abonnement Unibet Coolblue
pi_54652965
*niet geschikt voor zwangeren*


Dat regeltje hierboven bedoel ik eigenlijk al. Om de 1 of andere reden 'hoor' je niet te vertellen hoe het echt is. Je mag zeggen dat de bevalling pijn doet, maar in dezelfde zin hoort "maar het was het waard". Eerlijk zijn over bloed, naweeen, hechtingen, viezigheid, wordt je niet in dank afgenomen. Ik was echt blij dat ik hier wel had gelezen hoe het kan gaan. Daardoor schrok ik niet van een kraamverband meer of minder, een verloren lever en 10 keer op een dag onder de douche staan. Elke bevalling is natuurlijk anders, maar waarom mag je niet gewoon zeggen hoe het echt is gegaan. Niet in detail, maar ook niet in de grote lijnen. Als ik vertelde dat ik zoveel naweeen had (moest ervan puffen), dan werd ik al vreemd aangekeken. En dat leek me geen 'vieze praat'.

Vertellen jullie wel echt hoe het was? Of ben je dan bang anderen bang te maken? Maar zou je echt geen kinderen willen, omdat de bevalling erbij komt? En voor de zwangeren die toch hebben gelezen: willen jullie wel weten hoe het zit, of niet?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  vrijdag 16 november 2007 @ 15:56:24 #2
24188 Belana
kloon van belana
pi_54653066
Ik heb het altijd gewoon verteld, precies zo vreselijk als het was (de eerste keer) en over de 2e keer dat ik zo bang was dankzij de eerste keer. maar ik moet zeggen dat ik allemaal moeders in mijn omgeving heb die ook wel wisten hoe het zat
stormy waters...
sailin'
pi_54653123
Ik heb dus maar 1 vriendin met een kind. De rest van mijn vrienden zijn allemaal kinderloos. Wel grappig is dat 1 iemand het juist wel fijn vindt dat ik eerlijk ben. Tot op bepaalde hoogte dan.
Op mijn werk kreeg ik wel wat vragen, maar de mensen daar komen uit de generatie dat je helemaal niet over je bevalling mag praten, dus de mededeling dat ik groen vruchtwater had, is voor hen al genoeg.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  vrijdag 16 november 2007 @ 16:04:05 #4
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_54653224
Ik ben er zelf altijd heel eerlijk in. Maar ja.. als ik vertelde dat ik met IVF/ICSI bezig was werd ik ook al meewarig aangekeken.. Veel mensen willen dat ook niet weten ofzo.. ook taboe

Verder had ik wel boeken gelezen (Veilig zwanger en veilig bevallen) waar geen roze bril wordt opgehouden en toch wel veel ook gehoord van moeders in mijn omgeving.

Ik ben in zulke dingen redelijk taboe-loos geloof ik
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_54653325
Zo dubbel: Toen ik nog zwanger was kreeg ik aldoor ongevraagd advies naar mijn hoofd geslingerd, vooral over kwaaltjes. Maar toen ik eenmaal bevallen was, en dacht de openhartige trend te kunnen voortzetten, werd er wel heel snel overgegaan op een ander onderwerp als ik het had over bijvoorbeeld katheters, lekkende borsten en ontstoken hechtingen
Ja, je vraagt zelf toch hoe de bevalling gegaan is en hoe het met me gaat?
Eigenlijk, bedenk ik me nu, hou ik sommige dingen ook een beetje in de taboe-sfeer. Er zijn foto's gemaakt die niemand verder hoeft te zien, en de echt onsmakelijke details van 2 uur persen hou ik over het algemeen ook voor me
.... met gevoel voor drama....
pi_54653551
Ik ben er zelf wel heel eerlijk in als mensen het willen weten ja. Voor mijn bevalling wist ik ook niet dat al die pakken kraamverband uit het kraampakket ook echt nodig zouden zijn. Dat je "alle pijn direct zou vergeten zodra je kindje op je buik gelegd werd" leek me van te voren ook al sterk en dat was ook gewoon niet zo. Ik weet nog goed hoe het voelde en dat het geen pretje was.

Aan de andere kant moet ik zeggen dat het ook wel heel vaak verkeerd begrepen wordt. Als ik vertel dan mijn bevalling 1 uur en 3 kwartier duurde vanaf de eerste wee..dan hebben mensen zoiets van "oh wat heerlijk meid!". Terwijl zo'n spoedbevalling dus ook niet alles is. Natuurlijk, als ik de keuze heb tussen 3 dagen lang weeen en alsnog naar het ZH voor een bevalling met vacuumpomp en dit, dan liever zo snel. Maar de nadelen ervan, dat begrijpen/zien mensen vaak niet en daardoor praat ik er ook niet vaak over omdat mensen vaak zoiets hebben van "jij mag niet klagen over je bevalling want je was zo klaar". Dus dan hou ik mijn mond maar.
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_54653609
TearSong, ik vind dat je hier best mag klagen als je wil!
.... met gevoel voor drama....
pi_54653804
Ik ben er altijd heel eerlijk over al ben ik onderhand al weer veel vergeten. Bevallen is geen pretje. Bevallen is hard werken en het doet pijn! En ja het is mooi als je kind dan op je buik ligt maar dat het pijn deed wist ik nog wel hoor!
Ow en ook over de borstvoeding,dat was niet leuk de eerste weken
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_54653898
Dat heb ik ook wel TearSong, ik ben blij met hoe het gegaan is (het kan zoveel langer en pijnlijker), maar het schijnt dan verboden te zijn te zeggen dat de naweeen echt heel erg waren, dat het hechten verschrikkelijk was en dat ik weken lang niet op een stoel kon zitten. Maar zeggen dat je alles meteen vergeten bent, mag wel. Nou, ik weet het nog goed, het was niet leuk.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  vrijdag 16 november 2007 @ 16:34:57 #10
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_54654011
Ik begrijp zeker wat je bedoelt, YPPY. Als ik heel droogjes zeg dat ik geknipt en gescheurd ben, kijken ze me aan alsof ze dat niet wilden weten, zo van Tsja, dan moet je niet vragen! Ze vragen je tijdens de zwangerschap ook van alles wat eigenlijk superpersoonlijk is of kan zijn, en als je dan een eerlijk/semi-volledig antwoord geeft, willen ze het eigenlijk niet horen. Ach, geen boodschap aan.
Als ze vragen of je bv geeft, verwachten ze een simpele ja of nee, verder niets. ze zijn helemaal niet geinteresseerd in je opstartperikelen. ik denk dat mensen gewoon niet doorhebben wat ze nou eigenlijk vragen. zwangerschap, geboorte, kraamweek is zo ontzettend lichamelijk, het komt al gauw dichtbij. en tsja, sommige dingen wil je ook niet weten, denk ik wel eens...

Maar ik moet wel zeggen, toen Eli op mijn buik werd gelegd, had ik (toen ik eenmaal weer twee woorden achter elkaar kon rijgen) wel zoiets van "het resultaat is het meer dan zeker waard!" ja, ik weet niet zeker hoe ontzettend pijn die uitdrijving deed, maar daar denk je dan niet meer aan, je hebt een kind op je buik, het is gedaan. bevalling is klaar (nou ja, placenta nog) je hoeft de komende tijd niet meer te bevallen of vergelijkbare pijnen te doorstaan, en dat maakt ook veel goed.
En voor het hechten hebben ze me wel volledig platgespoten en gesprayed van onder. Vond het wel mooi geweest

Als ze nu vragen hoe het gaat, zegt ik "goed". Niet "als ik langer dan 20 minuten sta zoinder bekkenbodemoefeningen te doen, krijg ik pijn van onder". is dat een taboe? denk het niet. gaat ze gewoon niet aan.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  vrijdag 16 november 2007 @ 16:36:33 #11
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_54654051
Om eerlijk te zijn heb ik zelf het meeste moeite met de zin "het was het waard." Zeker op Fok! heb ik het gevoel dat je niet gewoon eerlijk mag zijn over zwanger zijn, de bevalling en kinderen.
Je moet je hier altijd rechtvaardigen als je een minder positief aspect van kinderen en alles eromheen wilt aanstippen. Altijd even zeggen dat je toch echt heel blij ben met je kinderen en ze toch echt niet wilt missen. Dat is natuurlijk ook wel zo, maar soms even niet
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  vrijdag 16 november 2007 @ 16:37:23 #12
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_54654082
Ik merk helemaal niet in mijn omgeving dat er een taboe op rust. Als het goed is, is het ook de moeite waard toch? Waarom zou je dat er dan niet bij zeggen? Met vriendinnen en familie die kinderen hebben gebaard (ikzelf nog niet) heb ik er ook altijd gewoon echt eerlijke gesprekken over hoor. Mijn zus is bijna overleden tijdens haar bevalling ( !) en daar wordt ook altijd eerlijk over gesproken. Dat taboe, daar geloof ik niet zo in.
KuikenGuppy
  vrijdag 16 november 2007 @ 16:42:18 #13
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_54654207
Ik ben idd dolblij dat ik hier (en in de topics van MUUS en Yvonne) heb meegekregen dat het toch wel een stuk minder romantisch is als het allemaal lijkt.
Dat het bevallen zelf zeer doet en dat je uit kan scheuren weet iedereen wel, maar over bloedingen en aambeien en weetikveel hoor je nooit wat.

Ik heb van mijn vriendinnen ook geen details gehad (behalve dan die lever ), heb er overigens ook niet zo specifiek naar gevraagd, maar idd lijkt het wel alsof je dat soort dingen voor jezelf moet houden terwijl je wel je gang mag gaan over dagen misselijk etc. etc.

Ik ben iig blij dat ik voorbereid ben.
***
pi_54654210
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 16:34 schreef DaviniaHR het volgende:

En voor het hechten hebben ze me wel volledig platgespoten en gesprayed van onder. Vond het wel mooi geweest
ik weet nog dat de assistente die mij hechtte een heel verhaal begon over hoe ze die spray altijd zo naar banaan vond ruiken Vervolgens begon ze tijdens het hechten de verpakking te lezen om me heel enthousiast mee te delen dat ze inderdaad gelijk had omdat er op de doos stond dat er een bananengeurtje aan zat
En alles wat ik dacht was: hou even op met dat bananenverhaal doos...ik lig van onderen open en het interesseert me echt niks of je daar een bananen, kiwi of aardbeiverdovingsspray spuit..hecht maar gewoon!

(ik dacht altijd dat je weinig zou merken van het hechten omdat je dan een kindje op je buik had liggen etc...maar toevallig hadden ze Tomas net meegenomen om te wegen en temperaturen )
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_54654391
Dat heb ik ook BE. Zo blij dat ik hier meer had gelezen. Dan komt het zoveel minder als een verrassing.

Voor het hechten kreeg ik twee prikken op meer dan 9 hechtingen. (toen was de vk de tel kwijt) Als ik eraan terugdenk, was dat het ergste stuk van de bevalling. J. zat met Anna in zijn armen. Zei "je mag zo naar je mama" en daar kwam weer een hechting "je mag zo naar je mama", volgende hechting... En ik maar knijpen in de hand van de kraamhulp.

Hoe weet je dat die gesprekken eerlijk waren Burdie? Niet om jou te beledigen hoor, maar misschien wilden de anderen je wel beschermen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_54654475
Ik vind het niet erg om te horen van anderen hoe het is. Maar het blijft wel heel persoonlijk hoe je zoiets ervaard. Ik heb totaal geen idee wat me te wachten staat. Dat het pijn gaat doen is me wel duidelijk, en dat het uren kan duren ook. Maar het is gewoon nergen mee te vergelijken... Ik kan niet zeggen van goh, het zal wel op **** lijken. Ik heb nog nooit iets gebroken, ik ben nog nooit geopereerd. Het ergste wat ik tot nu toe heb is een punctie voor de ivf, dat vond ik vreselijk. En ik denk dat de bevalling erger is dan een punctie.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  vrijdag 16 november 2007 @ 16:57:49 #17
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_54654566
ik vond die hechtingen (en dan had ik er gelukkig maar 3) wel verrot zeer doen anders

Ik vond 't een heel gemene, scherpe pijn. Dan denk je dat je klaar bent en dan krijg je dat nog erachteraan
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  vrijdag 16 november 2007 @ 17:09:08 #18
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_54654781
Wel, Ticootje, hoe het voelt:
de ontsluitingsweeen vond ik vergelijkbaar met menstruatiekrampen, alleen je baarmoeder komt tot aan je ribben, dus is eea wat uitgebreider, en (veel) krachtiger, dan bij een menstruatie. Het "type" pijn is hetzelfde. zo beetje dof, zeg maar.
de uitdrijving voelt vergelijkbaar met keiharde ontlasting met aambeien, alleen dan een stuk groter en een ander gat

Helpt dit?
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_54654790
Dan gevoel had ik met die naweeen...
Had echt zoiets van !@!$%!!%!#$ dat hadden ze van te voren niet gezegd.
Bloeden, stolsels, kraamverbanden, hechtingen etc, wist ik van te voren.
Maar nog 3 dagen lang af en toe naweeen weg moeten puffen had ik niet verwacht.
Had wel gelezen dat je die kon hebben na een snelle bevalling.
Maar na een bevalling van 20 uur waarvan 5/6 uur persweeen had ik er toch niet op gerekend
pi_54654842
Whahahaha Davinia lekker omschreven zo

Ik vond ontsluitings en zeker persweeen ook echt niet vergelijkbare pijn met menstruatiekrampen.
Had echt het gevoel dat mijn lijf de hele bevalling een eigen leven lijdde...
  vrijdag 16 november 2007 @ 17:12:56 #21
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_54654877
Oh, en noem mij gestoord, maar juist door dit soort verhalen krijg ik echt een soort van 'ik kan niet wachten' gevoel over me.
Ik ben gewoon zo ontzettend benieuwd hoe het zal zijn, wanneer het begint, hoe ik het ervaar, hoe stinkie het ervaart, hoe lang het zal duren, hoe het erna zal zijn etc. etc.
***
  vrijdag 16 november 2007 @ 17:13:50 #22
24188 Belana
kloon van belana
pi_54654897
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 16:36 schreef Tinkepink het volgende:
Om eerlijk te zijn heb ik zelf het meeste moeite met de zin "het was het waard." Zeker op Fok! heb ik het gevoel dat je niet gewoon eerlijk mag zijn over zwanger zijn, de bevalling en kinderen.
Je moet je hier altijd rechtvaardigen als je een minder positief aspect van kinderen en alles eromheen wilt aanstippen. Altijd even zeggen dat je toch echt heel blij ben met je kinderen en ze toch echt niet wilt missen. Dat is natuurlijk ook wel zo, maar soms even niet
ja dat vind ik ook wel
stormy waters...
sailin'
  vrijdag 16 november 2007 @ 17:42:01 #23
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_54655433
Oh, dat klinkt heel suf, maar ik vind het super om te lezen hoe het nou echt gaat. Ik moet er niet aandenken dat ik na de bevalling inderdaad eeen hartverzakking krijg vanwege een bloedstolsel of de bevalling in te gaan met de illusie dat het allemaal wel meevalt enzo. Ik ben graag goed en realistisch op dingen voorbereid n hoor liever de waarheid dan dat ik straks heel naief de bevalling in ga en compleet overdonderd wordt door alles. Je kunt je beter goed voorbereiden en het ergste voorhouden, ook dat een bevalling dagen kan duren, dan kan het nooit tegenvallen. Hoop ik. Dat is natuurlijk onzin, ik denk dat 3 dagen weeen altijd wel tegenvalt.

Ik wou dat mensen wat eerlijker en opener waren over zwangerschap, bevalling en kinderen. Ik heb ooit een aflevering gezien van Oprah en daarin werd dan gesproken over de illusie van die ideale moeder en dat je je kinderen altijd maar lief, leuk en aardig moet vinden en hoe vreselijk schuldig vrouwen zich voelen als ze hun kind wel achter het behang kunnen plakken.

Ticootje ik ben meerdere malen geopereerd maar heb echt niet de illusie dat het daar oplijkt. Alhoewel ik wel een buikoperatie heb gehad toen ik een jaartje of 15 was en toen ruim twee weken krom heb gelopen dus misschien lijkt dat een ieniemienie beetje op hoe het is na een keizersnee.
pi_54656121
Er is mij ooit eens beschreven dat bevallen voelt als de ergste buikkramp die je ooit hebt gehad, en dat keer 1000. En de uitdrijving voelt als een rollade door je neus persen ;-) Wat mij verbaasd heeft achteraf, is dat er in nederland zo op gehamerd wordt dat thuisbevallen zo fijn en veilig is. Nu ik eenmaal een bevalling heb meegemaakt, vind ik dat het gewoon in het ziekenhuis thuishoort, inclusief pijnbestrijding. Een blinde darm haal je toch ook niet op de slaapkamer weg zonder verdoving.. En natuurlijk, er zijn altijd mensen waarbij de bevalling een eitje is en dan is het jammer dat het in het medische wordt getrokken. Maar ik vind het echt mensonterend dat er zo moeilijk wordt gedaan over pijnbestrijding in nederland, en dat wijt ik toch wel een beetje aan de verloskundigen-cultuur hier die graag willen dat alles zo natuurlijk mogelijk en buiten het ziekenhuis gebeurd (ja logisch anders zijn zij hun baan kwijt). Bij de 10 meiden van mijn zwangerschapsgym die allemaal thuis wilden bevallen is het in 8 gevallen nodig geweest om alsnog naar het ziekenhuis te gaan, en is het in 2 gevallen bijna niet goed afgelopen. Dat vind ik toch wel schokkend.
  vrijdag 16 november 2007 @ 18:20:16 #25
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_54656160
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 17:12 schreef Brighteyes het volgende:
Oh, en noem mij gestoord, maar juist door dit soort verhalen krijg ik echt een soort van 'ik kan niet wachten' gevoel over me.
Ik ben gewoon zo ontzettend benieuwd hoe het zal zijn, wanneer het begint, hoe ik het ervaar, hoe stinkie het ervaart, hoe lang het zal duren, hoe het erna zal zijn etc. etc.
ik kan het me heel goed voorstellen, BE! Heb zelf eigenlijk precies hetzelfde.
KuikenGuppy
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')