abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54768014
Ben al jaren bezig om mijn rijbewijs te halen, heb pas gelden een eigen verklaring ingestuurd waarin ik aangaf ADHD en autisme klachten te hebben, onlangs kreeg ik een brief van het CBR dat ik mij moet melden bij een psychiatter. Wat kan ik verwachten en hoe verloopt zo'n gesprek?

Kan de psychiater mijn al bij voorbaat rijonggeschikt verklaren?

Voor alle duidelijkheid ik sta niet onder behandeling en gebruik ook geen medicatie, mijn huisarts heeft dit in een schriftelijke verklaring opgesteld. Er is ook geen sprake van een drugs of alcohol probleem.
pi_54768279
De diagnoses ADHD en autisme zijn bij jou vastgesteld?
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
pi_54768626
quote:
Op woensdag 21 november 2007 20:54 schreef Emel het volgende:
De diagnoses ADHD en autisme zijn bij jou vastgesteld?
Dat weet ik al ruim 30 jaar, maar wat kan ik bij de psychiater verwachten die ik maar hooguit eenmalig 20 tot 25 minuten te spreken krijg?
pi_54768911
quote:
Op woensdag 21 november 2007 21:08 schreef Fusionfreak het volgende:

[..]

Dat weet ik al ruim 30 jaar, maar wat kan ik bij de psychiater verwachten die ik maar hooguit eenmalig 20 tot 25 minuten te spreken krijg?
Een psychiater zal de ernst van je klachten beoordelen en in hoeverre dat jouw rijvaardigheden beinvloedt. Van daaruit zal hij/zij bepalen of je wel of niet auto mag rijden. Meestal duurt een gesprek bij de psychiater 45 minuten.
  woensdag 21 november 2007 @ 21:20:13 #5
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_54769051
Autisme houdt toch in dat je bijvoorbeeld plots heel spastisch je stuur om kunt slaan of in een impuls het gas volledig intrapt? Succes
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  woensdag 21 november 2007 @ 21:21:53 #6
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_54769114
quote:
Op woensdag 21 november 2007 21:20 schreef Rosbief het volgende:
Autisme houdt toch in dat je bijvoorbeeld plots heel spastisch je stuur om kunt slaan of in een impuls het gas volledig intrapt? Succes
Nee weet niet welk ziektebeeld daar bij past
pi_54769548
quote:
Op woensdag 21 november 2007 21:20 schreef Rosbief het volgende:
Dit beeld herken ik beslist niet, temeer omdat ik al 200 rijlessen gereden heb zonder de door jou aangehaalde problemen.

Mij is verteld door de assistente van die arts dat het gesprek niet langer zal duren dan 20 tot 25 minuten. Het CBR heeft inmiddels wel een duplicaat van mijn eigen verklaring en van mijn huisarts aan de psychiater opgestuurd. Ik heb wel 5 jaar lang op bromfietsen en scooters gereden waarbij ik nooit betrokken ben geweest bij ongelukken of aanrijdingen.
pi_54769632
quote:
Op woensdag 21 november 2007 21:37 schreef Fusionfreak het volgende:

[..]

Dit beeld herken ik beslist niet, temeer omdat ik al 200 rijlessen gereden heb zonder de door jou aangehaalde problemen.

Mij is verteld door de assistente van die arts dat het gesprek niet langer zal duren dan 20 tot 25 minuten. Het CBR heeft inmiddels wel een duplicaat van mijn eigen verklaring en van mijn huisarts aan de psychiater opgestuurd. Ik heb wel 5 jaar lang op bromfietsen en scooters gereden waarbij ik nooit betrokken ben geweest bij ongelukken of aanrijdingen.
200 rijlessen?! Dat is hopelijk een tikfout.
pi_54769803
quote:
Op woensdag 21 november 2007 21:40 schreef UncleFunk het volgende:

[..]

