abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54734862
Hoi luitjes,

Na wat speurwerk op google ben ik er nog niet uit wat nou precies mijn rechten zijn.

Vanochtend is mijn oma overleden en ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan wat mijn rechten zijn i.v.m. werk. Ik meen dat je recht hebt op 1 a 2 dagen bij overlijden van 1 van je ouders maar bij grootouders ben ik hier niet zeker van.

Wat ik me afvraag is op hoeveel dagen je recht hebt bij overlijden van zowel je ouders als je grootouders/broers/zussen.

Vriendelijke groet,

Muhahaha (allicht een verkeerd gekozen naam hiervoor maar ik ben geen kloon van)
pi_54734877
Wat hieronder gezegd wordt

[ Bericht 88% gewijzigd door #ANONIEM op 20-11-2007 11:36:46 ]
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 20 november 2007 @ 11:34:49 #3
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_54734898
familie in de eerste graad vanaf de dag van overlijden tot en met de dag van begrafenis/crematie. 2e graads familie 2 dagen.

Verschilt overigens per CAO, maar dit is redelijk standaard
pi_54734907
gecondoleerd.

val je niet onder een CAO? deze zaken staan daarin altijd wel vermeld.
When I was a child I had a fever.
My hands felt just like two balloons.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 20 november 2007 @ 11:43:35 #5
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_54735109
Allereerst gecondoleerd...

De wet zegt het volgende:
quote:
Calamiteiten- en ander kort verzuimverlof

Artikel 4:1 (WAZ)

1. De werknemer heeft recht op verlof met behoud van loon voor een korte, naar billijkheid te berekenen tijd, wanneer hij zijn arbeid niet kan verrichten wegens:
a. zeer bijzondere persoonlijke omstandigheden;
b. een door wet of overheid, zonder geldelijke vergoeding, opgelegde verplichting, waarvan de vervulling niet in zijn vrije tijd kon plaatsvinden;
c. de uitoefening van het actief kiesrecht.
2. Onder zeer bijzondere persoonlijke omstandigheden worden in ieder geval begrepen:
a. de bevalling van de echtgenote, de geregistreerde partner of de persoon met wie de werknemer ongehuwd samenwoont;
b. het overlijden en de lijkbezorging van een van zijn huisgenoten of een van zijn bloed- en aanverwanten in de rechte lijn en in de tweede graad van de zijlijn.
Dit houdt in dat je in de gelegenheid gesteld moet worden om op de dag van overlijden bij je dierbaren te zijn. En op de dag van de begrafenis/crematie in de gelegenheid om deel te nemen aan begrafenis/crematie en eventuele kerkdienst en koffietafel.

Het betekent niet dat je die dagen helemaal niet hoeft te werken overigens. Maar de meeste CAO's hanteren inderdaad wat Swets al aangaf. Van dag overlijden t/m dag begrafenis bij eerste lijn en dag van overlijden en dag van begrafenis bij tweede lijn.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_54735199
aller eerst gecondoleerd.

Je hebt recht op 1 dag verlof (behalve als uitzendkracht/detachering en sommig cao's dan heb je geen recht en kost het je een dag).
tevens voor 1ste lijns familie gelden soms andere regels.
  dinsdag 20 november 2007 @ 11:53:57 #7
162637 Blauwe_Pino
Groetjes Blauwe Pino
pi_54735336
gecondoleerd.

Je moet je CAO even doorpluizen.
pi_54735408
Gecondoleerd.
Aanvullend aan bovenstaand kun je misschien contact opnemen met personeelszaken.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_54735419
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 11:35 schreef Homdeck het volgende:
gecondoleerd.

val je niet onder een CAO? deze zaken staan daarin altijd wel vermeld.
Ik val niet onder een CAO en ik heb het bedrijfshandboek helaas niet bij de hand.

Ik heb dus momenteel geen benul wat mijn rechten zijn, ik heb er eigenlijk nooit echt bij stilgestaan.
pi_54735650
Sowieso krijg je vrij op de dag van de begrafenis/crematie. Rest weet ik niet aangezien je naar eigen zeggen niet onder een CAO valt..

Gecondoleerd btw.

[ Bericht 9% gewijzigd door RemcoW85 op 20-11-2007 12:16:46 ]
pi_54735686
gecondoleerd, over het algemeen wat sjeen zegt (als je geen CAO hebt)

Je kan natuurlijk ook even naar je chef/baas lopen en navragen (als je op werk zit), anders ff bellen he.. het verschilt per bedrijf wat ze hanteren.
pi_54736030
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 12:12 schreef hiolpi het volgende:
gecondoleerd, over het algemeen wat sjeen zegt (als je geen CAO hebt)

Je kan natuurlijk ook even naar je chef/baas lopen en navragen (als je op werk zit), anders ff bellen he.. het verschilt per bedrijf wat ze hanteren.
Ik heb even gebeld en deze info gekregen:
quote:
Waar in het volgende sprake is van familie in de 1e graad, dient daaronder te worden verstaan: partner van de werknemer, ouders, ouders van de partner en (schoon)kinderen.

Waar in het volgende sprake is van familie in de 2e graad, dient daaronder te worden verstaan: broer(s), zus(sen), broer(s) en zus(sen) van de partner, kleinkinderen en (schoon)grootouders.

Bij overlijden van familie in de 1e graad 5 dagen
Bij overlijden van familie in de 2e graad 1 dag
pi_54736123
Lees ik nu zo krom, of krijg je maar 1 dag vrij als je broer of zus overlijdt? Wat is dat voor onzin .
  Licht Ontvlambaar dinsdag 20 november 2007 @ 12:37:48 #14
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_54736211
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 12:34 schreef RemcoW85 het volgende:
Lees ik nu zo krom, of krijg je maar 1 dag vrij als je broer of zus overlijdt? Wat is dat voor onzin .
Waarom is dat onzin? Je krijgt 1 dag betaald verlof... De rest kunt je in overleg onbetaald verlof nemen of je eigen vakantiedagen...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 20 november 2007 @ 12:47:36 #15
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_54736414
Overigens is het natuurlijk een wassen neus. De gemiddelde werkgever gaat echt niet rigide op zijn strepen staan als je broer of zus onverwacht overlijdt.
pi_54737058
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 12:47 schreef Swetsenegger het volgende:
Overigens is het natuurlijk een wassen neus. De gemiddelde werkgever gaat echt niet rigide op zijn strepen staan als je broer of zus onverwacht overlijdt.
Inderdaad, gelukkig zijn er genoeg mensen met een hart.
Mijn vader is onlangs overleden en ik heb anderhalve week (8 dagen) vrij gekregen, met de vraag of ik niet nog langer vrij wilde (maar dat was voor mij genoeg).
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_54739142
Zover ik heb begrepen wordt mijn oma volgende week maandag begraven dus dan zal ik daar bij zijn.

Bedankt voor de vele reacties .
pi_54739284
TS heeft wel een beetje lugubere nick voor dit topic.

En gecondoleerd.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
  dinsdag 20 november 2007 @ 15:06:29 #19
10616 werkeend
is een lief konijntje
pi_54739287
quote:
je hebt genoeg klootzakken die verwachten dat je gewoon komt werken hoor.. van die figuren waar je bloedend over de vloer moet kruipen met een missende arm voordat je even (maar zeker niet te lang!!!!) naar de bedrijfshulpverlener mag
#things i do to people i love shouldn't be allowed#
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 20 november 2007 @ 16:05:12 #20
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_54740450
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 15:06 schreef werkeend het volgende:

[..]

je hebt genoeg klootzakken die verwachten dat je gewoon komt werken hoor.. van die figuren waar je bloedend over de vloer moet kruipen met een missende arm voordat je even (maar zeker niet te lang!!!!) naar de bedrijfshulpverlener mag
right

Alsof in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt zo'n werkgever nog personeel heeft. Schei toch uit met je melodrama
pi_54747776
quote:
Daar heb je gelijk in.. Maar het maakt weer duidelijk hoe krom het in Nederland is soms . Zo lijkt het er net op of je eigen broer net zo belangrijk voor je is als een schoonbroer.
pi_54754819
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 16:05 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

right

Alsof in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt zo'n werkgever nog personeel heeft. Schei toch uit met je melodrama

Bij ons op werk word je doodserieus ( ) verzocht of je wellicht naar de avondwake kan en dan de begrafenis overslaan zodat je gewoon netjes je eigen dagdienst kan draaien
En das een groot internationaal callcenter met op deze vestiging zo'n 150/200 man personeel.

[ Bericht 2% gewijzigd door Nies op 21-11-2007 10:25:15 ]
A lie may take care of the present, but it has no future..
You can't pay me enough to be nice to you...
pi_54755622
Ik heel wat meer coulantie van mijn manager gelukkig. 2 weken thuis 'gezeten' naar overlijden van mijn vader, heeft me geen vrije dag gekost. Ook daarna geen probleem, iets regelen bij de notaris? Is goed! Of als ik ff wat minder in mijn vel zat of een moeilijke dag had? Ga lekker naar huis!

Groot voordeel voor de manager: Ik heb ook wat voor hem over. Overwerken? Doen we! terugkomen op vrije dag? Als het kan, ja hoor!

Werkt aan 2 kanten toch?
  woensdag 21 november 2007 @ 10:50:37 #24
152953 Sanderrrr
De r bleef hangen
pi_54755656
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 16:05 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

right

Dat had ik wel hoor, bij mijn stage. Kon met moeite vrij krijgen voor de begrafenis van mijn oma, hij had het er zelfs over die dag een andere keer in te halen.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 21 november 2007 @ 13:14:20 #25
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_54758887
Dag een andere keer inhalen is toch geen gek verzoek? Dat heeft toch niets te maken met vrij krijgen, maar met de situatie van de werkgever.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')