Wat meer info :
Kan Johan Bruyneel een negende Tourzege als manager nu al op de buik schrijven? De organisatoren van de Tour de France denken er immers aan Astana, de ploeg van Bruyneel en de laatste Tourwinnaar Alberto Contador, niet te laten starten. Binnen twee weken zal de Tourdirectie de officiële lijst met 18 ploegen bekendmaken die straks aan de start van Tour zullen staan. De UCI gaat ervan uit dat er straks geopteerd wordt voor de 18 ProTourploegen, maar tijdens de voorstelling van de Tour 2008 lieten de organisatoren duidelijk verstaan dat zij de deelnemende ploegen bepalen.
CONI
En dan zou Astana weleens uit de boot kunnen vallen. De Tourdirectie is de dopingschandalen rond zijn jongste edities (Landis in 2006, Rasmussen vorig jaar) danig beu en wil straks alle dopinginsinuaties vermijden. In Spanje is de naam van Contador gezuiverd uit de 'Operación Puerto', maar in Italië zijn ze nog niet klaar met de Spanjaard. Het Italiaans Olympisch Comité (CONI) wil van zijn kant de affaire bestuderen en is van plan de Madrileen in Italië enkele verklaringen te laten afleggen.
Pratonevoso
Weigert Contador dat, of wordt hij wel degelijk schuldig bevonden, kan hij een verbod opgelegd krijgen om in Italië te koersen. Bovendien ligt de finish van de 15de Touretappe in het Italiaanse Pratonevoso. Voor Contador zou dat bijzonder sneu zijn, zeker omdat hij heel wat andere aanbiedingen naast zich had neergelegd om bij Astana de ervaring van Johan Bruyneel terug te vinden en er als absolute kopman aan de Tour te starten.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)