Als je afgaat op de specs, want de prijs ligt heel erg dicht bij elkaar dan zouden jullie voor de NV 15 kiezen, omdat deze 1 jaar nieuwer is en beeldstabilisatie + gezichtsherkenning heeft?quote:Op maandag 10 december 2007 20:51 schreef dvr het volgende:
[..]
Dan lijken ze me allebei wel geschikt (maar niet om de spelers op het veld te fotograferen - daarvoor hebben ze te weinig telebereik). De lenzen zijn vrijwel identiek. De voornaamste verschillen zijn dat de nieuwere NV15 beeldstabilisatie en gezichtherkenning heeft (helpt bij scherpstellen) en wat lichtgevoeliger is. Verder bedien je zijn menu door het scherm aan te raken, ik geloof dat de NV10 dat niet heeft (weet ik niet zeker). Als ze ongeveer hetzelfde kosten zou ik die NV15 kiezen. Je kunt ze zelf hier vergelijken, of kijk eens naar gebruikerservaringen op www.kieskeurig.nl.
Ja, als je voor vrijwel hetzelfde geld die extraatjes krijgt zou ik ze niet laten liggen. Wat betreft de lichtgevoeligheid (ISO), bij compactcamera's wordt die nogal overdreven en bij de aangegeven maximumwaarde moet je inderdaad op veel ruis rekenen (waar je op een printje echter minder van ziet dan op je beeldscherm). Desalniettemin geven ze voor het nieuwe model een hogere waarde op en mag je dus aannemen dat die ook beter zal presteren dan het oude model. Ik kan deze Samsung camera's overigens niet aanbevelen of afraden, want ik ken ze zelf niet - ik heb alleen geprobeerd je vragen te beantwoorden. Er zijn elders op het net ongetwijfeld gebruikerservaringen en tests te vinden.quote:Op dinsdag 11 december 2007 11:53 schreef w00h00 het volgende:
Als je afgaat op de specs, want de prijs ligt heel erg dicht bij elkaar dan zouden jullie voor de NV 15 kiezen, omdat deze 1 jaar nieuwer is en beeldstabilisatie + gezichtsherkenning heeft?
Voor een compact is het allemaal best wel netjes qua ruis en zo, zeker omdat je onder omstandigheden fotografeert waar de keuze is tussen een ruizig plaatje of geen plaatje. Met een programma'tje als Imagenomic Noiseware is die ruis ook nog eens tot aanvaardbare proporties terug te brengen.quote:Op dinsdag 11 december 2007 23:29 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Net mijn nieuwe Sony camera getest, alle onderstaande foto's met 1/4 sluitertijd en uit de losse (bibberend van de kou) hand:
8<
Is de ruiswaarde (let niet op de bewegingsonscherpte, statiefje moet ik nog halen) acceptabel voor een compactcamera?
Ten eerste, of het een goede camera is voor een beginner: Ligt eraan wat je wilt, en of je al enige ervaring met fotografie hebt. Wil je serieus gaan fotograferen en er tijd in stoppen? En heb je het er voor over om daarvoor zo'n relatief grote camera mee te nemen als je op pad gaat?quote:Op woensdag 12 december 2007 22:32 schreef EdvandeBerg het volgende:
Er wordt mij een Canon EOS 350D aangeboden met externe flitser Sunpak B3500 en een 256 mb CF kaart voor 300 euro. Is dat een goede prijs? Met 18-55 kitlens.
Is het een goede camera voor een beginner?
Ik heb de camera (voor als cameraatje "erbij" wat ik inderdaad makkelijk mee kan nemen). Hij is erg klein, past in de broekzak, en werkt heel handig. De ruis valt imho heel erg mee, ik had veel meer ruis verwacht. T/m iso 400 nog aanvaardbaar, maar ik heb dit nog niet heel uitvoerig getest. Kwaliteit is voor een compact volgens mij gewoon goedquote:Op donderdag 13 december 2007 10:44 schreef Yamanaka het volgende:
@F4T4L_3RR0R
Bedankt voor de afbeeldingen. Heb nu een goede indruk gekregen van wat ISO nu precies doet
Ik ben van plan de Panasonic Lumix DMC-FX10 te kopen van de week. Ikzelf ben een beginnende "fotograaf" en zoek naar een redelijk geprijsde camera, die makkelijk is mee te nemen en kwalitatief goede fotos kan maken.
Mijn oog was dus op deze camera gevallen en vroeg me af wat jullie meningen ervan waren.
Specs:
http://www.letsgodigital.(...)ation/1485/show.html
Plaatje:
[ afbeelding ]
Heb al wat reviews ervan gelezen en ziet ernaar uit dat het voor een prijs van 140 euro een zeer degelijke camera is die leuke fotos kan schieten. Ik probeer online te zoeken naar plaatjes die met deze camera zijn genomen maar nog niks gevonden. Ik zoek vast met de verkeerde termen.
Meningen?
Het is dus niet af te lezen ergens hoeveel clicks zo'n camera gemaakt heeft?quote:Op woensdag 12 december 2007 23:00 schreef Elefes het volgende:
[..]
Ten eerste, of het een goede camera is voor een beginner: Ligt eraan wat je wilt, en of je al enige ervaring met fotografie hebt. Wil je serieus gaan fotograferen en er tijd in stoppen? En heb je het er voor over om daarvoor zo'n relatief grote camera mee te nemen als je op pad gaat?
Een dSLR is fijn om mee te werken, maar heeft zowel voor- als nadelen. Als je verschillende dingen wilt proberen (meer groothoek, meer zoom, macro) heb je daar verschillende objectieven voor nodig. Een compactcamera kan wat dat betreft "alles" en daar hoef je geen losse lenzen bij te kopen. Ook is een dSLR een stuk groter dan een compact (en duurder).
Of je dus wel of geen dSLR wilt nemen hangt af van wat je er precies mee wilt gaan doen.
Verder is een tweedehands dSLR altijd een klein risico. Ze hebben niet het eeuwige leven, en kunnen maar een x aantal sluiterbewegingen maken voordat ze het begeven. Hoeveel precies is bij elke camera anders, maar als hij tweedehands is weet je niet hoeveel foto's er mee gemaakt zijn en dus niet hoe lang hij het uit zal houden.
Bij Canon camera's niet nee, alleen bij de reparatieafdeling van Canon zelf kunnen ze dat uitlezen.quote:Op donderdag 13 december 2007 11:21 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Het is dus niet af te lezen ergens hoeveel clicks zo'n camera gemaakt heeft?
Lekker laten staan. Er zijn oude lenzen zonder autofocus die nog steeds de moeite van het gebruiken waard zijn omdat ze erg lichtsterk zijn en kwalitatief hoogwaardig, maar dat lijkt me hier niet het geval.quote:Degene die hem verkoopt had ook nog een Sigma telelens 75-300 eigenlijk voor analoge toestellen, de lens geeft op de 350D soms een error99 melding.
Wie kan mij daar iets over vertellen?
Volgens mij is dat wel af te lezen, maar ik weet niet precies hoe. Plus ik geloof dat je dat ook weer op "nul" kunt zetten op een of andere manier. Maar daar weet ik het fijne niet van.quote:Op donderdag 13 december 2007 11:21 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Het is dus niet af te lezen ergens hoeveel clicks zo'n camera gemaakt heeft?
[...]
Maar mocht ik nu mijn s3500 weer wegdoen en voor 300 euro die 350D mét flitser en 250mb aanschaffen, stap ik wel efkes over naar 8mp en kan ik eens gaan experimenteren met échte fotografie.
[...]
Is de prijs goed? Ook al zou ik verder niks doen met de vele opties van dit toestel, dan heb ik toch nog een prima (weliswaar groot) 8mp toestel met een flinke flitser voor huis-tuin-en-keuken foto's?
Ik heb de camera zojuist gekocht voor 300 euriquote:Op donderdag 13 december 2007 11:36 schreef dvr het volgende:
[..]
Bij Canon camera's niet nee, alleen bij de reparatieafdeling van Canon zelf kunnen ze dat uitlezen.
De prijs is voordelig als je op Marktplaats kijkt, waar voor zo'n combinatie vaak rond de 400 euro gevraagd wordt. Anderzijds zou het kunnen dat hij al erg veel gebruikt is (de sluiter is ontworpen om zo'n 50.000 keer te ontspannen, maar kan in de praktijk ook tweemaal zo vaak meegaan als je geluk hebt) of dat er andere probleempjes mee zijn. Probeer hem dus uit - kijk of de belichting goed is bij lange en korte sluitertijden, met of zonder flits, of de autofocus goed werkt, of de lenskoppeling er onbeschadigd uitziet, etc. Schiet een paar egale luchten om te zien of er vlekken verschijnen die op een stoffige sensor duiden.
[..]
Lekker laten staan. Er zijn oude lenzen zonder autofocus die nog steeds de moeite van het gebruiken waard zijn omdat ze erg lichtsterk zijn en kwalitatief hoogwaardig, maar dat lijkt me hier niet het geval.
Ja, leuk dingquote:Op maandag 17 december 2007 17:37 schreef Blistering het volgende:
Hey mensen
Ik hoop dat jullie mij kunnen informeren m.b.t fotografie, en een nieuwe camera. Het zit namelijk zo, ik fotografeer al enkele tijd met een hele simpele Canon Powershot A40 van mijn vader. Dit ding heeft 2.0 mp en kan ik nou niet echt meer ''goed'' noemen voor deze tijd.
Aangezien ik mijn hobby (modelauto's verzamelen) graag beter wil vast leggen dan met bovenstaande camera ben ik van plan zelf een camera te kopen. Hoofdzaak is dus een fatsoenlijke macrofunctie.
Natuurlijk wil ik ook geregeld erop uit trekken om foto's te schieten. En er moet natuurlijk ook aan een vakantie of 3 per jaar gedacht worden.
Waar het dus op neer komt, ik zoek een digitale camera om mijn modelautoverzameling fatsoenlijk mee op de foto te kunnen zetten. Maar ook geregeld een natuur-shot, vakantie kiekje of een andere foto tussendoor.
Budget: 500.-
Camera die ik op het oog had is de Canon PowerShot S5 IS. Is dit wat voor een ''beginnende'' fotograaf?
Alvast bedankt voor antwoorden!
Groetjes,
Daniel
Bedankt voor de reactiequote:Op maandag 17 december 2007 21:26 schreef Elefes het volgende:
[..]
Ja, leuk dingWel wat meer camera dan de Powershot die je nu gewend bent (wat groter/anders van bouw). Er zijn ook andere Powershot modellen (bijvoorbeeld de A710IS) die wellicht ook de moeite zijn om eens naar te kijken (die zijn volgens mij ongeveer hetzelfde van bouw als de A40).
Ligt er ook een beetje aan wat je wilt, ik zou sowieso dan eens in de winkel vast gaan houden, om te kijken of het je bevalt. Wat vind je van het gebruikersgemak en de ergonomie van de A40?
Dat kan ik me voorstellenquote:Op maandag 17 december 2007 21:33 schreef Blistering het volgende:
[..]
Bedankt voor de reactie
Afgezien van het feit dat de A40 al een aantal jaren oud is bevalt ie eigenlijk best goed.
Ligt lekker in de hand, makkelijk te hanteren en ergonomisch goed in orde.
Maar het is het gewoon niet meer. Interieur shots van mijn modellen worden zeer onscherp, en ik wil gewoon graag een eigen camera hebben
Tja, Elefes zegt het al, échte fotografie zit niet in het toestel, maar in de fotograaf (the twelve inches behind the camera). Je levert flink zoom in, en wat krijg je ervoor terug? Een betere camera, jazeker. Maar dat haal je er pas uit als je er ook echt wat mee gaat doen. En dat betekent veel oefenen en investeren in lenzen. Dan heb je lol van je dSLR, maar ik krijg niet de indruk dat je dat van plan bent. Je lijkt je nogal blind te staren op die 8 MP. Maar wat zeggen die MPs? Een iets hogere resolutie, waar je op A3 nog niets van ziet. Kan interessant gaan worden in uitzonderingsgevalletjes, maar in het algemeen is het verschil tussen 6 of 8MP nauwelijks merkbaar.quote:Op donderdag 13 december 2007 11:21 schreef EdvandeBerg het volgende:
Maar mocht ik nu mijn s3500 weer wegdoen en voor 300 euro die 350D mét flitser en 250mb aanschaffen, stap ik wel efkes over naar 8mp en kan ik eens gaan experimenteren met échte fotografie.
Is de prijs goed? Ook al zou ik verder niks doen met de vele opties van dit toestel, dan heb ik toch nog een prima (weliswaar groot) 8mp toestel met een flinke flitser voor huis-tuin-en-keuken foto's?
Die lens communiceert niet of slecht met je cam (ERR99 is een algemene foutmelding, het zegt niets, maar ik heb ook zo'n lens, dus ik ken het verschijnsel). Je kunt daar omheen werken door de contactjes af te plakken (isolatietape of nagellak). Dan heb je een lens waarvan het diafragma altijd wijd open (dus je zit vast aan de Av stand van je camera) staat en die alleen handmatig scherpstelt. Niet ideaal, maar werkbaar als je bereid bent wat tijd te steken in het onder de knie krijgen van handmatig scherpstellen. Ik heb met de betreffende lens hele aardige resultaten weten te bereikenquote:Degene die hem verkoopt had ook nog een Sigma telelens 75-300 eigenlijk voor analoge toestellen, de lens geeft op de 350D soms een error99 melding.
Wie kan mij daar iets over vertellen?
Ik ben ook wel van plan om me meer te gaan verdiepen in het echte fotograferen. De 8mp is natuurlijk heel mooi, maar ook dat ie er mooiere plaatjes van weet te maken dan een cameraatje van de Blokker.quote:Op dinsdag 18 december 2007 09:27 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Tja, Elefes zegt het al, échte fotografie zit niet in het toestel, maar in de fotograaf (the twelve inches behind the camera). Je levert flink zoom in, en wat krijg je ervoor terug? Een betere camera, jazeker. Maar dat haal je er pas uit als je er ook echt wat mee gaat doen. En dat betekent veel oefenen en investeren in lenzen. Dan heb je lol van je dSLR, maar ik krijg niet de indruk dat je dat van plan bent. Je lijkt je nogal blind te staren op die 8 MP. Maar wat zeggen die MPs? Een iets hogere resolutie, waar je op A3 nog niets van ziet. Kan interessant gaan worden in uitzonderingsgevalletjes, maar in het algemeen is het verschil tussen 6 of 8MP nauwelijks merkbaar.
Er zijn allerlei goede redenen om een dSLR te kopen, maar in jouw geval zou ik nog eens goed nadenken.
edit: ik zie dat dit niet zo veel zin meer heeft.
[..]
Die lens communiceert niet of slecht met je cam (ERR99 is een algemene foutmelding, het zegt niets, maar ik heb ook zo'n lens, dus ik ken het verschijnsel). Je kunt daar omheen werken door de contactjes af te plakken (isolatietape of nagellak). Dan heb je een lens waarvan het diafragma altijd wijd open (dus je zit vast aan de Av stand van je camera) staat en die alleen handmatig scherpstelt. Niet ideaal, maar werkbaar als je bereid bent wat tijd te steken in het onder de knie krijgen van handmatig scherpstellen. Ik heb met de betreffende lens hele aardige resultaten weten te bereiken
Je moet ook geen "cameraatje van de Blokker" kopen maar gewoon een fatsoenlijk merk, wat dus zeker wel kan concurreren met de 350D met kitlens. Compacts zijn tegenwoordig best goede camera's!quote:Op dinsdag 18 december 2007 09:46 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Ik ben ook wel van plan om me meer te gaan verdiepen in het echte fotograferen. De 8mp is natuurlijk heel mooi, maar ook dat ie er mooiere plaatjes van weet te maken dan een cameraatje van de Blokker.
Bovendien kan je met deze camera heel snel achter elkaar foto's maken in vergelijking met een simpele digitale camera, waar je tussen iedere kiek een tijdje moet wacht tot ie de info heeft weggeschreven naar de geheugenkaart en de flits weer opgeladen is.
Ga eens naar een winkel en hou er een paar vast. De een zal je meer liggen dan de ander. De instappers doen eigenlijk maar weinig voor elkaar onder, tenzij je hele sterke voorkeuren hebt voor bepaalde features. Kijk ook even of je van een merk het een-na-laatste model kunt vinden, scheelt vaak flink in geld en niet zo gek veel in featuresquote:Op woensdag 19 december 2007 14:23 schreef Dickies het volgende:
Wat is een leuke SLR camera als je een budget hebt van ongeveer 500 euro? Body + (kit)lens dus. Heb geen directe voorkeur voor een bepaald merk.
tja... uhmm je gaat nu de respectievelijk Vrouwencam, kindercam en semipro-cam tegen elkaar zetten.quote:Op donderdag 20 december 2007 13:05 schreef NB2006 het volgende:
Beste Fokkers,
Ik ben op zoek naar een digitale spiegelreflex camera die ook 'goed foto's kan maken onder donkere omstandigheden.(tijdens het uitgaan, met discotheek licht)
Ik zit te twijfelen tussen een Canon EOS 350D, een Canon 400D of een 40D.
Wie weet raad?
gr.
Nicole
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |