Wat ze als eerste moeten besluiten is of ze bereid zijn om niet alleen de vriendschap volledig op te geven, maar ook of ze bereid zijn om er een enorme ruzie voor in de plaats te krijgen.quote:Op zaterdag 17 november 2007 07:35 schreef rvdboomen het volgende:
Wat zijn de mogelijkheden juridisch in dit geval? Ik heb mijn ouders geadviseerd om hard afspraken te maken en data vast te stellen. Eventueel in delen terug te laten betalen(hetgeen hij niet wil). Ik heb het gevoel dat dit niet goed gaat komen en wil er zelf als het te lang duurt iets aan doen. Help!!
Ja, of ze een brief sturen van een incassobureau, (kost 20 euro) met de opmerking dat je er een gerechtelijke procedure van zal maken bij het niet nakomen van de overeengekomen verplichtingen, daag vriendschap.quote:Op zaterdag 17 november 2007 08:16 schreef Ridocar het volgende:
Psychische chantage dus.
Auto opeisen. Klaar.
In dit geval lijkt het mij echter de vraag of je überhaupt nog wel vrienden wilt zijn met deze mensen. Het lijkt me na zoveel tijd zeker niet onredelijk om te vragen waar ze het geld voor nodig hadden, met bijbehorende bewijzen. Dit 'wantrouwen' is niet onlogisch en zouden zij dus moeten begrijpen als het echte vrienden zijn. Komen ze met niets concreets of wederom mooie praatjes, dan zou ik die Opel confisqueren en verkopen.quote:Op zaterdag 17 november 2007 08:13 schreef henkway het volgende:
Vanwege de vriendschap zou ik er maar afstand van nemen , nooit geld lenen aan vrienden als je vrienden wilt houden
Het kan prima goed gaan, maar als je al niet weet wat de reden van het geld nodig hebben is, is het inderdaad nogal onverstandig.quote:Op zaterdag 17 november 2007 08:13 schreef henkway het volgende:
nooit geld lenen aan vrienden als je vrienden wilt houden
Knap dat je wel weet wat het spreekwoord betekent, maar kennelijk niet weet hoe die betekenis te herleiden valt. Het is natuurlijk "bezint" van het werkwoord "bezinnen" in plaats van "gezint".quote:Op zaterdag 17 november 2007 08:38 schreef michiel5 het volgende:
Gezint eer ge begint.....
Ik denk dat TS de situatie heel wat beter in kan schatten dan jij. Een generaliserende uitspraak als deze lijkt me dan wat ver gaan. Als ik zou zien dat mijn ouders emotioneel gechanteerd worden door 'vrienden', en daar zelf kennelijk geen raad mee weten, dan zou ik ze ook bijstaan. Niet meer dan normaal dat je opkomt voor de mensen die je liefhebt.quote:Op zaterdag 17 november 2007 08:48 schreef hhornee het volgende:
Zo nee -> Waar haal jij dan het gore lef vandaan om jezelf met de financiële zaken van jou ouders te bemoeien.
(Tevens kan men kan er gif op innemen dat jouw ouders zich dan (later) met jouw financiële zaken gaan bemoeien.)
de aap valt niet ver naast de boomquote:Op zaterdag 17 november 2007 08:44 schreef 205_Lacoste het volgende:
[..]
Knap dat je wel weet wat het spreekwoord betekent, maar kennelijk niet weet hoe die betekenis te herleiden valt. Het is natuurlijk "bezint" van het werkwoord "bezinnen" in plaats van "gezint".
* 205_Lacoste mompelt iets over klok en klepel.
Hoort de deurbel wel, maar weet niet waar de lepel hangtquote:Op zaterdag 17 november 2007 08:52 schreef Salatrel het volgende:
[..]
de aap valt niet ver naast de boom
quote:Op zaterdag 17 november 2007 08:52 schreef Salatrel het volgende:
[..]
de aap valt niet ver naast de boom
Ik denk juist dat de TS de situatie niet goed in kan schatten, juist omdat TS er zo emotioneel bij betrokken is.quote:Op zaterdag 17 november 2007 08:51 schreef 205_Lacoste het volgende:
[..]
Ik denk dat TS de situatie heel wat beter in kan schatten dan jij. Een generaliserende uitspraak als deze lijkt me dan wat ver gaan. Als ik zou zien dat mijn ouders emotioneel gechanteerd worden door 'vrienden', en daar zelf kennelijk geen raad mee weten, dan zou ik ze ook bijstaan. Niet meer dan normaal dat je opkomt voor de mensen die je liefhebt.
Als ik het stuk lees dan kom ik tot de conclusie dat de zieke vriend de persoon is die niet in delen wil betalen. Misschien handig als TS dit even kan verduidelijken, want nu is het niet duidelijk wie "hij" in dat zinnetje is.quote:Op zaterdag 17 november 2007 09:11 schreef hhornee het volgende:
Tussen de regels door lees ik dat de ouders er helemaal niet om zitten te springen om het geld terug te eisen. (Afbetalen in delen zag papa immers niet zitten.) Als TS zich er dan mee gaat bemoeien maakt deze meer stuk dan heel.
Klopt. Maar het gevoel bekruipt me dat die vrienden misbruik maken van de terughoudendheid van de ouders van TS. Weigeren in delen terug te betalen (zoals ik het lees), onderpand geven waar je zonder andere delen nog niets mee kan en steeds maar weer dingen verzinnen om niet met geld op de proppen te komen.quote:Tevens is het woord chantage niet voor gekomen in hetgeen de ouders gezegd zouden hebben.
Er lijkt mij toch een reden dat zijn ouders dit tegen TS gezegd hebben. Als ze geen hulp hadden gevraagd dan lijkt het mij logisch dat je dit niet bespreekt met je zoon. Wat is de meerwaarde van het vertellen van een verhaal als je niet wilt dat er wat mee gedaan wordt?quote:Stel de ouders vinden het geld minder belangrijk dan de vriendschap. Dan verkloot TS met enige actie, en de relatie tussen de ouders en hun vrienden, en de relatie tussen de ouders en TS zelf.
Idd, dit zijn vrienden? Alles van waarde meenemen tot de schuld weg isquote:Op zaterdag 17 november 2007 08:16 schreef Ridocar het volgende:
Psychische chantage dus.
Auto opeisen. Klaar.
Het was vroeg.... wat kan ik zeggen.quote:Op zaterdag 17 november 2007 08:44 schreef 205_Lacoste het volgende:
[..]
Knap dat je wel weet wat het spreekwoord betekent, maar kennelijk niet weet hoe die betekenis te herleiden valt. Het is natuurlijk "bezint" van het werkwoord "bezinnen" in plaats van "gezint".
* 205_Lacoste mompelt iets over klok en klepel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |