Is dat niet de hele crux waarop de film draait. Zijn intenties zijn herkenbaar voor bijna iedereen, maar hij is zo rucksichtloos en heeft totaal geen moeite met het verlaten van mensen dat hij uiteindelijk sterft en velen kwetst.quote:Op zondag 7 juni 2009 14:09 schreef NvM het volgende:
Eigenlijk, misschien vrij cru gezegd, maar eigenlijk was het een naieve sukkel die zichzelf behoorlijk overschatte. Dat kun je romantiseren wat je wilt, maar de onderhuidse boodschap is duidelijk.
Precies. Dat is wat ik ook zo mooi vind aan de film. Aan de ene kant dat idyllische romantische beeld van iemand, die totaal buiten de maatschappij staat en zijn eigen droom naleeft. En aan de andere kant de harde werkelijkheid laten zien. Hoe naïef die droom is. Hoe hij pas veel te laat achter komt wat echt belangrijk is. Die dubbelzinnigheid maakt de film voor mij zo goed.quote:Op maandag 8 juni 2009 18:34 schreef IdlersDream het volgende:
[..]
Is dat niet de hele crux waarop de film draait. Zijn intenties zijn herkenbaar voor bijna iedereen, maar hij is zo rucksichtloos en heeft totaal geen moeite met het verlaten van mensen dat hij uiteindelijk sterft en velen kwetst.
Het mooie van de film naar mijn mening was dat het verhaal zo verteld wordt, dat je precies tussen deze twee gedachten inhangt. Het is een geweldige stap en hij maakt veel mee, maar het is lastig om echt respect voor hem te krijgen vanwege zijn nooit te stoppen zoektocht naar nog meer vrijheid, terwijl hij zoveel gelegenheden kan aangrijpen om ook op een andere wijze gelukkig te worden. Zo zwart wit als hij zelf dacht was de wereld blijkbaar ook weer niet
Dat maakt toch niet veel uit. De film is niet het boek en de boek niet de film. Film is nu eenmaal een ander medium en Penn heeft er voor gekozen om de boodschap over te brengen die hij zelf interessant vindt. Dat doet toch niets af aan de film. Je kunt de film als een op zichzelf staande boodschap zien die wellicht het originele verhaal als bron heeft gebruikt, maar geen 1 op 1 vertaling ervan heeft gegeven. Wat zou dan immers de zin zijn van de film?quote:Op woensdag 1 juli 2009 12:15 schreef Lamon het volgende:
Ik heb dus zojuist de film toch maar eens besteld, maar ik vraag me af hoe waarheidsgetrouw de film nu eigenlijk is?
Ik hoor van mensen die het boek hebben gelezen en zich wat meer in het karakter van die jongen hebben verdiept, dat hij een stuk minder idealistisch was dan de film doet overkomen, en toch meer een doodswens had, en eigenlijk behoorlijk gestoord was.
Dat is wel jammer, want dan is het toch eigenlijk geen film over iemand die bestaan heeft, maar meer een verhaal geinspireerd op iets wat ooit gebeurd is.
Nou ja, het punt zit hem ook een beetje in het achterlaten van familie en alles.quote:Op woensdag 1 juli 2009 12:25 schreef -Muse- het volgende:
Hij vluchtte gewoon weg van alles en iedereen. Waarom denk je dat hij niet inging op het voorstel van Mr.Franz. Ik kan mij daar best in vinden. Hij had zoveel kansen om een beter leven te beginnen maar koos ervoor om zijn eigen ding te doen. Met een kaart en kompas ben je constant bewust waar je bent, iets wat hij juist niet wilde weten.
Dat zijn dingen die we nooit te weten zullen komen. Je weet niet wat er in die tijd door zijn hoofd ging. Ik zie het niet als een zelfmoord maar meer een manier voor hem om vredig op aarde te kunnen staan en vervolgens heen te kunnen gaan. Dat gevoel waar hij naar zocht heeft hij gevonden en dat heeft hem zo'n voldoening gegeven dat het hem niet uitmaakte wat voor impact het zou hebben op de mensen om hem heen. Sommige mensen nemen hem dat kwalijk, maar je leeft toch voor jezelf en niet voor een ander?quote:Op woensdag 1 juli 2009 12:31 schreef Lamon het volgende:
[..]
Nou ja, het punt zit hem ook een beetje in het achterlaten van familie en alles.
Dan vervolgens is er nog de twijfel of hij zichzelf niet gewoon heeft laten verhongeren, of dat het eten wat hij kon vinden niet voldoende was.
Het eten van giftige planten was nooit bewezen, en aangezien hij nog maar 30 kilo woog, kan ik me daar ook niet veel bij voorstellen.
Het maakt in zoverre uit, dat door dit geromantiseer van Penn over deze faalhaas er weer allerlei copycats opstaan die hetzelfde geintje willen gaan uithalen.quote:Op woensdag 1 juli 2009 12:27 schreef IdlersDream het volgende:
[..]
Dat maakt toch niet veel uit. De film is niet het boek en de boek niet de film. Film is nu eenmaal een ander medium en Penn heeft er voor gekozen om de boodschap over te brengen die hij zelf interessant vindt. Dat doet toch niets af aan de film. Je kunt de film als een op zichzelf staande boodschap zien die wellicht het originele verhaal als bron heeft gebruikt, maar geen 1 op 1 vertaling ervan heeft gegeven. Wat zou dan immers de zin zijn van de film?
Viese Nederlanse hoer !!quote:Op donderdag 14 februari 2008 18:29 schreef liesell het volgende:
Ik vind het een mooie film, alleen vind ik de hoofdrolspeler niet knap / aantrekkelijk, dat nam de pret van het kijken een beetje weg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |