abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54668616
Ik heb momenteel iets waar ik zelf niet goed raad mee weet. Ik hoop dat jullie mij hierin kunnen adviseren.

Ik hoorde gisteren dat mijn ouders een aantal maanden geleden geld hebben geleend aan vrienden van hun.
Dit zijn mensen die zal al heel lang kennen. Deze mensen hebben altijd een goed leven gehad, goede baan etc. Sinds een jaar is hij ziek, hij heeft een vorm van kanker en het gaat flink achteruit. Het hele gezin, inclusief de drie zoons lijden daaronder.

Nu hebben ze mijn ouders gevraagd of ze geld konden lenen. Mijn ouders hebben hierover getwijfeld, vooral om dat de reden niet gegeven werd. Uiteindelijk hebben ze het toch gedaan en per bank 2750 euro overgemaakt. Daarbij is op papier vastgelegd, met handtekeningen van alle vier, dat dit is gebeurd. Het geld hadden ze nodig voor een periode van 6 weken. Daarna werd het teruggegeven.

Na een tweetal maanden hebben mijn ouders geinformeerd, maar het werd uitgesteld met mooie verhalen. De man is een echt commerciele man, met een echte verkoopbabbel. De tweede keer dat ze het vroegen, een maand later, hebben ze als onderpand kentekenbewijs deel 3 van hun Opel Vectra gekregen. Deze is momenteel 3500 euro waard.

Nu zijn we weer een tijd verder en na nog talloze beloftes is het geld nog steeds niet terug.
Ik weeet niet goed wat ik hiermee aan moet. Ik wil ze eigenlijk helpen, omdat ik het gevoel heb dat van uitstel afstel komt. De ziekte speelt uiteraard ook zwaar mee, ik denk dat hij niet lang meer te leven heeft.

Wat zijn de mogelijkheden juridisch in dit geval? Ik heb mijn ouders geadviseerd om hard afspraken te maken en data vast te stellen. Eventueel in delen terug te laten betalen(hetgeen hij niet wil). Ik heb het gevoel dat dit niet goed gaat komen en wil er zelf als het te lang duurt iets aan doen. Help!!
pi_54668664
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 07:35 schreef rvdboomen het volgende:
Wat zijn de mogelijkheden juridisch in dit geval? Ik heb mijn ouders geadviseerd om hard afspraken te maken en data vast te stellen. Eventueel in delen terug te laten betalen(hetgeen hij niet wil). Ik heb het gevoel dat dit niet goed gaat komen en wil er zelf als het te lang duurt iets aan doen. Help!!
Wat ze als eerste moeten besluiten is of ze bereid zijn om niet alleen de vriendschap volledig op te geven, maar ook of ze bereid zijn om er een enorme ruzie voor in de plaats te krijgen.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_54668679
Vanwege de vriendschap zou ik er maar afstand van nemen , nooit geld lenen aan vrienden als je vrienden wilt houden
pi_54668691
Psychische chantage dus.

Auto opeisen. Klaar.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_54668730
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 08:16 schreef Ridocar het volgende:
Psychische chantage dus.

Auto opeisen. Klaar.
Ja, of ze een brief sturen van een incassobureau, (kost 20 euro) met de opmerking dat je er een gerechtelijke procedure van zal maken bij het niet nakomen van de overeengekomen verplichtingen, daag vriendschap.

Met vrienden moet je wandelen, niet handelen.
pi_54668739
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 08:13 schreef henkway het volgende:
Vanwege de vriendschap zou ik er maar afstand van nemen , nooit geld lenen aan vrienden als je vrienden wilt houden
In dit geval lijkt het mij echter de vraag of je überhaupt nog wel vrienden wilt zijn met deze mensen. Het lijkt me na zoveel tijd zeker niet onredelijk om te vragen waar ze het geld voor nodig hadden, met bijbehorende bewijzen. Dit 'wantrouwen' is niet onlogisch en zouden zij dus moeten begrijpen als het echte vrienden zijn. Komen ze met niets concreets of wederom mooie praatjes, dan zou ik die Opel confisqueren en verkopen.
Ziekte kan natuurlijk niet als schuilplek voor oplichting gebruikt worden. Dat is misbruik maken van het gevoel en de behulpzaamheid van je ouders.
pi_54668740
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 08:13 schreef henkway het volgende:
nooit geld lenen aan vrienden als je vrienden wilt houden
Het kan prima goed gaan, maar als je al niet weet wat de reden van het geld nodig hebben is, is het inderdaad nogal onverstandig.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_54668765
Of kwijtschelden en vriendschap houden, met de kans als het de vrienden van je ouders wee wat meer voor de wind gaat ze het als nog terug betalen, of hard spelen, maar dna ben je vriendschap kwijt.

Gezint eer ge begint..... helemaal met geld lenen aan vrienden, als je het kan missen geft het dan gewoon.
The sky has changed.... Can you smell the sun?!
pi_54668778
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 08:38 schreef michiel5 het volgende:
Gezint eer ge begint.....
Knap dat je wel weet wat het spreekwoord betekent, maar kennelijk niet weet hoe die betekenis te herleiden valt. Het is natuurlijk "bezint" van het werkwoord "bezinnen" in plaats van "gezint".

* 205_Lacoste mompelt iets over klok en klepel.
pi_54668788
Deel 3 als onderpand is niets waard. De auto staat nog steeds op naam van de oude eigenaar. Als die nieuwe papieren aanvraagt krijgt hij zo een nieuw deel 3.
Aangetekende brief sturen en een termijn stellen van twee weken. Waarchuw dat je daarna het geldt gaat incasseren en de extra kosten voor hun zijn.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_54668793
Eis die auto op. Willen ze dat niet, dan gewoon direct een gerechtsdeurwaarder inschakelen.
Geen gedoe met incassobrieven, ze zijn zonder ingebrekestelling in verzuim omdat ze een betalingstermijn hebben laten verlopen.
Daarna beslag op die auto leggen en verkopen.

En maak je geen illusies, dat zijn allang geen vrienden meer.
pi_54668797
De vraag is: Hebben jouw ouders jou expliciet gevraagd om te bemiddelen in deze kwestie?
Zo ja -> Incassobureau er op zetten.
Zo nee -> Waar haal jij dan het gore lef vandaan om jezelf met de financiële zaken van jou ouders te bemoeien.
(Tevens kan men kan er gif op innemen dat jouw ouders zich dan (later) met jouw financiële zaken gaan bemoeien.)
pi_54668809
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 08:48 schreef hhornee het volgende:
Zo nee -> Waar haal jij dan het gore lef vandaan om jezelf met de financiële zaken van jou ouders te bemoeien.
(Tevens kan men kan er gif op innemen dat jouw ouders zich dan (later) met jouw financiële zaken gaan bemoeien.)
Ik denk dat TS de situatie heel wat beter in kan schatten dan jij. Een generaliserende uitspraak als deze lijkt me dan wat ver gaan. Als ik zou zien dat mijn ouders emotioneel gechanteerd worden door 'vrienden', en daar zelf kennelijk geen raad mee weten, dan zou ik ze ook bijstaan. Niet meer dan normaal dat je opkomt voor de mensen die je liefhebt.
pi_54668816
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 08:44 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Knap dat je wel weet wat het spreekwoord betekent, maar kennelijk niet weet hoe die betekenis te herleiden valt. Het is natuurlijk "bezint" van het werkwoord "bezinnen" in plaats van "gezint".

de aap valt niet ver naast de boom
pi_54668820
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 08:52 schreef Salatrel het volgende:

[..]

de aap valt niet ver naast de boom
Hoort de deurbel wel, maar weet niet waar de lepel hangt
pi_54668882
De gouden regel overtreden, nooit lenen aan vrienden/familie
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_54668904
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 08:51 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Ik denk dat TS de situatie heel wat beter in kan schatten dan jij. Een generaliserende uitspraak als deze lijkt me dan wat ver gaan. Als ik zou zien dat mijn ouders emotioneel gechanteerd worden door 'vrienden', en daar zelf kennelijk geen raad mee weten, dan zou ik ze ook bijstaan. Niet meer dan normaal dat je opkomt voor de mensen die je liefhebt.
Ik denk juist dat de TS de situatie niet goed in kan schatten, juist omdat TS er zo emotioneel bij betrokken is.

Tussen de regels door lees ik dat de ouders er helemaal niet om zitten te springen om het geld terug te eisen. (Afbetalen in delen zag papa immers niet zitten.) Als TS zich er dan mee gaat bemoeien maakt deze meer stuk dan heel.

Tevens is het woord chantage niet voor gekomen in hetgeen de ouders gezegd zouden hebben.

Stel de ouders vinden het geld minder belangrijk dan de vriendschap. Dan verkloot TS met enige actie, en de relatie tussen de ouders en hun vrienden, en de relatie tussen de ouders en TS zelf.
pi_54668950
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 09:11 schreef hhornee het volgende:
Tussen de regels door lees ik dat de ouders er helemaal niet om zitten te springen om het geld terug te eisen. (Afbetalen in delen zag papa immers niet zitten.) Als TS zich er dan mee gaat bemoeien maakt deze meer stuk dan heel.
Als ik het stuk lees dan kom ik tot de conclusie dat de zieke vriend de persoon is die niet in delen wil betalen. Misschien handig als TS dit even kan verduidelijken, want nu is het niet duidelijk wie "hij" in dat zinnetje is.
quote:
Tevens is het woord chantage niet voor gekomen in hetgeen de ouders gezegd zouden hebben.
Klopt. Maar het gevoel bekruipt me dat die vrienden misbruik maken van de terughoudendheid van de ouders van TS. Weigeren in delen terug te betalen (zoals ik het lees), onderpand geven waar je zonder andere delen nog niets mee kan en steeds maar weer dingen verzinnen om niet met geld op de proppen te komen.
quote:
Stel de ouders vinden het geld minder belangrijk dan de vriendschap. Dan verkloot TS met enige actie, en de relatie tussen de ouders en hun vrienden, en de relatie tussen de ouders en TS zelf.
Er lijkt mij toch een reden dat zijn ouders dit tegen TS gezegd hebben. Als ze geen hulp hadden gevraagd dan lijkt het mij logisch dat je dit niet bespreekt met je zoon. Wat is de meerwaarde van het vertellen van een verhaal als je niet wilt dat er wat mee gedaan wordt?
  zaterdag 17 november 2007 @ 09:29:34 #20
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54668986
Ik zou als ouders beginnen met duidelijk te krijgen waarom het geld nu eigenlijk geleend is. Helemaal met iemand die feitelijk stervend is moet daar toch wel duidelijkheid over komen. Daarbij is het vreemd dat een stel dat "het heel goed gehad heeft" uberhaupt bij vrienden aan moet kloppen om 2750 euro te lenen. Als je een beetje geld nodig hebt voor niet langer dan 6 weken dan klop je gewoon even aan bij de bank voor een tijdelijk kredietje (hoeveel is 6 weken rente nu voor 2750 euro? Als je 10% moet betalen is dat 30 pleuro oid).

Ik vermoed zelf eigenlijk dat die vrienden meer schulden hebben dan alleen die 2750 euro. Misschien zitten ze zelfs gewoon wel heel diep in de shit. Als je ouders die mensen echt als vrienden gezien hebben en dat ook willen blijven doen staat er duidelijk meer op het spel dan geld. Laat ze daarom eerst maar eens duidelijk zien te krijgen waarom ze dat geld geleend hebben. Als daar een goed verhaal (niet zijnde verkoop babbel) achter zit dat mede te maken heeft met de ziekte van die man kunnen ze evt besluiten om alsnog kwijt te schelden ipv op te eisen. De kans is best groot namelijk dat ze na bij jullie aan te kloppen gewoon naar een volgende gaan om daar geld te lenen om jullie af te betalen. Op die manier verplaats je het probleem alleen maar.

Als die vrienden om de hete brij heen blijven draaien kun je alsnog opeisen maar daarmee draai je wel de vriendschap de nek om. En zoals ik zei is het dan nog steeds niet gezegd dat iemand daar echt mee geholpen is.
pi_54669055
Maar misschien zitten ze zover in de problemen dat ze het op het moment onmogelijk terug kúnnen betalen, al zouden ze het willen. Je weet niet hoe ver die mensen in de problemen zitten, dat had je eigenlijk vooraf duidelijk moeten hebben. Van een kale kip kun je niet plukken.
pi_54669067
auto verkopen en klaar is ts!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_54669097
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 08:16 schreef Ridocar het volgende:
Psychische chantage dus.

Auto opeisen. Klaar.
Idd, dit zijn vrienden? Alles van waarde meenemen tot de schuld weg is
pi_54669116
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 08:44 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Het was vroeg.... wat kan ik zeggen.
The sky has changed.... Can you smell the sun?!
pi_54669134
http://www.bigfrank.nl/

stuur hem even langs
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')