abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54730702
Uit het AD:
quote:
Omroep onderzoekt hoe links ze is
Door ANGELA DE JONG

HILVERSUM - De publieke omroep gaat onderzoeken hoe links ze is. ,,Drie actualiteitenrubrieken op één avond die drie keer de Volkskrant nadoen is misschien te veel van het goede. Als wij van en voor iedereen willen zijn, moeten we de signalen uit de samenleving serieus nemen,’’ zegt bestuursvoorzitter Harm Bruins Slot.

Het onderzoek richt zich niet alleen op de discussie links-rechts, maar ook op de vraag of de publieke omroep niet te elitair, te randstedelijk en te veel voor autochtonen is.

Volgens Bruins Slot kan het betekenen dat het personeelsbeleid wordt aangepast. ,,De journalistieke onafhankelijkheid staat buiten kijf. Maar ik heb het idee dat die in het verleden vaak is gebruikt om de discussie te vermijden.’’

,,Heel goed dat Bruins Slot het eindelijk durft te benoemen,’’ zegt Joop Atsma (CDA). ,,Wij krijgen wekelijks zoveel mailtjes met klachten dat het Journaal, NOVA of Buitenhof te links is.’’ NOS-directeur Gerard Dielessen noemt de discussie ‘zeer interessant’. ,,Ik denk dat wij als NOS aardig pluriform zijn, al kan het altijd beter. Maar als ik kijk naar de actualiteitenrubrieken is de kritiek niet onterecht. Hoe goed ze hun werk ook doen, ik vraag me af of zij de Verdonk/Wilders-stemmers weten te bereiken.’’
Moeten we een polletje houden? Wordt het "te links", "links" of wordt de conclusie "precies goed"? Vraag me af wie dit onderzoek gaat uitvoeren.

Bron

[ Bericht 3% gewijzigd door paddy op 20-11-2007 09:34:25 (KLIKbare bron toegevoegd) ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_54730784
OMFG Dat is toch wel te triest voor woorden.

Maar goed - nu kunnen ze natuurlijk zitting nemen in allerlei onderzoekscommissietjes - a raison van een paar tienduizend euro per persoon, natuurlijk. Om daarna tot de conclusie te komen dat er helemaal niets mis is met de publieke omroep, en dat de fout bij de burger ligt die - je weet wel, het plebs met hun onderbuikgevoelens...
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  dinsdag 20 november 2007 @ 01:45:57 #3
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_54730823
ze zijn zo rijk en links dat er geen eerlijk antwoord komt.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_54730861
Dhimmitude van PO is dit.
Dhimmitude t.o.v. extreemrechts.
I´m back.
pi_54730955
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 01:55 schreef Ryan3 het volgende:
Pffff. Is dit mode of zo? Ik zie dit nu in ieder topic voorbij komen.

Waarom hebben ze op links nooit originele ideeen? Geef het dan in ieder geval een nieuwe naam. Wilderstude of zo.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_54730961
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 02:14 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Pffff. Is dit mode of zo? Ik zie dit nu in ieder topic voorbij komen.

Waarom hebben ze op links nooit originele ideeen? Geef het dan in ieder geval een nieuwe naam. Wilderstude of zo.
Hoezo in ieder topic, geef eens paar linkjes.
I´m back.
pi_54730963
Links is mss niet het goede woord, progressief-elitair mss wel.
pi_54730981
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 02:16 schreef slaapvaak het volgende:
Links is mss niet het goede woord, progressief-elitair mss wel.
Wie, wat, waar is progressief-elitair?
I´m back.
pi_54730988
Nou dat zal wel net zo'n objectief onderzoek worden als de omroep nu zelf objectief is.
pi_54730992
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 02:20 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wie, wat, waar is progressief-elitair?
Die, dat daar.
  dinsdag 20 november 2007 @ 02:25:27 #11
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_54730997
Rechtse mensen kijken toch gewoon naar SBS6?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 20 november 2007 @ 02:25:44 #12
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_54730998
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 02:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
Nou dat zal wel net zo'n objectief onderzoek worden als de omroep nu zelf objectief is.
precies.

net zo objectief als een door pvda-amsterdam ingezette stichting om de populariteit van de burgermeester te toetsen...
pi_54731003
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 02:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
NOS journaal is behoorlijk rechts geworden door dhimmitude naar extreemrechts idd.
I´m back.
pi_54731005
En ik betaal er met mijn belastingcenten ook aan mee.
I´m back.
pi_54731008
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 02:24 schreef slaapvaak het volgende:

[..]

