Nog even over de autorijlessen
Ik heb bij twee verschillende rijscholen les gehad. Bij de eerste rijschool in een Opel Corsa (en een keer in een Opel Vivaro) voor 36 euro per uur. Toen kreeg ik wat weinig tijd en ben er tijdelijk mee gestopt (studie kostte toen veel tijd). Vele maanden later wilde ik weer gaan lessen, maar de instructeur die ik aardig vond was vertrokken en daar kon ik niet lessen (hij mocht geen leerlingen overnemen). Toen ben ik uitgekomen bij een andere rijschool, deze vroeg 35 euro per uur en ik kreeg les in een BMW 118d (wel even wat anders dan een Corsa 8) ). Bij deze rijschool ben ik verder gegaan. Eigenlijk deed de instructeur altijd een tussentijdse toets, maar vanwege de vertraging had ik daar geen tijd meer voor voor m'n theoriecertificaat zou verlopen, dus maar gelijk examen gedaan.
Van de examinatrice werd ik op een of andere manier heel zenuwachtig. Wat ook niet hielp was dat ik bij het opgaan van de snelweg achter een auto met caravan terecht kwam (ik had examen in juni), en ik gehoord had dat examinatoren er van houden als je de maximumsnelheid rijdt. Toen ik eindelijk voorbij de caravan kon doorgetrapt naar de 100, daarna op de rem (want scherpe bocht) en weer flink gassen verder. Bij het invoegen op de volgende rijbaan kwam ik achter een auto die langzamer reed dan ik, met achter me een vrachtwagen. Op de rem gaan staan leek me geen goed idee, dus een baan opgeschoven (zonder goed te kijken). Toen dacht ik dat ik gezakt was en ging ook zo rijden, en toen zakte ik ook

Tweede keer heb ik het wel gehaald, inclusief op een stuk weg wat te langzaam rijden (ik wist niet zeker hoe hard je er mocht) en ik had twee meisjes met fiets (die stilstonden aan de overkant van het kruispunt) geen voorrang gegeven omdat ik het te lang vond duren en ik besluitvaardigheid wilde tonen

. Terug bij het CBR maakte examinator een schetsje, vroeg wie er voorrang had en na het goede antwoord werd ik gefeliciteerd. Ik schat dat ik alles bij elkaar 40 uur les heb gehad, 2 examens en dat het minstens 1500 euro heeft gekost. Ik heb geen zin om het op te zoeken want waarschijnlijk word ik daar niet vrolijk van