200 rijlessen?! Dat is hopelijk een tikfout.
Nee hoor, ben al sinds 1989 bezig, wel met tussenpozen. Ben ook al 8 keer opgeweest en 4 keer theorie. Maar ik neem aan dat de psychiater dit niet zal meenemen in zijn beoordeling. Eigenlijk heb ik nog steeds geen vraag op de vraagstelling...Wat gaat de psychiater nou ongeveer doen, vragenlijstjes of testjes?
pi_54769871
quote:
Op woensdag 21 november 2007 21:46 schreef Fusionfreak het volgende:

[..]

Nee hoor, ben al sinds 1989 bezig, wel met tussenpozen. Ben ook al 8 keer opgeweest en 4 keer theorie. Maar ik neem aan dat de psychiater dit niet zal meenemen in zijn beoordeling.
Natuurlijk weegt dat wel mee bij de beoordeling of je rijgeschikt bent.
So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
  woensdag 21 november 2007 @ 21:51:22 #11
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_54769950
8 Keer opgeweest en dus ook al 8 keer gezakt? Misschien dat de psychiater je probeert te laten inzien dat een rijbewijs voor jou niet haalbaar is?
Waar ben je steeds op gezakt?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_54770018
Denk je niet dat het verstandig geweest was dit uit te zoeken vóór je 200 rijlessen, 4 theorie en 8 praktijkexamens achter de rug had?
  woensdag 21 november 2007 @ 21:59:49 #13
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_54770199
quote:
Op woensdag 21 november 2007 21:08 schreef Fusionfreak het volgende:

[..]

Slik je ook medicijnen daarvoor?
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
pi_54770243
http://www.onlinetheorieles.nl/images/ev.png

Ik neem aan dat je op vraag 3 "Ja" moet antwoorden. Dat betekent dat bij voorbaat al afgekeurd bent. Een gesprek met een psychiater kan dat dus hooguit verbeteren.

Als je nergen Ja in hoeft te vullen, snap ik niet wat je uberhaupt bij een psychiater moet doen.
  woensdag 21 november 2007 @ 22:02:02 #15
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_54770256
quote:

[..]

Nee hoor, ben al sinds 1989 bezig, wel met tussenpozen. Ben ook al 8 keer opgeweest en 4 keer theorie. Maar ik neem aan dat de psychiater dit niet zal meenemen in zijn beoordeling. Eigenlijk heb ik nog steeds geen vraag op de vraagstelling...Wat gaat de psychiater nou ongeveer doen, vragenlijstjes of testjes?
Die leest dat en denkt ga jij maar in zown gehandicapten n wagentje
  woensdag 21 november 2007 @ 22:02:58 #16
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_54770280
quote:
Op woensdag 21 november 2007 21:59 schreef Inekris het volgende:

Slik je ook medicijnen daarvoor?
Volgens de OP niet.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  woensdag 21 november 2007 @ 22:04:52 #17
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_54770345
Met zown 30 nummer op de achterkany
  woensdag 21 november 2007 @ 22:09:00 #18
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_54770503
ik heb dezelfde molen doorlopen ( adhd met medicatie) eerst naar de shrink daarna zelfs een rijtest bij het CBR daarna weer voor 3 jaar (eerste keer ook 3 jaar) gekregen.

totale kosten 378 euro en mag over 2 jaar weer.

en ik had mijn rijbewijs in 26 lesjes en heb al heel wat veilige kilometers achter de rug in 3 bijna 4 jaar.
pi_54770578
quote:
Op woensdag 21 november 2007 22:04 schreef skippy22 het volgende:
Met zown 30 nummer op de achterkany
bagger even ergens achter
  woensdag 21 november 2007 @ 22:15:28 #20
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_54770757
quote:

[..]

