Maar die zijn ook allemaal waar toch?quote:Op maandag 19 november 2007 15:06 schreef Troubles. het volgende:
Ja en Belgen zijn dom, Engelsen zijn Hooligans, Duiters zijn drinkeboers, Fransen zijn egoisten, Turken stinken en Surinamers zijn lui.
Elk land krijgt wel een vooroordeel toebedeeld, waar die vooroordelen vandaan komen, geen idee eigenlijk.
bron wikiquote:The phrase "going Dutch" probably originates from Dutch etiquette. In the Netherlands, it is not unusual to pay separately when going out as a group. When dating in a 1 on 1 situation however, the man will most commonly pay for meals and drinks. English rivalry with The Netherlands especially during the period of the Anglo-Dutch Wars [citation needed] gave rise to several phrases including Dutch that promote certain negative stereotypes. Examples include Dutch courage, Dutch uncle and Dutch wife. The particular stereotype associated with this usage is the idea of Dutch people as ungenerous and selfish.
In Spain, "going Dutch" is attributed to Catalans, due to a stereotype that they are somewhat penny-pinchers. A stereotypical non-Catalan Spaniard would compete to pay the bill for the group.
Maar dat klopt ook allemaal.quote:Op maandag 19 november 2007 15:06 schreef Troubles. het volgende:
Ja en Belgen zijn dom, Engelsen zijn Hooligans, Duiters zijn drinkeboers, Fransen zijn egoisten, Turken stinken en Surinamers zijn lui.
Elk land krijgt wel een vooroordeel toebedeeld, waar die vooroordelen vandaan komen, geen idee eigenlijk.
Juist!quote:Op maandag 19 november 2007 15:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
We zijn niet gierig, we zijn rijk omdat we verstandig met ons geld omgaan. Die debielen die ons gierig noemen zijn dombo's die hun net verdiende (of geleende) geld uitgeven aan drank, vrienden en familie en die de volgende dag tot de ontdekking komen dat ze niks meer hebben.
Tuurlijk, ieder land heeft wel een paar gierige inwoners, jij bent daar 1 van voor Nederland. Maar geloof me, in alle landen zullen er mensen als jij zijn...quote:Op maandag 19 november 2007 15:11 schreef Yi-Long het volgende:
Ik ben Nederlands EN ik ben gierig. Geef ik gerust toe. Ik wil niet graag teveel betalen voor iets wat het niet waard.
Daar maakt dit land het ook naar. Voor ALLES moet je dokken. Was gisteren even in Amsterdam: 35 ct om even naar de wc te gaan bij de MAC, 50ct bij een andere snackbar (!) etc.
Natuurlijk is 50 ct. niets, maar gaat om het principe dat je verplicht wordt te betalen voor iets dat gewoon 'service' zou moeten zijn, en in de meeste landen ook gewoon service IS.
Gisteren bij Haagendasz: 1 bolletje ijs is 2,50 ofzo(!) Tja... dan koop ik wel een hele bak bij de supermarkt 1 straat verderop.
Als je uit eten gaat in nederland is het ook ontzettend duur. Als je OV neemt is het ook ontzettend duur. gewoonweg vrijwel alles wat je doet hier in NL kost geld, en anders denken ze er wel over na om je er straks voor te laten dokken...
Dat doet de Nederlandse regering, niet de inwoners zelfquote:Op maandag 19 november 2007 14:55 schreef Nemesish3d het volgende:
- Per inwoner geeft Nederland het meeste geld aan de Europese unie
fooien zijn vrijwel overal ter wereld gemeengoed...quote:- Wij geven fooitjes in restaurant en bars (hier is nederland niet uniek in nee, maar in veel landen kennen ze dit niet)
wij geven rondjes aan mensen die in onze groep zitten en verwachten hetzelfde terug...quote:- Wij geven rondjes (zijn maar enkele landen in de wereld die dit fenomeen kennen, en ja daar heb ik persoonlijk ervaring mee)
Loze kreet zonder onderbouwing etc.quote:- Buitenlanders teren op ons geld
Nee, doe jij dat eens (omdat jij de stelling aanhaalt)quote:- Ga maar eens achterhalen hoeveel geld wij geven aan Giro 555 als er ergens in de wereld een ramp gebeurt.
- "Kaiken, kaiken, niet kopen"quote:Dit alles bij elkaar dames en heren, WAAR HEBBEN WIJ ONZE GIERIGE NAAM AAN TE DANKEN?!?!
quote:Op maandag 19 november 2007 14:55 schreef Nemesish3d het volgende:
Een paar voorbeelden:
- Per inwoner geeft Nederland het meeste geld aan de Europese unie
- Wij geven fooitjes in restaurant en bars (hier is nederland niet uniek in nee, maar in veel landen kennen ze dit niet)
- Wij geven rondjes (zijn maar enkele landen in de wereld die dit fenomeen kennen, en ja daar heb ik persoonlijk ervaring mee)
- Buitenlanders teren op ons geld
- Ga maar eens achterhalen hoeveel geld wij geven aan Giro 555 als er ergens in de wereld een ramp gebeurt.
generalisatiequote:Op maandag 19 november 2007 15:16 schreef spijkerbroek het volgende:
- "Kaiken, kaiken, niet kopen"
- Nederlanders klagen veel en zullen het ook niet nalaten om over ¤0,50 op een rekening te gaan zeuren.
- Nederland heeft de wereld in de 17e/18e eeuw leeggeroofd en nauwelijks iets teruggegeven.
- Nederlanders willen overal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Zomaar een paar gedachtes die 1-2-3 in me opkomen...
je doet nu net alsof er maar 5 gierige mensen in Nederland wonen. Als dat zo was dan hadden Aldi en Lidle niet zoveel succes, want ach een pak melk scheelt daar maar 16cent, laat staan dat er een hele prijzenoorlog wordt begonnen waardoor een heel concern de afgrond in wordt geduwd omdat de chocopasta elders 4 cent goedkoper is.quote:Op maandag 19 november 2007 15:16 schreef Nemesish3d het volgende:
Tuurlijk, ieder land heeft wel een paar gierige inwoners, jij bent daar 1 van voor Nederland. Maar geloof me, in alle landen zullen er mensen als jij zijn...
Dus? Desalniettemin komt het geld uit onze broekzak...quote:Op maandag 19 november 2007 15:16 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dat doet de Nederlandse regering, niet de inwoners zelf
Maar lang niet overal. Heb een half jaar in Australie gewoont, heb daar paar keer fooi GEPROBEERD te geven, maar ze snapte me nooit en gaven me altijd het geld terug. Zo zijn er echt wel genoeg landen die het niet kennenquote:[..]
fooien zijn vrijwel overal ter wereld gemeengoed...
Het gaat om het gebaar, als je simpelweg met 1 drankje alleen voor jezelf aankomt ben je gewoon gierig. Dit doen wij niet, omdat wij gul zijnquote:[..]
wij geven rondjes aan mensen die in onze groep zitten en verwachten hetzelfde terug...
Mee eensquote:[..]
Loze kreet zonder onderbouwing etc.
http://www.planet.nl/plan(...)tid=538298/sc=3c599dquote:[..]
Nee, doe jij dat eens (omdat jij de stelling aanhaalt)
Inhoudloze kreet.quote:- Nederlanders klagen veel en zullen het ook niet nalaten om over ¤0,50 op een rekening te gaan zeuren.
Gezelligheid!quote:- Nederland heeft de wereld in de 17e/18e eeuw leeggeroofd en nauwelijks iets teruggegeven.
Opnieuw inhoudloze kreet... gaat echt nergens over. En als men ervan overtuigt is dat dit wel bestaat, is dit in andere landen net zo.quote:- Nederlanders willen overal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Terecht natuurlijk dat je daar voor moet betalen. Voor je het weet loopt de ene na de andere pauper binnen om te schijten voor nop. Door een klein bedragje te rekenen worden de extra onderhoudskosten gedekt en houdt men die sloebers buiten de deur.quote:Op maandag 19 november 2007 15:11 schreef Yi-Long het volgende:
Ik ben Nederlands EN ik ben gierig. Geef ik gerust toe. Ik wil niet graag teveel betalen voor iets wat het niet waard.
Daar maakt dit land het ook naar. Voor ALLES moet je dokken. Was gisteren even in Amsterdam: 35 ct om even naar de wc te gaan bij de MAC, 50ct bij een andere snackbar (!) etc.
Natuurlijk is 50 ct. niets, maar gaat om het principe dat je verplicht wordt te betalen voor iets dat gewoon 'service' zou moeten zijn, en in de meeste landen ook gewoon service IS.
Gedeeltelijkquote:Op maandag 19 november 2007 15:30 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
En de voorbeelden die TS aangeeft zijn geen generalisatie ?![]()
![]()
In andere landen kan het blijkbaar wel als onderdeel van de service... (!)quote:Op maandag 19 november 2007 15:39 schreef Stigma het volgende:
[..]
Terecht natuurlijk dat je daar voor moet betalen. Voor je het weet loopt de ene na de andere pauper binnen om te schijten voor nop. Door een klein bedragje te rekenen worden de extra onderhoudskosten gedekt en houdt men die sloebers buiten de deur.
Je vergelijkt kwaliteits ijs met een bak ijs van de aldi. Als je lekker ijs wilt met eerlijke toevoegingen moet je nu eenmaal iets meer betalen. Nederlands kunnen inderdaad soms erg gierig zijn, bij de supermarkt waar ik werk kan ik zoveeeel veel voorbeelden noemen. Bijvoorbeeld liever onhandig doen met 5 gratis plastic tasjes dan een tas kopen van 10 cent. Of een vrouw die op het punt stond om af te rekenen en er toen achter kwam dat de babyvoeding 3 voor de prijs van 2 was, vervolgens helemaal dat ene gratis potje gaan zoeken en zo de hele rij ophouden.quote:Op maandag 19 november 2007 15:11 schreef Yi-Long het volgende:
Gisteren bij Haagendasz: 1 bolletje ijs is 2,50 ofzo(!) Tja... dan koop ik wel een hele bak bij de supermarkt 1 straat verderop.
Als je uit eten gaat in nederland is het ook ontzettend duur. Als je OV neemt is het ook ontzettend duur. gewoonweg vrijwel alles wat je doet hier in NL kost geld, en anders denken ze er wel over na om je er straks voor te laten dokken...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |