abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 november 2007 @ 10:39:23 #1
164851 ScienceJapan
Research for Humanity
pi_54819715
Volgens mij is er iets fout gegaan of is er hier een pro-psychiatrische mod actief want ik had eerder vandaag het volgende nieuwsbericht geplaatst maar toen ik zojuist keek was het niet meer terug te vinden. Met het oog op de werkzaamheden van gisteren plaats ik het hierbij opnieuw:

Eugeneticus Machteld Hoogenboom beschrijft in haar proefschrift een aantal onderzoeken naar genetische verschillen tussen meer dan 300 patiënten met schizofrenie en meer dan 800 controlepersonen. Bij een gedeelte van deze patiënten en controlepersonen heeft Hoogendoorn gekeken naar biologische afwijkingen in het brein en genetische aspecten daarvan.

Zij ontdekte onder meer een aantal genen waarvan nog onbekend was dat ze invloed hebben op schizofrenie: PIK4CA, PIK3C2G, PSAP, ARHGEF10, FGF1 en FGFR1. De laatste twee genen zijn onderdeel van het Fibroblast Growth Factor (FGF) systeem.

Ook analyseerde ze het verband tussen meer dan 130 myeline-gerelateerde genen en het volume van de grote hersenen bekeken (en daarbij de witte en de grijze stof van de grote hersenen). Ze zag daarbij een relatie tussen genen die onderdeel zijn van het FGF-systeem en het volume van de grote hersenen.

Al met al leverden deze studies belangrijke informatie op over een aantal genen die het risico op schizofrenie kunnen vergroten. Deze informatie is van wezenlijk belang omdat het een bijdrage levert aan onze kennis over de oorzaak van schizofrenie en daardoor eventueel ook aan de mogelijkheid om in de toekomst beter in te kunnen grijpen met psychiatrische medicatie bij de behandeling van de ziekte.

Schizofrenie is een ernstige psychiatrische aandoening die grote invloed heeft op het leven van de patiënt maar ook op dat van familieleden en vrienden van de patiënt. Het ziektebeeld kenmerkt zich door positieve symptomen (zoals wanen, hallucinaties en gedesorganiseerd gedrag) en negatieve symptomen (zoals affectvervlakking, gebrek aan motivatie, spraakarmoede en anhedonie).

In het onderzoek werden de schizofrenie patiënten met psychiatrische medicatie behandeld die bewezen schade aanrichten in de hersenen. Het onderzoek kan om die reden volgens veel wetenschappers als dubieus worden beschouwd.

Hoogleraar Joseph Glenmullen stelde onlangs het volgende over dit soort psychiatrische propaganda.
quote:
We hebben tot op de dag van vandaag nog geen enkel bewijs voor ofwel de oorzaak of de fysiologie voor geen van elke psychiatrische diagnose.

Elk geval waarin een "hersenstoornis" gevonden zou zijn, bleek vals te zijn. Geen enkele claim voor genen die bepaalde psychiatrische condities zouden veroorzaken heeft de tands des tijd doorstaan. Ondanks de populaire valselijke propaganda.
Bron: Psychiatrie Vandaag
  zondag 25 november 2007 @ 14:20:53 #2
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_54823814
Wat is je discussiepunt in dit nieuwsbericht. Vind je het goed dat er onderzoek wordt gedaan of vind je dit allemaal 'psychiatrische propaganda' en mag er niet meer onderzocht worden volgens jou of er mogelijk een genetische oorzaak is.

Of kopieer je alleen maar (inclusief taalfout) een artikel in Psychiatrie Vandaag zonder reden?

[ Bericht 0% gewijzigd door livelink op 25-11-2007 15:07:44 ]
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_54824800
nou, gaan we weeeeeeeeeeeeer...

kun je niet gewoon op een Centraal Station ergens gaan staan oreren of zo, met een sandwichboard om, zoals een overtuigd doorgedraaide betaamt?
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_54824890
iemand in de eerste zin eugeneticus noemen helpt ook voor een lekkere discussie
  zondag 25 november 2007 @ 16:59:38 #5
164851 ScienceJapan
Research for Humanity
pi_54827934
quote:
Op zondag 25 november 2007 14:20 schreef livelink het volgende:
Wat is je discussiepunt in dit nieuwsbericht. Vind je het goed dat er onderzoek wordt gedaan of vind je dit allemaal 'psychiatrische propaganda' en mag er niet meer onderzocht worden volgens jou of er mogelijk een genetische oorzaak is.

Of kopieer je alleen maar (inclusief taalfout) een artikel in Psychiatrie Vandaag zonder reden?
Ik vind het een kwalijke zaak dat men valselijk wetenschappelijk dubieuze onderzoeksresultaten naar buiten brengt als zijnde wetenschappelijke doorbraken.