Gesprekje. Hij probeert vast te stellen of je aanvaardbaar reageert. Niet druk over maken. Denk erom trouwens dat jij wel het advies van de psychiater ziet voor hij het naar het CBR stuurt. Dan weet je wat zij weten.
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
  woensdag 21 november 2007 @ 22:20:59 #21
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_54770978
quote:
Op woensdag 21 november 2007 22:10 schreef Emel het volgende:

[..]

bagger even ergens achter
Ja emel
pi_54771765
quote:
Op woensdag 21 november 2007 22:01 schreef mcDavid het volgende:
http://www.onlinetheorieles.nl/images/ev.png

Ik neem aan dat je op vraag 3 "Ja" moet antwoorden. Dat betekent dat bij voorbaat al afgekeurd bent. Een gesprek met een psychiater kan dat dus hooguit verbeteren.

Als je nergen Ja in hoeft te vullen, snap ik niet wat je uberhaupt bij een psychiater moet doen.
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe, uitgerekend ik heb (samen met een onfafhankelijk arts) alle vragen met NEE ingevuld,omdat ik in het dagelijks leven en de rijlessen geen hinder ondervind van mijn ADHD. Ik ben wel erg druk met praten, maar leef heel regelmatig thuis. Mijn geval bevind zich in een grijs gebied.
Ik moet wel toegeven dat ik in de WAO zit vanwege deze ADHD en autisme klachten en dat heeft de onafheankelijk arts in de toelichting geschreven, mijn huisarts heeft als aanvulling een verklaring opgesteld dat ik geen medicatie of behandeling heb. Eigenlijk heb ik eerlijk een onbehandelde ADHD opgeven die op waarheid berust.
pi_54771860
quote:
Op woensdag 21 november 2007 22:15 schreef Inekris het volgende:

[..]

Gesprekje. Hij probeert vast te stellen of je aanvaardbaar reageert. Niet druk over maken. Denk erom trouwens dat jij wel het advies van de psychiater ziet voor hij het naar het CBR stuurt. Dan weet je wat zij weten.
Licht dit eens nader toe dat ''aanvaarbaar'' reageren, waar moet ik aan denken. Trouwens heb ik inzage in wat hij opschrijft? omdat ik dat zowieso wil zien voordat hij zijn advies gaat rapporteren aan het CBR.
  woensdag 21 november 2007 @ 22:57:11 #24
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_54772273
quote:
Op woensdag 21 november 2007 22:45 schreef Fusionfreak het volgende:

[..]

Licht dit eens nader toe dat ''aanvaarbaar'' reageren, waar moet ik aan denken. Trouwens heb ik inzage in wat hij opschrijft? omdat ik dat zowieso wil zien voordat hij zijn advies gaat rapporteren aan het CBR.
Hij moet jouw rijgeschiktheid bepalen. Dat betekent dat hij zal willen weten hoe de ADHD en het autisme doorwerken in jou gedrag. Heb jij er in het dagelijks leven last van, is het zo erg dat jij eigenlijk medicatie moet hebben (duidelijk niet, CopyCat had gelijk, ik had niet goed gelezen), of is het zo onmerkbaar dat jij 'gewoon' auto kan rijden. Eventueel met beperkingen, bijvoorbeeld niet als beroepsmatig chauffeur, of een rijbewijs voor een kortere periode dan tien jaar.

Als de psychiater iets verklaart over jouw rijgeschiktheid, en daar komt niet uit dat jij een gevaar op weg vormt vanwege jouw aandoeningen, dan wordt jij waarschijnlijk opgeroepen voor een rijtest. Dat is GEEN examen, maar een rijproef, waar een speciale CBR medewerker mee rijdt, en kijkt of jij in het verkeer geen gevaar vormt. Rijvaardigheid heeft daar niets mee te maken.

Alle info die de psychiater aan het CBR geeft, mag jij inzien. Sterker, jij mag de psychiater verbieden info aan het CBR te verstrekken, al zal het CBR jou dan niet examen laten doen. Bij de psychiater er op hameren dat jij wil weten wat hij rapporteert. Desnoods teken jij de verklaring dat de dokter info aan het CBR mag geven pas nadat jij de brief hebt gelezen. Jij moet het consult wel betalen.
pi_54772433
Niet doen

[ Bericht 97% gewijzigd door Inekris op 21-11-2007 23:23:51 ]
I was an atheist until I realized I was God
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')