Dit houdt in dat je in de gelegenheid gesteld moet worden om op de dag van overlijden bij je dierbaren te zijn. En op de dag van de begrafenis/crematie in de gelegenheid om deel te nemen aan begrafenis/crematie en eventuele kerkdienst en koffietafel.quote:Calamiteiten- en ander kort verzuimverlof
Artikel 4:1 (WAZ)
1. De werknemer heeft recht op verlof met behoud van loon voor een korte, naar billijkheid te berekenen tijd, wanneer hij zijn arbeid niet kan verrichten wegens:
a. zeer bijzondere persoonlijke omstandigheden;
b. een door wet of overheid, zonder geldelijke vergoeding, opgelegde verplichting, waarvan de vervulling niet in zijn vrije tijd kon plaatsvinden;
c. de uitoefening van het actief kiesrecht.
2. Onder zeer bijzondere persoonlijke omstandigheden worden in ieder geval begrepen:
a. de bevalling van de echtgenote, de geregistreerde partner of de persoon met wie de werknemer ongehuwd samenwoont;
b. het overlijden en de lijkbezorging van een van zijn huisgenoten of een van zijn bloed- en aanverwanten in de rechte lijn en in de tweede graad van de zijlijn.
Ik val niet onder een CAO en ik heb het bedrijfshandboek helaas niet bij de hand.quote:Op dinsdag 20 november 2007 11:35 schreef Homdeck het volgende:
gecondoleerd.
val je niet onder een CAO? deze zaken staan daarin altijd wel vermeld.
Ik heb even gebeld en deze info gekregen:quote:Op dinsdag 20 november 2007 12:12 schreef hiolpi het volgende:
gecondoleerd, over het algemeen wat sjeen zegt (als je geen CAO hebt)
Je kan natuurlijk ook even naar je chef/baas lopen en navragen (als je op werk zit), anders ff bellen he.. het verschilt per bedrijf wat ze hanteren.
quote:Waar in het volgende sprake is van familie in de 1e graad, dient daaronder te worden verstaan: partner van de werknemer, ouders, ouders van de partner en (schoon)kinderen.
Waar in het volgende sprake is van familie in de 2e graad, dient daaronder te worden verstaan: broer(s), zus(sen), broer(s) en zus(sen) van de partner, kleinkinderen en (schoon)grootouders.
Bij overlijden van familie in de 1e graad 5 dagen
Bij overlijden van familie in de 2e graad 1 dag
Waarom is dat onzin? Je krijgt 1 dag betaald verlof... De rest kunt je in overleg onbetaald verlof nemen of je eigen vakantiedagen...quote:Op dinsdag 20 november 2007 12:34 schreef RemcoW85 het volgende:
Lees ik nu zo krom, of krijg je maar 1 dag vrij als je broer of zus overlijdt? Wat is dat voor onzin.
Inderdaad, gelukkig zijn er genoeg mensen met een hart.quote:Op dinsdag 20 november 2007 12:47 schreef Swetsenegger het volgende:
Overigens is het natuurlijk een wassen neus. De gemiddelde werkgever gaat echt niet rigide op zijn strepen staan als je broer of zus onverwacht overlijdt.
je hebt genoeg klootzakken die verwachten dat je gewoon komt werken hoor.. van die figuren waar je bloedend over de vloer moet kruipen met een missende arm voordat je even (maar zeker niet te lang!!!!) naar de bedrijfshulpverlener magquote:Op dinsdag 20 november 2007 12:47 schreef Swetsenegger het volgende:
Overigens is het natuurlijk een wassen neus. De gemiddelde werkgever gaat echt niet rigide op zijn strepen staan als je broer of zus onverwacht overlijdt.
rightquote:Op dinsdag 20 november 2007 15:06 schreef werkeend het volgende:
[..]
je hebt genoeg klootzakken die verwachten dat je gewoon komt werken hoor.. van die figuren waar je bloedend over de vloer moet kruipen met een missende arm voordat je even (maar zeker niet te lang!!!!) naar de bedrijfshulpverlener mag
Daar heb je gelijk in.. Maar het maakt weer duidelijk hoe krom het in Nederland is somsquote:Op dinsdag 20 november 2007 12:47 schreef Swetsenegger het volgende:
quote:Op dinsdag 20 november 2007 16:05 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
right
Alsof in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt zo'n werkgever nog personeel heeft. Schei toch uit met je melodrama
Dat had ik wel hoor, bij mijn stage. Kon met moeite vrij krijgen voor de begrafenis van mijn oma, hij had het er zelfs over die dag een andere keer in te halen.quote:Op dinsdag 20 november 2007 16:05 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
right
Alsof in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt zo'n werkgever nog personeel heeft. Schei toch uit met je melodrama
Is dit kan voor je kinderen? ouders? en broers en zussen?quote:bij het overlijden en de lijkbezorging partner en van bloed- en aanverwanten in de rechte lijn 4 dagen
Wat valt er precies onder zijlijn?quote:bij het overlijden en de lijkbezorging van overige bloed- en aanverwanten in de eerste graad of in de tweede graad van de zijlijn en van huisgenoten, niet zijnde bloed- of aanverwanten 2 dagen;
Dat lees je krom, want ik zie toch echt 5 dagen staanquote:Op dinsdag 20 november 2007 12:34 schreef RemcoW85 het volgende:
Lees ik nu zo krom, of krijg je maar 1 dag vrij als je broer of zus overlijdt? Wat is dat voor onzin.
quote:Op maandag 6 april 2009 08:38 schreef Roy_T het volgende:
[..]
Dat lees je krom, want ik zie toch echt 5 dagen staan
Voor verzuim ben je niet verzekerd. Daarvoor moet je een aparte verzekering afsluiten.quote:Op maandag 6 april 2009 08:51 schreef realbase het volgende:
tjsa, dit lijkt me iets anders
was gewoon nieuwsgierig ( voor verzuim ben je als werkgever verzekerd ) vroeg me af hoe dit zat met het overlijden van oudes van een werknemer..
verbaast mij ook! Dan kan je toch niet na een dag weer constructief aan het werk. Dan maar ziek melden hoor.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 20:19 schreef Mikkie het volgende:
Ik vind het eigenlijk maar krom dat broer/zus tweedegraads is
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |