregel van minister Vogelaar. De harde lijn van VVD en PVV is volgens de Zeeuwse boerendochter één kant van het verhaal. Er is ook de boodschap van hoop en perspectief, te midden van een complexe werkelijkheid. „Neem de Molukse gemeenschap. Iedereen denkt: dat gaat wel goed. Maar we worden er nu mee geconfronteerd dat de derde generatie het in het onderwijs slechter doet dan de tweede. Rara. Wat is hier aan de hand? Ik weet het nog niet en wetenschappers weten het ook niet.”

Tweederde van de Marokkanen in Amsterdam heeft geen werk, schreef Tweede Kamerlid Henk Kamp (VVD). Wat vindt u daarvan?

„Het is dramatisch. Kinderen van niet-westerse allochtonen hebben veel achterstand. Zijn lager opgeleid en belanden vaker in de criminaliteit. Er zijn heel veel problemen. Maar de werkelijkheid is niet eendimensionaal. De deelname van niet-westerse allochtonen in het hoger onderwijs is de laatste jaren bijvoorbeeld verdubbeld.”

Waarom is die andere kant zo belangrijk? U bent er toch om problemen te signaleren en op te lossen?

„Er zijn grote problemen waar we nog onvoldoende oplossingen voor hebben. Maar je doet mensen tekort door alleen maar te wijzen op wat slecht gaat. Je moet ook hoop bieden door te laten zien dat je als allochtoon ook vooruit kan komen. In de tachtiger en negentiger jaren hebben we te veel gedaan alsof het vanzelf allemaal goed zou komen. Dat is simplistisch. Maar ik wil evenmin vervallen in het andere simplisme, dat het allemaal niet deugt.

„De effecten van migratie absorbeer je niet snel. Zeker niet een migrantengolf met relatief laag opgeleiden. Wij hadden ooit fabrieksarbeid nodig, ongeschoold werk. En dan hebben we nog het grote verschil tussen een westerse en niet-westerse samenleving, een sterke dominantie van het islamitische geloof, wat heel grote culturele verschillen met zich meebrengt. Dat is anders dan de migratie in de jaren dertig, toen Duitse joden naar Nederland kwamen. Dat waren hoogopgeleide mensen, vaak intellectuelen, behorend tot de westerse cultuur. De kloof van nu is veel groter. Dat duurt meerdere generaties. Veertig, vijftig, zestig jaar.”

Vogelaar lacht. „Mijn portefeuille is echt leuk, hoor. Het gaat ergens over, daar hou ik erg van. Hoe klein de stapjes ook zijn, alle stapjes helpen wel.”

Over dertig of veertig jaar is het wel gelukt?

„Ik proef cynisme. Maar kijk hoe emancipatieprocessen gaan. Ik ben een boerendochter die uit een niet-intellectueel gezin komt. Ik was de eerste uit onze familie die naar het voortgezet onderwijs ging, de hbs die er in Zeeland was. Ik kende niemand die een universitaire opleiding deed. Dat was voor mij en mijn familie een wereld die we niet kenden. Ik ging niet meteen naar de universiteit maar eerst naar het hbo en werd tweedekanser op de universiteit. Want die stap in één keer zat niet in onze belevingswereld.”

Maar u hebt dat toch zelf gedaan. U bent toch niet geholpen door de overheid?

„Er was wel een studiebeurs die het mogelijk maakte. Ik had een moeder die zelf héél graag had willen leren en die niet mocht. En die heeft gezegd: mijn dochters wel! Die is daar voor gegaan. Dat zie je dus ook bij die allochtone moeders. Die zeggen: ik wil Nederlands leren omdat ik mijn kind wil helpen. Die willen dat hun kind naar het voortgezet onderwijs gaat. Die kunnen je met stralende ogen en vol trots zeggen: mijn dochter of zoon studeert medicijnen, terwijl ze zelf analfabeet zijn.”

Wat doet u aan de integratieproblemen?

„Er zijn twee hoofdtaken: het verbeteren van de onderwijsprestaties en de toegang tot de arbeidsmarkt.”

Toegang tot de arbeidsmarkt, zegt u. Waarom doet dit kabinet niets aan het ontslagrecht, terwijl economen van links tot rechts zeggen dat het de haves beschermt en have-nots buitensluit?

„Daar wordt heel verschillend over gedacht. Politiek bestaat er grote verdeeldheid over, er was niet uit te komen. Daarom hebben we als kabinet er voor gekozen hier een streep onder te zetten. De doelstelling om 200.000 mensen aan het werk te helpen blijft overeind.”

U wilt de onderwijsprestaties verbeteren. Maar dat is een doel, geen maatregel.

„Nee, dat bestrijd ik. Qua onderwijs gaan wij de taalachterstand wegwerken door onder andere voorschoolse opvang én met de inzet van brede scholen.”

Maar daar heeft u helemaal geen invloed op, dat moet uw collega Plasterk doen.

„Ja, en een andere keer moet de psychiatrische zorg voor Marokkaanse jongeren weer verbeterd worden en ligt het op het bordje van Klink. Wat ík doe is veel gesprekken voeren om zo problemen op het netvlies te krijgen. Ik ben degene die dat agendeert. Hé, dit is een probleem, hier moeten we mee aan de gang. Wat gaan we doen, gaan we een pilot starten in Slotervaart?”

Werkt dat coördineren?

„In het verleden niet, de overheid is daar niet voor ingericht. Maar nu gaat het beter. Voor de wijkplannen heb ik continu contact met de gemeentes. Voor hen heel handig, dat ze niet al die departementen af hoeven.”

U beheert de portefeuille tegen de stroperigheid?

„Ontkokerd werken. Dat is heel belangrijk. Dat we het anders organiseren.”

De woningmarkt zit vast, maar aanpak ervan is in dit kabinet onbespreekbaar. Dan kunt u toch niet echt iets doen aan de problemen in die achterstandswijken?

„Over de woningmarkt is een bezweringsformule uitgesproken. Dat was niet de meest aantrekkelijke passage in het regeerakkoord toen ik minister werd. Geen misverstand. Gelukkig is Nederland zo eigenwijs dat er gewoon wel over gedacht wordt. Ik durf wel te zeggen dat juist het onbespreekbaar maken ervan ertoe leidt dat er nu heel veel over gepraat wordt.

Wat zegt dit, dat zo’n belangrijk maatschappelijk probleem door een regering terzijde wordt geschoven?

„We werken in Nederland met coalities. Soms duurt het wat langer dan je zou willen om tot doorbraken te komen. Voor mij is volstrekt helder dat dit een onderwerp is waar onvermijdelijk in het volgende kabinet veranderingen moeten plaatsvinden.”
Wat een topminister is het toch En als haar verhaal waar is (dat zij de eerste is van haar familie die mocht gaan studeren) dan heb ik daar een groot respect voor.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 27 november 2007 @ 17:37:33 #2
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_54873050
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 17:33 schreef Klopkoek het volgende:
En als haar verhaal waar is (dat zij de eerste is van haar familie die mocht gaan studeren) dan heb ik daar een groot respect voor.
Moet je voorstellen hoe dom de andere Vogelaartjes zijn!
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_54873076
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_54873252
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 17:39 schreef Klopkoek het volgende:
Hier dat artikel:
http://www.nrc.nl/binnenl(...)jftig%2C_zestig_jaar

TOPminister
Wat een kutwijf. Ze constateert alleen en heeft totaal geen oplossingen. Slappe hap op verkeerde plek.. hopelijk komen er snel nieuwe verkiezingen
pi_54873435
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 17:37 schreef PJORourke het volgende:

[..]

that makes me sad
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_54873450
quote:
[..]

Wat een topminister is het toch En als haar verhaal waar is (dat zij de eerste is van haar familie die mocht gaan studeren) dan heb ik daar een groot respect voor.
De afwezigheid van intelligentie is genetisch, dat is hierbij weer eens bewezen.
pi_54873555
Ach ja, zoals het er naar uit ziet komen er weer tig beleidsnota's e.d. en wordt er verder niets concreets gedaan. Wel wordt er voor 4 miljard hier en daar een huis geverft en een fonteintje gebouwd ofzo... Integratie PvdA-stijl.
pi_54873758
quote:
[..]

Ze gebruikt een hoop woorden maar zegt helemaal niets. Aan haar hebben we helemaal niets, zij is enkel in staat om mensen tegen te werken en het functioneren van zaken zo inefficient mogelijk te maken.
pi_54873960
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 18:11 schreef nikk het volgende:
Ach ja, zoals het er naar uit ziet komen er weer tig beleidsnota's e.d. en wordt er verder niets concreets gedaan. Wel wordt er voor 4 miljard hier en daar een huis geverft en een fonteintje gebouwd ofzo... Integratie PvdA-stijl.
Wat een dom geblaat. Waarom zeg je nou zoiets?
pi_54873987
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 18:05 schreef DrWolffenstein het volgende:

[..]

De afwezigheid van intelligentie is genetisch, dat is hierbij weer eens bewezen.
Conservatief geleuter. Joop den Uyl en Jan Pronk waren ook de eersten in hun familie die gingen/konden/michten studeren. Die zijn toch ook niet dom?

Waarom verlang je toch naar de standenmaatschappij van vroeger? Ben je echt zo bang dat een talentvollere Achmed de baan van je zoontje komt inpikken?
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 27 november 2007 @ 18:39:38 #11
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_54874010
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 18:36 schreef SCH het volgende:
Wat een dom geblaat. Waarom zeg je nou zoiets?
Door schade en schande wijzer geworden. En communisten doen toch niks anders dan bergen administartie aanleggen?
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_54874114
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 18:38 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Joop den Uyl en Jan Pronk
Ben je nu expres aan het trollen?
pi_54874278
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 18:45 schreef nikk het volgende:

[..]

Ben je nu expres aan het trollen?
Dat geldt eerder voor jou.
  dinsdag 27 november 2007 @ 18:57:18 #14
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_54874374
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 18:38 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Conservatief geleuter. Joop den Uyl en Jan Pronk waren ook de eersten in hun familie die gingen/konden/michten studeren. Die zijn toch ook niet dom?

Waarom verlang je toch naar de standenmaatschappij van vroeger? Ben je echt zo bang dat een talentvollere Achmed de baan van je zoontje komt inpikken?
Heeft DrWolffenstein al een zoon?
Pugna Pro Patria
pi_54881194
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 18:57 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Heeft DrWolffenstein al een zoon?
Ik gebruikte "drwolffenstein jr." als beeldspraak een keertje. Misschien heeft klopkoekje dat verkeerd begrepen.
pi_54883796
Mijn god. Bij het lezen van dat artikel was ik zo blij niet meer in NL te wonen. Dat mens is gestoord; anders kun je het niet zeggen. Zet de klok even lekker twintig jaar terug en leg de schuld van het falen van de medelanders bij de Nederlanders: het ligt vanzelfsprekend aan racisme op de arbeidsmarkt en scholen die die lieve Marokkaantjes geen kansen geven... dat dat luie tuig liever hun hand ophoudt dan een baan te zoeken en dat ze helemaal geen interesse hebben om zelfs maar een VMBO-diploma te behalen, komt niet in d'r harses op. Nee, mevrouwtje Vogelaar gaat er vanzelfsprekend geld tegenaan gooien - veel geld. Er worden geen eisen gesteld aan niet-westerse allochtonen, de overheid blijft met z'n smerige vingers overal aanzitten om het te doen falen en over twintig jaar zit NL met nog meer ellende.

Zo gek als een deur, dat mens.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_54884151
sja, ze is en blijft een domme zeeuwse inteeltboerentrien.
pi_54891128
quote:
Op woensdag 28 november 2007 07:08 schreef Dr.Nikita het volgende:
Dat zou verboden moeten worden.
Bah, inteelt.
Sportieve inbreng
pi_54892803
quote:
HEY! Niks tegen Zeeuwen!

Zeeland FTW

BOEREN! BOEREN! BOEREN!

People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_54892936
quote:
Ga je bronnen ff nalopen maat.. deze waggelende schande komt uit Brabant...

Als ze uit Zeeland was gekomen was ik direct de Westerschelde in gesprongen... Wat een drama voor ons imago zou dat zijn.
  woensdag 28 november 2007 @ 14:42:51 #21
194524 tgs.
unleash hell at my command
pi_54893238
quote:

[..]

Ja iemand een link van die hele stamboom der knuffelaars???
"When there is no peril in the fight, there is no glory in the triumph."
pi_54893821
quote:

[..]

Bijna onmogelijk. Waarschijnlijk was zij de eerste die uit de bijstand een diploma cadeau kreeg obv een "competentie'meting
pi_54894011
quote:
Op woensdag 28 november 2007 14:32 schreef Elkarden het volgende:

[..]

Ga je bronnen ff nalopen maat.. deze waggelende schande komt uit Brabant...

Als ze uit Zeeland was gekomen was ik direct de Westerschelde in gesprongen... Wat een drama voor ons imago zou dat zijn.
Nee, met JP kun je thuiskomen.
pi_54894402
quote:

Wat een topminister is het toch
Ik ben juist teleurgesteld. Op de meeste vragen zie je geen oplossingen komen. Als ze ineens concreet wordt is het Plasterk die het regelt. Wat blijkt: ze signaleert de problemen... Nou, is dat de taak van een MINISTER? Volgens mij is die er om met oplossingen te komen. Niets mis met tevens signaleren, maar als dat alles is wat je doet dan ben je geen topper.

Verre van.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  woensdag 28 november 2007 @ 16:01:29 #25
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_54895499
Wat mij betreft mag ze wel eens met een pakket maatregelen komen .
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')