Natuurlijk kunnen genen in hun complexheid een bijdrage leveren aan de psychische conditie van mensen, maar het is onzin om te stellen dat de oorzaak voor psychiatrische stoornissen, in dit geval Schizofrenie, genetisch zijn vastgelegd.

Het ontwikkelen van mentale problemen is vaak een complexe samenhang van vele factoren. Mijn mening is dat men dat eerlijk zou moeten erkennen en dat men de psychische problemen niet valselijk ten behoeve van het medisch kunnen behandelen daarvan het als een duidelijk (wetenschappelijk) aantoonbare ziekte zou moeten voordoen.

Een gezegde is: eerlijkheid duurt het langst, en ik ben van mening dat het belangrijk is om eerlijk te blijven en de wetenschappelijke normen en waarden te respecteren. Om die reden zou men geen psychiatrische medicatie mogen toedienen omdat het bewezen meer kwaad dan goed doet en mensen chronisch ziek maakt wat niet nodig is.

[ Bericht 0% gewijzigd door ScienceJapan op 25-11-2007 18:17:07 ]
pi_54828049
Vintery, mintery, cutery, corn,
Apple seed and apple thorn.
Wire, briar, limber lock,
Three geese in a flock.
One flew east,
And one flew west,
And one flew over the cuckoo's nest.
  zondag 25 november 2007 @ 17:07:15 #7
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_54828118
Vind je het heel erg als ik het geneuzel van iemand die niet weet hoe je een werkwoord vervoegt niet serieus neem? Verdiep je eerst daar in en ga daarna eens zeuren over echte wetenschap.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_54829003
quote:
Op zondag 25 november 2007 16:59 schreef ScienceJapan het volgende:

[..]

Ik vind het een kwalijke zaak dat men valselijk wetenschappelijk dubieuze onderzoeksresultaten naar buiten brengt als zijnde wetenschappelijke doorbraken.

Natuurlijk kunnen genen in hun complexheid een bijdrage leveren aan de psychische conditie van mensen, maar het is onzin om te stellen dat de oorzaak voor psychiatrische stoornissen, in dit geval Schizofrenie, genetisch zijn vastgelegd.
Het kan gewoon een significante statistische factor zijn. Ik zie nergens staan dat er een deterministische relatie bestaat tussen die genen en schizofrenie.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 25 november 2007 @ 19:46:11 #10
163407 vero-legata
mensenrechten.org
pi_54832281
eugenitca is hip!
Nederlandse Eetbare Planten & Paddenstoelen Database @ www.permacultuurnederland.org
  zondag 25 november 2007 @ 20:26:06 #11
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54833385
laat me raden... psychiatrie.nu

kan die gozer geen TO ban krijgen ofzo
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zondag 25 november 2007 @ 21:07:38 #12
164851 ScienceJapan
Research for Humanity
pi_54834490
quote:
Op zondag 25 november 2007 20:26 schreef Re het volgende:
laat me raden... psychiatrie.nu

kan die gozer geen TO ban krijgen ofzo
Wat heb je precies tegen Psychiatrie Vandaag? Het lijkt wel of je een persoonlijke vete tegen die site hebt...

Er staat veel waardevolle informatie en zelfs Nederlandse hoogleraren maken er gebruik van om artikelen te publiceren.
  zondag 25 november 2007 @ 22:06:57 #13
163407 vero-legata
mensenrechten.org
pi_54836084
Re zit zelf in de psychiatrische medicatie wereld en maakt daar een goede boterham mee. Ik denk dat hij het lastig vind dat je zijn beroep onderuit probeert te halen. En misschien krijgt hij een beetje morele bezwaren als hij constant hoort dat kinderen verdoofd raken, dat geluk in een potje verkopen misschien niet zo ethisch verantwoord idee is, zeker als je de nare bijwerkingen ziet etc. Dus geval van vested interest. Hij is er iig wel eerlijk over, dat moet je hem meegeven.

Daarnaast snap ik alleen niet waarom iedereen maar tegen eugenica is, sterker nog er wordt in onze maatschappij al vol aan eugenetica gedaan door alle mensen van een bepaald iq te splitsen en in eigen groepen te zetten waardoor domme mensen vaker met domme mensen zullen trouwen en slimme vaker met slimme, En dus krijg je onbewust al een soort menselijk fok programma. Maar ik geloof niet per se dat eugenica slecht is. Als je het concept in pure vorm bekijkt en niet bekijkt tegen de achtergrond waarin hitler en companen dat concept volledig misbruikt hebben. Het nastreven van positieve elementen/eigenschappen en dat proberen vast te leggen in genetische lijnen lijkt mij niet iets uitzonderlijks slechts.
Nederlandse Eetbare Planten & Paddenstoelen Database @ www.permacultuurnederland.org
pi_54836807
ja, Re, hou eens op met steeds weer topics openen ter verschoning van je daden!!!
  zondag 25 november 2007 @ 22:36:39 #15
37150 livelink
pi_54836938
Ik heb net eens goed gekeken op de site van Psychiatrie Vandaag. Dat valt tegen. De meeste artikelen staan vol met taalfouten en zijn net zo warrig als het artikel uit de OP.

Ik wil best kritisch naar de psychiatrie kijken, maar dan haal ik mijn informatie toch liever elders.

Werk jij voor deze site ScienceJapan?
  maandag 26 november 2007 @ 08:45:02 #16
164851 ScienceJapan
Research for Humanity
pi_54841211
quote:
Op zondag 25 november 2007 22:36 schreef livelink het volgende:
Ik heb net eens goed gekeken op de site van Psychiatrie Vandaag. Dat valt tegen. De meeste artikelen staan vol met taalfouten en zijn net zo warrig als het artikel uit de OP.

Ik wil best kritisch naar de psychiatrie kijken, maar dan haal ik mijn informatie toch liever elders.

Werk jij voor deze site ScienceJapan?
Nope, het artikel dat je ziet is overigens geschreven door een verslaggever evenals vrijwel alle andere artikelen op Psychiatrie Vandaag. Het is een publicatie platform dus je moet niet de berichtgever aanvallen maar de schrijver of bron van de berichten.
  maandag 26 november 2007 @ 08:49:22 #17
164851 ScienceJapan
Research for Humanity
pi_54841263
quote:
Op zondag 25 november 2007 22:06 schreef vero-legata het volgende:
Re zit zelf in de psychiatrische medicatie wereld en maakt daar een goede boterham mee. Ik denk dat hij het lastig vind dat je zijn beroep onderuit probeert te halen. En misschien krijgt hij een beetje morele bezwaren als hij constant hoort dat kinderen verdoofd raken, dat geluk in een potje verkopen misschien niet zo ethisch verantwoord idee is, zeker als je de nare bijwerkingen ziet etc. Dus geval van vested interest. Hij is er iig wel eerlijk over, dat moet je hem meegeven.
Dat vermoedde ik al, Re lijdt aan het pro-psychiatrisch syndroom. Zijn gedrag op dit forum is een klasiek voorbeeld het syndroom. In dit geval veroorzaakt door schuldgevoelens die mogelijk niet direct betrekking hebben op hem zelf, maar in dit geval voortkomen uit zijn werkzaamheden...
  maandag 26 november 2007 @ 10:00:01 #18
37150 livelink
pi_54842287
quote:
Op maandag 26 november 2007 08:45 schreef ScienceJapan het volgende:

[..]

Nope, het artikel dat je ziet is overigens geschreven door een verslaggever evenals vrijwel alle andere artikelen op Psychiatrie Vandaag. Het is een publicatie platform dus je moet niet de berichtgever aanvallen maar de schrijver of bron van de berichten.
Jij als plaatser van het bericht had best het bericht kunnen plaatsen zonder taalfout, dus in dit geval mag ik jou wel degelijk aanvallen op de fout. En verder ben ik van mening dat als mensen serieus hun punt naar voren willen brengen, ze minimaal de moeite mogen doen om dat zorgvuldig te doen. En dat gebeurt op deze site niet, dus mij win je niet voor je.

En bovendien is jouw laatste reactie met betrekking tot Re natuurlijk dodelijk voor elke discussie, dus dit is zinloos.
pi_54842363
quote:
Op zondag 25 november 2007 10:39 schreef ScienceJapan het volgende:
Volgens mij is er iets fout gegaan of is er hier een pro-psychiatrische mod actief want ik had eerder vandaag het volgende nieuwsbericht geplaatst maar toen ik zojuist keek was het niet meer terug te vinden. Met het oog op de werkzaamheden van gisteren plaats ik het hierbij opnieuw:

[
Doe eens niet zo paranoide, hij staat in WFL. Dubbel dus.
Het mooi kotsende meisje.
  maandag 26 november 2007 @ 11:08:57 #20
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54843535
quote:
Op zondag 25 november 2007 22:31 schreef milagro het volgende:
ja, Re, hou eens op met steeds weer topics openen ter verschoning van je daden!!!
mijn geweten begint al schoon te worden, eindelijk
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_54843852
Tyf eens op met je gezwets.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_54845385
quote:
Op maandag 26 november 2007 11:24 schreef heiden6 het volgende:
Tyf eens op met je gezwets.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 27 november 2007 @ 08:29:10 #23
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')