Vroeger was het allemaal zo simpel. Papa, mama, en mijn 2 broers. Nu wordt het steeds gecompliceerder. Papa in Amerika, mama in Nederland, maar nog steeds mijn 2 broers. Er zijn ook nog een stiefmoeder en een ‘vriend-van-mijn-moeder’ bijgekomen.
Ik ben 13 jaar oud als ik voor het eerst kerst ga vieren in Amerika. Ik mag in mijn eentje het vliegtuig in, en word netjes afgezet door mijn mama op het vliegveld. Natuurlijk aardige stewardessen die af en toe checken of het allemaal wel goed gaat en lukt met alles. Ik voorzie nog geen problemen. Aangekomen in Minneapolis/St. Paul, ofwel de Twin Cities staat mijn papa op mij te wachten, na een knuffel en begroeting gaan we naar huis. Het is een groot huis voor Nederlandse standaarden, met een nog grotere kerstboom binnen. Mijn stiefmoeder is ook thuis en daar krijg ik een hele grote knuffel en een “I’ve missed you”.
Op Christmas Eve beginnen de sneeuwvlokjes te verzamelen op de grond buiten. Wij zitten met z’n drieën op de grond voor de open haard verhalen te vertellen omdat we elkaar zolang niet meer gezien hebben. Het is gezellig hoor, daar niet van maar ik blijf een gedachte in mijn achterhoofd houden. Daarom kan ik me niet op mijn gemak voelen, niet gelukkig. Maar ik verzet de gedachte weer en blijf blij doen. We zijn immers in Amerika, het meest ‘fake’ land van de wereld. Alles is goed zolang je je ‘happy mask’ maar niet afzet.
We gaan dingen doen, we gaan sleeën in de sneeuw, we gaan schaatsen, we gaan naar de bioscoop, we gaan alle cadeautjes uitpakken, we gaan de wat minder leuke cadeau’s terugbrengen naar de winkels voor een ‘refund’. We gaan gezellig eten met z’n allen, die big turkey verorberen. Allemaal prachtig maar toch ben ik niet gelukkig. Maar ik wil mijn papa niet teleurstellen, niet ongelukkig maken want die man doet ook zijn best. Als de tijd is gekomen om weer naar huis te gaan heb ik weer een brok in mijn keel. Afscheid nemen en mezelf maar inhouden. Ik moet mezelf groot houden denk ik. Ik doe dat dan ook. Als ik dan ’s avonds weer terug ben in Nederland ga ik direct naar mijn kamer. Ik ga niemand vertellen hoe het was en wat ik allemaal gedaan heb. Nee, ik ga in bed liggen en ik ga janken. Huilen tot ik in slaap val en dat voor 2 weken lang. 5 jaar lang.
Leuk dat kerstgevoel.
Moest het maar ff in verhaal vorm schrijven om het een beetje overzichtelijk te krijgen denk ik. Ik loop nu weer te twijfelen of ik naar de VS moet gaan met kerst of niet. Ik heb het nu al 5 jaar lang achter elkaar gedaan maar altijd als ik terugkom voel ik me zooooo kut. Dan voel ik me langer kut dan dat ik het leuk heb. Maar ik ben daarentegen wel weer zóó blij als ik mijn vader weer zie, want die komt ook maar eens per jaar ff naar Nederland... Pfff.
It's just me and my squad, gotta problem with that?