Die, dat daar.
Het zegt je niets hè.
I´m back.
pi_54731011
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 02:27 schreef Ryan3 het volgende:
NOS journaal is behoorlijk rechts geworden door dhimmitude naar extreemrechts idd.
Wat is dhimmitude nu weer? Mijn woordenboek kent het niet.
  dinsdag 20 november 2007 @ 02:29:07 #17
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_54731013
quote:

[..]

dinsdag 20 november 2007 @ 02:31:29 #18
197520 Syrrus
Universe in sound
pi_54731018
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 02:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Daar hoeft niemand wat voor neer te tellen.

Bij Publieke Omroep daarentegen, heeft niemand enig zeggenschap waaraan hun gelden besteed worden. Dan is enig objectiviteit wel gewenst. Vereist zelfs, als je ziet dat er honderden miljoenen euro's naar de publieke omroep gaat! .
pi_54731027
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 02:28 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Wat is dhimmitude nu weer?
Woord uit Libanon, door Libanese politicus gedubbed om aan te geven dat men een bepaalde houding aannam aldaar om Islamieten niet tegen de haren in te strijken. Precieze afkomst en omstandigheden daaromtrent kun je opzoeken op wikipedia. ( . )
Speciale variant is dhimmitude tov extreemrechts. Gaat uit van het concept dat gematigde mensen vaak bang zijn van mensen die extreem zijn en een grote bek hebben en hen daardoor niet durven te confronteren. Dus gematigd links tov extreemrechts.
I´m back.
pi_54731030
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 02:29 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

Als het niet waar is hè. .
I´m back.
  dinsdag 20 november 2007 @ 02:39:03 #21
pi_54731045
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 02:31 schreef Syrrus het volgende:

[..]

Daar hoeft niemand wat voor neer te tellen.

Bij Publieke Omroep daarentegen, heeft niemand enig zeggenschap waaraan hun gelden besteed worden. Dan is enig objectiviteit wel gewenst. Vereist zelfs, als je ziet dat er honderden miljoenen euro's naar de publieke omroep gaat! .
Rechtse mensen zijn toch tegen dat soort subsidies? Dan is er toch geen probleem? Links vind subsidies leuk, en die krijgen ze. Rechts houd er niet van en krijgt ze niet. iedereen tevreden!
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  dinsdag 20 november 2007 @ 02:40:50 #22
197520 Syrrus
Universe in sound
pi_54731049
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 02:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Rechtse mensen zijn toch tegen dat soort subsidies? Dan is er toch geen probleem? Links vind subsidies leuk, en die krijgen ze. Rechts houd er niet van en krijgt ze niet. iedereen tevreden!
Sinds wanneer is het subsidie .

En rechts houdt alleen niet van subsidies die misbruikt worden.
pi_54731053
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 02:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het wordt wel erg vervelend als de PO uit dhimmitude naar extreemrechts ineens rechts wordt.
I´m back.
pi_54731068
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 02:41 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het wordt wel erg vervelend als de PO uit dhimmitude naar extreemrechts ineens rechts wordt.
Serieus gast.
  dinsdag 20 november 2007 @ 03:02:16 #25
pi_54731106
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 02:40 schreef Syrrus het volgende:

[..]

Sinds wanneer is het subsidie .

En rechts houdt alleen niet van subsidies die misbruikt worden.
Of er sprake is van misbruik is slechts een mening. Alle geld dat naar links gaat vinden rechtse mensen onzin.
pi_54731111
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 03:01 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, het woord dat bepaalde lui te pas en on te pas gebruiken (alsof ze idd kleutertjes zijn of geestelijk uitgedaagden die een nieuw woordje hebben geleerd) om iedereen die links is te degraderen, tegen die lui gebruiken, bedoel je? .
Nee, dat heet jezelf verlagen tot het niveau van 'alles is een links-complot'/'islam = evil''- schreeuwertjes.
Misschien had je het idee dat het heel grappig/intelligent overkomt, maar dat doet het niet, wel geforceerd.
  dinsdag 20 november 2007 @ 05:05:38 #27
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_54731244
De uitslag hoeft natuurlijk niet per definitie onbetrouwbaar te zijn. Hans Laroes gaf toch ook toe dat het NOS-Journaal te links was?
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_54731330
precies goed denk ik
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  dinsdag 20 november 2007 @ 08:17:55 #29
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_54731737
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 05:05 schreef reem het volgende:
De uitslag hoeft natuurlijk niet per definitie onbetrouwbaar te zijn. Hans Laroes gaf toch ook toe dat het NOS-Journaal te links was?
Dat werd wel gesuggereerd, maar ik kan het niet uit die betreffende uitspraak opmaken:

"De journalistiek staat in zijn algemeenheid iets sympathieker tegenover GroenLinks dan de LPF. Bossen zijn leuker dan snelwegen, links is links en rechts is al snel extreem-rechts. Ook bij het Journaal hebben we wel eens de neiging bijstandsfraudeurs zieliger te vinden dan accountants die de boel oplichten." - Hans Laroes

Hij gaf toen volgens mij alleen toe dat het Staatsjournaal een "ietwat" linkse inslag had. Niet dat het "te" links was. Ja, en bedankt meneer Laroes. De NOS is nog steeds een spreekbuis van de PvdA en Groen Links-crowd. Zie ook de kamerleden die worden geïnterviewd en hun politieke kleur bij een "feel-good" of "negatief" onderwerp. Ik zie ook geen verandering in het ongenuanceerd beeld van de Verenigde Staten dat door de NOS wordt uitgedragen.
pi_54732165
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 01:55 schreef Ryan3 het volgende:
Introspectie is, in deze, gelijkwaardig aan een knieval ten opzichte van extreem-rechts? Ik vind dit stemmingmakerij en het is erg opmerkelijk dat je hiervoor een islamitisch begrip hanteert om een extreem-rechtse verschijnsel te duiden.

Maar goed. Dit zal dan uit de onderzoeksresultaten blijken, niet waar?
Persoonlijk heb ik er een hard hoofd in.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_54732305
quote:

[..]

Het Journaal heeft behoorlijk meegholpen met Wouter Bos onderuit te halen..

Gewoonweg treurig dat de NOS zwicht voor de bruinhemdenbrigades en de bedrijfslobby.

Mensen snappen gewoonweg niet dat er een tegengeluid nodig is. En ja, dan ben je -ten opzichte van de bedrijfsspreekbuis RTL- al gauw links. Wat is de volgende stap? Dat consumentenprogramma's worden verboden (die programma's worden ook afgedaan als 'links')?

Walgelijk, ik wil onderhand niet meer in dit land wonen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_54732616
Ze zijn gek dat ze dat onderzoek doen..

Mensen die mailtjes sturen naar politieke partijen met de klacht dat NOVA te links is.. !
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_54732640
Klikbare bron toegevoegd.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_54732836
Gaat volgens mij nergens over. Tuurlijk zitten er veel PvdAers in actualiteiten/opinieprogramma's van de VARA, maar of als je je daar aan ergert kijk je toch gewoon niet. Ik ga ook niet naar de EO kijken als die Knevel bezig is met zijn Christelijk geleuter.
pi_54732844
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 09:34 schreef venomsnake het volgende:
Ze zijn gek dat ze dat onderzoek doen..

Mensen die mailtjes sturen naar politieke partijen met de klacht dat NOVA te links is.. !
mwah qua onderwerpen wel zeer selectief
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_54732846
Ik vind dat de zogenaamde 'links-heid' van de publieke omroep zwaar wordt overdreven. Ik vind het sowieso al erg simplistisch om politieke voorkeuren af te meten langs het spectrum links-rechts, maar afgezien daarvan vind ik dat de publieke omroep politici in allerlei kleuren, soorten en maten aan het woord laat. Het laatste VVD-partijcongres is nota bene live op tv geweest en de gepeperde uitspraken van Wilders halen ook keer op keer het nieuws. Verder zijn er meerdere omroepen met een christelijke signatuur, terwijl de Avro en Tros echt geen omroepen zijn die ik koppel aan lilnkse partijen.
pi_54732914
Wel leuk om te zien wat de rechts-populistische mensen meteen zeggen:

'komt toch niks goeds uit' Worden hun klachten eindelijk eens serieus genomen, is het weer niet goed. Echt prachtig om weer te zien

Ik stem zelf ook geen links, maar vind echt niks linksig aan de publieke omroep. Het is een vooroordeel dat nergens op slaat.
  dinsdag 20 november 2007 @ 10:00:38 #38
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_54732984
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 09:56 schreef X. het volgende:

'komt toch niks goeds uit' Worden hun klachten eindelijk eens serieus genomen, is het weer niet goed. Echt prachtig om weer te zien

Ik stem zelf ook geen links, maar vind echt niks linksig aan de publieke omroep. Het is een vooroordeel dat nergens op slaat.
Ik snap die reacties van sommigen hier ook niet, schieten meteen in de kramp zodra de term "publieke omroep" valt. Beter toch dat ze aanmerkingen aangaande politieke neutraliteit (als er zoiets bestaat) serieus lijken te nemen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_54733586
quote:

Mijn idee.

Ik vind het wel wat dwaas. Rita Verdonk zat op 1 avond in drie programma's van de PO toen ze haar beweging aankondigde en zo zijn er zat voorbeelden hoe juist Wilders, Verdonk, Fortuyn etc. niet over aandacht hebben te klagen.
pi_54733670
Voorspelde conclusie: "Het valt allemaal wel mee."
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 09:52 schreef Elfletterig het volgende:
Het laatste VVD-partijcongres is nota bene live op tv geweest en de gepeperde uitspraken van Wilders halen ook keer op keer het nieuws.
Het is ook niet het probleem dat dergelijke congressen en gepeperde uitspraken het nieuws halen, het gaat erom op wat voor manier.

[ Bericht 84% gewijzigd door Disorder op 20-11-2007 10:40:51 ]
pi_54733746
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 10:34 schreef Disorder het volgende:
Voorspelde conclusie: "Het valt allemaal wel mee."
Voorspelde reactie van rechts: wat er ook uitkomt, we houden vast aan ons eigen oordeel.
pi_54734135
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 02:41 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Je maakt een grapje he?-edit-

Wat heeft de PO in godsnaam te vrezen van / te doen met extreem-rechts?

[ Bericht 5% gewijzigd door paddy op 20-11-2007 10:59:39 ]
  dinsdag 20 november 2007 @ 11:09:20 #43
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_54734349
quote:

'komt toch niks goeds uit'
Ook wel "leuk" om te zien dat sommigen meteen aannemen dat het om rechts-populistische mensen gaat.

Het NOS Journaal, NOVA/Den Haag Vandaag, Buitenhof... nee, ik zie nog niet snel een verandering optreden tenzij er a) drastisch wordt gesneden in de respectievelijke redacties, of b) een levensvatbaar alternatief wordt geboden. Een cultuurverandering binnen de NOS/NPS ligt niet echt voor de hand, denk ik. De VARA is eigenlijk een verlengstuk van de NOS/NPS, maar hoeft wat mij betreft zeker niet aan een onderzoek te worden onderworpen. Idem voor de overige omroepen. Het gaat mij echt alleen om het Staatsjournaal en aanverwante actualiteitenrubrieken etc. van de hofleverancier. Wat Pauw, Witteman of Knevel doen moeten ze vooral zelf weten.

Het punt van meer allochtonen op TV is ook interessant omdat de meesten die politiek geëngageerd zijn "links" stemmen, vooral PvdA.
pi_54734466
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 02:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dan ben ik blijkbaar extreem-links, SBS . Dan heb ik nog liever een elitair linkse PO.
  dinsdag 20 november 2007 @ 11:23:56 #45
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_54734657
De Publieke Omroep gaat wat dieper in op de achtergronden van de actualiteiten en geeft daar uiteindelijk een genuanceerd beeld van. Tja, dan ben je al gauw links, in de ogen van de 'eerst schreeuwen, dan pas denken'-politiek.
pi_54734678
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 11:23 schreef Pool het volgende:
De Publieke Omroep gaat wat dieper in op de achtergronden van de actualiteiten en geeft daar uiteindelijk een genuanceerd beeld van. Tja, dan ben je al gauw links.
Beetje een ongenuanceerde opmerking...
  dinsdag 20 november 2007 @ 11:26:14 #47
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_54734711
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 11:24 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Beetje een ongenuanceerde opmerking...
"Wat dieper" en "al gauw" zijn redelijk genuanceerde uitlatingen in mijn ogen, maar daar mag je uiteraard anders over denken, ik kan jouw andere lezing van die termen ook wel begrijpen hoor.
pi_54734780
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 11:26 schreef Pool het volgende:

[..]

"Wat dieper" en "al gauw" zijn redelijk genuanceerde uitlatingen in mijn ogen, maar daar mag je uiteraard anders over denken, ik kan jouw andere lezing van die termen ook wel begrijpen hoor.
Linkse cultuurrelativist
pi_54734950
Dat ze het überhaupt nog moeten onderzoeken. Je zou wel kunnen stellen dat de PO over het algemeen links georiënteerd is. PvdA en GL links zeg maar.

Ik ben benieuwd wat er uit het onderzoek komt.
quote:
maar ook op de vraag of de publieke omroep niet te elitair, te randstedelijk en te veel voor autochtonen is.
Nou dat lijkt me helemaal het geval.
  dinsdag 20 november 2007 @ 11:42:51 #50
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_54735095
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 11:37 schreef MrX1982 het volgende:
Dat ze het überhaupt nog moeten onderzoeken. Je zou wel kunnen stellen dat de PO over het algemeen links georiënteerd is. PvdA en GL links zeg maar.
68% van de Journaal-redactie stemde in 2002 PvdA of Groen Links, dacht ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')